Igår spelade jag Ur varselklotet. (En sanning med modifikation. Vi spelade inget utan hade en Session Zero.) Gruppen pratade ihop sig och diskuterade hur slingans 1980-tal skiljer sig, och inte skiljer sig, från det riktiga 1980-tal som bara delar av gruppen faktiskt var med om.
Men framförallt så gjorde vi rollpersoner. Det var första gången för oss alla. Och i alla fall jag blev mycket överraskad av hur lätt det var att skapa ett djup i rollpersonerna, bara genom att följa regelbokens steg-för-steg-anvisningar, något som man sällan uppnår med nygjorda rollpersoner utan som, vanligen, i min erfarenhet i alla fall, uppstår först när man spelat med dem ett tag. Och roligt var det dessutom på ett sätt som processen att göra rollpersoner sällan är. Det var faktsikt en ren fröjd att sitta och diskutera genom de frågor regelboken föreslår att man ställer spelarna om deras rollpersoner. Och att de även ska svara på ett antal av dess inte en och en utan tillsammans som grupp var som grädde på ett redan mycket välsmakande mos.
Det här gjorde mig tokpepp!