Nekromanti IC: New wizard city

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Qhuast
(nja om det inte var en long rest vill jag spara min sista slot.)

Jag kutar efter den springande polisen. Kan jag se förövaren?

(perception:6+4=10, fast jag har ju 14 i pass. perc.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Qhuast

Du springer efter polisen. Hon är en yngre dvärg och verkar ha fått upp ett spår. På marken ser du fotspår, otydliga på den torra marken men ändå där i dammet. Den andra polisen verkar stanna på brottsplatsen och blåser i sin visselpipa efter förstärkning. Ni springer en bra bit in i parken och sick sackar er fram mellan träden. Du kan fortfarande se spåren i den ljusa sommarnatten men skuggorna bland träden döljer mycket av miljön runt dig. Du är nästan ifatt den dvärgiska polisen som har sett tillbaks på dig och verkar glad över förstärkningen när en skugga rör sig ut från bakom ett träd och en kniv träffar polisen i halsen. Hon kollapsar på marken medan hennes ögon bränns bort, tillsynes inifrån och två pelare av rök stiger upp från hennes ansikte medan du för ditt inre öra hör hennes själ slitas sönder medan den vrålar i avgrunds djup skräck.

Skepnaden, en slank och lång form, kommer ut helt från bakom trädet i en flytande rörelse. Du kan inte avgöra om det är en människa eller en alv men personen är klädd i enkla svarta kläder av ett dyrt tyg. Skepnadens ansikte är dolt bakom en tillsynes enkel maskeradmask av typen adelsmän ibland bär på fester men den här är fortfarande vit och opyntad. I skepnadens vänstra hand ser du en enkel kniv, oanmärkningsvärd förutom mönstret av rektanglar på bladet som ger dig intrycket av en murad vägg.

Skepnaden sätter pekfingret på sin högra hand mot maskens orörliga läppar och en musikalisk röst viskar:

"Shhhh... Hon är i muren nu. Du kommer träffa henne igen."

Skepnaden börjar röra sig baklänges utan att släppa dig med blicken. Det är uppenbart att Själjägaren tänker lämna dig och fly om du inte försöker stoppa den.

Vad gör du?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n59888 said:
Hon gräver runt i en av lådorna på sitt skrivbord och får efter en liten stund fram ett hiskeligt halsband som ser ut att vara gjort av koppar med gröna stenar dåligt insmälta längs halskedjan. "Det här är ett halsband som kommer skydda dig från det värsta av hettan. Jag hade ändå avrått dig från att röra Roman... Men inte behöver jag väll varna dig! Du är ju en trollkarl." Hon räcker dig halsbandet och öppnad dörren genom att frysa fast sin hand vid metallen med en mindre formel och sedan dra upp den.

Inne i rummet som ser ut som en cell gjord av metall sitter vad som bäst kan beskrivas som ett brinnande, vagt människoformat lik och läser en bok som är omgiven av en magisk sköld, tillsynes för att skydda den från hettan som trollkarlen utstrålar.

(Du har fått ett halsband av Protection from fire: +2 som skyddar dig från 2 skada från eld eller värmebaserad skada)
Arnis

Jag sätter på mig halsbandet och går försiktigt (för att förvissa mig om att halsbandet hjälper) in till Roman.

När jag kommit in i rummet harklar jag mig för att göra min närvaro känd.

"Ursäkta att jag stör, Trollkarl Roman.
Mitt namn är Arnis Aleaglym och jag kommer från Yew-universitetet.
Jag undersöker en händelse som inträffade för runt trettio år sedan och jag har fått höra att ni kanske har kunskap om denna händelse.
Det gäller en expedition till halvlingstammarna, som en viss Raquel DeMarq deltog i. Hon skulle skriva en avhandling om halvlingarna nekromatiska ritualer, men som jag förstått hände något oväntat.
Är ni bekant med historien och kanske är villig att dela med er vad ni vet?"
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Qhuast

"Hörudu, Miriam!" utropar jag utan alvisk etikett och pekar mot mördaren.

En blixt strålar ut från den mystiska nyckeln jag har i ett radband kring halsen.

