DoD Jag fattar inte Ereb Altor

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
På tal om lapptäcken: Är inte vapenlistorna i (iaf gamla DoD) ett lapptäcke av olika kulturer och tidsperioder?
Ja, helt klart. Och dessutom D&D-artefakter som att det heter "bredsvärd" och att "slagsvärdet" (varför inte "långsvärd"?) primärt är ett enhandsvapen.

Och det är innan vi får lajatang.

Å andra sidan - har man en lapptäckesvärld redan blir väl det oundgängligt när det lapptäckets olika vapen ska täckas in?
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Hur gör man ens en lista av svärd annars?

Beskriva längd och form, och sedan hitta på egna namn, som aldrig förekommit?

Rollspel handlar om att sitta ner några timmar och skapa en gemensam berättelse. Det underlättas om det finns ord som alla förstår, så att man kan komma förbi vardagligheterna och teknikaliteterna och fokusera på berättelsen. Slagsvärd är ett ord som "fungerar". Det är dess syfte.

Ett japansk rollspel har säkert andra standardsvärd, även om det inte försöker vara så fantastiskt japanskt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Ereb Altor vapen
Trinsmyrsks stridslie
Pata
Saryng
Zorakiskt bredsvärd
Kardunsk huggvärja
Morgonstjärna
Treudd
Spetum
Glav
Hylsspjut
Skäggyxa
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
I Fall of Magic kan man bli krabbsångare, utan att det någonsin förklaras vad en krabbsångare är. Sån’t tycker jag är ballt. Men nu är vi mycket OT, så jag avbryter här.
Inte alls OT. Det här låter precis som ett påhitt som skulle passa utmärkt i Ereb Altor. Läser man ffa Granströms texter är det väldigt mycket den här typen av lösrycka företeelser som aldrig beskrivs.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Hur gör man ens en lista av svärd annars?
Individuella stats för varje variant i Oakeshott-typologin! Så tvingas man till slut lära sig den också!

(Det kan förstås också bli anakronistiskt om man inte begränsar sig till en viss period.)

1684182849910.png
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag går in till vapensmeden: "Har du något XVII att sälja?"
Vapensmeden: "Tyvärr, jag har ett gammalt rositigt XVIIIb, om du är intresserad kan jag putsa upp det?"
Jag: "Hinner tyvärr inte vänta, jag gillar XV och XVa också, något sådant?"
Vapensmeden: "Ledsen, det enda jag har liggande som du kan få köpa XI"

Det känns så trovärdigt, jämfört med att invånarna i spelvärlden skulle ha läst D&D och kommit på att de ska kalla det för slagsvärd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det här med logik... Jag blir lite förvirrad. När jag pratar om genomtänkta och konsekventa spelvärldar så menar jag ett ex att i en stad med 10 000 invånare inte så finns det inte 7000 bagare, om den inte har 7000 bagare och det är det ju en kul grej som måste beskrivas. Varför liksom? Är siffran 7000 ett slarvfel eller tankefel är det bara tröttsamt, och ger inget mervärde. Det är inte surrealism eller spelbart lapptäcke, det är bara...dumt.

Det finns mängder av sådant i gamla Ereb Altor, samtidigt som det finns väldigt genomarbetade och fantastiska regioner. För mig skaver de där felen. Det blir inte en avantgardistiskt eller intressant krock. Det blir som sagt bara fel. Och dumt. Men ffa gör det spel svårare. Det här handlar inte om att man måste beskriva drakars matsmältningssystem, utan om krockar och motsägelsefulla texter som drar ner helhetsbetyget. Lite som Varanteaterns klassiker, där VM-kockarna klarar sig nästan hela vägen men sedan klantar det till det och "lägger bajs på maten!" Så de får bara silver :)

Jag förstår att man i teorin kan tycka att det funkar bra med lapptäcken. Lite vikingar här, lite riddare där, en samuraj etc. Nu kör vi! Men så är inte Ereb Altor uppbyggt. Visst, det är en riddare här och en viking där, men det är inte problemet. En sån värld är inte svår att ha kul med (eller svår att skapa själv). Men om du skriver 100 sidor om riddarnas länder och kultur och städer och ger sken av att vilja erbjuda djup och en intressant spelvärld, så har du ju lämnat "här har du ett riddarland". Vi får beskrivningen av ett tillsynes fungerande riddarland, som har utvecklats till att bli ett riddarland, genom teknologisk och kulturell utveckling. Vikingalandet har gjort samma resa, men utan att påverkas av de folk vars kuster de plundrar och vars varor de byter till sig.

