Nekromanti IC: New wizard city

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
QHUAST:

Jag har följt med till bordet. Jag, som inte är någon affärsman, säger drömmande till kvinnan:
"Vad har hänt med den? Om jag visste hur så skulle jag dela med mig lite av min själ till dig, jag har på senaste tiden haft alldeles för mycket av den varan..."
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Kommissarie Monk

Klipper av direkt efter Quast i ren förvåning:
"Du har...? Ah. Då har jag svårt att se att någon här ska kunna hjälpa dig är jag rädd."

Rullar demonstrativt ihop kontraktet och plockar upp skrivdonen och ger i smyg en rätt arg blick till Qhuast som i mina ögon är ansvarig för att vi nu sitter här vid bordet med "något" snarare än "någon".

Med saklig men dämpad stämma:
"Du får berätta lite mer om vad det här handlar om, jag kommer inte att hjälpa en själlös utan att veta mer om saken. JAG kan ingå ett kontrakt och vi har en sekretessklausul för sådant här om du skulle känna att det är känslig information."

Börjar rota efter ett tystnadspliktdokument.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Det kan vara så att jag kanske vill rolla Deception här för att få henne att tro att ingen faktiskt kommer att hjälpa henne om hon inte spiller bönorna? Eller hur gör vi med sådant, är det DM som avgör när vi ska rulla?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
RasmusL;n59414 said:
Kommissarie Monk

Klipper av direkt efter Quast i ren förvåning:
"Du har...? Ah. Då har jag svårt att se att någon här ska kunna hjälpa dig är jag rädd."

Rullar demonstrativt ihop kontraktet och plockar upp skrivdonen och ger i smyg en rätt arg blick till Qhuast som i mina ögon är ansvarig för att vi nu sitter här vid bordet med "något" snarare än "någon".

Med saklig men dämpad stämma:
"Du får berätta lite mer om vad det här handlar om, jag kommer inte att hjälpa en själlös utan att veta mer om saken. JAG kan ingå ett kontrakt och vi har en sekretessklausul för sådant här om du skulle känna att det är känslig information."

Börjar rota efter ett tystnadspliktdokument.
"Din... förvirrade... kollega sa att ni kunde rädda mina barn trots min status." Hennes röst är skör och tunn medan hennes ögon rullar mellan att se normala, om än blodspräckta, ut och att vara svarta gropar av intet. "Jag vill inte ha någons själar, trots hans erbjudande. Jag vill bara ha tillbaks mina barn. Jag har guld att betala med och om det inte räcker har jag ett par magiska föremål." Hon börjar stilla gråta, tårar svarta som tjära. "Jag är desperat, jag har ingen annan att vända mig till. Snälla."
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag lutar mig fram, med handflatorna på bordet och ser henne rakt in i ögonen.

"Jag _vill_ hjälpa dig och dina barn, tro mig, men jag _kan_ inte göra det om du inte berättar vad det här handlar om. Vem är du, _vad_ är du och hur gick det till?"
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Qhuast:

Jag har gått in i något sorts lätt trancetillstånd medan ni talar där jag badar i gudomlig energi och försöker dela med mig av min själ till kvinnan. Det funkar inte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
RasmusL;n59420 said:
Jag lutar mig fram, med handflatorna på bordet och ser henne rakt in i ögonen.

"Jag _vill_ hjälpa dig och dina barn, tro mig, men jag _kan_ inte göra det om du inte berättar vad det här handlar om. Vem är du, _vad_ är du och hur gick det till?
"Självklart, självklart." Hon tar ett djupt andetag och samlar sig. Hon visar dig bilden på barnen och börjar berätta, "Jag heter Raquel DeMarq, jag lär ut magi diskret nere i knivtändernas områden." Du känner till Knivtänderna som ett av de större och brutalare halflinggängen, "Mina barn blev kidnappade igår av en monster jägare som heter Osric Falkenheim. Osric håller dem i det gamla reningsverket vid Svartfloden och försöker få mig att komma dit genom att hota att skada dem. Men jag vet att jag inte har en chans mot Osric och hans folk så jag måste hyra in proffs som ni för att rädda dem."

Hon pausar här och ser sig runt i rummet. Uppenbarligen rädd att någon kommer höra det som följer.

"Jag är en Banshee. Men jag är ren, jag lovar!"

(Ni kan rulla religon eller arkana för att få reda på detaljer om vad en Banshee är)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Mason Monk & Qhuast:

En Banshee är en odöd varelse som lever på dödsenergi. De absorberar helt enkelt den nekrotiska energin som frigörs när någon dör våldsamt. En Banshee kan överleva om hon är i närheten av många dödsfall, tillexempel om hon bor i ett slumområde med många mord eller nära ett aktivt krig. Men för att kunna använda sina övernaturliga förmågor ordentligt och för att vara vid full styrka måste en Banshee personligen mörda folk.

Banshees är immuna mot trubbigt och genomstickande våld samt eld och de regenererar skada snabbt. De ruttnar dock i solljus och vigvatten bränner dem som syra.

Banshees har en Save-or-die skrik attack som dödar personer inom 20-60 fot (beroende på bansheens styrka) som hör den. Man måste kunna höra skriket för att attacken skall vara effektiv.

