Idag har jag spelat...

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Jag har inte läst den nya engelska versionen, bara den gamla svenska, men hade fått för mig att det nästan var en ren översättning utöver anpassning av speldata till det nya regelsystemet. Så är alltså inte fallet? Kan du säga något mer om förändringarna?
Du har helt rätt i att det i stort sett är en översättning. Skillnaderna är, så långt som jag har läst, små men vettiga. Som att Purgatov nu heter Pogodin (Purgatov låter alldeles för likt purgatorier, som ju förekommer i Kult).
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
195
Igår spelade jag Heroes of Cerulea med några kompisar. Vi skulle ha spelat dnd 5 men vi var för få spelare. Då jag inte ville hoppa över en session drog jag ut beta-pdf:en och spelade woodland temple. Väldigt kul system med intressant men snabb hjälteslapningsprocess.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,540
Location
Fallen Umber
Du har helt rätt i att det i stort sett är en översättning. Skillnaderna är, så långt som jag har läst, små men vettiga. Som att Purgatov nu heter Pogodin (Purgatov låter alldeles för likt purgatorier, som ju förekommer i Kult).
Ah, synd. Jag skulle gärna ha sett en omskrivning som gjorde de senare delarna av kampanjen lite friare. Jag gillar verkligen första deläventyret, i Berlin, men sedan är det för linjärt för min smak. Tack för infon!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Ah, synd. Jag skulle gärna ha sett en omskrivning som gjorde de senare delarna av kampanjen lite friare. Jag gillar verkligen första deläventyret, i Berlin, men sedan är det för linjärt för min smak. Tack för infon!
Jag har inte läst de senare delarna ännu (bara skummat den svenska versionen; kan inte hålla så mycket i huvudet på en gång utan läser mer noga det som behövs inför varje spelkväll) - skulle de skilja sig mer hör jag av mig 🙂
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Esoteric Enterprises: Denna gången blev vi förnedringsrånade av nån slags herrefolkswannabe (ny dödsfiende!). Vi röjde också undan sopmonstret som kloggat igen en golvbrunn i bunkern och gjort så att några rum blivit översvämmade. Nu är bunkern äntligen helt utrensad och vi kan göra den till hq för vårt kriminella imperium!

Edit: Jo, jag glömde skriva att vi slagit igång kärnkraftverket (!) i bunkern nu. Det är av samma typ som finns i atomdrivna isbrytare och har bränsle för minst några år framåt. Nu kan vi ha ljus och värme och odla marijuana här nere i underjorden.
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
I fredags avslutade vi till slut "säsong 3" av min remixade The Enemy Within-kampanj, en omarbetad och ganska rejält utökad version av Power Behind the Throne (49 spelmöten över drygt två och ett halvt år, längre än första och andra "säsongen" tillsammans!). Det var inte riktigt meningen att det skulle svälla iväg som det gjorde, men spelgruppen har hängt med och alla lät nöjda och glada.

Rollpersonerna hade avstyrt en statskupp i Middenheim och räddat kurfurstens liv, men i processen hade de också fått reda på en hel del pinsamma hemligheter om många högt uppsatta och det skulle vara politiskt obekvämt att ha kvar dem i staden. Efter ett par dagars bekväm husarrest på slottet erbjöds de att gå i furstens tjänst som extraordinära problemlösare. De tackade ja (ett helt fritt val, vilket jag gjorde tydligt för spelarna - i praktiken var det ett val om de ville ha en mer uppstyrd Säsong 4 eller mer av en sandbox, och de föredrog enhälligt det förra) och fick instruktioner att avsluta sina affärer i Middenheim och sedan bege sig till Wolfenburg 40 mil österut och inställa sig hos furstens son som var på diplomatiskt uppdrag där och kunde behöva dem. Risken finns att han sen kommer att skicka dem vidare på uppdrag runtom i världen...


Nu blir det en lite luftigare, mer episodisk och med all sannolikhet kortare "säsong 4" som andningspaus innan sista.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,493
Location
En mälarö
Igår spelade jag D&D5. Min stackars Gnome fick som vanligt stryk från alla håll och fick slå Death Saves vid hela tre separata tillfällen under en och samma sittning. Men han inte bara stod när kvällen var över utan lyckades t o m levla. :cool:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Häromdagen spelledde jag 4e sessionen av Mutant: Elysium.
Det är det längsta jag konsekvent spelat den ursprungliga versionen av År Noll-systemet. Tidigare har det bara varit strödda one-shots.

Om ni minns, så hade jag en lång tråd som beskrev min kampanj i Svärdets Sång, och innehöll en hel del kritik om reglerna?

Min nya upptäckt är att jag gillar originalet mycket bättre. Åtminstone för den typ av scenarion som beskrivs för det här spelet, är den slimmade (eller ja, "inte ännu uppsvällda", men ni fattar vad jag menar) versionen av reglerna mycket väl anpassad. Allt det jag upplevde som klumpigt eller störande i SS finns helt enkelt inte med i dessa regler. Det känns skönt.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Häromdagen spelledde jag 4e sessionen av Mutant: Elysium.
Det är det längsta jag konsekvent spelat den ursprungliga versionen av År Noll-systemet. Tidigare har det bara varit strödda one-shots.