Samtidigt finns det utmärkta exempel på motsatsen, som den osannolika alliansen mellan Melukha och Trakorien, som uppenbarligen har påverkat båda regionerna, på intressanta och roliga vis. Vi har arvsfejden mellan Ransard och Trakorien, Caddo och Zorakin etc. Här finns ett djup och intressant grund att bygga på. Och att först då säga att "här bor samurajerna" eller "här bor vikingarna"... Det är ett resultat av att de inblandade inte visste vilken värld de arbetade med, eller ignorerade det (Cereval, jag tittar på dig). Eller fattade sina beslut på helt andra grunder.

Jag misstänker att få har spenderat lika många år med detta som jag. Men jag är långt ifrån ensam, och jag är långt ifrån den mest belästa på området, men jag vågar påstå att det är en falsk tes att Ereb Altor är ett charmigt lapptäcke där allt är möjligt och att man ska inte bry sig så noga för det är bara rollspel. Ereb Altor hade uppenbarligen helt andra ambitioner. Det är alltså en efterhandskonstruktion, möjligen påverkad av ens egna spelande som 12-åring då man kanske varken hade råd eller ork att läsa och ta in allt. Men det är inte så den faktiska spelvärlden ser ut, och det var inte så den var tänkt att växa.

Ereb Altor, i sin helhet, är, om vi ska tro Boken om Drakar och Demoner och de källor som anges där, ett resultat av ekonomiska avvägningar. Inte konstnärliga. Det finns samurajland för att man tänkte att ninjor säljer. Det finns riddarland eftersom man tänkte att riddare säljer.

Jag är 100% säker på att om @Mekanurg fått projektleda Ereb Altors framväxt så hade vi inte sett alla dessa lappkast. För det är vad det handlar om. Granström gjorde ju själv just detta i Svavelvinter RPG/romanerna, så där har vi ju svart på vitt hur det hade kunnat se ut.

Så, med nya Ereb Altor vill vi ge spelvärlden upprättelse. Det är inte svårare än så.

Så, där fick ni en liten programförklaring till morgonkaffet :)
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
Jag går in till vapensmeden: "Har du något XVII att sälja?"
Vapensmeden: "Tyvärr, jag har ett gammalt rositigt XVIIIb, om du är intresserad kan jag putsa upp det?"
Jag: "Hinner tyvärr inte vänta, jag gillar XV och XVa också, något sådant?"
Vapensmeden: "Ledsen, det enda jag har liggande som du kan få köpa XI"
Snarare:
Jag går in till vapensmeden: "Har du något XVII att sälja?"
Vapensmeden: "Tyvärr, jag har ett gammalt rositigt XVIIIb, om du är intresserad kan jag putsa upp det?"
Jag: "Nä, jag har bara BC: SMI".
Vapensmeden: "Ok! Är du något FV i XI, XII eller XIIIA?"

:ROFLMAO:
//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Ett exempel som ligger åt bagarhållet: Ereb Altor har en extremt låg befolkningstäthet, eftersom man bara greppat befolkningssiffror ur luften utan att tänka eller räkna igenom saker. Man kan förstås ha länder med extremt låg befolkningstäthet, men de kommer då att se dramatiskt annorlunda ut - det är obegripligt med ett land som ser ut som en medeltida feodalstat men som inte alls har den förväntade befolkningstätheten. Granne med det (och här vet jag inte om Ereb Altor syndar) kan man lätt få mer eller mindre rimlig urbaniseringsgrad. Det här är en fundamental sak att få rätt, eftersom så mycket annat sedan flödar ur demografin.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Det här med logik... Jag blir lite förvirrad. När jag pratar om genomtänkta och konsekventa spelvärldar så menar jag ett ex att i en stad med 10 000 invånare inte så finns det inte 7000 bagare, om den inte har 7000 bagare och det är det ju en kul grej som måste beskrivas. Varför liksom? Är siffran 7000 ett slarvfel eller tankefel är det bara tröttsamt, och ger inget mervärde. Det är inte surrealism eller spelbart lapptäcke, det är bara...dumt.

Det finns mängder av sådant i gamla Ereb Altor, samtidigt som det finns väldigt genomarbetade och fantastiska regioner. För mig skaver de där felen. Det blir inte en avantgardistiskt eller intressant krock. Det blir som sagt bara fel. Och dumt. Men ffa gör det spel svårare. Det här handlar inte om att man måste beskriva drakars matsmältningssystem, utan om krockar och motsägelsefulla texter som drar ner helhetsbetyget. Lite som Varanteaterns klassiker, där VM-kockarna klarar sig nästan hela vägen men sedan klantar det till det och "lägger bajs på maten!" Så de får bara silver :)

Jag förstår att man i teorin kan tycka att det funkar bra med lapptäcken. Lite vikingar här, lite riddare där, en samuraj etc. Nu kör vi! Men så är inte Ereb Altor uppbyggt. Visst, det är en riddare här och en viking där, men det är inte problemet. En sån värld är inte svår att ha kul med (eller svår att skapa själv). Men om du skriver 100 sidor om riddarnas länder och kultur och städer och ger sken av att vilja erbjuda djup och en intressant spelvärld, så har du ju lämnat "här har du ett riddarland". Vi får beskrivningen av ett tillsynes fungerande riddarland, som har utvecklats till att bli ett riddarland, genom teknologisk och kulturell utveckling. Vikingalandet har gjort samma resa, men utan att påverkas av de folk vars kuster de plundrar och var varor de byter till sig.

