Nekromanti Indierummet på LinCon

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,683
Location
Stockholm
Jag kommer troligtvis endast dyka upp sporadisk, om jag gör det alls, då min dotter firar femårsdag på lördagen. Förhoppningsvis tittar jag in under fredagen om jag kan ta mig från jobbet i tid.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Han said:
Elmrig said:
Jag kommer med alla spelen, ska kolla kring sovplats hur det ser ut, i så fall i Ryd. Vattenpipa+vindrickande utlovas efter avslutade spelkvällar.
Jag kommer inte på konventet men jag hänger gärna med på en kväll med vattenpipa, vin och spel. Recca bor klart närmast konvetet av forumiterna, vad jag vet, så gärna där. Kanske även sitta på bakgården hos henne?

[edit] Det här inlägget är rätt off topic så det kan brytas ut. Jag har för övrigt kvar sprit från nyår som är Reccas. :gremsmile:

/Han som också gärna sover över hos någon
Absolut, cool. :gremsmile:

Du kan säkert sova på soffan. Har en extra madrass oxo. :gremsmile:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Bil Göteborg - Lincon

Så, nu har jag bokat en bil som går Torsdag morgon för Mig, Pilzeman, Arvidos, Anton(Pilzemans minion) och eventuellt Pilzemans minion#2. Hem åker vi Söndag eftermiddag, då utan Arvidos.

Det innebär att vi har minst en plats kvar på hemvägen, och kanske en plats kvar dit, så om ni är intresserade att göra en roadtrip med två av forumets häftigaste personer (och mig, men jag ska inte störa jag ska köra), så tveka inte att höra av er!

Lincon 2013!
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Re: Bil Göteborg - Lincon

åh, lyx att ni alla ska åka till lincon :gremfrown: jag blir fast hemma då min farfar fyller 80 den helgen D:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Bil Göteborg - Lincon

Max said:
åh, lyx att ni alla ska åka till lincon :gremfrown: jag blir fast hemma då min farfar fyller 80 den helgen D:
Du har bara en farfar, det kommer fler LinCon. :gremwink:
 

ett oknytt

Veteran
Joined
11 Jan 2013
Messages
16
Hoppas kunna komma förbi någon av dagarna ivf. Är också sugen på AW, eller något AW-derivat för den delen, som Dungeon World, Monsterhearts eller Monster of the week.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Konventsrapport från Indierummet.

Det blev inte lika mycket spelande under Lincon som det vart under Gothcon, men till skillnad från Gothcon så spelades flera olika spel. De spel som spelades i Indierummet under Lincon i år är:

1000 year under the sun (2)
A taste for murder
Apocalypse Wolrd
Best friends
Drakar och Bananer
Fiasco (2)
In a wicked age
Inspecters
Keep it sunny
Lady Blackbird (2)
Montsegur 1244
Null state
Sea Dracula
The Daughters of Verona
The Quiet year (2)
The Shab Al-Hiri Roach (2)
Urverkshjärtan (2)
Utpost (3)

För egen del så spellede jag två partier Fiasco, ett parti A taste for murder och Null state samt Urverkshjärtan.
Sen så blev det en del spelande för min del också där bland annat deltog jag i "The Quiet year", Urverkshjärtan, delar av "1000 year under the sun" samt så fick jag äntligen testa på Apocalypse Wolrd.

Lincon var trevligt, dock märks det att Lincon är betydligt mindre än Gothcon i antalet deltagare. Jag upplevde att det ofta kom in en, två personer åt gången som ville spela vilket gjorde det svårt att dra ihop spelgrupper. Jag tror vi som mest hade 3 grupper igång samtidigt, kanske 4. Men för det mesta så vara det 1 möjligtvis 2 grupper igång och spelade.
Salen vi blev tilldelad i år upplevde jag var sämre än förra året. Förvisso var salen mer central den här gången men den var på tok för liten för att inhysa: Indierummet samt yttligare ett drop in spel. Ljudnivån blev väldigt snabbt väldigt hög. Vi fick dock tag på ett par vikväggar så vi kunde skärma av mellan borden vi hade och jag tror det hade varit ännu högre ljudnivå i rummet utan dessa.
Sen vart jag lite förvånad över att Lincon slutade så tidigt som det gjorde på söndagen. Då jag anlände till konventet vid 10 och bad att få indierummet öppnat så vart jag informerad om att konventet stänger klockan 12 och tills dess ska spelandet vara klart. Personligen hade jag sett fram emot att kanske köra ett sista pass och bryta någon gång runt 14 - 15 tiden. Så det var mer eller mindre bara att packa ihop och åka hem.