Personer dödade av en banshee riskerar att vakna upp som en banshee. Banshees kan inte föröka sig på andra sätt.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Qhuast

Jag blir ännu mer bestört när jag inser att vad hon menar med sina barn troligen är hennes offer. Mina ögon mörknar oavsiktligt genom mina taumaturgiska krafter som jag ännu inte lärt mig att fullt ut kontrollera. (eller iaf om vad jag säger nedan är tillräckligt som vocal component)
"...jag förstår. Det borde inte förändra något."

Jag skapar taumaturgisk viskning vid Masons öra, så att bara han kan höra den:

"Men gudarna välsigne henne om hon rör oss, så att säga. Vi får vara beredda och vaksamma ifall det skulle vara en fälla."
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n59381 said:
"Vilket är anledningen till att jag söker efter äventyrare och inte bara kan vända mig till gillet som på den gamla goda tiden. Men det betyder inte att du ska vara för orolig över konsekvenserna, om ni är kompetenta, offret är någon ingen laglydig medborgare kommer sakna." Hon ler men leendet når inte hennes ögon. "Och jag är beredd att betala det dubbla för vad ni skulle få för ett vanligt jobb. Detaljer kommer dock inte förrän ni accepterat jobbet."
Arnis

"Ahh... jag hoppas att ni förstår att jag inte kan acceptera uppdraget på egen hand. Med dessa speciella förutsättningar måste jag konferera med mina kollegor först.
Hur brådsknde är detta ärende och var kan vi nå er?
Vi har inte presenterat oss. Arnis Aleaglym"

Arnis sträcker fram handen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
anth;n59465 said:
Arnis

"Ahh... jag hoppas att ni förstår att jag inte kan acceptera uppdraget på egen hand. Med dessa speciella förutsättningar måste jag konferera med mina kollegor först.
Hur brådsknde är detta ärende och var kan vi nå er?
Vi har inte presenterat oss. Arnis Aleaglym"

Arnis sträcker fram handen.
Kvinnan skakar din hand, "Erdrich Allende. Du kan hitta mig på Wyrdstens logen i understaden. Jag behöver ett svar inom tre dagar annars letar vi upp någon annan." Med det lämnar kvinnan tavernan abrupt innan du hinner ställa några följdfrågor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
anth;n59470 said:
Arnis tar sitt vinglas och ansluter till de övriga vid bordet.
Låt oss ändra tidslinjen så du hann höra hennes sista förklaring av jobbet och Qhuast kan ha viskat till dig med sin magi. Så det inte blir så många upprepningar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n59472 said:
Låt oss ändra tidslinjen så du hann höra hennes sista förklaring av jobbet och Qhuast kan ha viskat till dig med sin magi. Så det inte blir så många upprepningar.
OK

Arnis

Arnis finner, till skillnad från sina kollegor, den arma kvinnas tillstånd... intressant.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arnis

Arcana 9+5=14
Religion 10+3=13


"Raquel, kan du berätta mer om ditt ovanliga tillstånd? Hur länge har du varit Banshee och hur transformerades du?
Är Anthony och Tanya dina riktiga barn? Är de levande och hur gamla är de?
Hur har ni levt innan de blev kidnappade? Är det inte ovanligt att en person i ditt tillstånd fortsätter att ta hand om sina barn?
Och var är din make, barnens far?
Om du nu är ren, varför är Osric ute efter dig? Han brukar inte bry sig om skötsamma... personer."

Arnis vänder sig till sina kollegor.

"Om hennes berättelse stämmer ska vi givetvis hjälpa till att befria hennes barn. Men vi måste få reda på mer, mycket mer, om detta konstiga fall."
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Kommissarie Monk

Jag ryggar tillbaka i en låtsad min av förakt. Jag vill tro gott om henne, jag tror gott om henne men just det är min största svaghet: jag tror alltid gott om dem. Min erfarenhet har lärt mig annat än att lita blint på mina instinkter och just nu vill jag utnyttja mitt övertag mot henne, få henne att känna sig uttittad, oönskad, äcklig och utelämnad.

Jag väser till henne, tyst nog att det inte ska höras till besökarna vid de andra borden:
"Monster! Belöningen på ditt huvud är troligen större än din penningpung och du kan tacka din lyckliga stjärna att det var oss och inte något av de andra äventyrargängen du bekände färg för, de hade nackat dig innan du hunnit säga 'barnamörderska'."

Jag nickar mot de andra äventyrarna och ger henne ett par ögonblick att tänka över situationen hon försatt sig i.

"Hur tänkte du egentligen? Om du blir dragen inför rätta, vem ska då rädda dina barn?"

Jag iakttar henne noga och försöker utröna om hon ljuger för oss, om det är äkta sorg, om det är en genuin reaktion på mina provokationer.

"Jag måste prata med mina kompanjoner om det här. Vi kommer tillbaka om ett ögonblick så sitt kvar. Ditt och dina barns liv hänger på det."

Jag reser mig upp och nickar menande åt mina kamrater och en mer avskiljd plats bakom kvinnan där vi kan tala någorlunda ostört och beger mig dig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arnis

Ja dröjer mig kvar vid bordet för att se om hon tänker svara på mina frågor.
Annars följer jag med Monk.
 
Top