Nekromanti Inläggstak i varulvsspel

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vicotnik said:
När det kommer till antalet tecken får man även ta med i beräkningen en hel del text endast är citeringar, för att påvisa vem man svarar.
Jepp. Men jag räknade med dem också, och snittet kom ändå inte över 3000 tecken per inlägg. Så jag tror egentligen inte att det här med mastodontinlägg är ett sådant stort problem.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Hade någon sida en större fördel av systemet? Jag skulle gissa att det blir jobbigare för ulvarna som måste skriva rejälare inlägg.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ond bråd död said:
Hade någon sida en större fördel av systemet? Jag skulle gissa att det blir jobbigare för ulvarna som måste skriva rejälare inlägg.
Svårt att säga. Eller såhär: jag trodde att byn skulle nerfas när den inte kunde spamma ihjäl ulvarna, men så blev det ju inte. Byn vann med 4-1. Detta berodde delvis på att 1) Ulv-Trasapa tabbade sig 2) Empi hade tur med siandet 3) bybo-Arvidos var löjligt vass. Så jag vet inte om byn fick en fördel av reglerna. Men någon nerf var det i varje fall inte. Hur upplevde ulvarna inläggstaket?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ond bråd död said:
Hade någon sida en större fördel av systemet? Jag skulle gissa att det blir jobbigare för ulvarna som måste skriva rejälare inlägg.
Jag kände mig som ulv inte nerfad av inläggstaket.

Man kan väl aldrig veta om Arvidos prickat mig och Basse i ett spel utan tak, men antagligen hade han gjort det.

Inläggstaket hjälpte på sätt och vis mig i mitt ulvspelande eftersom hela spelet blev mer överskådligt. Man hade tid att leta upp falska scumm tells på bybor och behövde inte stressa fram massa snömos för att skriva lika mycket som riktiga bybor.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Håller nog med Döden häruppe, jag blev oerhört förvånad av att folk skrev så lite och att spelet blev så makligt. Jag tror tex att 10 inlägg/person skulle kunna funka det med. Därmed försvinner också "passivt spel=ulv"-argumentet vilket är både bra och dåligt.

Bra eftersom det är skönt att slippa läsa 1000+ inlägg och dåligt eftersom spelet överlag blir mer stillsamt (och i mina ögon) tråkigare. Det händer inte så mycket, liksom. Varje ord får vägas på guldvåg.

Vilket förstås säger mer om mig än något annat, min slutsats är att om spelet betonar fantasifulla tolkningar av ev spelupplägg, att deltagarna ständigt är aktiva, mer spelar på karisma än logik mm så gynnas min spelstil av det.

Ska man vara lugn, tillbakadragen, rationell, skriva lite men bra...då får en sån som jag det svårare.

Men jag tycker inte att vi ska spela på något annat sätt än med inläggstak och att lita på ratio snarare än känsloliv. Jag hoppas därför att Emps nästa spel kör fullt ut på det.

Jag får lära om helt enkelt – det är rätt kul det med.

:gremsmile:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
LJS said:
Man kan väl aldrig veta om Arvidos prickat mig och Basse i ett spel utan tak, men antagligen hade han gjort det.
...en grej som gnager i mig är att jag HADE kunnat spela som jag gjorde och ändå varit bybo. Det låter ju grinigt, men jag kan int slita mig från känslan av att Arvid liksom började scanna av fältet med mig och att vår dialog gjorde att han fortsatte ha mig under lupp. Den där stajlen jag körde med kanske var gammaldags, men jag tyckte nog att den funkade förut i varulvsspelen (att man fräser tillbaka ordentligt).

Därför vore det ju intressant att se Arvid fortsätta spela med sin psykologiska analysmetod i nästa spel (ja, jag har förstått att det är att hoppas på något omöjligt) för att se om den funkar lika bra på ett annat ulvgäng, i en annan spelstil. Att Trasan och Pix nitades av byn kändes ju mer som tillfälligheter än resultatet av klockren analys (vilket inte ska förstås som att byn inte var bra, det var den).

Hade spelet möjligtvis utvecklats annorlunda annars?

Vi får aldrig veta...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Spontant känner jag mig mindre stressad över risken att bli ulv i ett spel med inläggstak. Det jag upplevt som jobbigast med att vara ulv är att hänga med i diskussionen och orka vara aktiv. Det borde vara lättare att fixa med inläggstak.

Å andra sidan syns kanske dåliga resonemang bättre i ett mer slimmat spel. Men jag tycker på det stora hela att den gamla bytaktiken att spamma ihjäl ulvarna (och några bybor på vägen) egentligen är rätt tråkig. Det är ju roligare och coolare att plocka ner ulvar som Arvid gjorde i Discospelet.

