Nekromanti Inläggstak i varulvsspel

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Ja, 3 inlägg är för extremt och skulle antagligen vara för svårt för byn. 10 inlägg (det är fortfarande öppet, 15 kan också funka) ger mer utrymme.

Men hey: det här med att inlägg med enbart en röst inte räknas till kvoten. Är det bra eller anus? Jag tror att det ger en nödvändig flexibilitet till spelupplägget.
Jag tror att det är bra som fan att ha den möjligheten.

Alternativ 1: Du måste motivera din röst. Det ger ju mer sås i maskineriet att analysera sedan.

Alternativ 2: Du får rösta hur och på vilket sätt du vill och det kostar inga inlägg. Då kan det bli ett rejält krig om rösterna mot slutet som kan analyseras.

Sen har jag ett superviktigt tillägg.

Ponera att det är ett tag på 10 inlägg. Då skall det banne mig skrivas 10 inlägg. Varken mer eller mindre. Det ger också ett visst tryck på alla deltagare att skramla iväg dom där 10 inläggen och då kan de analyseras på ett vettigt vis (nu tror ju jag väldigt mycket här, jag har ju ingen aning?). Jag tror det är en feature med tanke på att om du har kört iväg 7 inlägg och har slut på misstankar och skit då sitter du där med 3 väldigt dåliga inlägg kvar som kan sätta dig på pottan.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Konrad Konvalj said:
Ponera att det är ett tag på 10 inlägg. Då skall det banne mig skrivas 10 inlägg. Varken mer eller mindre. Det ger också ett visst tryck på alla deltagare att skramla iväg dom där 10 inläggen och då kan de analyseras på ett vettigt vis (nu tror ju jag väldigt mycket här, jag har ju ingen aning?). Jag tror det är en feature med tanke på att om du har kört iväg 7 inlägg och har slut på misstankar och skit då sitter du där med 3 väldigt dåliga inlägg kvar som kan sätta dig på pottan.
Skall rundan ta slut först när alla skrivit 10 inlägg?
Eller gå in på Sudden Death tills slashasen som inte skrivit av sig postar sitt sista?

Eller skall antalet inlägg UNDER inläggstaket också meritera extra röster, så att det inte går att lågflyga.
Balans på slak lina osv. :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Empiricus said:
Konrad Konvalj said:
Ponera att det är ett tag på 10 inlägg. Då skall det banne mig skrivas 10 inlägg. Varken mer eller mindre. Det ger också ett visst tryck på alla deltagare att skramla iväg dom där 10 inläggen och då kan de analyseras på ett vettigt vis (nu tror ju jag väldigt mycket här, jag har ju ingen aning?). Jag tror det är en feature med tanke på att om du har kört iväg 7 inlägg och har slut på misstankar och skit då sitter du där med 3 väldigt dåliga inlägg kvar som kan sätta dig på pottan.
Skall rundan ta slut först när alla skrivit 10 inlägg?
Eller gå in på Sudden Death tills slashasen som inte skrivit av sig postar sitt sista?

Eller skall antalet inlägg UNDER inläggstaket också meritera extra röster, så att det inte går att lågflyga.
Balans på slak lina osv. :gremsmile:
Absolut.

Du ska posta 10 inlägg.
+1 inlägg = 1 röst
-1 inlägg = 1 röst

Det är najs.

Det kan tänkas att det skapar fler spel också? Lixom, 10 inlägg är ju rätt soft att såsa iväg och då kan man korta ner rundorna och på så vis ge plats för fler arrangemang under året.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Anchorman said:
Jag tillhör gruppen som gärna är med men klarar inte av allt jobb det tar, jag har helt enkelt inte tid och energi att läsa igenom 100inlägg eller mer om dagen. Det här känns som en smart lösning.

Jag är gärna med om vi kör såhär.
+1

Tycker om varulvsspel men har inte tid för det på jobbet, och att komma hem sent, trött till femtio inlägg som ska läsas och analyseras blir för lite kul och för mycket jobb. Ingen aning om dina lösningar funkar- men vore värt att prova!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vimes said:
Men hey: det här med att inlägg med enbart en röst inte räknas till kvoten. Är det bra eller anus? Jag tror att det ger en nödvändig flexibilitet till spelupplägget.
Jag tycker att man skall testa det första gången i alla fall. Det är tråkigt att inte kunna ändra sin röst under spelets gång bara för att man har slut på inlägg, och att läsa andras röster är inte så jobbigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag antar att man vill att det ska vara enkelt att räkna inläggen för en stackars spelledare.
Kan man tänka sig två separata trådar?
En rösttråd och en diskussionstråd.
Och det är endast inläggen i diskussionstråden som räknas.

