Idag har jag spelat...

Vi snabbspelade The Sablewood Messenger på knappt 3 timmar. Jag har spellett det några gånger under betatesten. All mekanik flöt på bra, vi hade väldigt mycket tur med tärningarna i början och hyfsad tur med dem under andra halvan, och lyckades med uppdraget.
Nyfiken: så som jag läser SRD:n så känns inte Daggerheart jättebyggt för förskrivna scenarion, utan mer för karaktärsfokuserat play to find out - missförstår jag spelets syfte då?

obs detta kanske är fel tråd för den frågan?

Spelade start äventyret till Shadow run Sixth edition för att testa på systemet. Gick så där men alla hade kul, mina spelare föll verkligen in i mind-setet att gå ifrån händelsen/situationen istället för till den, men det gick bra ändå. Vi var alla överens om att det här vill vi spela mer av i framtiden vilket var målet 🙂

Igår spelade vi vidare på Cryptomancer. Efter att gruppen mördade despoten förra gången har det uppstått lite obalans. Men alla shardscapes är också korrumperade av någonting som får folk att vilja offra sig till en yttre kraft, så gruppen har varit lite villrådig. Sådär som en blir utan Internet.

Men eftersom ursprungstanken var att revolutionen skulle leda till att folket fick ta över makten så lyckades de till slut konstatera att de måste döda även de kvarvarande självutnämnda ledarna -- den för alverna och den för dvärgarna -- för att till slut hugga alla huvuden av ormen. Även Risk Eaters chef måste dö.

De satte sitt sikte på Braedra, drottningen över alverna, och började gräva i var hon håller hus samtidigt som de också försökte lisma sin väg in i palatset genom lite klassiskt nätverkande. Mycket förberedelser, mycket downtime och ligga lågt. Till slut satte de en plan i verket när de fått reda på att Braedra träffar en hemlig älskare i borgardistriktet.

Visar sig att hon är bevakad av elitsoldater, och efter ett misslyckat Stealth tvingas gruppen slåss. Ett par högt belägna bågskyttar gör livet surt för rollpersonerna, som faktiskt alla fyra är nära att stryka med vid olika tillfällen. Men de lyckas stänga in Braedra och några av hennes anhang (som inte alls är hemliga älskare, utan ser ut att planera ett anfall mot dvärgarna) och sätta eld på byggnaden. Tyvärr missförstår en av dem vad de ska göra och saboterar låset på balkongen som leder ut från rummet där Braedra befinner sig, istället för att sabotera det så det inte går att komma ut. Så trots all strid, trots allt elände, och trots bra intel, lyckas de inte döda vare sig Braedra eller hennes närmaste officer.

Mycket intressant omgång, och efter några fler poäng Risk så checkades sista rutan i kampanjens utveckling: Apology kommer nu stiga ur haven.

Tvivlar på att vi har mycket mer än ett speltillfälle kvar!

Igår spelades det The One Ring. Nån tönt hade klätt ut sig till Gandalf och lurat med Brees dummaste kille ut på dåligheter. Eftersom grabben inspirerats av tuffa äventyrare som vi själva kände vi ett visst ansvar och gav oss ut för att leta rätt på honom. Vi kom till the farmstead on the borderland och hjälpte till att försvara gården mot rövare. Kanske är de del av samma gäng som låtsas-gandalf.

(Inte helt rollspelsrelaterat men) igår spelade jag For the Queen för första gången. Haft det på hyllan i flera år men aldrig fått chans att plocka fram det.

Tyckte det var ett mycket trevligt litet berättarspel. Möjligen fanns där lite för många prompter som var snarlika varandra, men de gick ju att hoppa över.

(Inte helt rollspelsrelaterat men) igår spelade jag For the Queen för första gången. Haft det på hyllan i flera år men aldrig fått chans att plocka fram det.

Tyckte det var ett mycket trevligt litet berättarspel. Möjligen fanns där lite för många prompter som var snarlika varandra, men de gick ju att hoppa över.
Mycket kul spel! Jag rekommenderar varmt att spela online på https://www.forthedrama.com/

Där finns massor med roliga hack och varianter - jag har själv goda minnen av For the Band där man spelar råddare till ett band som håller på att splittas. Kul grejer. :)

Back