Jag är PEPP inför att spela med inläggstak!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Basenanji said:
Jag tror tex att 10 inlägg/person skulle kunna funka det med.
Njä, jag tror inte det.
Jag uppfattade det som att 15 inlägg räckte så att de flesta kunde skriva ett skräpinlägg eller två utan känna panik för att slå i taket.

Med 10 inlägg tror jag att panikkänslan att inläggen inte räcker till skulle göra att inläggen blev mer krystade - vilket inte är bra.

Jag tyckte 15 inlägg/5000 tecken gav ett avslappnat varulvspel som var lätt att följa - jag tror att detta skulle försvinna med 10 inläggs-tak.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
anth said:
Basenanji said:
Jag tror tex att 10 inlägg/person skulle kunna funka det med.
Njä, jag tror inte det.
Jag uppfattade det som att 15 inlägg räckte så att de flesta kunde skriva ett skräpinlägg eller två utan känna panik för att slå i taket.

Med 10 inlägg tror jag att panikkänslan att inläggen inte räcker till skulle göra att inläggen blev mer krystade - vilket inte är bra.

Jag tyckte 15 inlägg/5000 tecken gav ett avslappnat varulvspel som var lätt att följa - jag tror att detta skulle försvinna med 10 inläggs-tak.
Idén jag leker lite med är att inläggstaket blir ju mer restriktivt med fler deltagare, så jag överväger att lägga inläggstaket = antalet spelare som deltar.

Tankar?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag håller med om att 15 inlägg kändes "rätt", men att bara ha erfarenhet av ett spel med tak ger inte mycket emperi att gå på. Jag är mycket öppen för att testa att höja och sänka taket för att se hur det känns, för att sedan kanske gå tillbaka till 15 om det var det rätta.

Jag har planer på ett varulvsspel med häxtema långt in framtiden, och då tänkte jag ha 13 som tak eftersom det är ett otursnummer. :)
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Empiricus said:
anth said:
Basenanji said:
Jag tror tex att 10 inlägg/person skulle kunna funka det med.
Njä, jag tror inte det.
Jag uppfattade det som att 15 inlägg räckte så att de flesta kunde skriva ett skräpinlägg eller två utan känna panik för att slå i taket.

Med 10 inlägg tror jag att panikkänslan att inläggen inte räcker till skulle göra att inläggen blev mer krystade - vilket inte är bra.

Jag tyckte 15 inlägg/5000 tecken gav ett avslappnat varulvspel som var lätt att följa - jag tror att detta skulle försvinna med 10 inläggs-tak.
Idén jag leker lite med är att inläggstaket blir ju mer restriktivt med fler deltagare, så jag överväger att lägga inläggstaket = antalet spelare som deltar.

Tankar?
Så det bli färre inlägg vartefter spelarna röstas bort och nattmördas?
Det låter skitbra i mina öron.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Vimes said:
Å andra sidan syns kanske dåliga resonemang bättre i ett mer slimmat spel.
Det handlar inte bara om att dåliga resonemang syns bättre, utan att ett "helt ok, prövande resonemang" BLIR ett dåligt resonemang, genom att inläggstaken (aka "the new deal of Mafiagame", TNDMG) höjer kvalitetskraven på inläggen rent generellt.

Så ulvlägret/spelare som jag och KK, får verkligen skärpa sig i framtiden. Å andra sidan jag tycker nog att alla andra varianter är omöjliga nu när vi provat "det här nya". Det är lite som att hävda telefaxens status i en tid av mobiltelefoner och mail.

Utvecklingen går inte att hejda… :gremwink:

---

Sedan är det nog jätteviktigt att ställa antalet deltagare mot antalet inlägg. 15 funkade bra för femton spelare tycker jag, samtidigt som det var flera spelare som aldrig skrev mer än fem-sju inlägg/runda (xyas och Lu-kaazh, jag tittar på er!*) och ändå deltog på ett helt okej sätt.

Så diskussionen om antal inlägg/runda står OCKSÅ i relation till vad som skrivs. Och vilket sorts spel man vill gynna.

* Och NU fattar jag en viktig grej, om man har inläggstak och inläggen blir kvalitativt bättre tar man också bort risken att bybor skriver klantiga grejer som andra bybor tror är scum-tells. Inte minst i kombinatiuon med att lågt deltagande inte ses som scummigt.

Drevandet kommer alltså i mindre grad göras på "lösa grunder".
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag måste väl in och gnälla lite på inläggstaket eftersom jag är en gammal stöt och där var det gjort.

Det funkade ju kanon på Vimes disco och det handlar väl mest om att jag (med flera) måste lägga om spelstilen en aning. Basse har varit inne på att det blir mer stillsamt och det är ju lite tvärs om hur jag själv vill spela spelet, men det är väl bara att rätta sig in i ledet.

Min högst personliga uppfattning om inläggstaket på discot i Nora var att jag blev så satans frustrerad. Jag ville in och skriva små korta inlägg stup i kvarten, men det kunde jag ju inte göra utan jag tvingades att vänta tills jag hade tid att författa ett längre inlägg med mer saker och då glöms ju hälften bort.

