Idag har jag spelat...

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Igår spelade jag Mörk Borg med ett gäng kollegor. Det är verkligen ett perfekt spel för den typen av sessioner, öl, snacks, snabbt att göra rollpersoner.
Vi hittade ett gammalt torn i ett träsk och små varelser med fiskhuvuden kastade spjut på oss. Alla rollpersoner överlevde (trots att vissa startade med 2 i hälsa) och vi hittade skatt bestående av en torr skalp och en förgylld dödskalle.
 
Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Oakwood Heights till Kult. Jag spelade Felicia Jenner, korrupt polisutredare som drack, var roligt bitter och skyldig till en hit and run på en liten tjej (hon borde inte ha varit ute själv så sent, och jag försökte faktiskt rädda henne). De andra spelarkaraktärerna, en naiv och rätt korkad patrol cop, och en dryg mediekåt åklagare i för dyr (och stor) kostym, var också bra. Vi vallade en klart störd mördare med påstådd minnesförlust på brottsplatserna där han slaktat en familj, några fler och min partner. Shit happened. Jag vann.

Riktigt värt one-shot och spelkväll.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
The Shadows Beneath, ett kort egenskrivet äventyr till Pulp Cthulhu som handlat om att en rik familj i San Francisco får vetskap om att deras två barn kidnappats som leder till ett riktigt indian jones-äventyr ;) sjukt skoj att spela Call of Cthulhu men med lite fokus på action och överdrivna ordningar.

Eller kort och kort... det tog 10 timmar för mina två spelare att ta sig igenom det.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Igår blev det åttonde passet av Pysslingkrönikan till Oktoberlandet. Tydligen finns det kraftiga vårvindar som ibland drar genom Leongrad, och här och där på husväggarna har man satt fast räcken för att feer ska kunna hålla sig kvar och inte blåsa bort - så klart i tre olika höjdnivåer för alver, gnomer och annat, och längst ner för pysslingar.

Ivan sålde Rasputins Sko & Läder till en suspekt typ. Yuri lärde sig mer av häkonsten Babbas stygn och kan nu sy stygn som gör att den som bär dem "infekteras" av en tanke eller en övertygelse. Detta användes för att få en hotfull typ att tro att han måste sticka till Arkansk, och så var han borta.

Den gamla trotjänaren till familjen, älvan Maruska, fick i förra spelpasset reda på familjens historiska (och nuvarande...) kopplingar till den röda sidan och valde att säga farväl till Ivan och Yuri. Sorgsen scen i Lärda Lunden.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Spellett De fördömda för tre kollegor som också råkar vara min ena spelgrupp. Det blev lite pang pang i Arizona. Våra djärva äventyrare (nåja, de tre udda personerna som reser runt och saluför Dr. Zanes mirakelkurer + lite andra skojartrick) stötte på den avlidne Marshal Jackson och hans sårade biträde Dunn.

