Nekromanti [Eon 4] Regler för Kragg och Eyren

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Hur mycket jag än uppskattar att Äventyrarens Handbok gav oss Grundattribut för de flesta folkslag som saknas i grundboken så är det ju ganska tråkigt att de bara får två valfria slag på händelsetabellerna. Men det ger ju mig med noll sinne för spelbalans något att göra. :D

Grundattribut efter Äventyrarens Handbok.

Egenskaper:
+2 i Kroppsbyggnad (Gör dem lite kraftigare än dvärgar i grund?)
Lättlärda i Jakt och Vildmarksliv (Jag tänker mig att Kragg och Eyren lever på jakt mer än odling p.g.a. Kraggbergens natur)
+1 Avtrubbningskryss i Utsatthet och Våld. -5 mot alla Mentala Trauman orsakade av Övernaturliga ting. (De är ett väldigt härdat folk men extremt vidskepliga)
1 slag på Strider och Drabbningar (Se ovan? Väldigt osäker på denna. Tänkte mig något i stil med att de får ett slag mot fysiska egenskaper i Eon 3, men det har ju inte direkt någon motsvarhet i Eon 4, så tog S&D för det ändå kan ge lite fysiska egenskaper.

En idé jag hade för att faktiskt göra dem lite unika och inte något man bara kan slå fram från sina valfria slag är följande:

Ärvegods:
Karaktären börjar med ett valfritt ovanlig vapen. Vapnet utmärker sig genom att det har en extra egenskap. Alternativt Kraggsvärd eller Eyrenklyvare.


Sååå är jag helt fel ute eller har ni några andra trevliga eller konstruktiva idéer?
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
148
Gjorde egna egenskaper för kragg för ett bra tag sen till en av mina spelare:

Liv av strid: 1 extra slag på Strider och Drabbningar, lättlärd på valfri vapenfärdighet och 1 avtrubbningskryss för våld.

Vildmarksliv: Färdigheten Vildmarkvana är lättlärd

Heder: Kraggbarbarer har väldigt stark heder mot släkten, klanen och andra kraggbarbarer och får Expertisen Kraggheder 4T6. Förolämpas kraggens familj, släkt eller andra kragg så måste Kraggbarbaren söka upprättelse eller drabbas av nedbrytning 30


De första två har du ju typ redan, o ja den andra lånade jag från dvärgarna. Men tycker du är rätt ute!
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Det ser bra ut!
Jag funderade faktiskt på Heders grejen men glömde helt bort den. Den kanske ska ersätta + 2 Kroppsbyggnad. Passar helt klart bättre in på Kragg och Eyren (och de har typ ändå massiv kroppsbyggnad i grund).
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Svårflörtade: Kragg och Eyren har inte mycket till övers för komplimanger och vackra ord, det är viktigare att partnern har 'rätt gener' så att eventuella barn kommer att vara en tillgång till klanen i framtiden. (Svårlärd i Charm, Lättlärd i en valfri Vildmarksfärdighet eller Vapenfärdighet).

Självförtroendet sitter i Musklerna: En Kragg/Eyren får +2 på alla slag i Sociala Konflikter om deras Kroppsbyggnad är högre än motståndaren (gäller ej Misslor). Dock får de -1T6 på slag i en Social Konflikt mot en motståndare vars Kroppsbyggnad överskrider deras.

Misslornas Beskyddare: Det är någonting med Misslorna som intresserar Kragg och Eyren, vilket är underligt då deras veka och små kroppar generellt är något som detta folk ser ned på. Om en Missla förolämpas eller hamnar i fara och Kragg/Eyren inte kommer till dennes försvar drabbas de genast av Nedbrytning 25. Misslor får dessutom +1 Kontroll mot Kragg/Eyren i Sociala Konflikter.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
jensofsweden;n204064 said:
Svårflörtade: Kragg och Eyren har inte mycket till övers för komplimanger och vackra ord, det är viktigare att partnern har 'rätt gener' så att eventuella barn kommer att vara en tillgång till klanen i framtiden. (Svårlärd i Charm, Lättlärd i en valfri Vildmarksfärdighet eller Vapenfärdighet).

