Idag har jag spelat...

ska hitta delar av en liten staty av Drakkejsaren. Den första får man automatiskt och vi har hittat den andra.
Av metaskäl så vet ni förstås att det går att hitta alla bitarna. Men har era rollpersoner något skäl att lita på att det är möjligt? Jag har ofta hittat skärvor av krukor som krossades för flera hundra eller tusen år sedan. De är i regel inte kompletta. Att hitta resten är helt omöjligt. Inte egentligen för att övriga skärvor måste vara hemskt långt borta. Utan för att jag skulle bli tvungen att gräva ut och sålla hela kommunen.

Av metaskäl så vet ni förstås att det går att hitta alla bitarna. Men har era rollpersoner något skäl att lita på att det är möjligt? Jag har ofta hittat skärvor av krukor som krossades för flera hundra eller tusen år sedan. De är i regel inte kompletta. Att hitta resten är helt omöjligt. Inte egentligen för att övriga skärvor måste vara hemskt långt borta. Utan för att jag skulle bli tvungen att gräva ut och sålla hela kommunen.
Låt oss säga att våra rollpersoner har lite olika uppfattningar om det ens går att lita på personen som berättade om de fyra delarna, och om det ens är det viktiga här i livet. När det gäller att gräva ut en kommun så kan jag rekommendera att du anlitar en bard både vid inlämnandet av ansökan för tillståndet att gräva ut den, och för själva grävandet. Det har gjort under för våra rollpersoners åtaganden.

Som kampanjen är skriven så får spelarna berättat för sig att statyn medvetet är delad i ett antal delar som sedan är utspridda på diverse platser.

Som kampanjen är skriven så får spelarna berättat för sig att statyn medvetet är delad i ett antal delar som sedan är utspridda på diverse platser.
"En del är nedgrävd någonstans i Ögleboda socken, en rodde de ut och kastade i Vänern, och den tredje tror jag de gav till en same som lovade att gömma den i en grotta någonstans norr om Dalälven" ;)

Back