De fann i sin hjärta att det var gott och riktigt att hjälpa Dunn hitta de som låg bakom överfallet och fritagningen av brottslingen Filthy McAllister (Dunn lovade även kompensation, om det så skulle komma ur hans egen lön).
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,652
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Hade nöjet att spela De fördömda, samma äventyr som @DeBracy, men med @luddwig som sl. Vi hjälpte den illa skadade Dunn till den nedgångna gruvstaden Jerome. Hängde på tavernan och pratade med folk i stan. När vi väl spårat banditerna hade de också förstått att vi letade efter dem, och då åkte skjutjärnen fram. Det slutade med att två banditer rymde men vi fick tag på Filthy McAllister och en av hans kumpaner, samt bytet från ett tågrån. Men det var på håret, vi var några tärningsslag från att själva sluta med ansiktet i gruset!
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
593
Location
Göborg
Har precis avslutat det 60:e spelmötet i EDD-kampanjen Ärans hjältar (egenskriven), kampanjen som bygger på en Sinkadus-artikel och där jag satsar på att inkludera eller inspireras av allt material som jag har samlat på mig genom åren (eller på annat vis bekantat mig med). Bara halva gruppen ikväll men de håller på att försöka mäkla fred mellan orch-krigsherrarna i Gundabad (som är omdöpt till Kala-Mal-Zagh, vilket enligt Internet skall vara svartiska för Bergfästningen, och är flyttat till Nidasbergen på väg till Naugurs skogar). Det material som jag på ett eller annat vis har använt hitintills är:
  • Sinkadus 3: Den Vita Duvan (DoD-äventyr)
  • Sinkadus 23: Fornrikets härskare (själva fundamentet för kampanjen!)
  • Sinkadus 35: Symboler
  • Gundabad (SRR-modul)
  • Erech and the Paths of the Dead (MERP-modul)
  • The Necromancer's Lieutenant (MERP-modul, bara inspiration)
  • Ereb Altor
  • Kopparhavets kapare
  • Drakar och Demoner Ivanhoe (Zorakin)
  • Ereb Altor-wikin
  • White Dwarf 94: A Rough Night at The Three Feathers (WFRP-äventyr)
  • Svavelvinter (rollspelet; Välserkott är en hungrig fisk och rollpersonerna åkte båt...)
  • Kandra
  • Svartfolk
  • Sinkadus 21: Nekromanti – mer död än levande
  • Dödens dal (EDD-äventyr)
  • Tharbard (SRR-modul, användes för att beskriva Fristaden)
  • Boken om Magnamund (Kai-orden användes för en liknande ordern i Torilskogen)
  • En av rollpersonerna från 25 år äldre EDD-kampanj användes som en SLP
  • Other Minds Magazine 6: Tharbad Map Name Changes (inspiration för Fristaden)
  • Monsterboken
  • Monsterboken 2
  • Spelhjälpmedel 1: Stadsintermezzon
  • Spelhjälpmedel 2: Skattkammaren
  • Grymkäfts Fällor
  • Robin's Laws of Good Game Mastering
  • Södra Mörkmården (SRR) / Mirkwood (MERP) (Torilskogen)
  • The One Ring: Heart of the Wild (Torilskogen)
  • Everway: Fortune deck (gjorde en egen, använder också den nya leken som kom med Kickstarter-kampanjen)
  • Shadowrun (inspiration till regler för avdrag för skador, kontakter och Assensing)
  • Western (inspiration till Heder och Berömmelse)
  • Skivvärlden (att gudar lever på tro)
  • Magiboxen
  • Noir (regler för stridsinitiativ)
Material jag planerar att använda:
  • Haunted Ruins of the Dunlendings (MERP-modul)
  • Dagorlad and the Dead Marshes (MERP-modul)
  • Trolls Of The Misty Mountains (MERP-modul)
  • Symbaroum (Naugurs skogar)
  • Ironsworn (järneden)
I tisdags (11:e juli) spelade vi det 100:e och sista spelmötet i kampanjen Ärans hjältar. Grunden för kampanjen av en profetia (inspirerad av Sinkadusartiklen Fornrikets härskare). Gudarna hade trätt i tusentals år om de skall lägga sig i de dödligas förehavanden eller hålla distansen och de hade nu valt att göra upp om saken. De valde två förkämpar vardera (de fyra rollpersonerna) och lät dem utsättas för ett antal prövningar (med subtil sabotering av andra sidan).

En rollperson, animisten Tanit, hade en syster Ebrenda som blivit piratdrottning (spelaren sade att en syster fanns som gott till sjöss efter en familjedispyt, SL tog idén och sprang). Ett av äventyren var att avslöja försvaret av Montagor så att Zorakins flotta kunde anfalla och senare bränna staden (äventyret Unravelling the Pattern från Al-Quadim) och Ebrenda togs då till fånga. Profetian sade En furstinna överblickar riket ifrån märsens nock och det spelmötet avslutades med att de såg hur en kropp hängde ifrån märsens nock på Zorakins drottnings skepp.

Spelmöte 99 består av att de är i Zorakin och reser norrut för att ställa sina vapen till drottningens förfogande i ett desperat slag emot en zombiearmé och dess ledare som rider på en lindorm. Ledaren ifrån Svarta Tornet har också en enorm orcharmé som går i skydd av skogen. De flyger in i en kommandoräd emot ledaren och bjuder envig och efter att ha utväxlat en första omgång slag (första SR) tar ledaren av sig sin hjälm och säger med välbekant röst: så du har kommit för att stoppa mina planer igen kära syster?

Sista spelmötet fortsätter med striden; Ebrenda har förvandlats till en dödsriddare och lyckas paralysera alla de andra utom sin syster (efter att de dödat lindormen och Tanit har satt en Vindpil med massiv skada i Ebrenda, vi kör med exploderande skadetärningar). Endast de två systrarna står nu kvar. Efter några replikskiften sänder Tanit iväg en sista Vindpil som sätter sig med ett "tjuck" i Ebrenda och efter någon sekunds väntan viker sig hennes ben och hon faller död (för andra gången) till marken.

