Att beskriva hur de står och bankar på varandra kommer kräva mycket fantasi för att det inte skall bli enahanda; jag tror inte på det. I Exalted kan RP:n få en bonus om spelaren beskriver hur denne gör något, något som är mer intressant när oddsen är dåliga, men jag minns att det var svårt att vara nyskapande som spelare varje gång. En möjlighet är såklart att nyttja en idé ifrån Fate: en rollperson kan använda en helt annan färdighet för att skapa en fördel i striden som sedan en annan rollperson kan nyttja och få bonus på sitt slag. Till exempel kan en rollperson använda Skådespel, Övertala eller Bluff för att distrahera en motståndare vilket för att denne får minus på sin parering mot näste rollpersons anfall. Det skapar en möjlighet för icke-krigare att göra något i striden också. Låt gärna flera rollpersoners gärningar kombinera. I torneringen kunde de i publiken försöka få publiken att börja bua motståndaren eller börja hurra för rollpersonen så att dennes humör går upp får lite bonus på nästa slag.
Det finns många rollspel med detaljerade skadetabeller för allvarliga skador, inkludera gärna dem. Tanken är att göra strider dödliga, då blir varje slag mer spännande. Kanske inser de en bit in i striden att de borde undvikit den här striden? Nästa gång kanske de inte är lika snabba på att storma fram med dragna vapen.
Avsluta med att efter striden gå igenom passande permanenta skador, den som tagit 30 % av sina kp i huvudet kommer inte gå därifrån med alla sina ögon, öron, näs(or) eller tänder i behåll.
En strid är lika mycket sparkar och slag som svärdshugg, acceptera att "jag armbågar honom i munnen" får slås med svärdsfärdigheten och inte nödvändigtvis med Slagsmål.
För tornerspelet är det nog svårt att göra själva envigen intressant utan att verkligen involvera publiken.
Var motståndaren en namnlös adelsslyngel eller någon som rollpersonen mött tidigare och verkligen avskyr?