Självförtroendet sitter i Musklerna: En Kragg/Eyren får +2 på alla slag i Sociala Konflikter om deras Kroppsbyggnad är högre än motståndaren (gäller ej Misslor). Dock får de -1T6 på slag i en Social Konflikt mot en motståndare vars Kroppsbyggnad överskrider deras.

Misslornas Beskyddare: Det är någonting med Misslorna som intresserar Kragg och Eyren, vilket är underligt då deras veka och små kroppar generellt är något som detta folk ser ned på. Om en Missla förolämpas eller hamnar i fara och Kragg/Eyren inte kommer till dennes försvar drabbas de genast av Nedbrytning 25. Misslor får dessutom +1 Kontroll mot Kragg/Eyren i Sociala Konflikter.

Jag gillar det mycket!

Svårflörtad kanske rent av kan ge både Lättlärd i valfri Vildmarksfärdighet och Vapenfärdighet iom de får en Svårlärd färdighet.

Ärvegods: Mycket föremål går i arv när en Kragg eller Eyren dör och bland dem finns oftast ett vapen som gått i arv från generation till generation. Ibland är dessa vapen rent av Kraggsvärd, men det är inte något som finns i alla familjer. I dessa familjer ärver man andra vapen, som fortfarande är av väldigt god kvalitet.

Om en karaktär börjar med ett vapen (oavsett om vapnet är sällsynt eller ovanligt) kan detta vapen få en valfri egenskap (SL bestämmer om egenskapen är rimlig). Detta vapen har funnits inom familjen i flera generationer och det är en ära för personen att få bära det.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
hm möjligtvis, dock undrar jag om det kan bli för OP, tror inte något annat folkslag får 2 Lättlärda färdigheter (även om de är svårlärda i ngt)? Dock skulle det kunna vara lättlärd i en vildmarksfärdighet eller stridsfärdighet samt att motståndare i Sociala Konflikter med avsikten att förföra Kragg/Eyren får -1D6 på alla slag.

Gillar Arvegodset, dock kanske Kragg/Eyren borde drabbas av Nedbrytning ifall vapnet förloras/förstörs för att symbolisera hur mycket det betyder?
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Det är rätt många folkslag som är lättlärda i flera färdigheter. Jahanner har 3 (med 2 till egenskaper), Kamorianer har 2 (med 3 till egenskaper) och Misslor har 2 (med 3 till egenskaper).

Men du tänker dig att Svårlärd i Charm är onödigt? Det blir ju visserligen en dubbel begränsning om man ger dem både det och -1T6.

Nedbrytning för Arvegodset kan vara en idé. Nedbryttning 30 (Utsatthet). 30 känns mer passande än 40 om man ser till beskrivningarna iaf. Jag tror inte Kragg/Eyren skulle bli utstötta från samhället, men det skulle helt klart vara väldigt förnedrande för dem.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Fast det är ju motståndaren som får - 1D6 om de försöker förföra kragg/eyren, så det är motståndaren som får begränsningar.

Hm just det, glömde att jahanner har en del lättlärda färdigheter...
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Förlåt det är jag som inte är helt vaken.

Att ge dem ett naturligt skydd mot att förföras är inte en helt dum idé. Tycker faktiskt att det låter rimligare än att göra dem svårlärda i Charm, även om det är en liten buff.

Sen är det väl lite Jahanners grej att vara lättlärda.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Hikage;n204017 said:
Ärvegods:
Karaktären börjar med ett valfritt ovanlig vapen. Vapnet utmärker sig genom att det har en extra egenskap. Alternativt Kraggsvärd eller Eyrenklyvare.
Bara en notering här... om man ska ge en Kragg/Eyren en sådan här egenskap, så kan det vara en bra ide att lägga till "sällsynt vapen" bland valen, för ett Kraggsvärd eller Eyrenklyvare skulle med största sannorlikhet falla under den vanlighets nivån (kanske inte för Kragger/Eyrener igentligen... men det är ju därför man skulle ger dem en sådan här egenskap så de kan med säkerhet få tag på de vapen som är specifikt kopplade till dem, om de vill ha ett).
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Anledningen till att jag valde bort sällsynta var för att jag tänkte mig att sällsynta med en extra egenskap skulle bli för bra.

