Nekromanti Infiltratör - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
!Paxen said:
Som det har varit så har jag senast röstat ja för presidentens förslag, just for the hell of it. Jag känner mig ovanligt snurrig ang hela konceptet och tänkte helt enkelt köra på. Anledningenen till att jag inte har skrivit så mycket i denna tråd än så länge är för att jag inte har haft ork.

Imorgon kan jag som tidigast försöka inbringa hjärnan i spelet och försöka hitta infiltratörerna, men som det är nu så kommer det inte gå riktigt.
Paxen, du behöver inte känna att du måste lusläsa tråden för att försöka hitta infiltratörer i texten. Det fina med det här spelet är att det ju antagligen fungerar att ge fan i vad som skrivs och bara arbeta utifrån resultaten av uppdragen utan att man gör bort sig. Jag tror visserligen helt säkert att vi är hjälpta av att försöka analysera det som sägs i tråden, men har du inte ork tycker jag inte att någon skugga ska falla över dig om du istället begränsar ditt engagemang till de hårda grejerna (omröstningarna, nomineringarna och uppdragen).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Nu saknar vi bara en röst. Jag gissar på Vico som varit helt frånvarande.

Såhär va: det här spelet går inte, till skillnad från ett varulvsspel, sönder om folk inte skriver. Jag tror definitivt vi är hjälpta av analysen i tråden, men tysta spelare är inte samma oöversigliga problem som de är i varulvsspel.

De som inte har energin eller tiden att sitta och gagga i tråden behöver inte känna att de måste göra det, det räcker gott med att ni sköter era röster och framtida nomineringar. Motiveringar till varför man röstar som man gör är förstås trevligt (och det kommer vara nödvändigt ju längre spelet går att motivera sig).

Visst kan det vara så att infiltratörerna gömmer sig i tystnad. Men så som spelet är konstruerat kommer de bli tvungna att ge ifrån sig tells på uppdragen om de vill vinna, så vi behöver inte jaga inaktiva med blåslampa och osthyvel.

Därmed inte sagt, alltså, att vi inte kan skaka fram infiltratörer i tråden. Men jag är helt ok med att inte alla håller låda här.

Däremot vill jag att spelet ska få lite tempo, och hoppas att Data inför någon regel för att snabba på omröstningarna (se förslag givna).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Däremot vill jag att spelet ska få lite tempo, och hoppas att Data inför någon regel för att snabba på omröstningarna (se förslag givna).
Ja... det händer liksom ingenting. Det skulle ju vara tempo! Just nu väntar jag bara in röstningen, för jag vill pröva det här spelet som det är tänkt... annars vinner vi ju bara, och det kan vara kul med lite motstånd för en gångs skull :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Midnattsrapport. En röstande återstår.

Jag är tveksam till auto-röstningar, eftersom det är viktig information som går förlorad - något infiltratörerna kan använda sig av. Men för spelets skull (tempot och de väntande deltagarna) får folk gärna slänga iväg röster. 1-3 dagar efter det att presidenten har utsett kandidater tycker jag själv är lagom tid för att rösta, men då sitter jag inte heller i en spelande position så mitt perspektiv kan vara skevt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Nä, det är klart att autoröstning är dåligt med tanke på att röstningen ju ska analyseras. Men jag tror majoriteten är beredd att ta det i utbyte mot att spelet blir kul istället för långtråkigt.

Jag tycker du ska ta dig en funderare inför runda 2.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Nä, det är klart att autoröstning är dåligt med tanke på att röstningen ju ska analyseras. Men jag tror majoriteten är beredd att ta det i utbyte mot att spelet blir kul istället för långtråkigt.

Jag tycker du ska ta dig en funderare inför runda 2.
Vi kan inte följa linjen att röstningen är det vi ska gå på och att folk inte behöver vara aktiva i tråden, samtidigt som vi även skiter i att kräva röstningar av folk. Om deras deltagande inte är nödvändigt finns det ingen anledning att de är med i spelet. Det är en helt annan grej om det är varulvsspel där byn faktiskt har möjlighet att kicka ut sagda person. Men här är det väl ändå ett krav att personer deltar?

