Idag har jag spelat...

Dolmenwood: Nytt försök efter tpk. Gänget består av en cleric, en enchanter, en fighter och två breggle-fighters som alla arbetar för huset Ramius. På uppdrag av baronen av High Wold ger vi oss ut för att undersöka varför skattmasen vägrar åka ut och ta upp skatt från byn Swinecomb. Väl på plats visar det sig att alla byborna har trynen och deras boskap ser obehagligt mänskliga ut... Grisodlarfantasy goes body horror.
Dina Dolmenwood-rapporter gör mig alltid så sugen att starta en kampanj i det landskapet, men har nog bara plats för ett fantasy-hexcrawl. Kanske efter Mythic Bastionland att jag prövar...!

Idag har vi haft vår elfte sittning med Coriolis 2016. RP:na spelade upp sitt fejkade filmklipp för planeten Marfiks statsöverhuvud. På klippet verkade en ökänd piratdrottning göra narr av just detta statsöverhuvud, som eventuellt kan ha varit hennes hemliga sponsor. Dagen därpå fick RP:na utan närmare förklaring ett utdrag skickat till sig ur Marfiks fornminnesregister. Det var en detaljerad beskrivning av en månghundraårig övergiven rymdbas på en öde måne kring en öde planet i Marfik-systemet.

RP:na åkte en sväng i den riktningen och konstaterade med sina skeppsinstrument att dels fanns det nu minst två aktiva kärnreaktorer på den där basen, dels såg hela anläggningen annorlunda ut än när den registrerades, med ganska omfattande schaktningar genomförda på månen. De meddelade sina kontakter i Zenits Hegemonis rymdflotta. Några dagar senare atombombades den hemliga basen utan förvarning. Vem vet om piratdrottningen var där då?

Mina spelare tog sig ut ur Viandar's tempel i Marsklandet genom att, i sedvanlig stil, mer eller mindre frontalattackera. I upprinnelsen till konfrontationen såg de till att först utlösa två fällor: en som gjorde att alla fiender varslades att de var på väg, och en andra som totalt slog ut deras vargmannakrigare medelst sömnmedel.

Det ska sägas att alla saknade rustningar och vapen, förutom erövrade kris-knivar. De överlevde, Etin ske lov, till synes mot alla odds.

Halvlingsmentalisten leviterade kultister på löpande band och piratdottern (som dock förlorade en tå den här sessionen) lyckades gång på gång hitta sårbara punkter utan rustning, vilket är viktigt när man använder en kris-kniv.

En ny spelarkaraktär, en kattman med häxmagi, halverade faran från fiendens två pantrar genom att ta över en av deras kroppar och ge sig av för att sniffa fram var hans nya allierades utrustning fanns. Översteprästen blev mycket arg av att förlora kontroll över sin panter. Han dog sedermera av en kris i halsen.

Sällskapets dvärgköpmannakvinna lyckas bli nedslagen i varje session och när spelaren slår för skada blir det alltid 11 eller 12, vilket betyder "Djupa Sår". Vi förlänger detta tillstånd med 2D6 dagar varje gång och hon är nu uppe i 21 dagar till innan dessa läks...

Men, på det hela taget: heroisk seger!

Back