Tanken var även att det inte skulle vara ett Kraggsvärd eller Eyrenklyvare som skulle moddas.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
*nickar*

Då kanske man ska skriva om den biten med moddat vapen på något sätt.

Mina tankar går till något i stil med: Om man väljer ett Sällsynt vapen så kommer det med 0 modifieringar, ett Ovanligt vapen kommer med 1 modifiering, och ett vanligt vapen kommer då med 2 modifieringar.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Nu ser jag att du refererar till den första versionen av Arvegods. Den jag slutade på är följande.

Arvegods: Många föremål går i arv när en Kragg eller Eyren dör och bland dem finns oftast ett vapen som gått i arv från generation till generation. Ibland är dessa vapen rent av Kraggsvärd, men det är inte något som finns i alla familjer. I dessa familjer ärver man andra vapen, som fortfarande är av väldigt god kvalitet.

Om en karaktär börjar med ett vapen (oavsett om vapnet är sällsynt eller ovanligt) kan detta vapen få en valfri egenskap (SL bestämmer om egenskapen är rimlig). Detta vapen har funnits inom familjen i flera generationer och det är en ära för personen att få bära det.
Om rollpersonen någonsin förlorar Arvegodset kommer den drabbas av Nedbrytning 30 (Utsatthet).
I slutändan tycker jag faktiskt att det funkar. Man får då inte ett gratis vapen (vilket skulle bli en väldigt bra egenskap). Anledningen till att jag inte inkluderar vanliga är för att de inte riktigt passar in som arvegods. Sällsynta får vara med ändå för då får man med Slagsvärd och Storhammare, något som Barbarer och Människofolk säger att Kragg ändå använder sig av.

B&M nämner visserligen att Kraggsvärd p.g.a. sin ålder faktiskt är av väldigt dålig kvalitet, men jag vet inte riktigt hur det skulle fungera i Eon IV.

Slutligen funderar jag faktiskt på om man inte skulle ge dem vapnet ändå. Där finns ju bakgrundsslag i Strider och Drabbningar som ger en vapen gratis.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
First off... Ber om ursäkt för storleken av inlägget... XD


Ah... jag missade två saker här när jag först läste den version du landat på... att du lagt till sällsynta vapen, och att den faktiskt inte ger karaktären ett vapen (missade att det stod "Om" i början där... XD ). Det var ju att jag tyckte att avsaknaden utav sällsynta vapen i den som fick mig att vilja skriva något.


När det gäller om man ska ge karaktären ett vapen eller inte ur denna Arvegods egenskapen... här kan jag väl falla på båda sidorna om det igentligen.

Åt ena sidan så är det ju bara Krigare som i dagsläget har garanterad tillgång till att ens få tag på Sällsynta vapen, medan alla andra Arketyper måste förlita sig på tur att få tag på dem. Åt andra sidan så får ju alla Arketyperna åtminstone ett vapen (Vanliga för de flesta dock), och alla Arketyper kan komma åt upp till ett Ovanligt vapen (de flesta via valen i Arketypen), och även några Miljöer förser eller kan förse karaktären med vapen (de flesta Vanliga, men åtminstone en kan vara Ovanlig). Det beror nog helt på hur lätt du vill att det ska vara att få tag på et Sällsynt vapen för de arketyperna som inte har en "naturlig" tillgång till det. Tror fortfarande att ett Vanligt vapen skulle kunna vara ett arvegods dock, men håller med att det nog inte skulle vara det vanligaste.


Här är något dock som kanske kan hjälpa dig att bestämma... jag kollade i Eon IV's "Äventyrarens Handbok", den som kom med crowdfunding kampanjen... och i den så finns stats på Kraggsvärd och Eyrenklyvare med.

Både Kraggsvärden och Eyrenklyvarna räknas som "Ovanligt*"... det är dock med en * på slutet. Så för Kragger och Eyren är ju deras specifika vapen inte så himla svåra att få tag på, med tanke på att alla Arketyper kan få tag på ovanliga vapen. För alla andra är de ju då Sällsynta (för att inte tala om livsfarligt att ha... specielt om man råkar möta en Kragg/Eyren som märker att man har ett av deras folks vapen... XD ).