Samtidigt finns det utmärkta exempel på motsatsen, som den osannolika alliansen mellan Melukha och Trakorien, som uppenbarligen har påverkat båda regionerna, på intressanta och roliga vis. Vi har arvsfejden mellan Ransard och Trakorien, Caddo och Zorakin etc. Här finns ett djup och intressant grund att bygga på. Och att först då säga att "här bor samurajerna" eller "här bor vikingarna"... Det är ett resultat av att de inblandade inte visste vilken värld de arbetade med, eller ignorerade det (Cereval, jag tittar på dig). Eller fattade sina beslut på helt andra grunder.

Jag misstänker att få har spenderat lika många år med detta som jag. Men jag är långt ifrån ensam, och jag är långt ifrån den mest belästa på området, men jag vågar påstå att det är en falsk tes att Ereb Altor är ett charmigt lapptäcke där allt är möjligt och att man ska inte bry sig så noga för det är bara rollspel. Ereb Altor hade uppenbarligen helt andra ambitioner. Det är alltså en efterhandskonstruktion, möjligen påverkad av ens egna spelande som 12-åring då man kanske varken hade råd eller ork att läsa och ta in allt. Men det är inte så den faktiska spelvärlden ser ut, och det var inte så den var tänkt att växa.

Ereb Altor, i sin helhet, är, om vi ska tro Boken om Drakar och Demoner och de källor som anges där, ett resultat av ekonomiska avvägningar. Inte konstnärliga. Det finns samurajland för att man tänkte att ninjor säljer. Det finns riddarland eftersom man tänkte att riddare säljer.

Jag är 100% säker på att om @Mekanurg fått projektleda Ereb Altors framväxt så hade vi inte sett alla dessa lappkast. För det är vad det handlar om. Granström gjorde ju själv just detta i Svavelvinter RPG/romanerna, så där har vi ju svart på vitt hur det hade kunnat se ut.

Så, med nya Ereb Altor vill vi ge spelvärlden upprättelse. Det är inte svårare än så.

Så, där fick ni en liten programförklaring till morgonkaffet :)
Jag håller med! Bra sagt. Ereb Altor var nog aldrig ett lyckat försök till en spelvärld som jag kan gå igång på, utan ett misslyckat försök till en spelvärld som jag inte går igång på. Och rätt approach till återupplivande är nog att göra den värld som Ereb försökte vara, även om jag personligen inte är så pepp på detta. Men jag är ju inte målgruppen, som sagt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Det här med logik... Jag blir lite förvirrad. När jag pratar om genomtänkta och konsekventa spelvärldar så menar jag ett ex att i en stad med 10 000 invånare inte så finns det inte 7000 bagare, om den inte har 7000 bagare och det är det ju en kul grej som måste beskrivas. Varför liksom? Är siffran 7000 ett slarvfel eller tankefel är det bara tröttsamt, och ger inget mervärde. Det är inte surrealism eller spelbart lapptäcke, det är bara...dumt.

Det finns mängder av sådant i gamla Ereb Altor, samtidigt som det finns väldigt genomarbetade och fantastiska regioner. För mig skaver de där felen. Det blir inte en avantgardistiskt eller intressant krock. Det blir som sagt bara fel. Och dumt. Men ffa gör det spel svårare. Det här handlar inte om att man måste beskriva drakars matsmältningssystem, utan om krockar och motsägelsefulla texter som drar ner helhetsbetyget. Lite som Varanteaterns klassiker, där VM-kockarna klarar sig nästan hela vägen men sedan klantar det till det och "lägger bajs på maten!" Så de får bara silver :)

Jag förstår att man i teorin kan tycka att det funkar bra med lapptäcken. Lite vikingar här, lite riddare där, en samuraj etc. Nu kör vi! Men så är inte Ereb Altor uppbyggt. Visst, det är en riddare här och en viking där, men det är inte problemet. En sån värld är inte svår att ha kul med (eller svår att skapa själv). Men om du skriver 100 sidor om riddarnas länder och kultur och städer och ger sken av att vilja erbjuda djup och en intressant spelvärld, så har du ju lämnat "här har du ett riddarland". Vi får beskrivningen av ett tillsynes fungerande riddarland, som har utvecklats till att bli ett riddarland, genom teknologisk och kulturell utveckling. Vikingalandet har gjort samma resa, men utan att påverkas av de folk vars kuster de plundrar och var varor de byter till sig.

