Idag har jag spelat...

ska hitta delar av en liten staty av Drakkejsaren. Den första får man automatiskt och vi har hittat den andra.
Av metaskäl så vet ni förstås att det går att hitta alla bitarna. Men har era rollpersoner något skäl att lita på att det är möjligt? Jag har ofta hittat skärvor av krukor som krossades för flera hundra eller tusen år sedan. De är i regel inte kompletta. Att hitta resten är helt omöjligt. Inte egentligen för att övriga skärvor måste vara hemskt långt borta. Utan för att jag skulle bli tvungen att gräva ut och sålla hela kommunen.

Av metaskäl så vet ni förstås att det går att hitta alla bitarna. Men har era rollpersoner något skäl att lita på att det är möjligt? Jag har ofta hittat skärvor av krukor som krossades för flera hundra eller tusen år sedan. De är i regel inte kompletta. Att hitta resten är helt omöjligt. Inte egentligen för att övriga skärvor måste vara hemskt långt borta. Utan för att jag skulle bli tvungen att gräva ut och sålla hela kommunen.
Låt oss säga att våra rollpersoner har lite olika uppfattningar om det ens går att lita på personen som berättade om de fyra delarna, och om det ens är det viktiga här i livet. När det gäller att gräva ut en kommun så kan jag rekommendera att du anlitar en bard både vid inlämnandet av ansökan för tillståndet att gräva ut den, och för själva grävandet. Det har gjort under för våra rollpersoners åtaganden.

Som kampanjen är skriven så får spelarna berättat för sig att statyn medvetet är delad i ett antal delar som sedan är utspridda på diverse platser.

Som kampanjen är skriven så får spelarna berättat för sig att statyn medvetet är delad i ett antal delar som sedan är utspridda på diverse platser.
"En del är nedgrävd någonstans i Ögleboda socken, en rodde de ut och kastade i Vänern, och den tredje tror jag de gav till en same som lovade att gömma den i en grotta någonstans norr om Dalälven" ;)

Jag spelledde ALIEN för första gången. Hope's Last Day, alltså introäventyret till nya utgåvan. Bara fyra spelare då en var sjuk, så PC:n med den klassiska rörelsedetektorn fattades. Med eftertankens kranka blekhet inser jag att jag borde gett dem en sådan ändå, för det är coolt, men annars märktes det inte så mycket att den inte var med. Mycket kul, massor av stress.

Andra justeringar jag tror jag använder nästa gång: komma ihåg bättre att slå på paniktabellen (sp. när xenomorferna kommer nära); poängtera att man kan vila för att sänka stressnivån en aning; och kanske att ge huvudmonstret två HP mindre om det ser för tufft ut...

Rollspelsklubben. Min sista gång som spelledare - vi avrundade med biblioteksäventyret jag skrivit för klubben. Två av spelarna har redan kört det, men var väldigt bjussiga och metaspelade inte.
Ganska känslosam spelträff. Vissa av ungdomarna är lite ledsna över att klubben byter form, men jag har ett enormt förtroende för 15-åringen som tar över. Lyckades få en hälsning av spelets författare där hon hajpar den unga förmågan, vilket känns jättefint.

Men ja, end of an era på ett sätt. Haft otroliga spelstunder med dessa kids, känner att jag kompenserats för min egna ungdoms uteblivna rollspelstid. Rollspelselsklubben Två Facklor 4 ever.

Duinos gruva till Shadowdark.

Last edited:
Back