DoD Jag fattar inte Ereb Altor

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
För att elementen är plockade från 1000-1500 år av historia? Feodal-Frankrike låg inte granne med Romarriket, det låg granne med medeltids-Italien.
Jag känner att vi hamnar i en metadiskussion om lapptäcken.

Jag kan föreställa mig en alternativ historia eller en alternativ värld där Feodal-Frankrike ligger granne med Romarriket, samtidigt vikingarna är på topp, och pyramiderna byggs i Egypten. Den föreställningen eller fantasin kan fungera i mitt huvud, och jag tycker det för rollspel är en ändamålsenlig fantasi.

Problemet med lapptäcke tänker jag är när det inte finns någon rimlig förklaring till hur det ser ut som det gör. När det blir dissonans eller obalans.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag känner att vi hamnar i en metadiskussion om lapptäcken.

Jag kan föreställa mig en alternativ historia eller en alternativ värld där Feodal-Frankrike ligger granne med Romarriket, samtidigt vikingarna är på topp, och pyramiderna byggs i Egypten. Den föreställningen eller fantasin kan fungera i mitt huvud, och jag tycker det för rollspel är en ändamålsenlig fantasi.

Problemet med lapptäcke tänker jag är när det inte finns någon rimlig förklaring till hur det ser ut som det gör. När det blir dissonans eller obalans.
Ja, exempelvis papuanernas och aboriginernas kulturer har ju varit samtida med många kulturer som har sett ut på helt andra sätt. Det hänger ihop därför att de under lång tid har varit isolerade från stora delar av världen. Självklart kan en fiktiv värld fungera enligt samma logik.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det kan inte jag (inte en koherent värld, i alla fall). Så det är antagligen skillnaden.
Men nu pratar vi inte Europa - utan Ereb Altor - just därför.

Men jag måste ändå fråga... vad skulle omöjliggöra att ett imperium "som romarriket" att ligga bredvid ett rike som "feodal-frankrike", givet att geografi och resurser inte tillåter det ena att direkt äta upp det andra? Vilken företeelse i romarriket skulle inte kunna samexistera med en företeelse i feodal-frankrike?

För min del är Europas historia 100 000 sidor lång - och full av motsägelser.
Mina böcker om Ereb Altor är 200 sidor - och lämnar otroligt stort utrymme för egna tolkningar och preferenser.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det hänger ihop därför att de under lång tid har varit isolerade från stora delar av världen.
Problemet är väl snarare då om man har två grannar som inte är isolerad, och därmed inte skulle kunna samexistera.
Men jag ser - i varje fall inte från mitt helikopterperspektiv - varför det skulle vara så i Ereb Altor mer än i Europa.

Sedan om det finns motsägelser eller orimligheter i något som skrivits om Ereb Altor, så ifrågasätter jag inte det.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Ja och att vissa moln inte är vattenånga utan flytande fluffigt land där pegaser betar och drakar jagar fritt. Och haven är fyllda av riken där tritonska visa käbblar om altets beståndsdelar och om ytan är mer än en myt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Problemet är väl snarare då om man har två grannar som inte är isolerad, och därmed inte skulle kunna samexistera.
Men jag ser - i varje fall inte från mitt helikopterperspektiv - varför det skulle vara så i Ereb Altor mer än i Europa.

Sedan om det finns motsägelser eller orimligheter i något som skrivits om Ereb Altor, så ifrågasätter jag inte det.
Mongolernas erövringar i Europa på 1200-talet är kanske ett bättre exempel. De var också väldigt olika många av de folk som de mötte.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ja och att vissa moln inte är vattenånga utan flytande fluffigt land där pegaser betar och drakar jagar fritt. Och haven är fyllda av riken där tritonska visa käbblar om altets beståndsdelar och om ytan är mer än en myt.
[...]
Vi diskuterar ju fantasi så allt är ju möjligt i ditt Ereb Altor
Ja. Och - det där om molnen, pegaserna, drakarna och underjordiska riken... du har säkert läst det i något som Ä-spel publicerade, men jag gissar att du inte hittar det, uttryckt som fakta, i Ereb Altor-boxen som kom till Expert.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Men jag måste ändå fråga... vad skulle omöjliggöra att ett imperium "som romarriket" att ligga bredvid ett rike som "feodal-frankrike"
Ekonomiska, teknologiska, militära och sociala förutsättningar. Jag kan inte se en värld där dessa tillåter två så totalt olika länder att existera sida vid sida. Hur kommer det sig att vi kan ha ett högmedeltida land men där det antika grannlandet misslyckats med att plocka upp århundraden av teknologisk utveckling? Hur tänker man sig att dess legioner ska prestera mot riddarkavalleri när de inte ens klarade av goternas kavalleri? Just den här känslan av tidshopp och att länder inte påverkar varandra är just vad som gör det till ett lapptäcke.

Det är en helt annan sak om man tänker sig ett medeltida Bysans intill (eller ännu hellre en bit bort - ligger det intill borde det ha påverkat kulturellt betydligt mer) det feodala Frankrike - då har bägge länderna utvecklats parallellt, snarare än att ett är fryst i historien.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är väl där det har brustit i åtminstone Ä-spels version av världen.
Jag ifrågasätter inte det.

