Nekromanti Indierummet på LinCon

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Coolt!

Var det en publik av åskådare också, eller nöjde ni er med de ur ensemblen som inte stod på scen för stunden?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
wilper said:
Coolt!

Var det en publik av åskådare också, eller nöjde ni er med de ur ensamblen som inte stod på scen för stunden?
Det senare, även om vi även var redo att bjuda in folk som gick förbi.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Även en så liten publik brukar vara nog, ni var ju rätt många som spelade.

Tack för spelrapporten. Förresten, funkade det bra med en så ung spelare i ensemblen? Jag förutsatte nästan att barn/ungdom inte skulle uppskatta spelets teman.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
wilper said:
Även en så liten publik brukar vara nog, ni var ju rätt många som spelade.

Tack för spelrapporten. Förresten, funkade det bra med en så ung spelare i ensemblen? Jag förutsatte nästan att barn/ungdom inte skulle uppskatta spelets teman.
Han hade kul! Även om han var lite osäker på hur han skulle delta och föra historien framåt. När han som en av de två manliga älskarna fick en ensam scen med en av de två kvinnliga älskarna så löste han det genom att svimma. :gremsmile:

Eftersom vi har en diskussion nu så ska vi se om jag inte kommer på något mer jag vill skriva - Jo, jag gillar grejen att man alltid säger vad man gör! En av mina favoritögonblick var när de unga flyr staden i en droska, och Feste (agenten som är ute efter de unga männen), spelad av mig rider ikapp dem. Jag gjorde flera erbjudanden som satte de andra spelarna på pottan och som de var tvungna att bejaka, och det hjälpte att jag sa dem som om det vore fakta:

"Feste rider ikapp droskan!"
"Feste drar sitt svärd!"
"En vild strid utbryter!"
"Feste träffar (minns inte namnet) i sidan!"

Det var både väldigt komiskt och förde effektivt handlingen framåt! Erbjudanden jag kunde ge främst tack vare min erfarenhet av improteater, men jag kände att spelets regler backade mina färdigheter, så att säga.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En annan sekvens jag vill nämna, med skön emergens:

Vicotnik spelade alltså Meat, en Faceless i vårat Apocalypse World-pass, vilket innebär att hans rollperson alltid bär mask. Han gör ett ärende åt Reccas rollperson, Orchid, en Skinner med en fascination för att göra konst av människors kroppar.

Meat kunde fråga sin mask om råd, så jag föreslog att han skulle göra just det i den här scenen, för att hans motivation var lite oklar. Masken vill att han skulle be Orchid om en kyss. Orchid vill inte. (Här tyckte jag faktiskt det blev lite jobbigt) Men går till slut med på det på villkoret att han tar av sig masken.

Meat går till slut med på det villkoret, och låter Orchid ta av den. Eftersom Orchid ser Meat utan mask så blir hon tillfälligt paralyserad. Eftersom Orchid har en move där andra blir hänryckta medans hon avlägsnar kläder från sig själv eller någon annan så blir Meat också paralyserad. Så de står och bara tittar på varandra en lång stund!

Meats ansikte är täckt av ärr och Orchid tycker att det är underbart, och det slutar med älskog.

Apocalypse World har regler för sex! The Skinner kan förtrolla den hen ligger med, så att bara tanken på skinnern kan distrahera eller peppa dem. The Faceless kan dyka upp om den andra hamnar i trubbel.

Vilket innebär att när Orchid senare gör ett missfoster av kulten på Lidls ledare så dyker Meat upp och är jättepepp på att hjälpa och räddar henne från garanterad lynchning.

Att det fanns en kult som hade sitt säte i ett gammalt Lidl innebär många fantastiska repliker så som:

"Ni står blodiga och utmattade på gatan med ett älgkadaver"
"Kom igen, vi går till Lidl!"

"Fort, in på Lidl och hämta vapen!"

Underbart. :gremsmile:

Jag fick ÅTERIGEN missa ett pass Sea Dracula med Genesis och Elmrig för att spela AW-passet. Sea Dracula är på We Owe-listan nu!
 
Top