Idiotiska saker ni ändå lite vill skriva

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,923
Location
Örebro
Twist nummer två är att rollpersonerna drabbas av kroniska sjukdomar och inte kan jobba längre. De får sedan rejäla sänkningar av sina stats och tvingas utmana systemet de själva byggt upp. Men utan nån större chans att lyckas. ☹

//EvilSpook
Jag tror vi eventuellt är på vägen att skapa ett väldigt mörkt och dessvärre realistiskt rollspel :gremfrown:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,583
Location
Göteborg
Ett rollspel som heter typ Kontor. Spelet innehåller allt från idiotiska möten till irriterande kollegor. Målet är att säga upp sig.

View attachment 7015
Det där låter också som något jag spelat, och som ett rätt vettigt upplägg på ett rollspel. Lite kontorspolitik, lite arbetsplatsromans, lite igenkänningshumor. Bra ingredienser för ett rollspel!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,583
Location
Göteborg
Istället för att bara kritisera andras förslag kan jag ju komma med mitt eget. Jag har länge lekt med tanken att ta något fjantigt och pubertalt och ta det på fullt allvar. Typ en man som vaknar en dag med en penis i pannan. Spela på skammen, åtlöjet, på de nyfikna läkarna och forskarna som vill undersöka och skriva avhandlingar om honom. Journalister som vill göra en dokumentar. Familjedramat, slitningar som uppstår av pressen. Barnet som blir mobbat i skolan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Istället för att bara kritisera andras förslag kan jag ju komma med mitt eget. Jag har länge lekt med tanken att ta något fjantigt och pubertalt och ta det på fullt allvar. Typ en man som vaknar en dag med en penis i pannan. Spela på skammen, åtlöjet, på de nyfikna läkarna och forskarna som vill undersöka och skriva avhandlingar om honom. Journalister som vill göra en dokumentar. Familjedramat, slitningar som uppstår av pressen. Barnet som blir mobbat i skolan.
Låter lite som jeepform
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,551
Planet Hollywood:

Ett spel där spelarna kastas mellan olika handlingar, lite som TV-serien Quantum Leap, men handlingarna är film/filmgenrebaserade. Det kanske börjar med att de flyr från ett rån i en bil, när kusken helt plötsligt faller död ner med en indianpil i bröstet. Tar de in på ett hotell så finns det någon Psycho där. En biljakt kan helt plötsligt bli en rymdstrid. När de flytt från idioten med banjo så möter de Kurtz. Och så vidare.

Tanken är att varje spelmöte är i en film/filmvärld, och avslutas med en ett oväntat scenbyte till nästa värld och en cliffhanger. Detta ger också spelarna en chans att titta in sig på filmerna om de vill. Man behöver inte avsluta när en värld är "klar", man hoppar vidare när det är dags att sluta speltillfället.

Bakgrundsstoryn som förklarar varför det är så här? Ingen aning. Galen AI som har fångat dem i en virtuell verklighet?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,082
Secret Agent-OSR. James Bond-osande Knave-hack där man är en 000-agent längst ner i graderna och försöker ta sig igenom en bond-skurks-bas fylld med fällor, krokodiler, mooks, domedagsmaskiner, osv. Spells = prylar från Q, och delas ut frikostigt - men funkar bara en gång.

Evt kan man nå ett endgame där man inte längre kan dö utan bara som värst bli skadad och tillfångatagen, och inte kan misslyckas, utan bara få tillfälliga setbacks, lite som 007 i filmerna. Evt med ett lite annorlunda ruleset..
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
478
Location
Umeå
Secret Agent-OSR. James Bond-osande Knave-hack där man är en 000-agent längst ner i graderna och försöker ta sig igenom en bond-skurks-bas fylld med fällor, krokodiler, mooks, domedagsmaskiner, osv. Spells = prylar från Q, och delas ut frikostigt - men funkar bara en gång.

Evt kan man nå ett endgame där man inte längre kan dö utan bara som värst bli skadad och tillfångatagen, och inte kan misslyckas, utan bara få tillfälliga setbacks, lite som 007 i filmerna. Evt med ett lite annorlunda ruleset..
Äventyrskampanj för 3-4 spelare level 001 - 007
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag kom idag på att jag länge närt en hemlig längtan att skriva ett rollspel som skulle vara som en gotisk crossover mellan Battlestar Galactica och Jane Austens Pride and Prejudice, där det gäller att bekämpa de nedriga Françoiserna (livsfarliga utomjordingar som ser EXAKT ut som människor) samtidigt som man försöker gifta sig uppåt i befälshierarkin.

"Detta är amiral Catherine de Burgh på slagkryssaren Rosing's Park. Vi är under attack! Förstärkning från HMS Pemberley erfordras omedelbart tills vi kan laga vår jump drive. Te serveras EFTER att vi nått fram! (subtext: Den som kan ta ut Françoisernas base star utlovas en dejt med min anemiske och bortklemade son.)"

Nu när jag tänker på saken så höll väl kanske @Krille på med något som också luktade lite feodalscifi?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,433
Location
Köping
Jag kom idag på att jag länge närt en hemlig längtan att skriva ett rollspel som skulle vara som en gotisk crossover mellan Battlestar Galactica och Jane Austens Pride and Prejudice, där det gäller att bekämpa de nedriga Françoiserna (livsfarliga utomjordingar som ser EXAKT ut som människor) samtidigt som man försöker gifta sig uppåt i befälshierarkin.

"Detta är amiral Catherine de Burgh på slagkryssaren Rosing's Park. Vi är under attack! Förstärkning från HMS Pemberley erfordras omedelbart tills vi kan laga vår jump drive. Te serveras EFTER att vi nått fram! (subtext: Den som kan ta ut Françoisernas base star utlovas en dejt med min anemiske och bortklemade son.)"

Nu när jag tänker på saken så höll väl kanske @Krille på med något som också luktade lite feodalscifi?
Förlåt, men då måste jag få nämna att Pride and Extreme Prejudice finns. Austendrama + mecha. Oklart om det är bra men jag gillar grundidén.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,433
Location
Köping
Mer seriöst (men idiotiskt) så har jag nån halv idé om ett spel där man spelar en rollspelsgrupp som spelar rollspel. Spelgruppen skulle vara The Gamers-nivå av dysfunktionell och naturligtvis blöder konflikter från rollspelsgruppen över till in-gamekampanjen, och vice versa.

Kan du se till att exets rollperson dör? Kanske. Kommer ni klara äventyret? Osannolikt.

(I första supplementet spelar man filmteamet som spelar in The Gamers.)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,085
Mer seriöst (men idiotiskt) så har jag nån halv idé om ett spel där man spelar en rollspelsgrupp som spelar rollspel. Spelgruppen skulle vara The Gamers-nivå av dysfunktionell och naturligtvis blöder konflikter från rollspelsgruppen över till in-gamekampanjen, och vice versa.

Kan du se till att exets rollperson dör? Kanske. Kommer ni klara äventyret? Osannolikt.

(I första supplementet spelar man filmteamet som spelar in The Gamers.)
Ah, lite som DIE?

DIE RPG is about the situation rather than the specifics of DIE. As in, you generate a group of real world people, who then sit down to play a role-playing game, before getting dragged into a fantasy world. Yes, it’s a little Meta. One of the playtesters described it as a manual of how to make your own Kieron Gillen-esque story, which I quite like.
 
Top