Jag föreslår 10 inlägg per person första rundan, 6 inlägg andra rundan, 4 inlägg tredje rundan, 3 inlägg per runda följande rundor.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Empiricus said:
Konrad Konvalj said:
Ponera att det är ett tag på 10 inlägg. Då skall det banne mig skrivas 10 inlägg. Varken mer eller mindre. Det ger också ett visst tryck på alla deltagare att skramla iväg dom där 10 inläggen och då kan de analyseras på ett vettigt vis (nu tror ju jag väldigt mycket här, jag har ju ingen aning?). Jag tror det är en feature med tanke på att om du har kört iväg 7 inlägg och har slut på misstankar och skit då sitter du där med 3 väldigt dåliga inlägg kvar som kan sätta dig på pottan.
Skall rundan ta slut först när alla skrivit 10 inlägg?
Eller gå in på Sudden Death tills slashasen som inte skrivit av sig postar sitt sista?

Eller skall antalet inlägg UNDER inläggstaket också meritera extra röster, så att det inte går att lågflyga.
Balans på slak lina osv. :gremsmile:
Absolut.

Du ska posta 10 inlägg.
+1 inlägg = 1 röst
-1 inlägg = 1 röst

Det är najs.
Ja, jag gillar.

Det kan tänkas att det skapar fler spel också? Lixom, 10 inlägg är ju rätt soft att såsa iväg och då kan man korta ner rundorna och på så vis ge plats för fler arrangemang under året.
Alternativt fler men kortare rundor. Folk kanske inte behöver dö lika ofta som vanligt, men mellan varje runda händer ändå någonting som för spelet framåt (vad det nu skulle vara).

Jag gillar många korta rundor. Det är ju när en ny runda börjar och man får lite ny hård info som spelet är som roligast.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Från en r00kie:

Att begränsa antalet poster till säg: 10 blir väldans svårt att kunna "motivera" sig som spelare när man är ny och osäker.

Kan man inte ge inläggsbonusar för nybörjare då?
ungefär som +5 inlägg och dessa tickar nedåt ekvivalent med antalet spel man varit med i??
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
10 inlägg verkar bra. En röst på sig själv för varje inlägg över/under 10 känns kul.

Kort och gott:
Hodor!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag skulle vara med om spelen var utformade på det sättet.

Dock tror jag att de första 100 inläggen måste vara fria och att röster är fria. Annars finns en risk att spelet aldrig kommer igång.

Kanske får man lägga en gräns på hur långa inlägg man får skriva också. Vissa skriver ju romaner redan nu. Vad är egentligen max antal tecken för ett inlägg här på forumet?

Om det innebär en "nerfning" av byn så är det positivt, men jag är inte helt säker på att det blir så. Ulvarna kommer att bli jäkligt stressade att skriva meningsfulla inlägg och vi vet ju hur lätt det är. :gremsmile:
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
10 kan verka lite lågt enligt mig, men värt att prova.

Jag gillar inte att man skall behöva pricka rätt med ett exakt antal inlägg däremot. Det blir mest bara byråkrati och snömos och jobbigt räknande för SL. Vill vi dessutom ha nytt blod så bör vi vara mera chill och inte ha så många måsten.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
10 är för få tror jag. 20-25 är nog mer lagom.

Alla som skriver mer än max riskerar att dö automatiskt under natten. Kanske viktat efter hur många inlägg man gjort. T ex, om KK skrivit 8 för många och Recca 12 och alla andra hållit sig inom gränsen så är det 20 % chans att KK ryker och 30% att Recca ryker och 50% att ingen ryker.

Bara för att ta lite siffror. Men röster får skötas på något annat sätt. Kan man inte ha omröstningsgrejer här på forumet? Vet att det på vissa forum finns sånt där man kan se vilka som röstat vad. Ulvarna skulle gilla lite sneaky röstande. :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Kanske får man lägga en gräns på hur långa inlägg man får skriva också. Vissa skriver ju romaner redan nu.
För min del är långa poster ok så länge de tillför nåt nytt. En bautapost innehållandes flera nivåer av citat "bara för att" är onödigt IMO. Citera bara sånt som är relevant för det du säger i posten.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
En veteran till

Jag tycker det här är ett i grunden väldigt bra förslag. Jag har insett att forumsvarianten av varulvsspel i vart fall som vi spelar den här bryter mot Risings regel för speldesign. "Det bästa sättet att spela ska också vara det roligaste."

Nu är det här ingen allvarlig kritik, det finns jättemånga spel som bryter mot det mer eller mindre allvarligt, men det är en regel som jag verkligen uppskattar när ett spel följer.

I just varulvsspelets fall så är mitt problem att det bästa sättet att spela är att lägga ner nästan all sin vakna tid på spelet. Det är det förstås ingen som gör (men ibland undrar man), men det är väldigt tydligt hur man spelar bättre om man säg lägger ner 3 timmar om dagen istället för 1, och även vidare uppåt.