Tack till samtliga besökare och deltagare i Indierummet men framför allt stort tack till Pilzeman, Arvidos MC, Genesis och Elmrig för att ni hjälpte till att hålla i Indierummet och se till att folk fick spela.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Re: Konventsrapport från Indierummet.

Jag vill instämma i tackeriet och tacka alla spelledare (ovan nämnda + Vicotnik, tror jag). Tur att ni finns, så slackers som jag bara kan valsa in och ha skoj! Kul att träffa några nya forumiter också :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Konventsrapport från Indierummet.

Zimith said:
Jag vill instämma i tackeriet och tacka alla spelledare (ovan nämnda + Vicotnik, tror jag). Tur att ni finns, så slackers som jag bara kan valsa in och ha skoj! Kul att träffa några nya forumiter också :gremsmile:
Agreed!

Bäst på konventet var Apocalypse World med bland andra Arvidos, Vicotnik och Pilzeman. Tack för att jag fick va med på det trots att gruppen var så stor. :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Re: Konventsrapport från Indierummet.

LinCon var riktigt bra i år igen. Jag lirade nästan konstant, hann knappt ta paus för att äta. Jag är mest nöjd med att jag fick testa Montsegur 1244 (med Elmrig, Arvidos och Mårten) samt Keep it Sunny (med Elmrig, Kim och Erik). Montsegur var riktugt gött och dramatiskt, som jag väntade mig. Vi kände dock att kortmekaniken var lite överflödig och vi använde aldrig några kort, utom för att ta kontrollen. Alla mina tre rollpersoner brann för sin tro. Jag gillade strukturen med en huvudrollperson och två biroller under min kontroll. Det funkade riktigt bra. Keep it Sunny skrev jag en liten krönika om här. Pytteliten startuptid och enkla regler plus tydlig struktur gav lättsamt skoj i två timmar eller så.

Bästa omgången var den sista, ett långt pass Utpost på lördagkvällen. En AI slet sig lös på gruvutposten och tuggade igenom personalens psykiatri- och bakgrundsfiler. Därefter roade den sig med att plåga dem med inspelningar och simulationer som avslöjade deras mörka hemligheter och tvingade dem att konfrontera sig själva. Värst var den stackars hustrun som var fast i en VR-simulation tillsammans med sin älskare och en simulering av sitt döda barn. Hon blev tvungen att se sitt barn dö om och om igen utan att kunna göra något åt det.

Tack till alla som gjorde konventet lysande! Vico, Pilze, Arvid, Recca, Elmrig, Zimith. Extra tack till Vico för att han är en så osjälvisk arrangör och ser till att alla har bra lir på bekostnad av sitt eget skoj. Jag fick tyvärr aldrig chansen att lira med honom den här gången.

Jag lirade, vad jag minns: D&B, Best Fiends, Kackerlackan x2, Utpost x2, InSpectres, Montsegur 1244, Keep it Sunny, Sea Dracula, The Quiet Year och AW suger: an RPG poem x5. Extra effektivt var det att jag kunde metaspela AW suger medan jag lirade Sea Dracula, då min tes var att AW är världens sämsta rollspel och skrivet av en fisk. Jag vann, och därmed är det sant.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Konventsrapport från Indierummet.

Synd att mitt övriga schema gjorde att jag inte lyckades få till något rollspelande i år heller (så fort jag trodde jag skulle få tid över började jag vinna i andra spel och fastnade därmed), men i år befann jag mig faktiskt i rummet hela tre gånger vilket är långt mer än de 0 ggr jag besökt rummet under tidigare år :gremlaugh:

Ni såg ut att ha roligt iaf!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Konventsrapport från Indierummet.

Det verkade lite oartigt att avbryta engagerade spelsessioner, men jag hann mikrosnacka lite med några i alla fall :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Re: Konventsrapport från Indierummet.