Men jag vet inte om det brister så mycket om man utgår från Kandra och Ereb Altor-boxen.

Jag förstår att Trakorien ... levde sitt eget liv.

Men till trådstartarens fråga: Jag som gärna skulle vilja spela fantasyrollspel i Europa, där alla civilisationer är på topp samtidigt, och all mytologi är sann, jag kan känna att Ereb Altor är ett bra alternativ som ger mig en bra känsla.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Vi diskuterar ju fantasi så allt är ju möjligt i ditt Ereb Altor
Det här är ett av de värsta argument jag vet. Ja, det finns magi och fantastiska element - men just därför är det viktigt att förankra dem i en i övrigt sammanhängande kontext om man vill underlätta Supension of Disbelief. Visst, du kan göra vad du vill, förstås, men det kommer också att vidarebefordra känslan av att inget är sammanhängande eller logiskt, och det är - i mitt tycke, i alla fall - fatalt för fantasy om det inte uttryckligen är den sortens surrealistiska känsla som man är ute efter.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Hur kommer det sig att vi kan ha ett högmedeltida land men där det antika grannlandet misslyckats med att plocka upp århundraden av teknologisk utveckling? Hur tänker man sig att dess legioner ska prestera mot riddarkavalleri när de inte ens klarade av goternas kavalleri?
Jag förstår också behovet att i en fantasyvärld jämna ut teknologin. Just det tycker jag inte är en showstopper. När det dessutom finns magi, resurstillgång, klimat och annat som kan balansera och kompensera.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Ja. Och - det där om molnen, pegaserna, drakarna och underjordiska riken... du har säkert läst det i något som Ä-spel publicerade, men jag gissar att du inte hittar det, uttryckt som fakta, i Ereb Altor-boxen som kom till Expert.
När jag talar om Ereb Altor talar jag om det som komma skall. De fluffiga molnen läste jag dock till mig i Granströms skönlitterära verk.
De underjordiska rikena är ju med enda sen Gigant.
Jag vill inte grotta ner mig i det som var. Jag har redan lusläst Erebaltor.se nu vill jag bli förförd på nytt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Jag förstår också behovet att i en fantasyvärld jämna ut teknologin. Just det tycker jag inte är en showstopper. När det dessutom finns magi, resurstillgång, klimat och annat som kan balansera och kompensera.
Jag vill också klargöra att det inte är något problem med tillfälliga stora skillnader i en dynamisk kontext. I Symbaroum t.ex. är nykomlingarna söderifrån betydligt mer teknologiskt och socialt avancerade, men så är effekten av det mycket riktig också att de håller på att trycka tillbaka barbarbefolkningen. Det är inte konstigt alls.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det här är ett av de värsta argument jag vet. Ja, det finns magi och fantastiska element - men just därför är det viktigt att förankra dem i en i övrigt sammanhängande kontext om man vill underlätta Supension of Disbelief.
Jag har inte skrivit det innan men nu gör jag det.
Jag tror det är skillnaden att vilja fria eller fälla.

Om man vill gå runt i Ereb Altor, ställa kritiska frågor, och sedan kritiska följfrågor, och sedan listigt konstatera att det här verkar ju inte gå ihop - så tror jag man kan det.

Men om man vill gå runt i Ereb Altor, insupa atmosfären, och omfamna det för vad det är - så kan man det också.

Och om man vill fälla - jag tror inte att vår egen värld skulle passera "Suspension of Disbelief" heller, om man inte var härifrån. Vi kan ju inte ens förstå våra politiska motståndare på samma gata - varför ska vi förstå hur allt hänger samman - objektivt och faktiskt - i Ereb Altor. Till vilket syfte?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag förstår också behovet att i en fantasyvärld jämna ut teknologin. Just det tycker jag inte är en showstopper. När det dessutom finns magi, resurstillgång, klimat och annat som kan balansera och kompensera.
Men i vår värld är det just skillnader i teknologi som ofta har skapat ojämlikheter och konflikter. Handlar det inte i ett fiktivt världsbygge snarare om att göra skillnaderna - militära, ekonomiska, tekniska och magiska - både rimliga och spelbara?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Ja. Och - det där om molnen, pegaserna, drakarna och underjordiska riken... du har säkert läst det i något som Ä-spel publicerade, men jag gissar att du inte hittar det, uttryckt som fakta, i Ereb Altor-boxen som kom till Expert.
Menar du att EA-boxen äger någon form av särställning som obestridd kanon? Det är ju knappast en speciellt spridd åsikt så på de grunderna är det ju svårt att diskutera spelvärlden. Läser man bara Sinkadus nr3 är Ereb Altor verkligen inget lapptäcke heller :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Menar du att EA-boxen äger någon form av särställning som obestridd kanon?
Nej, det är den enda som jag delvis läst.
Och jag försöker bara göra en spaning om "hur man ska fatta Ereb Altor" för att gilla och känna nostalgi.
 
Top