Idag har jag spelat...

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,652
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Idag blev det första passet med Drakar och Demoner 2023. Ett brokigt gäng vinddrivna existenser (en åldrad vargmanskrigare, en köpmannahalvling, en elementalistanka, en sjörövaranka och en dvärgsmed) färdas tillsammans med den sångglade handelsmannen Herbert upp till byn Utkante i Dimmornas dal. Under färden genom bergspasset stöter vi på krigiska svartalfer och en döende man med ett kryptiskt budskap om Drakkejsarens förlorade skatt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Vet knappt om dagens spel räknas som ett spelpass då det var fullkomlig kaos. Jag gjorde iaf ett tappert försök att SL:a DoD´23 (Ridders rös) för mina kids (10, 8 och snart 5) + grannens barn (10). Alla pratade i munnen på varandra (och när 5-åringen inte tyckte att någon lyssnade så lämnade han spelet), kämpade om att slå tärning och dra initativkort före de andra, vägrade slå tärning på bordet, tömde allt godis inom fanns tillgängligt.

Äventyret då? De tog sig iaf nere i gravkummeln och fightades med en jättespindel innan vi blev tvugna att bryta...
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Vet knappt om dagens spel räknas som ett spelpass då det var fullkomlig kaos. Jag gjorde iaf ett tappert försök att SL:a DoD´23 (Ridders rös) för mina kids (10, 8 och snart 5) + grannens barn (10). Alla pratade i munnen på varandra (och när 5-åringen inte tyckte att någon lyssnade så lämnade han spelet), kämpade om att slå tärning och dra initativkort före de andra, vägrade slå tärning på bordet, tömde allt godis inom fanns tillgängligt.

Äventyret då? De tog sig iaf nere i gravkummeln och fightades med en jättespindel innan vi blev tvugna att bryta...
Låter som min spelgrupp och vi är 45+ =)
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
73
Location
Fisksätra
Igår hade vi vår åttonde sittning i Mutant År N0ll. Först var det ledarskapsbråk i det lilla samhället ombord på den strandade finlandsfärjan. Ett par av rollpersonerna* fick sitta i finkan och blev utsatta för ett mordförsök. Sedan började de undra vem det är som sätter ut spädbarn i trakten lindade i reklamhanddukar från Lidingö Indoor Golf AB. Så då for de iväg till denna forntida firmas adress, undvek en trupp kannibaler längs vägen och träffade på Novaförsamlingens grisskötare.

* Inklusive min egen rollperson från 1984, Bowie Svensson, som numera är NPC och gästrollperson.
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
I helgen spelledde jag mörk borg för min son (10, har spelat en del tidigare), hans kusin (12, har spelat högst tre gånger tidigare) och min svägerska (47, har en gång spelat DoD. Troligtvis så långt från metal, skräck och besläktad nördkultur man kan komma). Jag blir mer och mer övertygad om att Mörk Borg är det perfekta spelet både för nybörjarspelare och för barn, så länge spelledaren inte tillhör någon av kategorierna.

Kvällens höjdpunkt var när svägerskans karaktär var ensam vid liv, i strid med tre kultister. Hon försökte återuppliva en av de övriga RP med en pergamentrulle, men bytte istället kropp med en av kultisterna. När hon vaknade hjälpte hon kultisterna mörda hennes tidigare kropp.

Sen försökte hon fly. Då dog hon också.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Igår var min dotters (9 år) "storkusiner" (13 och 15 år) på besök, och de ville testa att spela rollspel. Deras tidigare erfarenheter bestod av att ha försökt göra rollpersoner till Hjältarnas tid och misslyckats. Jag hade hoppats att få dem att spela DoD-87, men kände att det kanske var lite för osexigt för att funka som reklam för hobbyn, så de fick välja mellan det och DnD5. Det senare vann. Vi gjorde rollfigurer (en process som än en gång bevisade vilket uselt spel DnD5 är som inkörsport till rollspel). Sen började vi spela på Death House. Vi hann med några rum och en strid.

Storkusinerna hade kul av allt att döma, det var bra fokus på att undersöka och klura och spelet flöt på bra. Vi får väl se om det blir mer spel någon gång och om någon av dem testar på rollspel längre fram i livet. Jag är i alla fall nöjd över att ha visat upp vår hobby för två tonåringar. (Dottern är redan en veteran, som snart ska få spela med min vuxna spelgrupp).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Vi har precis avslutat ett pass Nordiska väsen med vår tonårs-goblin som SL. Vi utger oss för att vara psykologistuderande, för att få tillträde till "Brachts Institut för de svårt drabbade" (mentalsjukhus) i Göteborg.

Det sista som hände var att den trollkunniga såg en skugga i sin spåkula, en skugga som närmade sig henne. Mycket spännande!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Min dotter och hennes sambo är här från Amsterdam på besök i helgen och i fredags hade jag lovat rollspel med pappa. Det blev ett skräckscenario som jag kört med andra förut (ursprungligen ett amerikanskt scenario, men jag har transplanterat det till Europa) - "Kul i Kleindorf". En skidresa till den lilla alp-orten Kleindorf som tar oväntade vändningar.