Striden skulle ange utgången för fältslaget och eftersom RP vinner, vinner Zorakin: Zorakins riddare gör slutligen sin planerade massiva kavallerianfall – 1000 riddare i rustningar och med lansar plöjer in i zombierna medan fotfolket strider emot orcherna i skogen. Draken Sháquarus (en återkommande figur ett par gånger, efter att ha bränt ned Landori samspråkade han lite med äventyrarna som gudarna pratade om och hånade dem för han tyckte de var små och fåniga, rollpersonerna har en tyst överenskommelse om att berätta för andra att de talat med draken men vägrar säga något om vad de pratade om!) kommer insvepande och bränner ned en försvarlig del av skogen och med den orcharmén – de flesta ur Zorakins armé undkommer. Därefter stiger han upp och gör saltomortaler i termiken från skogsbranden – Den lysande ön skall varslas när draken dansar som profetian säger.

På natten far en komet över skyn och en rollperson (som tack vare en "gåva" från Gorbaug är oförmögen att hantera enkla tal – växelpengar är meningslöst – men kan "se" lösningsmängderna för multidimensionella diffrentialekvationssystem) Broder 422 kan snabbt etablera att den faller ned på Tolokfe. Bättre "neonpil i skyn" finns inte, de ger sig av emot Tolokfe.

På Tolokfe ställs de inför ett val – att välja sida i dispyten och sedan gå till valplatsen och strida om saken. Nu släppte jag all styrning (även om jag försökte vara övertydlig om vad de blodtörstiga gudarna ville...). På valplatsen står i stort sett alla Altors gudar på var sin sida och ropar efter blod. Broder 422 bryter med sin gud Gantiam och även om jag hade hoppats på 2+2 blir det Broder 422, Valentin och Irsha (gudarna skall hålla sig bort) emot Tanit (gudarna skall lägga sig i). Föga förvånande försöker de prata sig ur situationen med till slut tar vargfolkskvinnan Irsha sitt spjut, ber Tanit om förlåtelse och säger "du har dött en gång och kommit tillbaka, det är inte naturligt" och anfaller (Tanit dog genom att Valentin fumlade med sitt svärd som innehåller en Blixt E3 och sedan exploderade skadetärningarna men gudinnan Ezgela och grep in och Tanit återuppstod ett dygn senare). Valentin försöker ställa sig ivägen men Irsha dräper ändå snabbt Tanit. Irsha går sedan bort en bit och vänder ryggen emot de övriga, står och tittar ut i skogen runt valplatsen. De övriga begraver Tanit och vi avslutar kampanjen med att var och en berättar vad deras rollpersoner gör resten av livet. De splittras som grupp och var och en går sin väg, Broder 422 och Valentin träffas nog lite då och då men Irsha blir enstöring och undviker de övriga.

Första spelmötet var 5 mars 2019 och efter 400 timmar spelmöten (100 st á 4 timmar) och säkert lika mycket i planering känns det nu lite tomt och vemodigt.

Ytterligare material som jag använde:
  • Erech and the Paths of the Dead (MERP-modul, staden Sarn Erech, på Berendiens norra gräns som Morgandal, prinsen och prinsessan bytte plats)
  • The Necromancer's Lieutenant (MERP-modul, inspiration till ett äventyr)
  • Gundabad (berget Kala-mal-zagh i Nidasbergen)
  • Ents of Fangorn (MERP-modul)
  • Haunted Ruins of the Dunlendings (MERP-modul, Minas Anghen)
  • Trolls Of The Misty Mountains (MERP-modul, Nekormantikerbröderna i Naugurs skogar Maes Fao)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fiancée_of_Belus
  • Symbaroum (Naugurs skogar)
  • Ironsworn (järneden)
  • Al-Quadim – Corsairs of the Great Sea (äventyret Unravelling the Pattern)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Idag har jag spelat (och för ovanlighetens skulle inte SL:at) !

Först ut blev Svärdets Sång och äventyrsplatsen Vädersten av Erik Granström där min åldrade dvärgkrigare Grimhild och hans vänner vargfolksjägaren och barden (minns inga namn) städade sig igenom en Ronja Rövardotter-inspirerad borgruin. Ett annat äventyrargäng "lyckades" väcka borgens vandöde herre och dennes undersåtar, men genom att hjälpa att hitta den vandödes konserverade hjärta så bröts förbannelsen och vårt gäng har numera utropat sig till nya herrar över det nedgångna fästet.