Men visst, jag ser gärna en autoröstning den här gången så att vi kan få se resultatet och börja jobba på runda 2 nån gång. Men då vill jag att alla röstar och att vi ser åtminstone ett par raders deltagande från folk. Helst. Tack på förhand. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Btw så slog det mig att i det här spelet kanske det lönar sig att följa devisen "less is more". Jag inbillar mig att ju mer vi bybor inmutar oss i spelet med våra argument och teorier, ju mer lär sig ulvarna om vilka fällor de ska undvika... Jag tänker faktiskt försöka hålla snattran så mycket som möjligt fortsättningsvis (vilket säkert kommer visa sig vara jättesvårt).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Nä, Recca, det var inte så jag menade. Ett auto-JA när deadlinen är passerad är ju inget som ska ske hela tiden, utan ett sätt att få spelet att över huvud taget fungera om någon inte lagt en röst. Men blir det återkommande att någon inte är aktiv så behöver vi ju ersättare, så klart.

För övrigt tycker jag fortfarande att det inte vore så dumt att cappa antalet inlägg per omröstning. Man har tre uttalanden (fler kan kanske komma att behövas i senare rundor?) liksom, det blir också en sorts deadline, då diskussionen har en övre gräns blir ju omröstning nödvändigt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Vimes said:
För övrigt tycker jag fortfarande att det inte vore så dumt att cappa antalet inlägg per omröstning. Man har tre uttalanden (fler kan kanske komma att behövas i senare rundor?) liksom, det blir också en sorts deadline, då diskussionen har en övre gräns blir ju omröstning nödvändigt.
Inte jag heller egentligen, men jag tror att vi får köra på med runda 2 för att se om problemet fortsätter. Första rundan är ju mest en tutorial.

Däremot tror jag att vi kan skynda på fas 2 genom att kandidaterna redan i förväg skickar FRAMGÅNG (skepp/infiltratör) eller SABOTAGE (enbart infiltratör) även om folk inte vet om röstningen går igenom. Då slipper de andra sitta och vänta.

Och observera att jag vill ha nya PM-trådar varje gång. Både i fas 1-röstningen (JA/NEJ) och fas 2-rapportering i rutten (FRAMGÅNG/SABOTAGE). Det ger mig en bättre överblick än att jag måste klicka runt bland gamla PM. Alla har däremot varit väldigt bra på att ange numreringen.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Nä, Recca, det var inte så jag menade. Ett auto-JA när deadlinen är passerad är ju inget som ska ske hela tiden, utan ett sätt att få spelet att över huvud taget fungera om någon inte lagt en röst. Men blir det återkommande att någon inte är aktiv så behöver vi ju ersättare, så klart.

För övrigt tycker jag fortfarande att det inte vore så dumt att cappa antalet inlägg per omröstning. Man har tre uttalanden (fler kan kanske komma att behövas i senare rundor?) liksom, det blir också en sorts deadline, då diskussionen har en övre gräns blir ju omröstning nödvändigt.
Jo visst. Då får vi meta-argument om på vilket sätt folk väljer att spendera sina inlägg. Om man skriver nåt halv-vettigt så är man högeligen misstänkt sedan. Och spelare som, du, jag, Mukwa, K.K och till viss del Tyr kommer skriva mastodont-inlägg på flera sidor för att få plats med alla sina teorier, argument mot/för etc. I själv verket så blir det inte mindre volym på inläggen, tror inte jag.

Det fanns ju absolut tendenser åt det hållet i R1.1.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Recca said:
Vimes said:
Nä, Recca, det var inte så jag menade. Ett auto-JA när deadlinen är passerad är ju inget som ska ske hela tiden, utan ett sätt att få spelet att över huvud taget fungera om någon inte lagt en röst. Men blir det återkommande att någon inte är aktiv så behöver vi ju ersättare, så klart.

För övrigt tycker jag fortfarande att det inte vore så dumt att cappa antalet inlägg per omröstning. Man har tre uttalanden (fler kan kanske komma att behövas i senare rundor?) liksom, det blir också en sorts deadline, då diskussionen har en övre gräns blir ju omröstning nödvändigt.
Jo visst. Då får vi meta-argument om på vilket sätt folk väljer att spendera sina inlägg. Om man skriver nåt halv-vettigt så är man högeligen misstänkt sedan. Och spelare som, du, jag, Mukwa, K.K och till viss del Tyr kommer skriva mastodont-inlägg på flera sidor för att få plats med alla sina teorier, argument mot/för etc. I själv verket så blir det inte mindre volym på inläggen, tror inte jag.