Dock så kvarstår ju biten med att det bara är Krigare som garanterat kan få tag på Sällsynta vapen. Så en Kragg/Eyren som vill ha ett Storsvärd som sitt Arvegods från början måste fortfarande välja Krigare, eller förlita sig på tur, för att få tag på ett sådant.

Men det säger en hel del, tror jag, att Kraggsvärd och Eyrenklyvare räknas som "Ovanlig*" för Kragger/Eyren. För Alvernas Lyfali räknas ju som "Sällsynt*" till och med för Alverna själva. Så rent perspektivmässigt så är nog ration utav stora tunga tvåhänta vapen högre bland Kragger och Eyren (specielt Kragger), än bland många andra folk... och de flesta stora tunga tvåhänta vapen tenderar ju vara just Sällsynta vapen. Behöver ju visserligen inte betyda att alla Kragger och Eyren kör med sådana så klart.


Samtidigt så finns där något att påpeka om vapen ur S&D + Arvegods. Nästan alla de vapnen man får från S&D kommer redan med någon typ av modifiering (antingen på vapnet i sig själv, eller på vapengruppen)... och om man då även lägger Arvegods modifieringen på det så har man något utav ett monster vapen från början. Ett Kraggsvärd är ju redan ett monster från början med sina 5T6 i hugg skada, Kraftfull, och Räckvidd 1 på det. De enda vapnen som kommer i närheten av det ligger på 4T6 till 4T6+2 i skada).

Så fördelen med att ge en Kragg/Eyren ett ovanligt eller Sällsynt vapen ur sitt Arvegods är ju att man undviker sådana här monstervapen med modifikation på modifikation (ett Kraggsvärd med S&D slaget Mästersmitt Vapen, + Arvegods på det, skulle ligga på 6T6 i skada, Kraftfull, Räckvidd 1, Vådlig, och en valfri egenskap på det (jag skulle nog välja Sargande)). Fast, man kanske vill att det ska gå att få tag på denna typen av "Monster++" vapen... chansen att lyckas få ett sådant vapen är ju trots allt rätt liten ändå.


Hmm... what if... det är ju inget som säger att man faktiskt måste ha sitt Arvegods från början. Spelaren kanske kan få välja om denne vill ha sitt Arvegods vapen från början, eller inte.

Om denne väljer att ha det från början, så måste karaktären faktiskt ha ett Ovanligt eller Sällsynt (eventuelt Vanligt) vapen i sin ägo (så via Arketypen/Miljön, eller S&D slag om SL tillåter det, eventuelt ha köpt det under karaktärsskapandet ("köpa" det kanske kan då representera kostnaden att reparera vapnet till ett användbart skick)). Varpå de då kommer ha sitt Arvegods vapen från början, men kommer som du sa då bli effekterad av nerbryttning om de blir av med vapnet.

Eller så kan denne välja att de för närvarande inte har sitt Arvegods vapen än, för att den de ska ärva vapnet från lever fortfarande... eller så är denne personen redan död, och karaktären har fått i uppdrag att hämta hem vapnet för att det försvann när personen dog, eventuelt även hämta hem den döde också. Men då skulle jag nog inte utsätta karaktären för Nedbryttning från början dock då, åtminstone inte så länge karaktären arbetar mot sitt mål. Men om denne avviker från sitt mål av någon anledning, oavsätt anledning, så kan man slänga lite Nerbrytning åt karaktärens väg (variation på styrkan pga orsaken kanske, rädda sitt folk skulle kanske överskrida "hitta mitt arvegods" lite grann... XD ). Och då är det totalt fritt för spelaren att välja vilket vapen de vill ha, men de har inte det från början. Så en "Lärd Kragg" skulle kunna välja ett Storsvärd även om de inte har lyckats få tag på ett Sällsynt vapen genom den vanliga karaktärsskapar processen, men de får helt enkelt vara utan det tills de rätta omständigheterna för det.
 
Top