Nekromanti Information om världen till Eon IV

Mhorbaine

Veteran
Joined
26 Aug 2015
Messages
17
Jag har nyligen köpt Eon IV, inspirerad av Eons rykte att ha en gedigen och välarbetat värld (bl.a. denna recension http://pod-con.blogspot.se/2015/10/n...er-eon-iv.html). Lorenörd som jag är älskar jag att djupdyka i rollspelsvärldar, oavsett om jag spelar dem eller inte.
Jag måste dock säga att jag är lite besviken. Missförstå mig rätt, spelet verkar skithäftigt och likaså världen. Jag tycker dock information om världen, dess innevånare, kulturer och religioner är skral. Inte alls det pletora av både nödvändiga och onödiga detaljer som jag fått intrycket av att det skulle vara.
Min fråga blir alltså; Har jag missat något supplement till Eon IV, eller är det så att det är Eon 3-supplementen som har all denna information? Är det kanske så att jag helt missuppfattat Eon IV?
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Det finns ganska begränsat material till Eon IV men den mesta loren från tidigare versioner går helt att applicera på Eon IV.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Spelvärlden är fortfarande densamma (med lite uppdatering av geografin på enstaka håll), det är bara reglerna som är ändrade, så du har hela det gamla Eon-utbudet att vraka i.

Vad som är skevt med Eon IV är att boken gick in med starkt fokus på Jargiska kejsardömet, ett landsområde som fortfarande inte fått någon egen bakgrundsbok. Och med spelets utgivningstakt de senaste tio-femton åren lär det väl inte komma någon inom en överskådlig framtid. Vill du ha full lore får du alltså välja ett av de andra landområdena som redan avhandlats med egen bok, men de är ju lyckligtvis ganska många och väldigt häftiga.
 

Mhorbaine

Veteran
Joined
26 Aug 2015
Messages
17
Jag tyckte liksom att det verkade lite konstigt. Det som beskrivs är Jargien, men det verkar som nästan inget av det befintliga äventyrsmaterialet är centrerat runt Jargien.
Men bra att veta, då är det alltså att börja beställa gammalt material från Skuggspel som gäller! Något eller några supplement ni rekommenderar för en lorenörd?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jag tyckte liksom att det verkade lite konstigt. Det som beskrivs är Jargien, men det verkar som nästan inget av det befintliga äventyrsmaterialet är centrerat runt Jargien.
Precis. Det är lite misslyckat.
De officiella köpeäventyr som finns att tillgå utspelar sig i länderna Asharien, Soldarn, Västmark, Damarien och Takalorr. Det finns visserligen officiella miniäventyr som utspelar sig i Jargien, men hittills ingen ordentlig kampanj i stil med de nämnda ländernas. När man re-bootade spelet med Eon IV borde man ha släppt ett gött äventyr som etablerar det framhävda Jargien som spelplats, men istället släppte man den fjärde delen i en gammal äventyrskampanj som utspelar sig i Västmark.

Men bra att veta, då är det alltså att börja beställa gammalt material från Skuggspel som gäller! Något eller några supplement ni rekommenderar för en lorenörd?
Jag tycker äventyret "De fördömdas sista hopp" är riktigt coolt, och tar spelarna till flera olika geografiska och kulturella miljöer.

Vad gäller spelvärldens specifika folkslag skulle jag rekommendera boken om tirakerna och boken om cirefalierna, två av mina favoritfolk i Mundana som dessutom är viktiga för ovan nämnda äventyr.

Vad gäller länder har min spelgrupp mestadels blivit kvar i Soldarn och Asharien, som har en gemensam bok, men rent objektivt har boken till landet Thalamur lyfts fram som väldigt uppskattad så den skulle jag nog rekommendera.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Ett par böcker du eventuellt ska passa dig för att införskaffa är Mystik & Magi, Odöda & Nekromanti och Legender & Hemligheter. Framförallt för att mycket av informationen i dessa böcker, kan komma att ändras framöver. Dessutom har L&H ofta fått ganska dåligt omdöme, även om jag själv är väldigt förtjust i den.

Generellt sett material som på något sätt behandlar Mundanas äldre historia, eller den s.k. metaplotten, verkar vara på väg att ret connas rätt rejält.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Din besvikelse är förståelig. Målet med Eon IV var att spelet skulle vara mer lättillgängligt, och då var världsinfo en sådan sak som prioriteras ned. Detta kompenserades under crowdfundern för med bonus-boken "Codex Mundana", en massiv, texttung volym med superfläskiga, hyper-dockskåpiga artiklar om olika platser och fenomen i Mundana. Tyvärr var den crowdfunder-exklusiv, så du kan inte få tag i den som sådan utom på andrahandsmarknaden, men materialet som var med i den kommer över tid ges ut i andra former. En sådan är redan utgiven, modulen "Äventyrets väg". Den innehåller primärt en samling äventyr, men även min artikel om Tarkasöknen, som var en av de feta grejerna i Codex Mundana.

Inom mycket kort kommer även modulen "Damarien", också den en helt massiv sak fullpackad med stämningsfull, dockskåpig världsinfo.

Näst på tur efter Damarien är en bok om landet Kamor norr om Jargien, och sedan Magiboken, där magiker i Jargien får sig en utförlig treatment.


