Nekromanti Inläggstak i varulvsspel

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: En veteran till

Vimes said:
Mitt regelförslag är följande:
A. Spelare får skriva 15 inlägg per runda om rundorna är tre dagar långa.
B. Ett inlägg får inte vara längre än 7500 tecken.
C. Brott mot regel A innebär diskvalificering.
D. Brott mot regel B resulterar i avdrag av antal inlägg nästkommande runda.
E. SL kommer inte aktivt granska huruvida reglerna följs. Att reglerna följs kommer att förutsättas, och om de inte följs förutsätts att detta påtalas till SL utav någon av spelarna.
Låter bra.

Jag föreslog förut färre inlägg senare rundor. Jag ändrar mig och föreslår att senare rundor är kortare i stället.
Något i stil med 1:a rundan 4 dagar, 2:a 3 dagar, 3:e och senare 2 dagar. Och så har man 15 inlägg på sig alla rundor.
Jag är medveten om att 15 inlägg på 2 dagar inte känns så begränsande, å andra sidan så brukar inte trådarna från dag 3 och framåt vara så betungande att läsa.

Jag skulle bli glad om någon kunde länka till ett inlägg som är c:a 7500 tecken långt så man får en uppfattning om hur långt det är (BDG länkade till ett inlägg som var betydligt längre).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: En veteran till

Hur räknar man antal tecken? Blir det till att klistra in i en ordbehandlare för att hålla koll, så tycker jag att det har gått lite långt. Och i så fall lär ju även "Citat av Xyas:" och liknande boxtäver räknas. Ska man räkna bort sådant manuellt då? Finns det ingen enkel lösning, tycker jag inte det är värt att sätta en gräns på storlek på inläggen.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Re: En veteran till

Vimes said:
Mitt regelförslag är följande:
A. Spelare får skriva 15 inlägg per runda om rundorna är tre dagar långa.
B. Ett inlägg får inte vara längre än 7500 tecken.
C. Brott mot regel A innebär diskvalificering.
D. Brott mot regel B resulterar i avdrag av antal inlägg nästkommande runda.
E. SL kommer inte aktivt granska huruvida reglerna följs. Att reglerna följs kommer att förutsättas, och om de inte följs förutsätts att detta påtalas till SL utav någon av spelarna.
Jag är som sagt mycket positiv till begränsat antal inlägg, men mindre så till att begränsa inläggslängden. Som Brynolf skriver riskerar det att bli klumpigt att implementera, och frågan är om det faktiskt tillför något. I nuläget så vet vi att antal inlägg kan upplevas som ett problem, men att begränsat antal inlägg skulle leda till novell-långa inlägg är ren spekulation. Det vill säga det riskerar bli en klumpig lösning på ett problem som kanske inte finns.

Varför inte prova och begränsa inläggsantalet, utan att sätta ett tak på längden, och se vad som händer? Jag tror personligen inte att novell-inlägg kommer att bli vanligare än vad de är nu. Kanske en eller två per runda, men det är väl hanterbart.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: En veteran till

Brynolf said:
Hur räknar man antal tecken? Blir det till att klistra in i en ordbehandlare för att hålla koll, så tycker jag att det har gått lite långt. Och i så fall lär ju även "Citat av Xyas:" och liknande boxtäver räknas. Ska man räkna bort sådant manuellt då? Finns det ingen enkel lösning, tycker jag inte det är värt att sätta en gräns på storlek på inläggen.
Såhär tänker jag: självklart ska man inte behöva sitta och räkna tecken i varje inlägg. Taket bör sättas så högt att det i nio fall av tio inte ska vara någon tvekan om att inlägget ligger inom ramarna. Du ska inte behöva räkna helt enkelt. Poängen är ju att hindra folk från att skriva extrema inlägg bara för att antalet inlägg är begränsat. Att det finns en övre gräns på hur långa inlägg får vara någonstans tror jag är det enda sättet att undvika att det istället börjar krävas att folk skriver 15 inlägg á 10 A4 varje runda. För det är ju inte meningen.

