DoD Jag fattar inte Ereb Altor

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Fast svartalfer var ju lika vanliga som människor enligt monsterboken fast de dök sällan upp i äventyren.
Jag kan inte se att det står det i Monsterboken (tryckt 1989) eller Regelboken (tryckt 1987).
Och ingen av de böckerna är en del av Ereb Altor.

Men du syftar kanske på någon annan Monsterbok?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jag kan inte se att det står det i Monsterboken (tryckt 1989) eller Regelboken (tryckt 1987).
Och ingen av de böckerna är en del av Ereb Altor.

Men du syftar kanske på någon annan Monsterbok?
Jag menar nog monsterboken. Alltså jag ser ju inte Erebaltor boxen som en faktabok huggen i sten utan mer som en guidebok.

monsterboken är monsterboken.

Däremot är jag ju intresserad av hur många alver, ankor, dvärgar, minotaurer, svartalfer, satyrer, örnmän, vargmän och orcher jag stöter på i Pendon under en dag.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Utgår från att det är detta som avses?
View attachment 12727
Det kan det ju vara - jag tänkte inte på att kolla i "stat blocket" ...

Och som tidigare nämnts i tråden så är Ereb glest befolkat. Och gissningsvis bor de flesta Svartalferna på behörigt avstånd från Pendon.
Så vill i varje fall jag ha det.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Det kan det ju vara - jag tänkte inte på att kolla i "stat blocket" ...

Och som tidigare nämnts i tråden så är Ereb glest befolkat. Och gissningsvis bor de flesta Svartalferna på behörigt avstånd från Pendon.
Så vill i varje fall jag ha det.
Vi tycker tydligen helt tvärtom. Jag vill ha massor av varelser som mos eisley i starwars fast i en Fantasy setting
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Vi tycker tydligen helt tvärtom. Jag vill ha massor av varelser som mos eisley i starwars fast i en Fantasy setting
I vårt Ereb Altor är svartalfer vanliga, men inte lika vanliga som människor. I vissa regioner ses de som farliga orchfolk. I andra regioner accepteras de som lösdrivare och knegare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Och som tidigare nämnts i tråden så är Ereb glest befolkat. Och gissningsvis bor de flesta Svartalferna på behörigt avstånd från Pendon.
Så vill i varje fall jag ha det.
Nya Ereb är inte alls lika glest befolkat. Även för gamla föreslogs i npn Sinkadus att man med fördel kunde lägga till en 0:a i alla städer.

Vårt Ereb är ju som sagt mer 1500-tal (+/- 100 år Eller så) och har en befolkning därefter. Städer med flera hundra tusen invånare finns, även om de sannolikt inte är.så många. Men Krilloan ligger absolut där, och sedan finns det en handfull till med väl tilltagen befolkning.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Nya Ereb är inte alls lika glest befolkat. Även för gamla föreslogs i npn Sinkadus att man med fördel kunde lägga till en 0:a i alla städer.

Vårt Ereb är ju som sagt mer 1500-tal (+/- 100 år Eller så) och har en befolkning därefter. Städer med flera hundra tusen invånare finns, även om de sannolikt inte är.så många. Men Krilloan ligger absolut där, och sedan finns det en handfull till med väl tilltagen befolkning.
Var det inte en 0:a till alla länder det gällde, då städerna stod för merparten av landets befolkning?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,082
1. Avgör landets yta och geografiska förutsättningar.
2. Bestäm landets befolkningstäthet utifrån de geografiska förutsättningarna och historiska jämförelser.
3. Räkna fram landets befolkning utifrån 1. och 2.
4. Avgör landets urbaniseringsgrad utifrån de geografiska förutsättningarna och historiska jämförelser.
5. Räkna ut stadsbefolkningen utifrån 3. och 4.
6. Sprid ut stadsbefolkningen i de städer du vill ha.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
1. Avgör landets yta och geografiska förutsättningar.
2. Bestäm landets befolkningstäthet utifrån de geografiska förutsättningarna och historiska jämförelser.
3. Räkna fram landets befolkning utifrån 1. och 2.
4. Avgör landets urbaniseringsgrad utifrån de geografiska förutsättningarna och historiska jämförelser.
5. Räkna ut stadsbefolkningen utifrån 3. och 4.
6. Sprid ut stadsbefolkningen i de städer du vill ha.
Är detta dina grundtankar för att skapa äventyrsplatser i en Fantasyvärld?
Jag hoppas inte nya Erebaltor blir Landguiden.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,082
Är detta dina grundtankar för att skapa äventyrsplatser i en Fantasyvärld?
Jag hoppas inte nya Erebaltor blir Landguiden.
Bara om man är intresserad av en begriplig demografi förstås. Det finns den här märkliga tanken att saker blir mindre intressanta ju mer man tänker igenom dem, men jag skulle säga att det är tvärtom - det kostar inget att göra rätt, och det gör saker mer intressant om det finns en underliggande logik att förstå.

I praktiken börjar man säkert med ett koncept i stället, men det innebär att om man tänker ”klassiskt riddarland”, måste man se till att man har en rimlig geografi för det. Redan Sverige kunde (tack och lov) inte bli en fullödig feodalstat på Medeltiden på grund av geografiska (och kanske även historiska) förutsättningar.
 
Top