Idag har jag spelat...

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Innehåller Gamma World 1.0 regler och slumptabeller för hexkrälande?
Japp, det finns ett enkelt men robust system för hexkrälande, med förslag på hur man gör sin karta och populerar den med olika factions, terräng, förslag på olika typer av points of interest, osv, startar upp en hexkrälskampanj enklast, restider, tabeller för slumpmöten i olika sorters terräng, och tabeller för högteknologi man kan hitta vid ancient sites. Det finns rentav en sida med ett hexmönster för fotostatkopiering, och en hexkarta över gamma world-USA.

Jag hade nog sagt att det är menat som standard-sättet att spela 1e.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Idag har jag spelat Mutant 1984! Vi tog kål på ett dråparträd på två rundor mha 2 energi-granater och en salva från en eldkastare. Rockenroll!
Det är ett spel som jag är väldigt förtjust i. Som är nåt väldigt eget, även sett till dess uppföljare.

Hur länge har kampanjen pågått? Blir lite nyfiken med tanke på kraftvapnena som du nämner.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Det är ett spel som jag är väldigt förtjust i. Som är nåt väldigt eget, även sett till dess uppföljare.

Hur länge har kampanjen pågått? Blir lite nyfiken med tanke på kraftvapnena som du nämner.
Ja, jag diggar det skarpt! Väldigt egen stil, förbättrings-slagen är roliga oxå!

Det var nog fjärde eller femte spelmötet. Noteras bör att det var samtliga energigranater och att det numera är 2 laddningar kvar i eldkastaren. Vi hade hittat bådadera precis innan..
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
63
Ny omgång av Dune Adventures in the Imperium.
Vi är ett Nascent House som fått ta över en asteroid där förra huset misslyckats göra det lukrativt.
Planen är att vända trenden, förse Arrakis med metaller som inte finns naturligt på planeten för att sedan kunna expandera vidare och växa.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Idag har jag påbörjat en ny OSR kampanj. Valet föll på Swords&Wizardry Complete, kompletterat med OD&D som referensmaterial och en del annat. Kampanjen börjar i Blackmarsh och är tänkt att vara en öppen sandlåda för hexkrälande. Ett par dungar finns utspridda i vildmarken men än så länge har spelana inte lämnat staden vid Castle Blackmarsh.

Mördarpöb...hjältarna bestående (än så länge) av en paladin av Mithras, en vikingapräst som dyrkar Tor och en trollkarl (alla människor) har mest introducerats till diverse personer, tempel och organisationer som kan fungera som uppdragsgivare. På en tvivelaktig taverna hade de gamman å glädje ihop med diverse löskefolk. Värdshusvärden tog dom vid sidan om och förklarade att han har ett problem med jätteråttor i vinkällaren. Mannamod kraft och morske män krävs för att ta tag i problemet... och mer han vi inte idag.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Spelgruppen (idag bestående av tre kollegor + en kollegas brorsa) har varit här och tampats med orcher och annat i nya Drakar och Demoner. Varit lite sval inför men nån gång igår började jag känna värmen komma, och spelpasset var riktigt trevligt. Några missar och en god del bläddrande, men på rätt sida om okej i mängd för första provomgången.

Det blev variationer på Eld över Alamas (från första demopaketet till Hjältarnas Tid) och en plats ur HT-tillbehöret Sagor från Trollskogen (Den ensliga stugan). Tre av våra hjältar fick rulla dödsslag i sluttampen av omgångens första strid. Endast en, ankmagikern Tetramegistus, drabbades av en svår skada. Han saknar nu ett finger på ena handen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
I går återupptog vi spelet i mitt Kult-hack Illusionen rämnar, med enklare regler som har ett tydligare fokus på spänningen mellan vardagsliv och upptäckten av den sanna verkligheten. Vårens speltest gav att den tidigare versionen var lite för krånglig och inte integrerades så väl i fiktionen, så nu har vi en helt ny regelversion, baserad på Into the Odd. Det verkar fungera väldigt väl. Strider är farliga, stress hanteras som skada på Mental förmåga och vardagsproblem som skada på Social förmåga, där man också har HP-ekvivalenter i form av Lugn respektive Stabilitet som går fortare att återhämta än skada på grundegenskaperna.