Kul att se att mitt spel var där även om jag själv inte hade möjlighet att delta!

Jag hoppas att ni hade det trevligt.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Re: Konventsrapport från Indierummet.

Jag var bara på Lincon på lördagen. Men för min del han det bli en vända "1000 years under the sun" som Arvidos höll i, och en vända Fiasco som Vicotnic höll i.

1000 years under the sun, samkartritande och civilisationsskapande. Blev en intressant kaotisk värld, med gigantisk laserskjutande jätteöga mitt på kartan. Två olika humanoida varelser (människor + någon form av fyrarmade människor), magikunniga jättespindalar från underjorden, en trickstergud, en havsgud, och en elddemon/gud existerade i världen.

Känns som om 1000 years under the sun kan vara riktigt kul alla är inne på samma stil; oberoende om det är seriöst och genomtänkt, eller galet mixande av allt möjligt.

Fiasco blev en collegesetting och storyn roterade huvudsakligen runt sex, droger, obesvarade kärlek, homosexualitet och homofobi. En karaktär var langare, en karaktär var redan droganvändare, två ville börja med droger, och en var en renlevande militant vegan.
Min karaktär, sonen till studierektorn och rikaste eleven på skolan, var den enda som inte hade hamnat i fängelse innan epilogen. Dock slog jag att det skulle gå riktigt illa under epilogen, så trots att han slapp lindrigt undan i huvudberättelsen, så slutade han sina dagar totalförlamad.

Fiasco var lite för regelstyrt och "speligt" för min smak. Men det var en härlig grupp och totalupplevelsen hamnade på plus.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det här är alltså konventsrapport-tråden också?

Mina höjdpunkter var:

-- Montsegur 1244 med Elmrig (han heter något annat nu, men whatever), Genesis och Mårten.

Montsegur är ett bra spel. När man låter det verkligen sjunka in så är premissen, att vi alla kommer avsvära oss vår tro eller brinna, rätt tung. Hur gestaltar man döden och religiös övertygelse som går bortom döden?

Jag tyckte det var hysteriskt kul att vi tre som verkligen har ett rykte som vilda indiespelare spelade med Mårten, en ganska blyg kille. Halvvägs igenom så lajvade jag och Elmrig smutsigt sex genom ett fängelsegaller, så det gick ju ungefär som man väntade sig kan man säga, ha ha.


-- The Daughters of Verona med Elmrig, Pilzeman, Mårten (längst till höger) Emmanuel och Gustaf.

Elmrig hade just förklarat reglerna när en medelålders man och hans nioårige (typ?) son kom in i indierummet och vi pitchade för dem också. Jag tänkte "Men shit fan, det här kommer ju inte bli bra..."

Det blev det! Vi spelade The Daughters of Verona så sceniskt vi kunde, med en scen en publik som buade och hejade och till och med lite kulisser. Spelar ni också The Daughters of Verona, spela det så! Det blev grymt, det som jag trodde skulle vara lite av en gimmick (teaterinramningen) blev väldigt lekfullt och fröjdefullt, ja, kul alltså!


-- Apocalypse World med Pilzeman, Vicotnik, Recca och två jag glömt namnet på.

Vi spelade typ 21-03. Det var grymt! Alltid lika härligt att se spelare som är ovana vid story games verkligen fatta grejen och köra på.

Apocalypse World är svårt att köra som en one-shot, men här fick vi nog till den bästa one-shot jag kört, tillsammans med GothCon 2012-sessionen. Vi hittade en bra form: Inte så många SLP, inte dödsrivalitet mellan karaktärerna men den fanns där, och hyfsat aggressivt scenklippande och tidshopp a la samberättarspel.

Härlig känsla, perfekt tempo som blandade röj och lite mer stilla karaktärsgestaltande. Stämningen var ganska psykad, med en Faceless (psykopat), en Hocus (creepy), en Skinner (Tzimisze), en Savvyhead (knarkad) och en Maestro D' (knarkad). Vi ville inte sluta spela!


-- Bohemian Rhapsody-karaoke med Pilzeman i bilen på väg dit. Det var helt lyriskt!
 
Top