(Det är Guiding Bolt jag kastar.
Init: natural 20+3=23, To hit: 7+4=11 faaan, Skada vid träff: 10 radiant, samt nästa atk roll mot targeten får adv.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Arnis

Du kan fortfarande känna den extrema hettan men den bränner varken ditt kött eller dina kläder. Halsbandets stenar glimmar i ohälsosamma nyanser.

Roman lyser upp, bokstavligt talat, när han börjar prata med dig.

"Det är alltid ett nöje att prata med en annan användare av konsten. Det är inte så många som kommer och hälsar på efter min förvandling och jag är rädd att min assistent blivit helt galen på kuppen. Ingen kvinna under två hundra ska ha så många katter."

Magikerns röst är sammetslen och hans brytning antyder att han är, var?, en drow eller så kom han från ett drow kontrollerat område. Det är ärligt talat omöjligt att se vilken ras han skulle kunna vara under flammorna. Oavsett hur hans förvandling gått till har den i alla fall inte påverkat hans röst.

"Det är en tragisk händelse som ni valt att komma och prata om. Men ni har säkert era anledningar och jag ska inte förneka er. Raquel är ju död så vem kan det skada?"

"Jag var med på expeditionen. Det egentliga målet var att utforska landets naturliga nekromantiska energier, det var jag som skulle mäta energin och Doctor Phenam som skulle lokalisera särskilt rika kraft källor. Vi behövde inte egentligen ha med oss Raquel. Hennes fält av forskning har blivit mer populärt nuförtiden men då ansågs det vara fluffigt vänster dravel som lyckats infiltrera universiteten." Roman skrockar till.

"Men hon hävdade att hennes forskning skulle vara bra PR för universitetet, det såg bra ut om vi hade med en kvinnlig forskare och.. tja, Phenam har alltid haft en grej för unga, mänskliga kvinnor. Hälften av halv-alverna i staden är nog resultaten av hans indiskretioner, vilket hade varit acceptabelt om han höll sig till prostituerade men han har alltid haft en smak för eleverna..." Roman skakar på huvudet. "Personligen tycker jag det är äckligt. Det är mer eller mindre bestialitet."

"I alla fall. Så hon följer med och medan vi män gör det riktiga jobbet springer hon runt och intervjuar ogga-bogga halflingarna uppe i kullarna och vi ser knappt till henne. Efter en månad eller så slutar hon höra av sig och Phenam, som letat efter en anledning att umgås med sin människoslyna hela tiden, ger sig av för att se vad som hänt." Här blir Roman lite mindre uppenbart glad.

"Phenam kommer tillbaks efter att varit iväg ett par dagar. Tydligen har en av halflingarna som var infekterade med en muterad sträng av Banshee sjukdomen dödat Raquel som en del av någon stam ritual." Roman blir helt tyst här för en lång stund. "Phenam hävdar att stammen anföll honom och han var tvungen att döda dem alla..."

"Det kan vara sant dock. Den där mutationen av Banshee sjukdomen var synnerligen otrevlig om man ska tro på Raquels anteckningar. Tydligen driver deras blotta närvaro i ett samhälle sakta hela populationen till vansinne. Först ökar saker som misshandlar, våldsamma rån och så vidare. Men snart har man en hel hög seriemördare som springer runt och efter det blir hela stammen kannibalistiska mördare. Utom just då bansheen själv då som egentligen är helt oskyldig i situationen." Roman tänker efter, "Så det kanske var för det bästa vad Phenam gjorde, oavsett om stammen anföll honom eller inte."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Qhuast

Själjägaren duckar undan och din blixt exploderar mot ett träd bakom skepnaden som kastar sig emot dig. Det sista du ser innan du faller in i medvetslöshet är att skepnaden dyker mot dig samtidigt som den svingar handtaget mot din tinning.

Du vaknar av att en av polisens präster läker dina sår. Prästen och två andra poliser står över dig och ser vagt oroliga ut. Längre bort hör du en ung röst, "Den här killen slogs med själjägaren och överlevde! Han är en satans hjälte" och en äldre röst svara, "Han hade tur. Hade vi inte kommit och jagat bort jägaren hade han också varit uppsprättad."