Som andra sagt är gamla moduler också fortsatt kanon, dock. De som tenderat att få bäst recensioner här på forumet är modulerna "Thalamur", "Tiraker" och "Cirefalier", någon av dem kan vara en bra start! Personligen rekommenderar jag "Tiraker" då detta folkslag är något av det mest unika med Eon, och det är lätt att de bara blir gamla vanliga orcher innan man läst mer om dem.

Det finns också en offentlig Eon-wiki, här. Den är skapad av fans, men materialet där kan ändå hjälpa dig att orientera dig i Mundana om du är ny till settingen - en hel del, till exempel beskrivningar av alvstammarna, länderna, med mycket mera, är praktiskt taget sammanfattningar av vad som framkommit i modulerna.
 

Mhorbaine

Veteran
Joined
26 Aug 2015
Messages
17
Tack så mycket för alla tips!

Det är hoppingivande att mycket av materialet från Eon 3 fortfarande är canon, då det onekligen verkar finnas en hel del av dessa. Det blir till att göra en djupdykning på Skuggspel hör jag. Äventyrens väg köpte jag för en spottsyver på SF-bokhandeln så den har jag redan. Codex Mundana låter onekligen som något man skulle vilja lägga sina händer på även om det låter som en utmaning.

Jag har försökt googla efter inofficiellt material, framförallt äventyr eller längre kampanjer, utan framgång. Har någon av er månne rekommendationer här?

Mina senaste rollspelsköp har båda varit nya svenska spel, Eon IV och Symbaroum. Jag tycker det är förvånande att i båda fallen läggs förhållandevis lite utrymme på att beskriva världen. För mig är världen tveklöst det viktigaste och regler kommer alltid i andrahand. Men jag antar att det finns olika sätt att de på det.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
En del material finns på gamla neogames hemsida och på mylingspel.se under "externt" och "materialbanken", däribland lite äventyr.

Två moduler som jag tycker är rätt bra och som nästan funkar lika bra till eon 3 och eon 4 är Barbarer och Människofolk respektive Misslor. I BoM finns info om en del kulturer på vitt åtskilda delar i Mundana och i Misslor ingår förutom information om olika misslebosättningar även ett intressant äventyr. Om inte annat ger det stöd för ett party bestående av kragg och misslor :)
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Och om du behöver extra folkslag (de som finns mer runt asharien) så har vi gjort en bunte här på forumet.
 

Mhorbaine

Veteran
Joined
26 Aug 2015
Messages
17
Var hittar jag dem? Det blir ju lite lustigt när de flesta gamla supplement är centrerade runt Asharien, Västmark & Soldarn men att det inte finns dessa folkslag med i Eon IV.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Nu inser jag faktiskt att jag ljög lite när jag sa att där fanns för de folkslagen runt asharien. Jag tror vi skapat regler för allt utom det nästan. :p

http://www.rollspel.nu/forum/specifi...slagen-d%C3%A5
http://www.rollspel.nu/forum/specifi...ragg-och-eyren

En del folkslag kan du även komma åt via Rollpersonsgeneratorn på Helmgasts hemsida.
http://helmgast.se/eongen/beta/
Cermirier och Utmarkare.

Där finns ju också lite annat smått och gott på deras hemsida. Nermadas bakgrundstabell (finns också på helmgast.se någonstans) kanske funkar för rollpersoner från Asharien med omnejd, men jag är inte alls säker.

Det kanske är på tiden att någon skriver lite regler för Asharier och Soldier. :D

Värt att nämnar är att där faktiskt finns en hel del äventyr till området kring Jargien också. Äventyrens väg (som jag nu såg att du hade) innehåller några. Sen tror jag att de äventyr som publicerats i Fenix nu finns på hemsidan också http://helmgast.se/helmgast/aventyr-till-eon/.

Jag har inte spelat några av dem själv dock så kan inte säga så mycket om hur de är som äventyr. De bör hålla er sysselsatta lite iaf.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Mitt minne kanske sviker mig, men jag tror att det finns regler för rollpersoner från Västmark i den senaste delen av äventyrssviten Sylfens vrede som heter Ödesväven. Första delen, Diamantäpplet, finns gratis på Helmgasts blogg. Jag har för mig det fanns regler för soldier i den ganska svårtillgängliga Codex Mundana också, till äventyrsplatsen Trollbane. Däremot tror jag inte att det finns några regler för skapande av asharier till eon 4 ännu, så forumet borde ta tag i det.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Problemet är att Asharier är så tråkiga. ;)

Jag kunde inte hitta varken Västmarkare eller Solder i de böckerna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om ni råkar bo i eller känner någon som bor i Göteborg finns just nu fyra ex av Codex Mundana att köpa på Gothcon. Detta är en unik möjlighet givetvis och jag har ingen aning om hur fort de säljer slut. Kostnaden är, IIRC, 350 kronor.
 

Mhorbaine

Veteran
Joined
26 Aug 2015
Messages
17
Skit åxå, sannolikheten att jag känner någon där är väl väldigt liten, men jag får slänga ut en long shot på FB
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Hoppas du får tag på ett exemplar Mhorbaine!

Mitt minne är inte vidare bra verkar det som, då finns det en del kompletterande kvar för Ashariska halvön.
 
Top