Idag har jag spelat...

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Avslutade precis första sessionen Death in space. Första gången sen i vintras för mig som spelare och inte SL, dessutom. Känner att jag bara måste skrika ett tack ut i tomrummet här :love: Vet inte om Carl Niblaeus eller Christian Plogfors hänger på forumet, men jävlar vilket härligt och solitt spel! Vi balanserade/krängde mellan något slags skräck, action och mörk komedi och kvällen gick alldeles för fort :) Ser fram emot att få fortsätta utforska min åldrade och cyniske asteroidarkeologs vidare snedsteg i rymden. Än är det krut i gubben (knappt)!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Avslutade precis första sessionen Death in space. Första gången sen i vintras för mig som spelare och inte SL, dessutom. Känner att jag bara måste skrika ett tack ut i tomrummet här :love: Vet inte om Carl Niblaeus eller Christian Plogfors hänger på forumet, men jävlar vilket härligt och solitt spel! Vi balanserade/krängde mellan något slags skräck, action och mörk komedi och kvällen gick alldeles för fort :) Ser fram emot att få fortsätta utforska min åldrade och cyniske asteroidarkeologs vidare snedsteg i rymden. Än är det krut i gubben (knappt)!
Jodå, åtminstone en av dem hänger här mer regelbundet, i form av mig (Calle N). Superkul att höra!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tionde passet Pysslingkrönikan i Oktoberlandet. Yuri flydde åter från händelsernas centrum när han snodde en gengasautombil och stack från den häxkult han var på väg att initieras i. Hamnade istället i ett samhälle med skottare, som vill stänga alla vägar till najaderna på undersidan (källare, brunnar etc...) Skottarna hade gevär med spadblad istället för bajonetter.

Ivan har nu en förmögenhet men hans svärtade familjenamn gör att ingen låter honom spendera den. Efter ett möte med Ochranas chef Ivan Bubb har han blviti lovad att släppas in i Leongrads finrum om han bara tar reda på vad en viss häxkult sysslar med... och i processen anger sin kusin Yuri.

Vi gjorde ett tidshopp på sex månader innan spelpasset och jag provade att skriva ihop en sida med artiklar ur Oktoberlövet för att ge världen mer liv.
 

Kroken

Veteran
Joined
23 Apr 2018
Messages
43
Avslutade precis första sessionen Death in space. Första gången sen i vintras för mig som spelare och inte SL, dessutom. Känner att jag bara måste skrika ett tack ut i tomrummet här :love: Vet inte om Carl Niblaeus eller Christian Plogfors hänger på forumet, men jävlar vilket härligt och solitt spel! Vi balanserade/krängde mellan något slags skräck, action och mörk komedi och kvällen gick alldeles för fort :) Ser fram emot att få fortsätta utforska min åldrade och cyniske asteroidarkeologs vidare snedsteg i rymden. Än är det krut i gubben (knappt)!
Åh, väldigt kul att höra! Jag är mer en rollspel.nu smygare.

/Christian
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,159
Ikväll spelade vi andra spelpasset med Den gula filmen. Utredarna har börjat inse att det finns en reell risk för fullständig galenskap. Nästa gång blir det ett besök på Dårarnas slott (Konradsberg) för att prata med några som kommit längre på den resan.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,304
Location
Göteborg, Lindome
Idag har jag inte spelat något, men i veckan som gick har jag spelat nästan oavbrutet i sju dagar.

Först spelledde jag klart "Baba Yagas stuga" (Dunder & Drakar). Fyra pysslingar och en goliat hade gett sig in i träsket för att rädda en pyssling från häxan Baba Yaga.

Sedan körde jag kapitlet "Shanghai" ur Masks of Nyarlathotep (Call of Cthulhu). Två rollfigurer fick lite nya fobier, men på det hela taget gick det bra för dem. Den uppsvällda damens sällskap är, om inte besegrade, så i alla fall decimerade.

Därefter fick jag spela lite när vi provade på Fallout, the RPG. Det tog ett tag att hitta in i tärningssystemet, men sedan flöt det på bra. Jag har själv inte spelat Fallout, men tydligen var det hyfsat likt dataspelet.

Till sist tog vi upp min Dunder & Drakar-kampanj Sagan om den brinnande himlen igen. Spelarnas rollfigurer är nu episka hjältar och de återvände till Portkjusa i Drömmarnas festival.

