Innovation inom rollspel

Det innovativa inom rollspel är när spelet av och spelarnas inställning till rollspel förändrats. Det behövs inte nya regler för det.
Jo, men det går ju att se spår av utvecklingen och strömningarna i efterhand genom att titta på reglerna, lite som att en nations lagar över tid kan säga något om hur kulturen utvecklats.

Jo, men det går ju att se spår av utvecklingen och strömningarna i efterhand genom att titta på reglerna, lite som att en nations lagar över tid kan säga något om hur kulturen utvecklats.

Jo, sant.

Poängterar mest att det är när praktiken påverkas och förändras som det blir innovativt. Nya formuleringar och regler kan befästa och/eller resultera i att inget nytt tillkommer till praktiken (annat än benämningar och kosmetika). Hur saker beskrivs i rollspelstext berättar något om vart praktiken låg vid tillfället. Om det var innovativt ser vi i hur det spelades i praktiken.

Problemet med rollspel och innovation är att det är så lätt att skapa. Exemplen vi tar upp här kan aldrig vara annat än när något först publicerades. Vi har ingen aning om var och när någon grupp först började göra något på ett visst sätt. Och verkshöjden är inte så hög, det känns sannolikt att många idéer har förekommit i många spelgrupper oberoende av varandra.
En annan sak (nu citerar jag mest dig för att spinna vidare) är att innovation är att föra samman saker. Citizen Kane är betraktad som en av världens bästa filmer men det för att den utgör grundstenen till modern film, där Oliver Stones tog berättarstrukturer från olika ställen och förde samman dom till en produkt. Idag är inte Citizen Kane något att höja på ögonbrynen för, då berättarstrukturen på film är så hög.

Lady Blackbird är ett sådant spel.

Gör inte så där är du snäll. Jag finner denna sorts argument elitistiska och osmakliga och de gör inget för att bevisa argumenten du försöker lägga fram. JohanLs åsikter och argument har inget att göra med om han har skrivit eller publicerat något rollspel själv och är varken mer eller mindre värda för den sakens skull heller.

Som du kan se ovan reagerade han rätt ogint på ett helt harmlöst reflekterande inlägg där jag försökte tillföra något till diskussionen. Att lyfta ut enskilda meningar ur mina inlägg och sedan sitta och fäktas mot dem enskilt - istället för att förhålla sig de inlägg jag faktiskt skriver - är också något han har hållit på med länge. Det spelar ingen roll hur konstruktiv och vänlig jag är - jag får skit ändå. Därför har jag lessnat (faktiskt även på hela det här forumet, vilket dock inte bara är en persons fel).

Och i sak är det jag skriver dessutom sant: den som har skrivit saker som har blivit publicerade i en eller annan form har erfarenhet av disposition, prioriteringar och strykningar. Den erfarenheten har betydelse. Det handlar inte om elitism, utan om en tidskrävande process. Slit helt enkelt.

Jag uppfattar både ToC och Cthulhu Dark som två innovativa rollspel. Just för att de efter flera årtionden av CoC-utgivning utvecklar Lovecraft-traditionen. Det går naturligtvis att gaffla hur länge som helst om vad som är innovativt i rollspel, men rimligen bör det handla om att tillföra något nytt. Och nytt är väl inte nödvändigtvis detsamma som först?

Last edited:
Och i sak är det jag skriver dessutom sant: den som har skrivit saker som har blivit publicerade i en eller annan form har erfarenhet av disposition, prioriteringar och strykningar.
Men inte ens OM det du skriver skulle stämma har det väl överhuvudtaget med @JohanL:s syn på vad som är innovation i rollspel att göra? Det är som den här idén att publicerat material på något sätt skulle vara bättre än material som inte är publicerat. Jag har spelat rollspel i över 30 år och törs med ganska stort självförtroende påstå att det rakt av inte är sant. Publicerat material är mer publicerat än sånt som inte är publicerat, det är det enda som är otvivelaktigt sant.

Att någon blivit publicerad ger dem knappast ensamrätt. Att vara publicerad av någon annan är nog närmast straffbart i vissa indiekretsar.

Den här tråden är den fånigaste på länge. :D

Som du kan se ovan reagerade han rätt ogint på ett helt harmlöst reflekterande inlägg där jag försökte tillföra något till diskussionen. Och i sak är det jag skriver dessutom sant: den som har skrivit saker som har blivit publicerade i en eller annan form har erfarenhet av disposition, prioriteringar och strykningar. Det har betydelse. Det handlar inte om elitism, utan om en tidskrävande process. Slit helt enkelt.
Fast det är ju inte fastslaget att disposition = innovation. Det är ju din åsikt, inte ett faktum. Jag är nog personligen på @JohanL s sida här.