Ett utdrag: med nöd och näppe räddar sig rollpersonerna undan en obehaglig kult i Metropolis genom att utnyttja någon magisk förmåga som de inte riktigt förstår sig på, och färdas från ett gyllene äppelträd till en skogsdunge i Rydsskogen i Linköping, troligtvis utan att den förföljande eldängeln får upp spåret efter dem. De är blodiga, utmattade och vet inte vilken dag det är. En av dem bär på ett svärd. När de beställer mat på McDonalds på vägen hem märker de att de varit borta två veckor trots att det känns som max en dag. Lägenheten verkar vara under bevakning av polisen och de har fullt med obesvarade meddelanden när de väl kan ladda sina mobiler igen. De behöver vila upp sig för att kunna minska stressen, men måste försöka hantera alla vardagsproblem de fått på grund av oroliga föräldrar och syskon innan allt blir ännu värre. Men de kan inte träffa sin psykolog för han ser för dem alltid ut som en grotesk snigelvarelse som har en mänsklig hud som ett slags docka dinglande framför sig. Kult är fint ändå.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Idag har jag SLat Gamma World 1e! Spelarna köpte en vagn, lite tomatfrön, en spade, och gav sig ut i stora vida världen! De testade på flygspaning (vingar är bra till nåt i hexkräl tydligen!), blev överfallna av stryparrankor, och smög sig in i något stort urtida bygge, där de hittade märkliga vapen, men blev blev bortjagade av galningar som ylande nåt om "Strålning är gud!"

Känns som mkt satte sig idag! Strid blev fartfyllt efter att vi tripplat skadan från primitiva vapen. HP regen är numera CON HP per natts vila (så det tar 3-4 nätter att bli bra om man tagit rejält med stryk.. om man inte råkar ha fotosyntes eller regeneration, som ett par RP). En annan kul grej som upptäcktes i reglerna är att medan man kan flytta 6 rutor och skjuta, kan man flytta 18 rutor och attackera i närstrid. Helvete vad strider plötsligen rörde på sig!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Idag har det spelats mer Gamma World 1e! Färden går vidare ut i vida världen, och man har hittat en veritabel arsenal av urtida vapen: Laserpistoler, Fusionsgevär, rentav en Bio rifle .. och en knepig pistol ingen lyckades begripa sig på, men som växtmutanten nästan sköt sig i huvudet med. I bergen stötte man på Dårvinden, med ett ljud som tusentals maya-dödsvisslor, och tog fanimig kål på den. Citat:
"Du lyckas titta på en sten" - Gaz strålar en sten och några dårvinds-myggor mha sina Radiation Eyes
 
Last edited:

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Första spelpasset Drakar och Demoner. Rollpersonsrullandet drog ut lite på tiden. Bland annat för att en spelare feltolkat en handkopierad tabell genom att utläsa X-Y som X minus Y och därigenom förvirrat sig.
Men sedan drog det igång! En klunga senkomna äventyrare sökte sig upp för sluttningarna till Drakmarpasset. De anfördes av en riddare med total tillit både till sin förmåga i strid (god) liksom till sin sociala kompetens (inte god). Däremellan gick en hantverkade som hoppades bli bysmed i Utkante, men som försenats så i sin resa att nån annan sannolikt hunnit före, och en torrskodd sjöman som vinglade sig uppför sluttningarna. Längst bak gick en ynkrygg till nasare med sin omilt tunglastade åsna.

De fann den döende och råkade omgående i handgemäng med svartalfspatrask och tillhörande jättevarg. Riddaren tog täten och belönades med ett halvdussin smattrande pilskott i bröstplåten. Därefter fick ulven käftarna om henne och slungade henne mot bergsväggen. Under tiden pågick en väldigt rörig närkamp runt Vädermans lik, ty utöver svartalferna, ulven, sjömannen och smeden stod där även riddarens häst som av nitisk disciplin vägrade lämna fläcken där hennes ryttare avstigit (I brist på hästfigur i papp representerades hästen av en grip).
Den våldsmässigt oflinke nasaren sökte bidra till blodspillan genom att slunga ett getingbo mot fienden. Dock höll han det för hårt och det brast mellan fingrarna på honom. Boets ägare sökte länplig vedergällning och fann den också.