Om ni minns, så hade jag en lång tråd som beskrev min kampanj i Svärdets Sång, och innehöll en hel del kritik om reglerna?

Min nya upptäckt är att jag gillar originalet mycket bättre. Åtminstone för den typ av scenarion som beskrivs för det här spelet, är den slimmade (eller ja, "inte ännu uppsvällda", men ni fattar vad jag menar) versionen av reglerna mycket väl anpassad. Allt det jag upplevde som klumpigt eller störande i SS finns helt enkelt inte med i dessa regler. Det känns skönt.
Den tråden missade jag!

Men jag kan hålla med om att Svärdets Sång nog har bland de mest pilliga reglerna jag läst på länge. Det finns dock en hel del rolig crunch för mig i den pilligheten, men mer pill än tex. Väsen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Vi spelade RuneQuest idag, och en rollperson förlorade både en arm och ett ben (vänster i bägge fallen, för av oklar anledning slår man oftast vänster).
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Vi spelade Eon, ett litet prequal äventyr innan vi hoppar på en större kampanj. Som spelledare tyckte jag spelarna gjord bra ifrån sig. Till en början så ska de hitta en murare i Hamath som är vittne till en stöld på ett handelshus. De har inte mycket att gå på så de har klurat sig fram till vart denna bor i staden på lite olika sätt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Den tråden missade jag!
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
117
Igår blev vi färdiga med Flykten från Paradiset (Genlab Alpha) där jag spelade min sköldpadda som hade med sig sin skottkärra som han knuffade fram över stock och sten. Det var riktigt tufft men vi klarade biffen. En mycket bra kampanj! Kul!
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
117
143. Treachery in the begger city (Lankhmar). Vi klarade/överlevde äventyret, men nu börjar korruptionen sätta sina spår efter långvarigt bruk av den svarta magin för den mäktige Mort Släpfot. Vi har påbörjat det sista äventyret i våran lankhmar kampanj. (144. The greatest thieves in Lankhmar).
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
35
Location
Högdalen (Stockholm)
Ledde igår kväll tionde sessionen i vår ”Fateling: The Lost”-kampanj, som utspelar sig i regionen runt Kalmarsund. Jag är fortsatt oerhört lycklig och tacksam över att ha lyckats ro ihop den här gruppen spelare, som glatt och aktivt tar för sig av fisktanken/sandlådan som vi börjat utforska tillsammans. En god scenhantering och ett fokus på det sociala landskapet har naturligt och okonstlat fallit på plats, precis som jag hade hoppats, samtidigt som jag känner att ribban lagts högt för mig (vilket bara är bra).

De tidigare bergtagna karaktärerna har under sina första dagar tillbaka i verkligheten haft fullt upp med diskbänksrealism och relationsdraman; nu är dock pendeln på väg att svänga tillbaka mot försmådda sagoväsens intriger och gränstrakternas förvirrande landskap.

Den tonåriga simmerskan förvägrades sin naturliga plats i tillvaron av att en bortbyting nu lever hennes liv, tar hennes plats i familjen, och vinner de tävlingar som hon själv skulle vinna. Planer har dock börjat smidas för att arrangera en läglig ”olycka”…

Den tidigare grundaren/ägaren av framgångsrik frisörsalong oroar sig över sin mormor, samtidigt som hon är småbitter över att inte vara i händelsernas centrum och över att den tidigare arbetspartnern övertagit hennes roll på salongen. Men hon har nu sakta påbörjat arbetet med att återta kontrollen över sina egna framgångar.

Jägarens förhoppning om ett lyckligt återförenande med hustru och barn har brutalt grusats, då han varit försvunnen i tio år och hon har gått vidare med sitt liv. Relationen till brodern är i skrivande stund ömsesidigt argsint, men där finns också en stabil grund för en positiv utveckling, med släktgården som gemensamt projekt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Ikväll har min lokala spelgrupp avslutat vår minikampanj i Askhem. På åtta spelmöten har vi tagit oss igenom Skugga över Västerklint, Vaxkabinettet och Dö vid denna källa. På det stora hela har det varit lyckat. Reglerna är funktionella och spelvärlden är stämningsfull. Om jag helt kort ska nämna några saker som inte riktigt klickade för spelgruppen så var det:
  • Uppdragsstrukturen, som inte direkt ger rollpersonerna något personligt engagemang. Det hade jag dock kunnat åtgärda om jag som spelledare haft mer tid och energi till förberedelser.
  • Missödestabellen, som blir enformig efter ett tag.
  • Eländena, som blir lite tjatiga över tid. Rollpersonerna gick runt och var berusade mest hela tiden.
Vi har dock haft roligt när vi spelat och det är inte omöjligt att vi återvänder till Askhem för något ytterligare äventyr i framtiden. I nuläget ser vi dock fram emot att testa Warlock där jag tänker mig ett fritt upplägg med en tydligt definierad grupp rollpersoner - eventuellt är de medlemmar i en kult - som själva sätter sina mål, men där individerna också kan ha sina egna små agendor.
 
Last edited:
Top