Prästen ser ner på dig. "Hur mår du? Kan du berätta vad som hände?"

(OOC: Själjägaren klippte till dig för 7 hp non-lethal skada och knockade dig. Prästen har läkt dig upp till full hp igen.)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Qhuast

Såklart jag inte dog. Jag har någonting med mig, jag kan nog inte dö.

"Eh ja jag kutade efter en polis som verkade vara mördaren på spåren, Polisen blev köttad till kropp och själ och jag blev så upprörd att en blixt skjöts ut från mig, den missade sen... sen så blev jag inte dödad. Hur är det med er då? :) Just ja! Knivarn sa något om att 'hon är i muren och jag får träffa henne snart', tror det syftade på polisen men jag är osäker.."

(Var det där en long rest?)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Qhuast

Polisen frågar dig en massa saker, samma saker om och om igen. Sedan tar de tillbaks dig till stationen och ställer ännu fler frågor. Du hör dem använda ordet "Förvirrad" en massa gånger, de måste prata om killen med kniven. De har en väldigt bekväm säng du får sova i alla fall och du är fri att gå på morgonen.

(Du får en extended rest. Efter att Anths scen är klar och han fått beskriva hur han tillbringar natten (var han sover och så vidare) hoppar vi till morgonen och en ny dag.)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arnis

Jag lyssnar intresserat på vad Roman har att säga, ryser vid beskrivningen av Dr Phenam och nickar ivrigt när Roman beskriver dennes beteende som äckligt och bestialiskt. Jag har dock ett par följdfrågor:

"Vad hände med Raquels kropp?
Var finns Raquels anteckningar nu?
Var kan jag finna Dr Phelan?
Vem ska jag tala med om jag vill veta mer om Banshéer i allmänhet och denna muterade sträng i synnerhet?"
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Intimidation: 13+7=20
Investigation: 14+4=18
Persuasion: 2+3=5

Jag kan nog börja vara aktiv igen från i eftermiddag/kväll!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Arnis

"Phenamn sa att han kremerade kroppen för att inte riskera att Raquel kom tillbaks som någon form av odöd."

"Raquels anteckningar finns i biblioteket i universitets källare. De blev aldrig officiellt publicerade men flera senare forskare inom samma område och magiskmännisko-, halfling- och kvinnohistoria har använt dem som exempel på tidiga insatser inom fältet så de finns i flera exemplar och borde inte vara svåra att hitta..." Roman stryker sin brinnande haka, "I vanliga fall har bara individer kopplade till universitetet tillträde till biblioteket men säg att Roman skickat dig och visa det där halsbandet så kommer de släppa in dig."

"Dr Phelan har ett kontor två våningar ner i den västra delen av tornet. Han..." Roman ser äcklad ut vilket är imponerande för en figur bestående av eld, "Håller i workshops med eleverna just nu och har en "öppen dörr" policy."

"Vi hade en kille som visste allt om Banshéer och liknande strängar av odöda, Doktor Boss. Men han hade lite problem med rättvisan efter hans fru var otrogen mot honom och har lämnat oss. Ryktena säger att han skapat sig ett nytt liv som någon sorts knarklangare nere bland packet." Roman suckar, "Och det är därför man ska hålla sig till hororna om man känner att man behöver hålla på med sådant där överhuvudtaget... Men om du inte känner för att ge dig ner bland packet och rota runt är Doktor Vanjon också ganska duktig. Inte lika kunnig som boss... Och en fullständigt pervers kvinna... men inte en hustrumördare i alla fall. Hon har sitt kontor i en om de lägre byggnaderna runt tornet."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Monk

Du spårar efter en del jobb upp rapporterna och den ansvariga utredaren för den första Banshee attacken. Det du får reda på där är att Osric Falkenheim hävdar att hans älskarinna Magda Svan kom hem till hans lägenhet kort efter att hans försvunna fru återvänt hem. Magda visade sig vara någon form av odöd som slog Osric medvetslös. När han vaknade var hans fru död och hans barn borta.

Du får fram information om Osric. Efter incidenten blev han en monsterjägare som har dödat allt ifrån Wererats till Ghuler i staden. Hans organisation har fem medlemmar men de flesta av dem är bara tränade av Osric och inte särskilt skickliga ännu. (OOC: De är level 0 minions med en enda HP.)