Vi hann faktiskt även med att spela Kutulu och äventyret Norrskenets välsignelse av Kazuma (översatt av @krank ). Här råkade min kriminalare, en millitär och deras läkarbekant ut för en surrealistisk historia under/efter ett biografbesök. Kort men SKITBRA och så jobbigt att det riktigt kröp i halsen på mig. Alla tummar upp!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Idag har jag spellett det äventyr som @DeBracy skrivit till De fördömda för mina syskonbarn Olivia, Julia, Astrid och Elsa, 9-13 år. Tjejerna har spelat förr men denna gång blev det extra spännande eftersom de missade några ledtrådar och hamnade i ett bakhåll. Det hela slutade dock väl. Alla rollpersoner överlevde och alla banditer blev infångade.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
IMG20230710194733.jpg
Jag har köpt ett fritidshus på Österlen och på tomten ligger ett litet lusthus. I förra veckan invigde jag det som rollspelsrum tillsammans med lite folk jag känner häromkring. Vi körde Fiasco och halva gänget hade aldrig spelat rollspel förut. Det blev en tragisk historia om företagsledare i Brunkeflostrand, en förort till Malmö. Skattefusk, utpressning och total misär. Det var mycket lyckat och alla var peppade på att spela mer.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Nionde passet Pysslingkrönikan. Den ena pyssling-kusinen (Ivan) blåste den andra (Yuri) på pengar när han sålde Rasputins Sko & Läder, vilket en SLP råkade avslöja. Så nu är de ovänner och Ivan har jättemycket pengar och strävar upp i den sociala hierarkin i Tsarens Oktoberland, medan Yuri på riktigt har gått med i en Tsar-fientlig häxkult som vill återföra Baba Yaga från bortom gränsdimman och störta Tsaren. Inför nästa spelpass ska vi göra ett halvårs tidhopp för att verkligen få dem att götta in sig i sina respektive miljöer.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Igår var jag spelledare ”på riktigt” för första gången på (typ) trettio år och det var (1) supernervöst och (2) galet roligt!

Vi lirade en hemmasnickrad version av Mutant (2089), Cyber M/77 och Sprawl Goons där arbetsnamnet för äventyret var ”I Predict a Riot”. Det var upplopp, gatugäng (tjackpsykotiska kannibalclowner och kromade hoverbikebrallisar), korrupt MetroPol (finns det någon annan sort?) och Hunter/Killer Drones utsända av en hämndlysten MegaCorp. Det var regn och det var betong. Det var gatuslagsmål och dödskamp i underhållstunnlarna mellan blockplanen. I slutänden så stapplade två (av tre) rollpersoner svårt skadade ut från Dark Edge Bar (japp, den från Sinkadus). En med vänsterhanden söndertrasad av en kulkärve och den andre med en demolerad interndator (den som innehöll den stulna data som gruppen skulle leverera). Den tredje rollpersonen klarade sig otroligt nog helt oskadd. Kontakter knöts och det skapades fiender. Business as usual i Miami-Dade MetroPlex, helt enkelt.

Vad tar jag då med mig från denna spelomgång?
  • Skriv inte ned för många encounters för de hinns ändå inte med på en spelkväll.
  • Fokusera mer på stämning än på tärning.
  • Jag ska inte vara rädd att testa reglerna, utvärdera dem under spel, i samråd med spelarna rata det som skaver och få till regler som passar gruppen.
  • Jag ska se till att få till ett Sprawl Goons/År noll-hack till nästa gång då de systemen är det vi (idag) är mest bekväma med (har redan beställt gula tärningar med svarta siffror till tärningspölen).
  • Jag vill göra om det här igen, igen och igen.
Som avslutning vill jag dela med mig av den omvärldskarta jag slängde ihop på en klimatförändringsprognos jag stötte på på nätet. Jag känner själv att det finns en hel del potential till äventyr i denna setting.

IMG_6621.jpeg
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Idag, eller tekniskt sett igår, spelade vi Ur varselklotet för första gången. Jag var spelledare. Hårdrockaren Jannis och knäppskallen Nicodemus tog sig an det första äventyret i regelboken. Känslan är att vi nog kommer att försöka få till så att vi kan spela hela kampanjen.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Idag spelade vi Devil, Aim for Me, som är en western-incursion till Trophy Dark (med lätt anpassade regler för att passa just Western-genren). Våra nedgångna antihjältar blev prisjägare för att försöka fånga Henry Bantham, död eller levande. Det gick inte, utan i sista cirkeln, när de konfronterade Bantham, lockades de att förgöra varandra istället – vilket de lyckades utmärkt med. Så ingen av dem överlevde, men det var riktgt spännande och gripande in i det sista.

Detta var fjärde gången jag spelade Trophy Dark (två som spelare, två som SL), och omdömet är att detta är riktigt kul – trots att det vanligen går så illa det bara går för alla inblandade rollpersoner. Ett spel som varmt kan rekommenderas!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
På Närcon har vi hittills spelat två rollspel: Frukost Fury, som föreningen Miff Gbg själva skapat, och Mörk Borg.
 
Top