Jag tycker Mörk Borgs disposition är innovativ eftersom den bryter mot regler på rätt sätt. Jag tycker inte Trail of Cthulus sätt att stryka delar av det traditionella regelverket är innovativt, eftersom liknande redan hade gjorts många gånger innan. Då tycker jag att @krank s Kutulu är mycket mer innovativt då det skalar av och lyfter på ett sätt jag inte sett så mycket av innan. Men det är inte minspelstil så är inte så hemma där.

Men inte ens OM det du skriver skulle stämma har det väl överhuvudtaget med @JohanL:s syn på vad som är innovation i rollspel att göra? Det är som den här idén att publicerat material på något sätt skulle vara bättre än material som inte är publicerat. Jag har spelat rollspel i över 30 år och törs med ganska stort självförtroende påstå att det rakt av inte är sant. Publicerat material är mer publicerat än sånt som inte är publicerat, det är det enda som är otvivelaktigt sant.

Att någon blivit publicerad ger dem knappast ensamrätt. Att vara publicerad av någon annan är nog närmast straffbart i vissa indiekretsar.

Nä, det har inte att göra med vad som är innovativt. Men däremot hur innovationen kan se ut eller komma till uttryck. Det går inte att komma ifrån att det är ett textligt arbete. Hur det ska se ut är inte givet.

Fast det är ju inte fastslaget att disposition = innovation. Det är ju din åsikt, inte ett faktum. Jag är nog personligen på @JohanL s sida här.

Jag tycker Mörk Borgs disposition är innovativ eftersom den bryter mot regler på rätt sätt. Jag tycker inte Trail of Cthulus sätt att stryka delar av det traditionella regelverket är innovativt, eftersom liknande redan hade gjorts många gånger innan. Då tycker jag att @krank s Kutulu är mycket mer innovativt då det skalar av och lyfter på ett sätt jag inte sett så mycket av innan. Men det är inte minspelstil så är inte så hemma där.

Disposition är ofta, påstår jag, knutet till innovation. Men naturligtvis kan innovationer också se ut på helt andra sätt. De kan exempelvis också ha att göra med illustrationer, layout, distribution och marknadsföring.

Att skala av och betona vissa särskilt spelbara aspekter var ju precis det jag lyfte fram tidigare i tråden… Kutulu är bara ett av väldigt många andra möjliga exempel.

Nä, det har inte att göra med vad som är innovativt. Men däremot hur innovationen kan se ut eller komma till uttryck. Det går inte att komma ifrån att det är ett textligt arbete. Hur det ska se ut är inte givet.
Visst. Men det är ju närmast aldrig den som skapar något som ens upptäcker hur innovativt det råkar vara utan de som börjar tolka, interagera, använda. Författarens död, etc.

Det här är samma tankegods som gör att den exalterade förstagångsrollspelaren blir tillsagd att byta till ett annat regelsystem, istället för att bli peppad.

Jag tycker inte Trail of Cthulus sätt att stryka delar av det traditionella regelverket är innovativt, eftersom liknande redan hade gjorts många gånger innan. Då tycker jag att @krank s Kutulu är mycket mer innovativt då det skalar av och lyfter på ett sätt jag inte sett så mycket av innan. Men det är inte minspelstil så är inte så hemma där.
Nä, ska man titta efter innovation i Trails är det snarare att man separerar Stability från Sanity, distinktionen Pulp/Purist, och Drives för att säkerställa att rollpersonerna vill göra de självdestruktiva saker som äventyr innebär. Ingen av dem är en jättegrej, mer en ny lösning inom Mythos-området. The Esoterrorists, som introducerade GUMSHOE-systemet, var betydligt mer innovativt.

Hmm, jag tyckte att Lady Blackbird mest var ett väl utfört riff på The Mountain Witch, som var innovativt.
En god dos Keys från Solar System, men snygg förpackning.

Det innovativa med LB var väl (innan det lades till en massa sidor) var att trycka så sjukt mycket story på 2 sidor.

Det innovativa med LB var väl (innan det lades till en massa sidor) var att trycka så sjukt mycket story på 2 sidor.
...nästan som att man tagit bort en massa för att få ett bättre fokus. :D

Min ursprungspoäng är dock att John Harper brukar sno ihop en massa saker från en massa ställen till en förpackning.

Därav att jag pratade om Citizen Kane.