Men: tillräckligt högt tak för att den normala inläggslängden inte ska påverkas och mild påföljd bör innebära att man som spelare inte behöver tänka på det här, samtidigt som regeln ser till att det inte skapas en kultur av att skriva enormt långa inlägg istället för jättemånga kortare (som nu).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: En veteran till

xyas said:
Varför inte prova och begränsa inläggsantalet, utan att sätta ett tak på längden, och se vad som händer? Jag tror personligen inte att novell-inlägg kommer att bli vanligare än vad de är nu. Kanske en eller två per runda, men det är väl hanterbart.
Se mitt svar ovan. Dock håller jag med om att det inte är säkert att inläggen kommer bli jättelånga. I varje fall inte i första spelet med ett inläggstak.

Erfarenheten från TMNT och Infiltratörsspelet visar ju att inläggen inte blev absurt långa bara för att antalet inlägg var begränsat.

Grejen är dock att byn kommer försöka spela så effektivt som möjligt. Klassikern är ett bra exempel där byn med glatt humör drog ut på rundorna i oändlighet bara för att det var det smartaste sättet att spela på. Jag håller med Risings regel, som BDG anförde, och tycker att spelets regler borde uppmuntra till så roligt spel som möjligt.

Edit: Vad tycker ni om det här då: det finns ingen regel som stipulerar en maxlängd på inläggen, men om SL tycker att det "går över styr" (d.v.s. att den befarade elefantiasis-sjukan börjar visa sig) så kan hen gå in och sätta en maxgräns på antal tecken under pågeånde spel. Känns det ok?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Re: En veteran till

Vimes said:
Edit: Vad tycker ni om det här då: det finns ingen regel som stipulerar en maxlängd på inläggen, men om SL tycker att det "går över styr" (d.v.s. att den befarade elefantiasis-sjukan börjar visa sig) så kan hen gå in och sätta en maxgräns på antal tecken under pågeånde spel. Känns det ok?
Tycker jag låter supervettigt. Och det ær ju en tillsægelse som med all sækerhet inte kommer att sæga deltagarna något om personens ulv/bybo-status.

Sen vet vi ju egentligen allihopa vilka som ligger i riskzonen før att ægna sig åt inlæggsnoveller...
*host* Konrad *host*

:gremwink:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: En veteran till

Vimes said:
Edit: Vad tycker ni om det här då: det finns ingen regel som stipulerar en maxlängd på inläggen, men om SL tycker att det "går över styr" (d.v.s. att den befarade elefantiasis-sjukan börjar visa sig) så kan hen gå in och sätta en maxgräns på antal tecken under pågeånde spel. Känns det ok?
Låter tillräckligt bra. Godtyckliga ingrepp av SL är väl inte spelmakeriets nirvana direkt, men eftersom det blir lite av en testomgång så är det helt ok.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: En veteran till

xyas said:
Vimes said:
Edit: Vad tycker ni om det här då: det finns ingen regel som stipulerar en maxlängd på inläggen, men om SL tycker att det "går över styr" (d.v.s. att den befarade elefantiasis-sjukan börjar visa sig) så kan hen gå in och sätta en maxgräns på antal tecken under pågeånde spel. Känns det ok?
Tycker jag låter supervettigt. Och det ær ju en tillsægelse som med all sækerhet inte kommer att sæga deltagarna något om personens ulv/bybo-status.

Sen vet vi ju egentligen allihopa vilka som ligger i riskzonen før att ægna sig åt inlæggsnoveller...
*host* Konrad *host*

:gremwink:
Jag tror att jag med lätthet kan ta mig ur riskzonen om vi kör på 15 inlägg som tak. Egentligen vill jag ju posta 100 små inlägg per runda så att jag får mina tankar uppdelade i rätt ordning lixom, men det blir ju svårläst för övriga deltagare.

Är det 15 inlägg som gäller tror jag inte att det kommer dyka upp en massa inläggsnoveller. Nu kan det ibland dyka upp mastodontposter och att det blir skitlånga beror nog till stor del på att det är många citat som skall klippas in. Finns inget inläggstak och Recca skall få sig en känga av K.K måste jag ju första leta rätt på Reccas 100+ poster i R1. Sen måste jag klippa och klistra in en massa olika citat för att styrka mina "bevis". Då blir ju posten mustig som fan, men troligen beror det på att mycket must från Recca måste klippas in.