Det fanns ju absolut tendenser åt det hållet i R1.1.
Men fan.. xD

Det låter rätt coolt. Föreställ dig att man måste börja fundera på med vilken timing man gör sitt inlägg. Det finns fördelar med att vara först med pratlådan, fördelar med att få sista ordet etc. Det ska ju nästan vara bara 1 inlägg per omröstning. Åtminstone om vi kan få lite vettig aktivitet från alla. :gremlaugh:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Recca said:
Recca said:
Vimes said:
Nä, Recca, det var inte så jag menade. Ett auto-JA när deadlinen är passerad är ju inget som ska ske hela tiden, utan ett sätt att få spelet att över huvud taget fungera om någon inte lagt en röst. Men blir det återkommande att någon inte är aktiv så behöver vi ju ersättare, så klart.

För övrigt tycker jag fortfarande att det inte vore så dumt att cappa antalet inlägg per omröstning. Man har tre uttalanden (fler kan kanske komma att behövas i senare rundor?) liksom, det blir också en sorts deadline, då diskussionen har en övre gräns blir ju omröstning nödvändigt.
Jo visst. Då får vi meta-argument om på vilket sätt folk väljer att spendera sina inlägg. Om man skriver nåt halv-vettigt så är man högeligen misstänkt sedan. Och spelare som, du, jag, Mukwa, K.K och till viss del Tyr kommer skriva mastodont-inlägg på flera sidor för att få plats med alla sina teorier, argument mot/för etc. I själv verket så blir det inte mindre volym på inläggen, tror inte jag.

Det fanns ju absolut tendenser åt det hållet i R1.1.
Men fan.. xD

Det låter rätt coolt. Föreställ dig att man måste börja fundera på med vilken timing man gör sitt inlägg. Det finns fördelar med att vara först med pratlådan, fördelar med att få sista ordet etc. Det ska ju nästan vara bara 1 inlägg per omröstning. Åtminstone om vi kan få lite vettig aktivitet från alla. :gremlaugh:
Jag inbillar mig t.om. att det kan få folk som Vicotnik, Paxen och Cassius att tvingas till längre mer informativa inlägg. Man får ju ett och endast ett inlägg så det blir nästan krav på att alla tillför till en diskussion. Dessutom får vi ett indicie extra att säga nej till en nominering för då får vi ju en diskussion.

OH MA GAAAWWD!!! I LOVE THEEEEZEE!!!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
=)

Tack för idén Vimsy. :gremsmile:

Kan vi rösta om detta? Jag är jättehyped inför idén o den är ju helt i linje med vad både Data och Vimsy spindel skriver.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
:gremgrin:

Skönt att följa dina tankar här Recca! "What is it? Is it it? THIS IS IT!"

Du har ju helt rätt i att begränsning i antalet inlägg per omröstning ger ytterligare en nivå att diskutera och förhålla sig till. Däremot, jag tycker det känns... läskigt, ja, läskigt, att bara ha ett (1) inlägg per omröstning. Tänk om folk börjar tänka fel? Och jag redan bränt mitt inlägg? Allt blir så oåterkalleligt. Det är ett jättecoolt upplägg, men det kommer bli jobbigt för mig personligen. :gremsmile: Men det kan man kanske leva med?

Nu är det ju Data som kallar skotten här, men om det skulle bli omröstning tror jag att jag skulle stödja ett cappande av antalet inlägg per omröstning. Eftersom jag är en fegis vill jag nog i första hand ha tre inlägg per omröstning, men bara ett är ju förstås det mest spännande valet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
:gremgrin:

Skönt att följa dina tankar här Recca! "What is it? Is it it? THIS IS IT!"

Du har ju helt rätt i att begränsning i antalet inlägg per omröstning ger ytterligare en nivå att diskutera och förhålla sig till. Däremot, jag tycker det känns... läskigt, ja, läskigt, att bara ha ett (1) inlägg per omröstning. Tänk om folk börjar tänka fel? Och jag redan bränt mitt inlägg? Allt blir så oåterkalleligt. Det är ett jättecoolt upplägg, men det kommer bli jobbigt för mig personligen. :gremsmile: Men det kan man kanske leva med?

Nu är det ju Data som kallar skotten här, men om det skulle bli omröstning tror jag att jag skulle stödja ett cappande av antalet inlägg per omröstning. Eftersom jag är en fegis vill jag nog i första hand ha tre inlägg per omröstning, men bara ett är ju förstås det mest spännande valet.
Jag fixar inte ett inlägg...

