Nekromanti Information om världen till Eon IV

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Mhorbaine;n231334 said:
Skit åxå, sannolikheten att jag känner någon där är väl väldigt liten, men jag får slänga ut en long shot på FB
Jag ska bara dit en kort sväng som besökare imorgon (lördag), men om du vill betala massa dyr frakt kan jag ju köpa codexen åt dig och posta. Förutsatt att den finns kvar, vilket ju inte är säkert.
 

Mhorbaine

Veteran
Joined
26 Aug 2015
Messages
17
Tack Daniel det var väldigt snällt av dig! Sannolikheten att den finns kvar är ju väldigt liten, men skulle den göra det får du jättegärna köpa den.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Den håller på att skrivas om, då materialet inte passade ihop riktigt med Eon IV om jag förstått det rätt.

Nästa setting bok som kommer är Damarien och sen kommer Kamor om jag förstått det rätt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Asharien är det mest innovativa och intressantaste landet i Mundana, och det bästa och mesta äventyren utspelar sig där däromkring. Jag skulle därför skaffa modulen Asharien och Soldarn, Jarla, samt det officiella äventyren som utspelas i regionen.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Jag håller verkligen med om att Asharien är en riktigt cool setting. Medeltid på prärien, liksom!

Jag bläddrade i preview-stencilen till Damarien på GothCon och det såg riktigt trevligt ut. Ser fram emot boken, särskilt som min spelgrupp funderar på att re-boota Sylfens vrede-kampanjen (med risk att femte delen dröjer tio år, hehe.)
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Hej alla! Var längesen jag var inne på Rollspel.nu men var här mycket för kanske 10 år sen haha och sen lite sporadiskt ibland. Så var tvungen att regga om. Äntligen kommit i kontakt med ett gäng rollspelare igen och ska köra igång.

Daniel, såg ditt erbjudande där till en av medlemmarna.
Fick du tag på nån Codex Mundana. Skulle så gärna vilja få tag på ett ex. Betalar gärna frakt osv.

Ymir, tack för info om kommande moduler. Jag har spelat Eon sen 97 och minns hur alla dessa fantastiska moduler kom ut då. Vad för takt på utgivning kan vi förvänta oss nu? Tänker att med den otroliga support ni fick med crowdfundern så kanske mer är möjligt nu? Även om många gamla moduler går att överföra till Eon IV så känns det ju onekligen mycket najsare att känna att allt hör ihop som det ska. Finns det planer på att skriva Aharien och Soldarn för Eon IV t.ex.? Och hur ser ni på Alver som gavs ut i hårdpärm, inte kollat in den än då jag hade den gamla redan men anses den vara mer i linje med Eon IV?

PS. Ser verkligen fram emot Damarien! Så fett! Västmark känns ju också som en välkommen modul enligt mig.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
jascon;n231731 said:
Daniel, såg ditt erbjudande där till en av medlemmarna.
Fick du tag på nån Codex Mundana. Skulle så gärna vilja få tag på ett ex. Betalar gärna frakt osv.
Nej, tyvärr var de slut. Promenerade upp till konventet ganska sent på lördagen, och då var de long gone. Men jag fick ett coolt Eon-bokmärke som tröst.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Daniel;n231716 said:
Jag håller verkligen med om att Asharien är en riktigt cool setting.
Själv är jag för tillfället mest intresserad av Jargien, och har tyckt det har varit det mest spännande delen av Mundana. Jag gillar dekadensen. ;)

Asharien har väl redan en "världs bok"?
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Honken;n231804 said:
Själv är jag för tillfället mest intresserad av Jargien, och har tyckt det har varit det mest spännande delen av Mundana. Jag gillar dekadensen. ;)

Asharien har väl redan en "världs bok"?

Fattar. Jag gillar Jargien också. Men mera som ett maktcentrum i världen som påverkar de andra länder man befinner sig i under en kampanj snarare än att Jargien är miljön för kampanjen. Men det är bara jag.

Japp, Asharien är en världsbok men frågan gällde om det finns planer på att skriva om och ge ut igen för Eon IV ;).
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Jargien är väl lite som Nilfgaard. Det är coolt att de finns där men jag vill inte rollspela i den miljön.