Blir det ett tak på 15 inlägg så är det ju bara 15 inlägg som kan citeras på lämpligt vis och troligen kommer dessa 15 inlägg innehålla mer viktiga saker. Spelet kommer troligen bli mer lätthanterligt och det som är av vikt kommer att postas i de få inlägg man har att förbruka.

Jag tror att ett inläggstak på 15 poster kommer bli lite som 15 up-inlägg per spelare. Alla kommer ju (i alla fall jag) att sträva efter att vara tydligt i sina inlägg och att hitta det man söker efter i jagandet av scumtells eller annat kommer inte vara inlindat i en massa bös. Att citera hela texten är ju i det läget lätt att undvika om man hittar vad man vill åt smidigare.

Nu blev den här posten extra mustig för att jag tog med det som skrivits av Vimes och xyas. Tar vi bort dom blir posten nog rätt lagom i storlek tippar jag på.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: En veteran till

En risk är ju att det blir trögt att komma igång om alla sitter och sparar på sina inlägg. Man kanske kan ha fria inlägg första dagen eller rundan eller nåt?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: En veteran till

Brynolf said:
En risk är ju att det blir trögt att komma igång om alla sitter och sparar på sina inlägg. Man kanske kan ha fria inlägg första dagen eller rundan eller nåt?
Jop. Hundra fria inlägg som vem som helst får använda i första rundan. Eller nåt friare, typ att SL gör ett stopp inlägg när han tycker diskussionen är tillräckligt utvecklad.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Re: En veteran till

Ond bråd död said:
Brynolf said:
En risk är ju att det blir trögt att komma igång om alla sitter och sparar på sina inlägg. Man kanske kan ha fria inlägg första dagen eller rundan eller nåt?
Jop. Hundra fria inlägg som vem som helst får använda i första rundan. Eller nåt friare, typ att SL gör ett stopp inlägg när han tycker diskussionen är tillräckligt utvecklad.
Nej, nej, nej. Det ska inte bli en bedömningssport det här, tydligare regler där SL inte har några val tycker jag är mycket bättre. Dessutom så är väl tanken fortfarande att köra med en deadline, då är det ju uppenbarligt dåligt för byn att sitta och hålla på sina inlägg så det tror jag inte kommer hända.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: En veteran till

Brynolf said:
En risk är ju att det blir trögt att komma igång om alla sitter och sparar på sina inlägg. Man kanske kan ha fria inlägg första dagen eller rundan eller nåt?
Jag tror att röstandet kommer få fart på spelet om det är så att ett inlägg med en röst omotiverad som motiverad inte räknas in i 15 inläggs kvoten. Ställningstagande via röster kommer nog ge tryck i tråden utan att nån stofil som K.K postar iväg 100 inlägg om hur det skall gå till.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: En veteran till

Brynolf said:
En risk är ju att det blir trögt att komma igång om alla sitter och sparar på sina inlägg. Man kanske kan ha fria inlägg första dagen eller rundan eller nåt?
Jag har svårt att tro att det kommer vara ett problem. Byn behöver ju producera information, att sitta och hamstra inlägg känns ju som en klockren scum tell. Det skulle liksom vara att spela dåligt att sitta och hålla på dem.

Iaf så länge man har 10+ och fast deadline.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: En veteran till

Det måste ju finnas något att ta ställning till också. Har spelet fluff så finns förstås diskussionsunderlag, men annars känns det nog jobbigt att slösa inlägg på inlägg om typ vilka spel man varit med i och vad man har för förväntningar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: En veteran till

Ond bråd död said:
Det måste ju finnas något att ta ställning till också. Har spelet fluff så finns förstås diskussionsunderlag, men annars känns det nog jobbigt att slösa inlägg på inlägg om typ vilka spel man varit med i och vad man har för förväntningar.
Jo, det är möjligt att det kan bli trögt innan det finns något att diskutera. Nu tänker jag hålla ett partyspel med fluff och lite udda grejer, så jag tror inte det kommer vara ett problem för mitt vidkommande. Men i en klassiker skulle folk kanske hålla tillbaka lite.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: En veteran till

Ond bråd död said:
Det måste ju finnas något att ta ställning till också. Har spelet fluff så finns förstås diskussionsunderlag, men annars känns det nog jobbigt att slösa inlägg på inlägg om typ vilka spel man varit med i och vad man har för förväntningar.
Detta. Med skojsigt fluff tror jag inte det blir några problem. Klassiker kan bli värre.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Återuppväcker den här diskussionen.