Utöver att jag själv blir lidande och att jag måste spela mer varsamt så är allt annat klockrent så att återgå till 1000+ inlägg per runda är ju inte att tänka på.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Emps said:
Idén jag leker lite med är att inläggstaket blir ju mer restriktivt med fler deltagare, så jag överväger att lägga inläggstaket = antalet spelare som deltar.

Tankar?
Vore fett. Läskigt mot slutet på 3 pers varav en är wulf..
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Konrad Kanyl said:
Emps said:
Idén jag leker lite med är att inläggstaket blir ju mer restriktivt med fler deltagare, så jag överväger att lägga inläggstaket = antalet spelare som deltar.

Tankar?
Vore fett. Läskigt mot slutet på 3 pers varav en är wulf..
Har jag missförstått något? Kommer inläggstaket sänkas allt eftersom genom rundorna? Jag tolkade det som att Emp menade att man bestämmer taket baserat på antalet startdeltagare och att det sedan stannar där, inte att det sänks allt eftersom.

Nåja, det är ju värt att testa i alla fall.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
LJSLarsson said:
Konrad Kanyl said:
Emps said:
Idén jag leker lite med är att inläggstaket blir ju mer restriktivt med fler deltagare, så jag överväger att lägga inläggstaket = antalet spelare som deltar.

Tankar?
Vore fett. Läskigt mot slutet på 3 pers varav en är wulf..
Har jag missförstått något? Kommer inläggstaket sänkas allt eftersom genom rundorna? Jag tolkade det som att Emp menade att man bestämmer taket baserat på antalet startdeltagare och att det sedan stannar där, inte att det sänks allt eftersom.

Nåja, det är ju värt att testa i alla fall.
Jag läser ju inte tråden så jag vet ju inte vad jag snackar om egentligen. Smsade med Hastfer precis och han skrev nått om "lika många inlägg som deltagare" och det lät ju fett tyckte jag. Alltså, 4 spelare = 4 inlägg. Ungefär så tolkade jag Empis också.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Konrad Kanyl said:
LJSLarsson said:
Konrad Kanyl said:
Emps said:
Idén jag leker lite med är att inläggstaket blir ju mer restriktivt med fler deltagare, så jag överväger att lägga inläggstaket = antalet spelare som deltar.

Tankar?
Vore fett. Läskigt mot slutet på 3 pers varav en är wulf..
Har jag missförstått något? Kommer inläggstaket sänkas allt eftersom genom rundorna? Jag tolkade det som att Emp menade att man bestämmer taket baserat på antalet startdeltagare och att det sedan stannar där, inte att det sänks allt eftersom.

Nåja, det är ju värt att testa i alla fall.
Jag läser ju inte tråden så jag vet ju inte vad jag snackar om egentligen. Smsade med Hastfer precis och han skrev nått om "lika många inlägg som deltagare" och det lät ju fett tyckte jag. Alltså, 4 spelare = 4 inlägg. Ungefär så tolkade jag Empis också.
Det är inte riktigt så jag tänker mig, för att med så få inlägg på sista rundorna om det är få kvar så kommer det bli väldigt segt.

Min tanke, nu lite mer utvecklad (jag använder 15 inlägg som grund nu, men där kan man ju variera sig):

Standardtak 15 inlägg per runda. Modifierat så att om det är fler än 15 spelare så är det antalet spelare inlägg i tak första rundan (16 spelare = 16 inlägg i tak, 20 spelare = 20 inlägg i tak)

Därefter sjunker taket i samma takt som folk dör och röstar ut tills det kommer till 15, och då stannar det där.

Då blir det inte brutet många inlägg på slutet när det är få kvar, men det blir inte heller alldeles för få inlägg. Och de första rundorna så har man fler inlägg att jobba med eftersom det är fler spelare att hantera.

Inlägg som bara innehåller röster är gratis, dessa kan man bränna iväg utan att behöva tänka på taket, som respons till om folk skriver något tokigt eller om man vill röra om i grytan. Eller om man vill följa ett drev utan att själv slösa inlägg.

Alternativa tankar för olika spelvarianter:

15 inlägg (eller vad man nu planerat) per runda all the way oavsett deltagarantal.

Deltagarantalet inlägg per runda, matchar antalet spelare i spel hela vägen. Då kan en idé vara att man när alla inlägg är förbrukade kan skriva typ "Röst: Stopp" för att avsluta matchen tidigare om alla är med på det.
Annars kan ju det bli mycket väntan när alla skrivit klart sig.

15 inlägg (eller vad man nu planerat) och man använder den idé jag lyfte tidigare i tråden om att man kan skriva fler inlägg utan att diskas, men varje extra inlägg blir en röst på sig själv.
 
Top