Samtidigt finns det utmärkta exempel på motsatsen, som den osannolika alliansen mellan Melukha och Trakorien, som uppenbarligen har påverkat båda regionerna, på intressanta och roliga vis. Vi har arvsfejden mellan Ransard och Trakorien, Caddo och Zorakin etc. Här finns ett djup och intressant grund att bygga på. Och att först då säga att "här bor samurajerna" eller "här bor vikingarna"... Det är ett resultat av att de inblandade inte visste vilken värld de arbetade med, eller ignorerade det (Cereval, jag tittar på dig). Eller fattade sina beslut på helt andra grunder.

Jag misstänker att få har spenderat lika många år med detta som jag. Men jag är långt ifrån ensam, och jag är långt ifrån den mest belästa på området, men jag vågar påstå att det är en falsk tes att Ereb Altor är ett charmigt lapptäcke där allt är möjligt och att man ska inte bry sig så noga för det är bara rollspel. Ereb Altor hade uppenbarligen helt andra ambitioner. Det är alltså en efterhandskonstruktion, möjligen påverkad av ens egna spelande som 12-åring då man kanske varken hade råd eller ork att läsa och ta in allt. Men det är inte så den faktiska spelvärlden ser ut, och det var inte så den var tänkt att växa.

Ereb Altor, i sin helhet, är, om vi ska tro Boken om Drakar och Demoner och de källor som anges där, ett resultat av ekonomiska avvägningar. Inte konstnärliga. Det finns samurajland för att man tänkte att ninjor säljer. Det finns riddarland eftersom man tänkte att riddare säljer.

Jag är 100% säker på att om @Mekanurg fått projektleda Ereb Altors framväxt så hade vi inte sett alla dessa lappkast. För det är vad det handlar om. Granström gjorde ju själv just detta i Svavelvinter RPG/romanerna, så där har vi ju svart på vitt hur det hade kunnat se ut.

Så, med nya Ereb Altor vill vi ge spelvärlden upprättelse. Det är inte svårare än så.

Så, där fick ni en liten programförklaring till morgonkaffet :)

Tack detta var inlägget som fick allt att falla på plats för mig.
Det satte fingret på vad dualiteten jag upplever av det gamla och haft svårt att greppa.
Det gjorde det också tydligt vad det nya kommer vara.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Problemet är kanske inte så mycket logik eller ens intern konsistens som olika anslag. Vi har tre regioner - Aidne, Jih-pun och Jorduashur - som i grund egentligen inte är skrivna för en fantasyvärld utan som historisk reenactment. Detta framgår tydligt av publiceringshistorien - de första äventyren med samurajer och ninjor i Sinkadus utspelade sig i ett alternativt Japan, inte Jih-pun, Jorduashur kom efter Havets vargar och den nedbrunna fataburen, Aidne beskrevs i Ivanhoe, jämte stöd för att spela i just Ivanhoe's och Robin Hoods 1100- tal (med SLPer och allt), och återanvände material om riddare som publicerats i Sinkadus återigen som historiskt material.

Detta är ju något helt annat än Caddo, Trakorien, Marsklandet, Kandra mfl som mycket tydligare skrivits för en fantasyvärld. Det är inte så mycket det är de är mer logiska eller har bättre intern konsekvens som att de gör ett försök att skapa en lapptäckesvärld, medan de tidigare mer är inympningar från en alt-historisk setting.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Kandra mfl som mycket tydligare skrivits för en fantasyvärld.
Just Kandra skulle jag inte använda som exempel här - det är väldigt tydligt att det är en medeltida stad (en väldigt trevligt beskriven sådan, till och med) som fått lite fantasydekaler påklistrat. Leif Eurén var mycket riktigt SCA:it också.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Problemet är kanske inte så mycket logik eller ens intern konsistens som olika anslag.
Jag tror jag gillar det, att det finns en bas baserad på väsentligen medeltid (fast med något magiker-gille, dvärg-smeder och inflyttande alver). Men att det, utanför dessa områden dominerade av mänsklig medeltid, finns fantasy.

Jag tycker precis det är den kontrasten som gör att det funkar. Alla fantasy-inslag är liksom oväntade och speciella, även om de förekommer.

Motsatsen, Forgotten Realms, där man kan förvänta sig att stöta på varenda fantasyras i varenda by (well, det är nog inte sant, men jag kostar på mig lite D&D-bashing) och magi är vanligt... är bara... onödigt.

Jag gillar att man kan röra sig bland människor, äventyr efter äventyr, och så blir det lite coolt när man träffar några dvärgar. Samtidigt som SL har hela monsterboken i rockärmen.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Fast svartalfer var ju lika vanliga som människor enligt monsterboken fast de dök sällan upp i äventyren.
 
Top