Idag har jag spelat...

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I går blev det äntligen dags för mer Coriolis: Vår mecenat vill att vi fraktar maskindelar från Mira till Industriell Algebra på Lubau i Kua-systemet. För att få lite extra flis (så att säga) tar vi också en last med helgat virke till Aiwaz. Besöket vid templet Dansarens öga blir minnesvärt, i synnerhet för teknikern Hamed som följer denna ikon och som efter vårt tidigare äventyr har med sig en jirun-fågel han knutit ett speciellt band till. Templets överstepräst uppmärksammar den ovanliga fågeln (vars art anses stå särskilt nära Dansaren i dennes form av Vilddjuret) och leder en bönedans tillsammans med fågeln och teknikern. Hamed finner sin tro stärkt och skaffar en ansiktstatuering för att representera detta.
Under färden märker vi dock att något är fel. Skeppets kanon börjar oförklarligt att överhettas och måste kopplas bort. När piloten matar in koden för portalfältet ändras värdena med någon decimal till ett mer optimalt utfall. Sekunder innan hoppet väcks kapten Suleiman (jag) ur stasis och förblir oavsiktligt vaken under färden utanför tid och rum - tack vare min talisman klarar jag mig utan allt för svåra trauman, men av någon anledning ekar namnet "Ghabi" i mitt sinne. Våra undersökningar visar tillslut att en främmande datadjinn tagit plats i skeppsdatorn.
Samtidigt nås vi via bulletinen av nyheten om att en stiftelse-sponsrad expedition ned i gasjätten Xene har återvänt, de märkligt förändrade forskarna hävdar sig vara emissarier för Ikonerna. Och där bröt vi för kvällen.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Session 8 av Svärdets Sång. Ett ganska mediokert pass, där jag känner att jag misslyckades som spelledare på vissa plan. Spelarna var smarta som alltid, men fick inte den informationen de behövde, och famlar fortfarande rätt mycket i mörkret. Att spelleda sandlåda är mycket mer jobb och mycket svårare än jag är van vid!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Vi körde Mouse Guard igår, snabb session pga lyckade slag, men i kombination med misslyckanden från förra mötet så kändes det som en rätt bra helhetsbild över hur det kan gå till att spela det framträdde. Oroligheter i musterritoriet, missnöjde med gardet och en matleverans som stulits för att, visar det sig, distribueras till områden som dessa banditer/upprorsmöss anser vara mer behövande. Förra spelmötet inleddes vi av vårfloder djupt nerspolade i ett grävlingsgryt, de ramlade över en orm som de slogs mot och flydda sedan ut. Detta spelmöte hittade de banditernas tillhåll, en ungtass finner sin mor som medlem och sympatisör med dessa upprorsmöss, håller deras relation hemlig för övriga i patrullen när en vaktstyrka från upprorsmössen tas tillfånga och sen förs till Stråtjärn.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Häromdagen spelade jag Mouse Guard, se post #526. MG är ett spel jag haft länge men som aldrig har blivit av, så det var kul att äntligen få testa det. Det är väl inte riktigt den typ av rollspel jag vill spela idag, men det var intressant att få uppleva. Plus att vi hade ett bra snack om spelet och dess rötter (BW) efteråt.

Idag spelade jag 5e-solo med min dotter, Lost Mine of Phandelver. Det blev en spännande strid mot
draken
i byn
Dunderträd
och sedan gick resan vidare mot
Grymkäfts slott i jakt efter Gundre, hans karta och Svarta spindeln
.

Förutom dotterns RP har hon med sig en hejduk enligt reglerna för sådan i Tashas. Funkar riktigt bra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Ikväll har jag spellett De fördömda på SchtaanCon 3. Det blev ett bra pass med fem äventyrliga typer som utforskade en märklig snårskog och slutligen lyckades återta sina stulna pengar. Kul också att prata strunt med diverse konventsbesökare. Något färre besökare denna gång än tidigare. Måhända gjorde värmen folk mer sugna på uteaktiviteter.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
Sjunde Fantasy World-passet slutade med två cliffhangers: trubaduren Milo gjorde verklighet av sitt hot och satte en kniv i handen på Borns guvernör. Kommer han att lyckas tvinga fram information om hertiginnans försvinnande? Samtidigt dundrade vakter in i väntrummet och arresterade rackaren Atalya. Har den mycket skumma halvgoblinhundvarelsen Klick förrått henne?

Fortsättning följer...
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Esoteric Enterprises: Efter mycket om och men lyckas vi till slut kränga all den diesel vi fann nere i bunkern. Säljer den till en finsk smugglarliga för 8000 sköna euro (och motsvarande exp att dela på).
Det kommunala bolaget som sköter vatten, avlopp och sophämtning har något fuffens för sig. Bakom en avspärrning går det runt folk i hazmat-dräkter. Uttrycket "den grunda staten" myntas.
Undersöker en ny del av underjorden och finner vad som absurt nog verkar vara en by, eller större gård, som på något sätt begravts under jorden. Kommer i bråk med några vampyrer som gjort ett näste där, vilket hade kunnat sluta illa men vi driver dem på flykten med en förtrollad handgranat. Det var dock värt risken för vi finner en äkta målning av Karl Larsson som garanterat kommer vara värd en hel del!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Igår kväll spelade vi klart Beyond the Rim till Star Wars: Edge of the Empire. Vi hade lyckats med uppdraget och återförenats med vår uppdragsgivare. Min droid hjälpte till att laga motorerna på den CR90 Corellain Corvette som de hade gömt på basen, när plötsligt Imperie-styrkor angrep. Vi flydde in i vårt skepp medan vår uppdragsgivare och all hans personal hoppade in i sin CR90 och aktiverade basens självförstörelse. Medan en grupp TIE fighters angrep oss flög vi iväg mot deras hemliga hemliga bas. Men från ingenstans kommer det två stora fregatter som öppnar eld med sina pulslaserbatterier och spränger CR90 i småbitar med en salva. Både vi och spelledaren blev helt chockade.