Du hittar några andra som bodde i samma byggnad som Raquel. Olagliga orkiska flyktingar, en wereboar och några tieflings. De är rädda så fort du dyker upp och de uppfattar dig som en polis så de är inte svåra att få att prata. Det du får fram är att Raquel och barnen varit perfekta grannar. Hon verkar ha tagit bra hand om barnen och grannarna har uppfattat det som om det funnits mycket kärlek i familjen. Raquel har också hjälpt andra i byggnaden när de behövt hjälp med magiska problem. Några av dem minns Miriam och beskriver henne som mer tystlåten och reserverad än Raquel. Då får också reda på att Miriam arbetade på något som hette "Skugghuset" som ska ligga i sin egen sidodimension med en hemlig ingång i gränden mellan två särskilda gator i ett av de finare alviska områdena. De verkar inte veta vad Skugghuset är men de har uppfattat att Miriam arbetade tillsammans med minst en vampyr där.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jag noterar informationen om skugghuset och känner mig nöjd med efterforskningarna. Raquel verkar ha någorlunda rent mjöl i påsen, vilket är mer än vad man kan säga om den genomsnittlige medborgaren, och hon förtjänar hjälp. Kvällen och natten spenderas ena halvan med att gräla om pengar med min fru och den andra supandes på den lokala stammiskrogen. När morgonen kommer reser jag mig från min stol vid bardisken, ser till att få i mig ett par hinkar kaffe och beger mig iväg för att möta upp mina kumpaner för att gå vidare med fallet Raquel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Monk

Jag är givetvis först på plats med en kasse take away-kaffe, ett allmänt ovårdat yttre och en andedräkt från det mest svavelstinkande helvetet i högsta hugg. När den första av mina kamrater närmar sig tittar jag upp med ett trött leende.

"Morrn. Kaffe? Vad har du hittat?"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Ni befinner er i på Svartbroderplatsen, ett pittoreskt litet torg som ligger lite för avsides efter att staden växt för att torghandel skall bedrivas här i större skala. Men här finns bekväma bänkar och bord som är placerad så att man får både skugga och nog med utrymme för att ingen annan skall kunna höra en. Mitt på torget står en fontän som är avstängd för att spara vatten och på hörnet står en kvinna och säljer blommor ur en liten vagn.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
QHUAST:
"Morsning. Nej tack... Jag har hittat en mystisk själslukande mördare i maskeradmask, lyckades tyvärr inte fånga honom. Vad har du fått fram då?"

Medan jag pratar glider min magiska hand runt fontänen och trycker lite här och där för att se ifall det finns någon lönndörr där. Man vet aldrig!

Min andedräkt luktar fortfarande lite blod.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Qhuast:

Din magiska hand trycker in en knapp nära basen av statyn i mitteln av fontänen och fontänen glider ner under jorden med klickandet av gömda, uråldriga kugghjul. Från hålet glimtar skenet från ett spökligt grönt ljus.

En halfling vaktmästare kommer ut från en av byggnaderna runt torget, muttrandes om mekanismen i statyn som alltid utlöses av sig själv och trycker på en annan knapp i fontänen som får den att glida tillbaks till sin ursprungliga position innan han går tillbaks till att dricka sitt morgon kaffe.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
QHUAST:

Ropar entusiastiskt till vaktmästaren innan han går in i byggnaden igen:

"Ursäkta, vad var det där?"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
QHUAST:

"Det är bara den hemliga grottan under statyn. Det finns någon sorts fruktansvärd hinderbana gjord av guden av osedvanligt grymma och handikappande fällor, Grymtand, där nere. Det finns någon sorts ande vid slutet av den som ska svara ärligt på en fråga om en dödlig tar sig igenom. Men ingen klarade det och ingen har varit dum nog att testa de senaste tio åren." Halflingen rycker på axlarna, "Inget ovanligt."
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
QHUAST:

"Coolt."

Sänder en magisk hand för att öppna lönndörren och sväva ner i den för att se vad som händer.
 
Top