Nu har vi ju avslutat Varulvsdisco i Nora och testat på Vimes idé med 15 inlägg per person och runda, samt 5000 tecken som maxgräns. Vi har ju visserligen snackat lite i game over-tråden om inläggstakets effekter, men jag tänkte ändå ta upp det här också.

Mina reflektioner:
15 inlägg per spelare per runda när vi var 15 spelare i starten kändes rätt välavvägt. Det skedde bara ett enda överträdande av inläggstaket, och det var ett slarvfel.

Det blev totalt 176 inlägg den första rundan och tempot kändes lätt att hänga med i för mig som spelare.

Att inläggen generellt sett blev längre kändes inte heller som ett hinder för mig, även om ett gäng inlägg som skrevs nog var bra mycket längre än 5000 tecken så var det inget som stack i ögonen eller gjorde att jag kände mig överväldigad.

Eftersom man inte fick fria röst-inlägg förrän man förbrukat sina vanliga så blev det nästan inte alls några röster lagda av spelare som skrivit klart helt.

I överlag, ett helt annat tempo än i tidigare spel, och en intressant upplevelse.



I mitt kommande spel tänker jag lägga in att röster alltid är fria så länge det enbart är inlägg innehållande "Röst: Whoever". Anledningen är dels att rädda bort folk från att slösa inlägg på "whooops, jag glömde att rösta, Röst: Empi" och dels på att jag vill att möjligheten skall finnas att rösta utan motivering med allt vad det innebär i för och nackdelar.



Vad tror ni andra om det?

Och deltagare och observatörer på Varulvsdiscot, hur tyckte ni att det funkade?

Ni som följde spelet men som inte deltog, var det lättare att hänga med?

Gjorde inläggstaket er som suttit på gärdsgården gällande deltagande mer eller mindre sugna?

Vad kan man göra bättre/sämre med inläggstaket, och vad är en bra ratio inlägg?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tyckte att varulvsdiskot var en fröjd att följa.
15-inläggsgränsen gjorde att det inte blev så många små skräpinlägg, vilket gjorde trådarna betydligt mer lättlästare.
Samtidigt gjorde 5000-teckengränsen att inläggen inte blev "wall of text".
Man ser även i trådarna att många tyckte att det kunde kosta på sig ett par kortare inlägg utan att oroa sig för gränsen.

Följer spelarna "the spirit of the game" och spelledaren hellre friar än fäller om någon hamnar över gränsen av misstag blir det en avslappnad stämning i trådarna, vilket gör det angenämt att läsa.

Om jag förstått dig rätt så tänker du inte räkna rena röstinlägg mot 15-inläggsgränsen och att man får posta rena röstinlägg innan man nått 15-inläggsgränsen.
Jag tycker att detta är en helt OK regel för det är inte rena röstinlägg som gör varulvstrådarna svårlästa.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
1. Jag tycker som åskådare/spelledare att inläggstaket gjorde spelet mycket trevligare. Inläggen var mer läsvärda, det var lättare att hänga med. Ingen hoppade av eller klagade över det höga tempot. Kort och gott tycker jag att det här med inläggstak verkar vara en bra grej, i synnerhet som jag tror att det kan göra varulvsspelen mer lockande för en bredare målgrupp.
2. Att köra med gratisröster tror jag är helt ok. Det är ingen stor grej egentligen, men det kommer göra det lite lättare att dreva.
3. Angående inläggslängden var som sagt min målsättning att inläggstaket inte skulle göra att det istället skapades en kultur av sjuktligt långa inlägg istället. Det tycker jag inte att det gjordes. Visst, inläggen var i regel längre än vanligt, och flera gick över 5000 tecken. Men de två rundor jag kollade (r1 och r2 eller r3) låg på 2000-3000 tecken i snitt per inlägg. Så inga problem där tycker jag.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
När det kommer till antalet tecken får man även ta med i beräkningen en hel del text endast är citeringar, för att påvisa vem man svarar.
 
Top