Det är i grunden systemlöst, så jag funderade på att använda Call of Cthulhu, men ville ha något mycket lättviktigare så att berättelsen och upplevelserna kom mer i förgrunden. Så jag vispade ihop ett minimalt system som visade sig fungera rätt bra. De hade galet kul.
 

wormgazer

Veteran
Joined
8 May 2023
Messages
12
Spellett möte nr 2 i Black Wyrm of Brandonsford, eller Svarta digerödlan som vi kallar den. Använder OSE. 10/10!
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Vi skulle egentligen spelat fortsättningen på Nordiska väsen, men SL börjar i åttan imorgon och ville ta det lugnt sista kvällen på sommarlovet.

Så istället blev det akt 1, och lite av akt 2, av "Den gula filmen" (Call of Cthulhu Sverige). Spännande och lite otäckt 🎬😀
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
507
Fiasco som party-spel, med vilket jag menar att vi bara skissar ut vad som händer och inte dramatiserar det, på krogen med mugglare. Mycket uppskattat. Det är nog så jag föredrar att spela det, karaktärerna och relationerna blir alltid så flamsiga och oseriösa annars, medan om man inte spelar ut det så kan man avnjuta det rent konceptuellt.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
The Iron Coral till Into The Odd med nybörjare. En del vin + en del party infighting = mycket skoj för alla inblandade. Kul att se hur folk på eget bevåg började fylla ut de luckor som lämnats öppna i världen och spela sina karaktärer helt intuitivt.
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Eon som spelledare, vi är i början på en kampanj (Orberus) rollpersonerna har precis hittat en kvinnlig murare som de ska hitta åt ett handelshus. Hon är vittne till ett inbrott. Men rollpersonerna är lite uppdelade och har olika uppdragsgivare så vad de ska göra med muraren är inte helt lätt. Spelmötet han med lite action med en fiende som försökte fly genom att hoppa ut genom ett fönster, en av rollpersonerna fick dock in ett hugg i ryggen innan han hoppade efter.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Pulp Cthulhu, ett egenskrivet äventyr som jag nu SLar för andra gången. Riktigt skoj :)

Spelarna är vänner varav en av de tre är rik och medlem i klubben Vanguard och måste få med två till medlemmar för att fylla sin kvot (de andra två spelarna). Vanguard fick ett samtal från en rik familj om att de behöver hjälp så spelarna tar sig dit. Familjen berättar att deras "barn" (som är 20 år) har kidnappats.

Den ena spelaren har gjort en karaktär som är som Johnny Bravo men typ världens mest attraktiva, 90 i Appearance 🤣 så han förför frun i smyg för att få ut mer info osv osv.

Otroligt rolig session, mycket skratt och mycket detektivarbete. Ser fram emot fortsättningen :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
I lördags spelade vi RuneQuest, och det märktes hur mycket administration det blir ibland när ett spel har ett omfattande rules overhead. Allas kulter behövde kollas av mot de nya kultböckerna, och det blev två nya präster, tre nya Allied Spirits, och tre nya kultinitieringar. Det tog ett tag.

Utöver det lyckades de jaga mammutarnas fader, som hade manifesterat sig ur andevärlden och var tung som en blåval. Den långa vintern fortsätter att inte gå över.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Igår spelade jag Dungeon Crawl Classics med mina kids och tre av min sons vänner. Samtliga i tjugoårsåldern (förutom jag som är i åttioårsåldern). Vi plockade upp tråden från tidigare i år när vi körde funneln Hole in the Sky och började nu med att levla upp deras överlevare. Karaktärerna är:

Deve, en tystlåten och stoiskt lawful krigare
Rina the Fledgeling, en chaos cleric som tjänar Malotoch, the carrion god
Xerxzez. gruppens ende alv, en före detta falkenerare (fast han har falken kvar) som tjänar Obitu-Que (smittan och förfallets femögde gud)
Grunt, en wizard och neutralt nytillskott som inte var med genom hålet i skyn men nu fungerar som gruppens sansade nav
Osvald the Blacksmith, en smed som nu är präst i Daenthars band, alla byggherrars och runristares välvillige beskyddare.

Vi började på Beneath the Well of Brass, som också är en 0-level funnel, men som jag tweakat lite, till att vara mindre dödligt och en kul källa till den kommande kampanjen. Vi ska lira vidare på lördag.
 
Last edited:

wormgazer

Veteran
Joined
8 May 2023
Messages
12
Kampanjen mot digerödlan i Brandonsford fick en blodig fortsättning igår, då två av tre rollpersoner slets i stycken av ett troll. Mycket otur, mycket skratt. Det återstår att se vad för vettvillingar som plockar upp facklan i denna dåraktiga strävan efter ära och guld.

(OSE)
 
Top