För min del, och för många andra, så är det här inte det roligaste sättet att spela på. Det riskerar att hamna på 'krav'-sidan istället för den lustfyllda sidan när man känner både yttre och inre press på att bara lägga mer och mer tid.

Och det här problemet borde man nog kunna lösa med som du säger att ha en inläggsbegränsning per spelare. Sen om det blir roligast vid 10, 20 eller 30 inlägg är säkert varierande, och man kanske ska pröva lite olika.

Jag är dock också helt övertygad om att det måste finnas en begränsning på längden av inläggen också. För man ger incitament till att skriva längre inlägg genom att begränsa hur många man får skriva, och om alla skriver bisarr långa inlägg
[inlägg]#860532 som den här muppen[/inlägg] så kommer man inte ha vunnit något på regeln. (Det inlägget är förövrigt ca 15000 tecken eller 6a4 med tät formattering, vilket är ungefär halva längden på min ena c-uppsats), så har vi fortfarande inte uppnått så mycket. Särskilt inte om folk kommer börja förvänta sig att jag ska skriva ens 10 såna inlägg per drag.

Sen tycker jag inte att vi behöver lägga på SL att räkna inlägg. Låt istället regeln vara att alla spelare kan i pm rapportera om någon brutit mot regeln, och sl då kontrollräknar och eventuellt diskvalificerar spelaren, men inte kräva att SL själv räknar. Jag lovar att om jag blir maffia kommer jag då hålla stenkoll på om någon bybo går över, och är jag bybo kommer jag nog också vara rätt intresserad av det, särskilt om det är någon jag misstänker.

Har vi en gräns på 10 inlägg så tycker jag nog man kan förvänta sig att ingen av 'misstag' skriver fler heller, man får helt enkelt ha koll på sig själv.

Längden på inlägg är svårare men där tänker jag att man nog kan ha en lite snällare regel, typ att ett för långt inlägg helt enkelt räknas som 2 inlägg. Återigen så kommer då maffiaspelarna att hålla koll på sina polare, och jag som bybo kommer påpeka det för någon i vart fall om den känns grön.

Sen kan man ha en ganska generös gräns, typ 5000 tecken, (ca 2a4), mer än så behöver ingen skriva och dom flesta behöver aldrig fundera på om dom kommer råka bryta den. Jag hade nog gärna sett än ännu hårdare men inser också att det kan bli jobbigt för dom som inte först skriver sina inlägg i ett program med stavningsrättning.

Men för att sammanfatta, jag tycker det här verkar vara en jättebra idé, gäller bara att känna av och få fram hur det blir bäst, och antagligen måste man pröva sig fram lite också.

(och ja det kommer förstås nerfa byn, men so what, spelbalans är ändå inte det viktigaste i varulvsspel och i såna här temaspel finns det ju tusen andra sätt att luta det åt andra hållet om man tycker det behövs) (Detta inlägg är förövrigt 3478 tecken)
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: En veteran till

Angående räknandet av antalet inlägg så kunde man kanske ha som regler att spelarna numrerar sina inlägg själva. I rubrik och/eller text.

Nåt sånt här -> Inlägg: 1
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: En veteran till

Ond bråd död said:
Angående räknandet av antalet inlägg så kunde man kanske ha som regler att spelarna numrerar sina inlägg själva. I rubrik och/eller text.

Nåt sånt här -> Inlägg: 1
Murphys lag säger att kan något gå fel så kommer det att gå fel.
Det betyder att någon kommer räkna fel på sina inlägg och skriva fel siffra.

Nu är Murphys lag INTE (som många tror) en deprimerande livsregel för pessimister.
Utan den användes från början till att konstruera felsäkra mekaniska system.
Så: vad gör man när någon skriver fel siffra i inlägget?
Deltagarna kommer inte att skriva i tråden och påpeka felet för ingen skulle offra ett inlägg på något sånt i den här typen av ulvspel.
Och den som gjort fel kan inte korrigera felet eftersom man inte får redigera ulvinlägg.

Jag tycker om OBDs förslag, men jag vill se en felsäker lösning för att lösa de problem som förslaget kan ge.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: En veteran till

anth said:
Ond bråd död said:
Angående räknandet av antalet inlägg så kunde man kanske ha som regler att spelarna numrerar sina inlägg själva. I rubrik och/eller text.

Nåt sånt här -> Inlägg: 1
Murphys lag säger att kan något gå fel så kommer det att gå fel.
Det betyder att någon kommer räkna fel på sina inlägg och skriva fel siffra.

Nu är Murphys lag INTE (som många tror) en deprimerande livsregel för pessimister.
Utan den användes från början till att konstruera felsäkra mekaniska system.
Så: vad gör man när någon skriver fel siffra i inlägget?
Deltagarna kommer inte att skriva i tråden och påpeka felet för ingen skulle offra ett inlägg på något sånt i den här typen av ulvspel.
Och den som gjort fel kan inte korrigera felet eftersom man inte får redigera ulvinlägg.

