Idiotiska saker ni ändå lite vill skriva

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,380
Location
Nirvana
Ett svenskt vampyrspel i 80-talets Stockholm. Ungefär samma miljö som i Låt den rätte komma in, men med andra karaktärer. Förmodligen både människor och vampyrer. Spelet kretsar, förmodligen även i mekaniken, kring hur banden mellan dem fungerar och utvecklas. Det kan också finnas någon som jagar dem. Kanske en utredande polis eller journalist.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,380
Location
Nirvana
Spelet skulle heta Vampyrer i Stockholm och delvis utspela i den undre världen. Flera av de inblandade i Palme-utredningen borde kunna ha relationer med vampyrer. Vampyrerna säljer kanske knark i utbyte mot färskt blod. Naturligtvis kan de också ha nytta av och även sälja skjutvapen. Och ha hållhakar på en del poliser. Ja, jäklar. Jag borde kanske skriva en roman istället.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,728
Spelet skulle heta Vampyrer i Stockholm och delvis utspela i den undre världen. Flera av de inblandade i Palme-utredningen borde kunna ha relationer med vampyrer. Vampyrerna säljer kanske knark i utbyte mot färskt blod. Naturligtvis kan de också ha nytta av och även sälja skjutvapen. Och ha hållhakar på en del poliser. Ja, jäklar. Jag borde kanske skriva en roman istället.
Vi måste ju få med Stellan Hagmalm och hans teori på något sätt också! :ROFLMAO:
stellan.jpg
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,380
Location
Nirvana
Vi måste ju få med Stellan Hagmalm och hans teori på något sätt också! :ROFLMAO:
View attachment 7361
Ja, han var/är nog den ende som egentligen fattade grejen. Alltså att alltihop planerades av Rosén och hans ring av vampyrer i Jönköping. Bisarrt nog har jag pratat med Stellan flera gånger. Mycket förvirrande.

Vad jag vet är Stellan sorgligt nog inte i livet längre. Han bodde ett tag med sin fru eller om det var syster i en bil som stod parkerad nära min lägenhet. Hon stod ofta tyst bredvid honom men verkade nästan lika övertygad som han.
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,608
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag som har en sjuklig fascination för Palmemordet skulle lätt lägga pengar på ett sådant spel 😊👍
Jag har lekt med tanken på att använda ett hack av InSpectres för att spela konspirationsutredningar av det mer knäppa och humoristiska slaget - kanske Palmemordet (to soon?), kanske Beatles (Paul is dead!). Man börjar med att dumpa en massa bilder, utdrag ur texter och liknande material i knät på spelarna och sen är det upp till dem att identifiera vad som är betydelsefullt och hitta på hur tusan allt hänger ihop. Kasta in ninor/men-in-black/snuten som försker hindra dem att finna sanningen. Istället för confessionals kan rp göra inlägg på sin blogg/youtube.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,728
konspirationsutredningar av det mer knäppa och humoristiska slaget - kanske Palmemordet (to soon?)
Min personliga åsikt är att det är okej att skämta om Pamlemordet. Vad man än tycker om lösningen som presenterats har det hela genom åren skötts så vansinnigt att det är svårt att inte skämta om det. Och många av de personer som åtminstone jag tror har farit mest illa av mordet (utom Olof Palme själv förstås), Lisbet Palme och Christer Pettersson, är tyvärr inte i livet längre.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,380
Location
Nirvana
Själva mordet tycker jag inte var det minsta roligt. Däremot fick den efterföljande utredningen tyvärr drag av både Jönsson-ligan och andra komedier. Att Robert Gustafsson nyligen har spelat den senast utpekade mördaren Engström säger en del. Om han verkligen var skyldig eller om det mest var ett bra scoop i Filter vet jag inte. De vittnen som finns minns ju avgörande detaljer på olika sätt. Eller så har de knappt blivit förhörda.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,380
Location
Nirvana
Att Holmér var hårt pressad av vampyrer när han lanserade kurd-spåret uppfattar jag dock som högst troligt. Förmodligen medverkade vampyrerna också till att han till att han kort därefter utsågs till Årets Svensk. En mycket illavarslande utmärkelse, visade det sig.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,380
Location
Nirvana
Jag vill men kommer aldrig att hinna skriva ett rollspel i Dickens London. Alltså ett spel på ganska skitig gatunivå där man utgår ifrån stora och detaljerade kvarterskartor. Ser när jag googlar runt att det är fler som delvis har tänkt i samma banor, men jag tänker mig alltså ett viktorianskt London utan ångpunk, vampyrer och Sherlock. Mer ficktjuvar, barnhem, småbutiker, poliskonstaplar, arvstvister och smutsiga fabriker.

En annan möjlig London-relaterad setting är ett Scotland Yard RPG. Det verkar redan finnas ett brädspel. En vinkel på detta uppslag skulle kunna vara en ”omvänd Sherlock” där Scotland Yards utredare tar sig an fall där privata aktörer är de störande klantarna (eller kanske bara störande). I ett Scotland Yard-spel hade jag gjort mycket av högkvarteret, mappar med olösta fall, kopplingar till imperiets elit och interna polisintriger. Och naturligtvis även staden London. Jag är medveten om att Scotland Yard finns i andra spel, men det är inte det jag tänker på här. Det är det spelbara i just Scotland Yard som intresserar mig.
 
Last edited:
Top