På det stora hela en fantastisk spelvecka.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Inte idag men i torsdags drog min lokala spelgrupp igång igen efter sommaruppehållet. Precis innan sommaren började vi spela Warlock som är en slags OSR:ig hyllning till Warhammer Fantasy Roleplay. Vi inledde med rollpersonerna på resande fot och en anpassad variant av Warhammer-äventyret Night of Blood. Efter torsdagens spelmöte har vi kommit igenom kanske två tredjedelar av äventyret. Nästa gång lär det bli avslutning av äventyret och fortsatt resa till rollpersonernas hemstad Grim Biskerstaf, hämtad ut Warlock-tillbehöret Kingdom. I staden väntar sedan intrigspel utan förutbestämd handling. Min hemläxa till nästa spelmöte är därför att förbereda spelledarpersoner, grupperingar och deras agendor samt göra någon slags slumpgenerator för vem/vilka som agerar.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I dagens spelpass i Esoteric Enterprises: fortsatt undersökande av den begravda byn bjuder på en koffert full med krugerrand samt möten med skönsjungande betongdamer och en tjuvaktig tran-man.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Igår spelade vi (jag, @Dimfrost, @Bunny och @Olle Linge) den 54:e och sista sessionen i vår Terone-kampanj, Den sista kampanjen.

Den läkekunnige Hektor Ar-Minosar, halvalvsflickan Chinin Dur-Gorgon och den stympade cyborgälvan Asteria Ao har rest över halva den kända världen och genom multiversums mångfald, ömsom på flykt undan obönhörliga fiender, ömsom på jakt efter uppgörelse med sitt förflutna. De har besegrat galna biomantiker, infiltrerat älvaslott, fritagit fängslade drömbestar, agerat kungamakare i den ointagliga bergsstaden Sang Boreon, nedkämpat nordanvindens furste Borealis, upptäckt undangömda androidstäder bland bergen, gjort en odyssé genom älvalandet för att befria det från både mänskliga inkränktare och uråldriga skogsandar, brottats med förrädiska löften från den bortomvärdsliga entiteten Masken, och slutligen genomkorsat en metafysisk labyrint skapad från deras förflutna och bokstavligen tvingats återbesöka och göra upp med de traumatiska händelser som en gång förde dem samman.

Det har allt som allt varit en väldigt kul och lärorik upplevelse, och antagligen den längsta kampanj jag någonsin spellett. När vi började, våren 2020 mitt under brinnande covid, döpte jag kampanjen till "Den sista kampanjen" som en dubbeltydighet, både för att kampanjen handlade om de sista dagarna i ett inbördeskrig och för att vi alla halvt på skämt undrade hur länge det skulle finnas kvar någon värld för oss att spela rollspelskampanjer i. Nu i efterhand kan vi konstatera att världen fortfarande puttrar på, och det är dags att ta sig an andra rollspelsprojekt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Tack MMM för att jag fick vara en del av det här! Jag hade aldrig kunnat förvänta mig att få vara med och utforska en version av en värld jag själv skapade grunderna till för så länge sedan. Förutom att det är den längsta kampanj jag har spelat, möjligtvis med undantag av någon oändlighetsinriktad DoD i mitten av 90-talet, har den varit full av oförglömliga ögonblick, avslöjanden och karaktärsutveckling. Det enda jag kan ångra är att jag lät min rollperson ta en passiv roll lite för ofta, men det handlar mer om personliga tillkortakommanden som jag är medveten om. Det var väldigt skoj alltihopa!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tack MMM för att jag fick vara en del av det här! Jag hade aldrig kunnat förvänta mig att få vara med och utforska en version av en värld jag själv skapade grunderna till för så länge sedan. Förutom att det är den längsta kampanj jag har spelat, möjligtvis med undantag av någon oändlighetsinriktad DoD i mitten av 90-talet, har den varit full av oförglömliga ögonblick, avslöjanden och karaktärsutveckling. Det enda jag kan ångra är att jag lät min rollperson ta en passiv roll lite för ofta, men det handlar mer om personliga tillkortakommanden som jag är medveten om. Det var väldigt skoj alltihopa!
Jag hade velat höra mer om hur det är att spela Terone - ett favoritspel jag varken äger eller har spelat :) Kanske ni vill skriva lite längre i en annan tråd? Vore kul att höra mer om både berättelsen och hur reglerna stod sig.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Avslutade nu session 1 för mina två grupper som spelar mitt nyskrivna äventyr Expeditionen till Kamor till Eon 4. Intressant experiment att spelleda samma äventyr för två olika grupper samtidigt, men jag känner att det varit lyckat. Det går att återanvända mycket prepp och det som improviseras till en grupp kan återanvändas till den andra. Plus att det är jättespännande att se vilka olika perspektiv spelarna kommer med!