Det blir för svårt för min hjärna helt enkelt. Jag måste spamma av mig. Egentligen vill jag vara som xyas men det fixar jag inte. Vill jag få fram nått krävs det 10 gånger xyas för att få fram samma sak som xyas får fram med ...

Mmm såpp..

Äh. Jag kan ställa mig för 3 inlägg per röstning och att röstningen max pågår i 2 dagar och att de som inte röstar auto röstar JA!

Lixom, alla som är med i spelet är inloggad minst 1 gång per dag så att man inte hinner rösta är ju lite knasigt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
:gremgrin:

Skönt att följa dina tankar här Recca! "What is it? Is it it? THIS IS IT!"

Du har ju helt rätt i att begränsning i antalet inlägg per omröstning ger ytterligare en nivå att diskutera och förhålla sig till. Däremot, jag tycker det känns... läskigt, ja, läskigt, att bara ha ett (1) inlägg per omröstning. Tänk om folk börjar tänka fel? Och jag redan bränt mitt inlägg? Allt blir så oåterkalleligt. Det är ett jättecoolt upplägg, men det kommer bli jobbigt för mig personligen. :gremsmile: Men det kan man kanske leva med?

Nu är det ju Data som kallar skotten här, men om det skulle bli omröstning tror jag att jag skulle stödja ett cappande av antalet inlägg per omröstning. Eftersom jag är en fegis vill jag nog i första hand ha tre inlägg per omröstning, men bara ett är ju förstås det mest spännande valet.
Jag fixar inte ett inlägg...

Det blir för svårt för min hjärna helt enkelt. Jag måste spamma av mig. Egentligen vill jag vara som xyas men det fixar jag inte. Vill jag få fram nått krävs det 10 gånger xyas för att få fram samma sak som xyas får fram med ...

Mmm såpp..

Äh. Jag kan ställa mig för 3 inlägg per röstning och att röstningen max pågår i 2 dagar och att de som inte röstar auto röstar JA!

Lixom, alla som är med i spelet är inloggad minst 1 gång per dag så att man inte hinner rösta är ju lite knasigt.
3 inlägg låter lite för lätt medan 2 innebär att vi måste svettas lite. Men jag tycker vi kan testa 3 inlägg trots allt. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Storsnackare nr2 said:
3 inlägg låter lite för lätt medan 2 innebär att vi måste svettas lite. Men jag tycker vi kan testa 3 inlägg trots allt.
Storsnackare nr1 said:
Det är ju vi som kommer att få svettas så jag är på!
I don't get it. Vem är storsnackare 1? Och varför skriver du nr2 före nr1 och varför skriver du det? Varför? Varför!?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Storsnackare nr2 said:
3 inlägg låter lite för lätt medan 2 innebär att vi måste svettas lite. Men jag tycker vi kan testa 3 inlägg trots allt.
Storsnackare nr1 said:
Det är ju vi som kommer att få svettas så jag är på!
I don't get it. Vem är storsnackare 1? Och varför skriver du nr2 före nr1 och varför skriver du det? Varför? Varför!?
Sluta snacka nr2
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Det är en dålig idé att begränsa inlägg igen. Det känns som en lösning på ett problem vi inte har (och är dessutom kontraproduktivt). Den gör knappast något åt problemen vi verkligen har, där röstningen är det största. Den måste bli snabbare för att spelet inte ska hålla på i månader. Ett första steg vi skulle kunna prova är att när Data gör sin midnattsredovisning så skriver han ut vilka som inte röstat. Det ger en ökad press på de som är kvar för var dag som går eftersom alla vet vem eller vilka det är som såsar. Det verkade fungera på !Paxen senast. En bonus är att det är troget orginalspelet också, eftersom man där kan se när folk röstar men inte vad innan alla har röstat.

Sedan kan man kombinera det med någon regel som redan föreslagits. Som att när bara 1 röst återstår så kan Data välja att ge spelaren x antal timmar på sig att rösta innan dennes röst räknas som för.

Fixar vi röstningen så blir rundorna kortare vilket på ett naturligt sätt håller nere antalet inlägg (om det anses vara ett problem). Det sparkar också igång spelet vilket löser ett annat problem. Vill inte ge infiltratörerna några tips dock, så det får ni föreställa er själva vad det kan vara. :gremsmile:
 
Top