SL lät oss komma undan (en enda träff från en pulslaser hade räckt för att spränga vårt skepp i småbitar) utan att bli beskjutna och där slutade äventyret. Vår uppdragsgivare, all hans personal och de personer vi hade räddat och fört till honom, var nu aska ute i världsrymden. Ridå.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Spelade färdigt Väktarens vrede i Symbaroum. Jag utelämnar detaljer för att inte spoila för de som ska spela äventyret, men vi lyckades stoppa flåmördaren utan att själva stryka med.
Nu var det längesen jag läste detta, men är inte "flåmördaren" från (andra delen av) äventyrssviten Kopparkronan? Väktarens vrede är ju första delen i Törnetron-kampanjen. (Med det sagt givetvis inte något som säger att den fortsatt sitt värv in i Väktarens vrede) :)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Nu var det längesen jag läste detta, men är inte "flåmördaren" från (andra delen av) äventyrssviten Kopparkronan? Väktarens vrede är ju första delen i Törnetron-kampanjen. (Med det sagt givetvis inte något som säger att den fortsatt sitt värv in i Väktarens vrede) :)
Ja du har rätt, jag tog fel på äventyrets titel! Tack för rättelsen. :)
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
117
144. The greatest thieves in Lankhmar. Mort Släpfot lyckades fly Lankhmar medan staden stod i lågor. Råttinvasionen var för farlig och övermäktig för oss. Vännerna låg döda i rännstenen, överherren slaktad, det fanns inget annat val än att fly.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Vi (jag, @Nässe och @JonasM ) plockade upp Remember Tomorrow igår som något slags break mellan olika spel. Vi placerade allt i Shenzhen i en nära framtid. Slutade med att vi hade:
  • Rebecca Nangong, klassisk torped med något slags självpåtagen moralisk kod som strandat henne med sexårige Zhang som hon vägrar att döda och istället nu brutit med sin uppdragsgivare och strävar efter att få barnet i säkerhet. Hon är jagad av sin tidigare uppdragsgivare men älskad av Zhang som knytit an till henne lite för snabbt. Varför Zhang är en måltavla vet hon inget om och inget hon vill fördjupa sig i.
  • Dimitar "Dimi" Gomez, en docka (android) som underhåller och tar hand om familjen Ainangs barn, rika as och i mitt huvud for direkt parallellerna över mot filmen Parasit. Han är farlig, redo att skada och förnedrad av familjemedlemmarna. Målet, att ta över hela hushållet och bli dess herre.
  • Leon Walker, en dealer av illegal cybertech som hamnat i trubbel och fått hela sin stash rånad av en man vid namn Russel. Han är förbannad men utblottad och strävar efter hämnd och återfå sina prylar för att åter igen dra igång sin affärsverksamhet.
Grupperingarna som dök upp blev:
  • En religiös kult som strävar efter ökat politiskt inflytande, pga hur tärningarna rullades inhyser Russel och fått tillgång till delar av Leon Walkers gamla stash av cybertech.
  • En totalt bonkers AI som det första vi ser av tar över ett gäng underhållningsdockor för en gameshow och proklamerar sin agenda ut i direktsändning till tittarna.
  • Ett säkerhetsföretag som försöker etablera sig och utöka sin verksamhet trots hård konkurens som får ett nytt uppdrag av någon, vad vet vi inte än.
Vi hann bara med introduktionsscener för samtliga så nästa gång börjar det frenetiskt kämpandet som karaktäriserar det här spelet. Måste säga att en sak som jag gillar men som också tar emot är hur lite möjlighet att agera man har som karaktär, det enda sättet att sätta en egen scen är genom en deal med en gruppering, som stärker dig själv och grupperingen. Men alla andra scener är face-off-scener som sätts av den som för stunden är controller (spelledaren) och sätter scenen och spelar grupperingar och SLPs i den. Sättet man som karaktär driver framåt är alltså genom att reagera och ständigt vara under press och tryck från grupperingar och andra karaktärer.
 
Last edited:

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Level Up!

Idag spelade vi session 200 av Svärdets Sång. Det är kampanj nr två vi är inne på. Vi spelar varje onsdag, ca 3 timmar per session. Otroligt roligt och vi är extremt glada över den värld som Erik Granström målat upp och framförallt det regelsystem som Tomas Härenstam skapat. Retrokänslan är fortfarande kvar och spelarboken är så sliten att vi inte längre ser gulddetaljerna på den.

Mvh
Per (SL), Ludwig, Thomas, Martin och Peter

session 200.jpg
 
Top