Nekromanti [Keep it Sunny] Whiskey & Sexypagne

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
På LinCon lirade jag, Elmrig, Kim och Erik en omgång Keep it Sunny. Spelet är baserat på tv-serien It's Always Sunny in Philadelphia. Reglerna är superenkla och får plats på några kort, och rollpersonerna är karaktärer ur serien, därmed färdiggenererade. Spelet har en fast struktur som är enkel att förstå sig på, så det är nästan noll setuptid.

Ståryn i korthet: Gänget grälar på Paddy's Pub om vad de ska sälja på pubben. Charlie har fått för sig att folk gillar whiskey och får medhåll av Mac, eftersom det är en manlig drink. Dennis och Dee hävdar att man bör satsa på fint folk och sälja champagne. Ett vad ingås. Mac och Charlie har inga pengar för att köpa in whiskey, så Mac planerar att olja in sig och ställa sig på stranden och sälja kyssar, vilket slutar med att han demolerar en liten pojkes lemonadstånd och åker in för försäljning utan tillstånd, skadegörelse och pedofili. Charlie tänker stjäla kundvagnar och sälja tillbaka dem till köpcentret, men slutar även han i fängelse. Dee försöker att mingla i den franska konstnärsscenen och sluter med att hon försöker köra kärnfria snabbköpsvindruvor som hon köpt för tusentals dollar i tron att de är exklusiva franska druvor genom en trasig hembränningsapparat. Dennis kolsyrar T-röd och karamellfärg med en stulen Soda Streamer och försöker sälja den genom en viralkampanj på nätet med hjälp av facebookspam och en YouTube-video där han klär av sig och häller "champagnen" (med märket "sexypagne") på sin kropp. Charlie och Mac kommer ur häktet och tar sig till ett AA-möte där de gråter i varandras armar för att få gratis whiskey. Sedan utger de sig för att vara köpare av snabbköpet och Charlie lyckas fly med en kundvagn full med whiskey medan Mac blir fälld av en pungspark när han ska demonstrera sina karatemoves på säkerhetsvakten. Dee ger upp med hembränningsapparaten, ger sig ut på stan, blir hög med några ungdomar och säljer sprit till dem. Efter alla checkar hon skrivit ut för att få folk ut häktet samt köpa de dyra druvorna beslagtar banken pubben. Gänget har bara dagar på sig att hosta upp 150 000 dollar för att inte förlora pubben. Dennis löser problemet genom att sälja rättigheterna för Sexypagne, som slagit stort i Ryssland, till en rysk oligark/mafioso, som också fixar ut Dee ut fängelset och spelar henne ett grymt spratt.

---

Jag var den ende i gruppen som sett tvserien, men det gjorde inte ett dugg. Alla fattade konceptet snabbt och agerade som man kan förvänta sig av karaktärerna i serien. Jag diggade det enkla systemet och den snabba setuptiden och kan mycket väl tänka mig att spela det här fler gånger.
 
Top