Speciellt inte nu när vi helt plötsligt har Cemira och Nermada att leka med. :D (även om jag inte fått tillfälle att leka med platserna ännu)
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Nirbulas;n231318 said:
Mitt minne kanske sviker mig, men jag tror att det finns regler för rollpersoner från Västmark i den senaste delen av äventyrssviten Sylfens vrede som heter Ödesväven.
Dessvärre inte, men jag har däremot föreslagit att det bör finnas med i femte delen när den publiceras.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Honken;n231643 said:
Så vad har hänt med Jargien modulen?

/Fredrik H
Som Swedish Chef helt korrekt nämnde behöver den skrivas om och uppdateras lite. Jag hoppas kunna ta tag i det snart, men är inte i närheten av att kunna säga mer just nu, tyvärr.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
jascon;n231731 said:
Hej alla! Var längesen jag var inne på Rollspel.nu men var här mycket för kanske 10 år sen haha och sen lite sporadiskt ibland. Så var tvungen att regga om. Äntligen kommit i kontakt med ett gäng rollspelare igen och ska köra igång.

Daniel, såg ditt erbjudande där till en av medlemmarna.
Fick du tag på nån Codex Mundana. Skulle så gärna vilja få tag på ett ex. Betalar gärna frakt osv.

Ymir, tack för info om kommande moduler. Jag har spelat Eon sen 97 och minns hur alla dessa fantastiska moduler kom ut då. Vad för takt på utgivning kan vi förvänta oss nu? Tänker att med den otroliga support ni fick med crowdfundern så kanske mer är möjligt nu? Även om många gamla moduler går att överföra till Eon IV så känns det ju onekligen mycket najsare att känna att allt hör ihop som det ska. Finns det planer på att skriva Aharien och Soldarn för Eon IV t.ex.? Och hur ser ni på Alver som gavs ut i hårdpärm, inte kollat in den än då jag hade den gamla redan men anses den vara mer i linje med Eon IV?

PS. Ser verkligen fram emot Damarien! Så fett! Västmark känns ju också som en välkommen modul enligt mig.
Vad gäller alver så kommer det inte en ny alvbok som sådan (i princip all lore från Sångarens ätt är ju fortfarande aktuell), men däremot är tanken att ge ut en bok som handlar mer om hur man faktiskt spelar alv, med ett ordentligt alvcentrerat äventyr, samt naturligtvis Eon IV-regler för folkslag, alviska vapen och liknande. Tyvärr har det här kommit lite i skymundan, då annat haft högre prioritet, men jag tar fram det då och då och funderar över reglerna. :emb: En del har redan blött ut i andra sammanhang - folkslagsegenskaper för vissa sanari i Codex Mundana, samt för vissa thism i en Fenixartikel. Thism från den damariska Järvskogen kommer också att presenteras i Damarien.
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
LordTengel;n232029 said:
Vad gäller alver så kommer det inte en ny alvbok som sådan (i princip all lore från Sångarens ätt är ju fortfarande aktuell), men däremot är tanken att ge ut en bok som handlar mer om hur man faktiskt spelar alv, med ett ordentligt alvcentrerat äventyr, samt naturligtvis Eon IV-regler för folkslag, alviska vapen och liknande. Tyvärr har det här kommit lite i skymundan, då annat haft högre prioritet, men jag tar fram det då och då och funderar över reglerna. :emb: En del har redan blött ut i andra sammanhang - folkslagsegenskaper för vissa sanari i Codex Mundana, samt för vissa thism i en Fenixartikel. Thism från den damariska Järvskogen kommer också att presenteras i Damarien.
Mäktigt! Blir peppad på allt kommande material. Samtidigt får jag hålla igen lite då jag förstår att det kommer kanske dröja innan allt detta finns att läsa?