Jag tycker om OBDs förslag, men jag vill se en felsäker lösning för att lösa de problem som förslaget kan ge.
Om man skriver i rubriken bör det vara ganska lätt att se om det blivit fel om man gör en sökning på personens inlägg.

Och gör man ett mindre fel är det väl inte hela världen. Man får ett mindre nästa runda bara.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: En veteran till

Inläggstak låter som en ypperlig idé att testa!

Precis som BDG skriver känner åtminstone jag ibland ett tvång att skriva mycket och lägga ner mer tid än jag önskar på spelet. Inläggsmängd kan därför vara en bra metod att försöka begränsa spelets omfång.

Den exakta siffran är svår att gissa, men 20 inlägg per runda låter vettigt att utgå ifrån. Rena röstinlägg bör dock inte räknas, blåser man snabbt iväg sina inlägg (man kanske blir drevad eller liknande) så borde man fortfarande kunna rösta efter det. Inläggens längd bör heller inte begränsas enligt min åsikt. Jag skriver gärna längre inlägg, men försöker inte dra ut på dem med flit. Det vore ett störningsmoment, om än litet, att hålla koll på ordmängden och eventuellt tvingas skriva om, stycka upp eller helt enkelt strunta i vissa delar jag egentligen ville ta upp i ett inlägg. Det borde för övrigt vara relativt enkelt att hålla koll på sin egen (och andras) röstmängd. Gör man en avancerad sökning på sitt eget namn inom tidsramen för nuvarande runda i varulvsforumdelen bör man se antalet inlägg som gjorts.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Re: En veteran till

Först: kul att typ alla verkar positiva till att på något vis begränsa mängden text!

Sedan: angående det här med att begränsa antalet tecken så är jag väldigt kluven. Dels har BDG helt rätt i att det finns en överhängande risk att folk publicerar värsta romanerna när antalet inlägg blir begränsat, och det kommer ju inte göra pressen och arbetsbördan mindre. Å andra sidan håller jag med tripp_trap om att teckenbegräsningen är ett störningsmoment. Det är en sak att hålla koll på hur många inlägg man skrivit, men ska man också hålla koll på hur långa de är så börjar det bli för mycket jobb för att det ska vara kul, är jag rädd. Det är min uppfattning i varje fall. Dessutom funderar jag kring det här med citat, ska de räknas in i teckenmängden? (Det borde de kanske eftersom det är ett oskick att citera stora sjok i onödan).

Jag gillade dock BDG:s förslag på att impementeringen av tecken-regeln bör vara annorlunda än inläggs-regeln. Förslagsvis kan man säga att varje upptäckt inlägg som är för långt innebär att man blir av med ett inlägg i nästa runda. Det blir inte så analt det här med inläggslängden, men det finns klara incitament till att hålla sig i skinnet.

Sedan om man sätter gränsen på 5000, 7500 eller 10 000 kan diskuteras. Jag kan tycka att 5000 är i underkant, helst ska man ju inte behöva fundera på vid varje inlägg om de är för långt eller inte. Utan snarare bör det ju vara så att alla normallånga inlägg ryms inom gränsen, men att taket så att säga hindrar folk från att skriva mastodontiska inlägg bara för att de inte får skriva så många inlägg de vill.

Slutligen: hur många inlägg som ska skrivas varje runda beror ju lite på rundans längd också. I en 24 timmarsrunda är 20 inlägg ju typ obegränsat. Jag tänker mig att 5 inlägg om dagen borde vara tillräckligt. Så den normala tredagarsrundan borde alltså ha ett tak på typ 15 inlägg per spelare.

Mitt regelförslag är följande:
A. Spelare får skriva 15 inlägg per runda om rundorna är tre dagar långa.
B. Ett inlägg får inte vara längre än 7500 tecken.
C. Brott mot regel A innebär diskvalificering.
D. Brott mot regel B resulterar i avdrag av antal inlägg nästkommande runda.
E. SL kommer inte aktivt granska huruvida reglerna följs. Att reglerna följs kommer att förutsättas, och om de inte följs förutsätts att detta påtalas till SL utav någon av spelarna.

Detta är ungefär vad jag kommer använda mig av när jag själv leder mitt spel i höst. Siffrorna kan fortfarande diskuteras, men annars tycker jag det känns rätt ok.

Det har ju kommit massa kul förslag på hur reglerna skulle se ut, men jag vill för mitt eget vidkommande arra ett ganska traditionellt spel. Min tanke med att begränsa antalet inlägg är inte att införa nya spelmoment utan att göra spelet mer tillgängligt och sänka tröskeln för deltagande. Dock är många av förslagen häftiga, och jag hoppas att vi får se några av dem i framtida spel.
 
Top