Kan väl lägga till att Cthulhu Dark var innovativt på samma sätt som friform: att bryta sig loss från regelmekanik och göra ett spel engagerande på andra sätt. Att byta struktur från mekanik till teknik. Om man tittar på både Cthulhu Dark och friform och konstaterar "regellöst/-minimalism" har man inte riktigt fångat intentionen av dessa.

...nästan som att man tagit bort en massa för att få ett bättre fokus. :D

Min ursprungspoäng är dock att John Harper brukar sno ihop en massa saker från en massa ställen till en förpackning.

Därav att jag pratade om Citizen Kane.

Jag vill minnas att det finns en litteraturvetenskaplig (?) term för detta, men efter en natt med fotboll är jag rätt mosig… Man kan se genrer eller hela konstformer som något kollektivt där allt som skapas är en del av en större gemensam text (en tradition), som många bidrar till att utveckla. Möjligen är det särskilt relevant för sci fi, fantasy och andra genrer som är vanliga i rollspel.

den som har skrivit saker som har blivit publicerade i en eller annan form har erfarenhet av disposition, prioriteringar och strykningar.
Jag har sett allt för många exempel på när jag tycker det argumentet fallerar för att hålla med. Likaså anser jag att de som läser och spelar rollspel till minst lika stor grad har insikter och åsikter till värde i diskussionen. Den enda ogina reaktionen jag såg, i min uppfattning, var din.

Kan väl lägga till att Cthulhu Dark var innovativt på samma sätt som friform: att bryta sig loss från regelmekanik och göra ett spel engagerande på andra sätt. Att byta struktur från mekanik till teknik. Om man tittar på både Cthulhu Dark och friform och konstaterar "regellöst/-minimalism" har man inte riktigt fångat intentionen av dessa.

Ja, Cthulhu Dark är uttryckligen en vidareutveckling - till viss del också en kritik - mot CoC. Walmsley skriver själv om det i spelet.

Det håller jag med om…

Det är lite synd att det blir sådant fokus på vad som inte är en "tillräckligt stor" innovation. Som jag och andra påpekat: givetvis sker utveckling huvudsakligen i små steg. Givetvis blir varje innovation där med gradvis, och varje spel tar saker som redan finns och tweakar lite, lägger till, tar bort. Innovation sker ofta över tid.

Så jag kan tycka att det är mer intressant att peka ut specifika innovationer som uppstått och sen ett eller ett par spel som exempel, snarare än att komma som en våt filt och säga "amen det där spelet var minsann inte först med det". Men driften att säga åt folk att de har fel på internet är såklart alltid stark…

Men för att bidra "positivt": Jag tänker att Kutulus sätt att hantera vansinne (inga SAN-poäng; spelledaren beskriver bara verkligheten på ett alltmer "vansinnigt sätt") är hyfsat innovativt.

Även om det såklart finns föregångare; om inte annat inom friformen där jag ju hämtat en hel del idéer. Men det är inte nödvändigtvis viktigt för mig att just mitt spel var först.

Drivkrafter fanns ju redan i Gamla DoD i form av Livsmål, men var det någon som lyfta fram dessa i spel? Men försök spela Burning Wheel utan drivkrafter.
Mekanisera drivkrafterna” tycker jag absolut känns som en innovation. Pendragon är blytungt här, men jag skulle gissa att det fanns i någon form innan dess också? Några förslag?

Jag har sett allt för många exempel på när jag tycker det argumentet fallerar för att hålla med. Likaså anser jag att de som läser och spelar rollspel till minst lika stor grad har insikter och åsikter till värde i diskussionen. Den enda ogina reaktionen jag såg, i min uppfattning, var din.

Trist att du uppfattar mig på det sättet! Jag har å andra sidan sett väldigt många exempel på att skaparna är innovativa och dessutom har något att säga om det efteråt (eller mitt i processen).

Naturligtvis handlar rollspel om interaktion. Man kan säkert både spela och spelleda innovativt. Många är medskapande i det som är rollspel. Men ibland blir foruminlägg också ogint tyckande från läktaren. Det är lättare att slänga ur sig saker på ett forum än att uppriktigt försöka bidra med något nytt.

Som jag skrev ovan har Johan under en längre tid suttit och fäktats mot enskilda meningar i mina inlägg. Jag tycker inte att det är en schysst debattstil. Tyvärr är den här sortens inlägg ganska vanliga på det här forumet. Jag har gjort ett par försök att gå till botten med vad de beror på - och vilka som är de drivande personerna - men det är väldigt svårt och möts ofta med ett beteende som för åtminstone mina tankar till klassisk skolgårdsmobbing.

Last edited:
Back