Sant att all lore från Sångernas ätt är densamma.. men jag som spelare har ju ingen aning om de olika egenskaperna etc för olika folkslag utanför Jargien just nu. Inte ens vad en vanlig Vanar har för attribut i Asharien eller nån annanstans. Nu när Eon IV är fokuserat på Jargien och information om folkslagsegenskaper är utspritt mellan Codex Mundana, Fenix artiklar och kanske lite i Damarien så känner jag mig något vilse. Allt det låter härligt detaljerat. Samtidigt så betyder ju det i princip att allt gammalt material om alla folkslag är lite speltekniskt oanvändbara. Eftersom saker som egenskaper inte avgörs av bara folkslag utan även var i Mundana just det folkslaget utvecklats - alltså miljöformade. Skulle jag t.ex. vilja skapa en Learam alv med Eon IV så är jag helt vilse tills det släppts en Learam beskrivning för samtliga områden i Mundana.. Okej, nu tar jag i lite. Men förstår jag dig rätt? Tycker det är superkul med specificiteten men lite vilse bara.

Undrar om särskilda Fenix artiklar eller Codex Mundana som inte går att få tag på, gör all info svår att samla som Eon spelare. Skulle va skönt att få en uppfattning om vad målsättningen är med att öppna upp fler riken/folkslag med regler i och med Eon IV?

Och igen, så kul att va tillbaks i Eon träsket och att det finns så mycket kul planer för Eon IV! Hoppas på att få höra mer :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Jargier är väl iofs Vanarer, det är väl mer de specifika förmågorna som kommer ändras tror att alla vanarer har samma stats .
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Jargierna passar väldigt bra som vanarer, det man behöver göra tror jag är byta ut provinstabellen mot något passande.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Gällande vanarer så kan man väl säga att de som publicerats hittills har ett gemensamt drag: +1 i Livskraft. Zhaner å sin sida har generellt +2 i Självkontroll, och det ryktas att dakener kommer att ha en viss förmåga att göra Intryck på folk. :wink:
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
jascon;n232197 said:
Sant att all lore från Sångernas ätt är densamma.. men jag som spelare har ju ingen aning om de olika egenskaperna etc för olika folkslag utanför Jargien just nu. Inte ens vad en vanlig Vanar har för attribut i Asharien eller nån annanstans. Nu när Eon IV är fokuserat på Jargien och information om folkslagsegenskaper är utspritt mellan Codex Mundana, Fenix artiklar och kanske lite i Damarien så känner jag mig något vilse. Allt det låter härligt detaljerat. Samtidigt så betyder ju det i princip att allt gammalt material om alla folkslag är lite speltekniskt oanvändbara. Eftersom saker som egenskaper inte avgörs av bara folkslag utan även var i Mundana just det folkslaget utvecklats - alltså miljöformade. Skulle jag t.ex. vilja skapa en Learam alv med Eon IV så är jag helt vilse tills det släppts en Learam beskrivning för samtliga områden i Mundana.. Okej, nu tar jag i lite. Men förstår jag dig rätt? Tycker det är superkul med specificiteten men lite vilse bara.

Undrar om särskilda Fenix artiklar eller Codex Mundana som inte går att få tag på, gör all info svår att samla som Eon spelare. Skulle va skönt att få en uppfattning om vad målsättningen är med att öppna upp fler riken/folkslag med regler i och med Eon IV?

Och igen, så kul att va tillbaks i Eon träsket och att det finns så mycket kul planer för Eon IV! Hoppas på att få höra mer :)
Jag (och, tror jag, Helmgastarna) förstår att det kan bli lite förvirrat med det utspridda materialet. Vad gäller exempelvis alverna kommer alla folkslagsegenskaper för dem att samlas i boken Alviska rollpersoner (titel inte spikad), och då kommer det mesta av materialet inte att ha publicerats i artiklar eller andra böcker tidigare. I nuläget har jag exempelvis inte för avsikt att ha med Léaramegenskaper någon annan stans, och jag tror också att all Sanariinformation (förutom den enda grupp som presenterades i Codex Mundana) får vänta. De rätt speciella Henéa i Falkens stam kommer att finnas med i Kamor, men resten av flockarna har inget i den boken att göra. :cool:

Vad gäller andra folkslag är det nog delvis också avhängigt vad som efterfrågas, så det är ju aldrig fel att ni hör av er med önskemål. Personligen skulle jag exempelvis gärna skriva en modul som presenterar Rhung-Alari mer som en helhet (och integrerar mitt kärleksbarn Nermada ännu mer i världen), och det vore ju då ett lämpligt ställe för att ha med värden för thalasker, sabrier och nermadier. *hint, hint*

Hoppas det något besvarade dina frågor?
 
Top