Efter att striden äntligen slutat i seger drog de mörbultade äventyrarna vidare ner mot dalen. Då de närmade sig Utkantes utkanter förmörkades plötsligt himlen så att det blev som natt. Givetvis ledde detta till panik och allmänt vanvett hos äventyrarna, undantaget sjömannen, som nog sett värre på sjön.
De nådde Utkante och stiftade bekantskap med flera av ortsborna. Vissa direkt, och andra ryktesvägen. Därefter lade de sig att sova i sovsalen på Tre Hjortar.

Spelpasset gick på det hela fint. Det blev lite mycket bläddrande. Dels för att jag var osäker på vissa regler, dels för att mina anteckningar om äventyret var ofullständiga på avgörande sätt. Men spelarna tycktes glada och vi bokade ivrigt in nästa spelmöte.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Jag spelledde "Bothilds bryte" (DoD23) på dagens Nördhäng Norrtälje. Det gick bra för gruppen. De tog sig till slutet med bara mindre blessyrer. En spelare slog tre drakslag i rad(!), missade ett slag, och slog därefter ytterligare ett drakslag.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Fortsatte idag med min OSR-Blackmarsh kampanj. Spelmötet blev lite kortare än tänkt.

Gruppen har nu utökats till en paladin, cleric, magic-user, fighting man (alla människor) och en dwarf thief.

Gruppen rensade ut en liten dunge under en taverna i staden Blackmarsh. Uppdraget var (som omnämnts tidigare) att rensa ut jätteråttor i en vinkällare. Råttorna var dock muterade av någon sorts koaskristall kopplad till en demonisk råttkult. Bossen var en muterad halvhumanoid jätteråtta jämförlig med en ogre. Egentligen var ägaren av tavernan, en förrädisk dvärg, väl medveten om vad som fanns i hans källare då han själv var en råttkultist. Många äventyre hade han redan tidigare skickat ner för att bli råttfoder. Efter att han försökt spärra in hjältarna i källaren så flydde han med rollpersonerna hack i häll. Han lyckades dock undkomma över stadsmuren efter en kort jakt där gruppens tjuv strök med pågrund av en yxa i pallet uppe på muren. Krigaren dog nästan av fallet när dvärganidingen högg av repet av sin änterhake när krigaren klättrade efter. Efter detta gav de upp jakten.

Efter att ha underättat berörda auktoriteter i staden ordnades det sedan ett återupplivade av tjuven i det lokala Mithras kapellet.

Rollpersonerna övertog sedan den dvärgiske råttkultistens taverna och har påbörjat viss utbyggnad av stället. Ett par lokala glädjeflickor anställdes för att sköta affärerna och fick möjlighet till karriärsbyte. Något paladinen insisterade på de denne hade invändningar emot att bedriva affärsverksamhet involverande otukt. Men möttes av visst surmulet mummel från trollkarlen som är mindre stoiskt lagd.

Sedan har de rest ut i vildmarken för att söka reda på en; enligt rykten, outforskad ruin. Paladinen tog tillfället i akt att kalla till sig en stridshingst, då han inte redan gjort det. En ädel vit springare redan fullt utrustad med allt ett så nobelt djur kan tänkas behöva för sitt syft. Den väntade på toppen på en kulle utanför staden som om den alltid stått på vakt där i väntan på sin ryttare.

Gruppen nådde snart en av en övergiven by där de fann ännu en hålighet i marken att utforska under byn. Och mer hann vi inte idag.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
idag har vi spelat det tionde spelpasset i vår Fantasy World-kampanj. Vad har hänt med byborna i Kummeludden? Vilka är det som gjort barfotaavtrycken? Och är det så att ALLT lever?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Igår spelledde jag den första sittningen i äventyret Chariot of the Gods från Alien RPG Starter Set. Det blev oerhört lyckat. Vi avslutade på en riktig cliffhanger med att MU/TH/UR med sin lugna "inläst självhjälpsboksröst" meddelade att hon skulle selfdestructa om T minus ten minutes.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Igår spelledde jag andra sittningen av Nordiska Väsen, där vi spelade mitt skrivna introduktionsäventyr (när man anländer till högkvarteret; jag ville rollspela det istället för att bara komma med det som ett faktum).
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
63
Nytt Dune AITA-äventyr startat.
Kul att vara med från början denna gången och följa med på hela resan
 
Top