Största utmaningen är att spela online. Speciellt de mer tystlåtna spelarna är svåra att bedöma om de har kul eller ej.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
73
Location
Fisksätra
Igår kväll spelade vi första sittningen med kampanjmodulen Svavelvinter (1987) som utspelar sig på fantasy-Island. RP:na klev av båten söderifrån, sprang runt i fantasy-Reykjavik och bekantade sig med stan. Reglerna aktiverades knappt, men vi använder Drakar & Demoners svarta regelbok, versionen från maj 1985.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Igår spelade jag Dungeon Crawl Classics med mina kids och tre av min sons vänner. Samtliga i tjugoårsåldern (förutom jag som är i åttioårsåldern). Vi plockade upp tråden från tidigare i år när vi körde funneln Hole in the Sky och började nu med att levla upp deras överlevare. Karaktärerna är:

Deve, en tystlåten och stoiskt lawful krigare
Rina the Fledgeling, en chaos cleric som tjänar Malotoch, the carrion god
Xerxzez. gruppens ende alv, en före detta falkenerare (fast han har falken kvar) som tjänar Obitu-Que (smittan och förfallets femögde gud)
Grunt, en wizard och neutralt nytillskott som inte var med genom hålet i skyn men nu fungerar som gruppens sansade nav
Osvald the Blacksmith, en smed som nu är präst i Daenthars band, alla byggherrars och runristares välvillige beskyddare.

Vi började på Beneath the Well of Brass, som också är en 0-level funnel, men som jag tweakat lite, till att vara mindre dödligt och en kul källa till den kommande kampanjen. Vi ska lira vidare på lördag.
Vi fortsatte vår DCC-kampanj igår. Senast hade de, efter att med bravur kommit ut från under bronsbrunnen, stött på en dockteater i en lite större by vid floden. När de stannande till och tittade på den märkliga föreställningen såg de snart att dockorna liknade dem själva, och handlingen deras omvälvande quest i Hole in the Sky! Som hypnotiserade flyttas de genom tid och rum till the Court of Chaos. Där då gårdagens äventyr tog sin början.

Fem titaniska kaoslorder med ett brokigt hov vid sina fötter tornar upp sig över dem och ba: "NI MÅSTE HÄMTA HIT THE YOKELESS EGG!" Utan egentliga invändningar eller frågor svarar alla bara "Absolut" "Yup" "Okej då" "Visst" och intrigerna kunde ta sin början. De blir snart uppvaktade enskilt av olika kaoslorder som vill att de ger ägget till just dem. Utan att tveka accepterar var och en att förråda sina kamrater, och därmed hjälpa till att förråda de övriga i kaoslorderna. Löften strösslade med belöningar finns förstås i bagaget. De är ju inte helt ense kring hur detta ska utföras, och de bubblar av frågor, som de inte ställer.

Det var väldigt roligt och fint när de sedan skickades till the Plane of Law och stötte på Ur-Oxen Taurziel, den förste oxen, stor som tre och väktare av ingången till Katafrakten där ägget skall finnas. Det blev en massa problemlösning och rollspelande och besvärjelser kastade med oväntade resultat, innan de till sist befriade den trötte Taurziel från sitt kall, fast de ganska lätt hade kunnat bara slakta honom. Väl inne i Katafraktens "dungeon" löste de sen i snabb fart två av de pusselaktiga utmaningarna, och där pausade vi, med tre dörrar och uppgifter kvar att utforska innan de når Ägget utan gula. Det känns som vad som helst kan hända innan det här är över.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I lördags tog vi upp Symbaroum igen efter sommarvila. Vi har nu nått fram till resterna av Ordo Magicas försvunna expedition. Jag utelämnar detaljer för att inte spoila Kopparkronan, men allt är inte som det ska, mysteriet tätnar, farorna kommer närmre, spänningen stiger.

I går, söndags, fortsatte vi spela Drakar och Demoner och tog itu med att försöka befria byn Utkante från den lömska sötvattenspiraten Guling. Det visade sig vara en lök med mer än ett lager.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Idag har jag SLat Gamma World 1e! Fem muterade optimister är redo att ta sig an ödemarken.

Försöker köra det hela RAW - en del saker känns gjutet, som radiation matrix, poison matrix, och mental attack matrix (motståndstabeller för T20 roll over, helt enkelt). En teststrid mot tre typiska Hoops med vardera 35 väldigt typiska HP tog dock 6 rundor. En Hoop dog för en RPs radiation-ögon, en brottades ner och blev klubbad, en flydde med 6 HP kvar. De primitiva vapnen gör verkligen inte mkt skada jämfört med en typisk HP-pool.. mellan 1T6 och 1T12-ish, och RPna har mellan 48 och 68 HP.. Börjar funta på att öka upp skadan liten, som en första husregel.. (good intentions osv!)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Vad handlar första äventyret om?
Vi kör hexkräl, så det är utforskning och så vilka infall nu RPna får. Initialt verkar de vilja veta mer om världen och utforska de urtida områden de kan hitta, i jakt på forntidens fantastiska teknologi!
 
Top