Nekromanti I väntan på nya SAGA

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Lägg pdf:en på drivethrou eller liknande som pay what you want :) Då kan man donera lite pengar den vägen om man vill.
 

MHGames

Veteran
Joined
25 May 2011
Messages
32
Ingen dum idé alls, Björn.

Här är några av de förändringar som skiljer sig från Saga:

Folkslag: I Saga utgår man ifrån att alla rollpersoner är människor, det finns andra folkslag, men inga direkta riktlinjer finns hur man skapar en rollperson av annat folkslag.

KP och träffområden: Träffområden har försvunnit; i Draksaga är det totala KP som gäller (dock ingen svår sak att återinföra det om man så önskar). Vidare är KP istället baserat på rollpersonens Fysik plus modifikation från folkslag. En människa har Fysik+6 KP, vilket ger ett spann på 10-15 KP till skillnad från Saga, som ger 7-12 KP. Rollpersonerna är lite stryktåligare, vilket kan behövas om man tillbringar större delen av sin karriär som äventyrare:)

Yrken/Arketyper: Precis som i Saga behöver man inte välja ett yrke, det går bra att skapa en rollperson från "scratch". Det finns dock ett antal färdiga yrken att välja på om man vill snabba på rollpersonsskapandet: Krigare, Tjuv, Magiker, Jägare, Riddare, Köpman, Lärd och Lönnmördare - lite som gamla DoD, typ...

Färdigheter: Saga har runt 55 färdigheter, i Draksaga har färdighetslistan bantats ner till 20 färdigheter.

Vapen och rustningar: Listorna har blivit förenklade en smula och organiserats i kategorier. Några vapen har blivit "nerfade", skadan har minskat med med ett poäng för att vissa vapen blev för lika i sina värden.

Monster och varelser: Många nya monster har tillkommit, dels konverterade från Fantasy! och dels några egna skapelser. Jag håller på att se över listan - jag gick lite överstyr med vissa monster, de blev orimligt farliga, så deras värden behövs justeras ner en smula. Ett exempel är minotauren, som blev ruskigt farlig:)

Boken har utökats från 96 till 100 sidor, mest pågrund av den nya layouten, som blivit lite luftigare.
 

MHGames

Veteran
Joined
25 May 2011
Messages
32
Håller på att lägga in sista sidan - ett rollformulär. Det är i stort sett det rollformulär jag redan skapat, fast nedskalat till det format som boken är i. När jag är klar blir det till att gå igenom filen några gånger till för att vara säker på att inga fel finns kvar:)
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
MHGames;n119885 said:
Ingen dum idé alls, Björn.

Här är några av de förändringar som skiljer sig från Saga:

Folkslag: I Saga utgår man ifrån att alla rollpersoner är människor, det finns andra folkslag, men inga direkta riktlinjer finns hur man skapar en rollperson av annat folkslag.

KP och träffområden: Träffområden har försvunnit; i Draksaga är det totala KP som gäller (dock ingen svår sak att återinföra det om man så önskar). Vidare är KP istället baserat på rollpersonens Fysik plus modifikation från folkslag. En människa har Fysik+6 KP, vilket ger ett spann på 10-15 KP till skillnad från Saga, som ger 7-12 KP. Rollpersonerna är lite stryktåligare, vilket kan behövas om man tillbringar större delen av sin karriär som äventyrare:)

Yrken/Arketyper: Precis som i Saga behöver man inte välja ett yrke, det går bra att skapa en rollperson från "scratch". Det finns dock ett antal färdiga yrken att välja på om man vill snabba på rollpersonsskapandet: Krigare, Tjuv, Magiker, Jägare, Riddare, Köpman, Lärd och Lönnmördare - lite som gamla DoD, typ...

Färdigheter: Saga har runt 55 färdigheter, i Draksaga har färdighetslistan bantats ner till 20 färdigheter.

Vapen och rustningar: Listorna har blivit förenklade en smula och organiserats i kategorier. Några vapen har blivit "nerfade", skadan har minskat med med ett poäng för att vissa vapen blev för lika i sina värden.

Monster och varelser: Många nya monster har tillkommit, dels konverterade från Fantasy! och dels några egna skapelser. Jag håller på att se över listan - jag gick lite överstyr med vissa monster, de blev orimligt farliga, så deras värden behövs justeras ner en smula. Ett exempel är minotauren, som blev ruskigt farlig:)

Boken har utökats från 96 till 100 sidor, mest pågrund av den nya layouten, som blivit lite luftigare.
Verkar vara en bra strömlinjeformning av ett redan ganska enkelt spel, jag gillar det! :grin:

Tror du att du har det färdigt till nästa helg? Tänkte jag skulle lura barnen att rollspela lite igen, måste bara bunkra upp med snacks.
 

MHGames

Veteran
Joined
25 May 2011
Messages
32
En annan liten sak att notera är förflyttning. I Saga beräknas förflyttning ut på följande sätt: Styrka x 2 meter per runda. Det skulle i så fall innebära att dvärgar springer snabbast av alla och alver är rör sig med snigelfart:)

Jag har istället satt ett fast värde som baseras på vilket folkslag man tillhör.

Idag fumlade jag mitt Styrkeslag för att motstå sjukdom, så jag ligger med 39 graders feber och halsont, förbannade tärningar!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
MHGames;n121322 said:
Idag fumlade jag mitt Styrkeslag för att motstå sjukdom, så jag ligger med 39 graders feber och halsont, förbannade tärningar!
Huvva, krya på dig!
 

MHGames

Veteran
Joined
25 May 2011
Messages
32
@Axelsson, jag ska försöka hinna klart innan nästa helg, dokumentet är i stort sett klart, det som är kvar är att läsa igenom texten och se till att alla eventuella fel är tillrättade.

Fast just nu blir det sängläge och ett par doser alvedon och halstabletter!
 

MHGames

Veteran
Joined
25 May 2011
Messages
32
Jag har gjort klart rollformuläret och fixat en del småfel som fanns lite här och där, måtten på omslaget är justerat med anledning av det ökade sidantalet och det faktum att jag bestämt mig för mjukpärm med gultonat papper, det blir bra mycket billigare så.

Nu kliar det allt i fingrarna att ladda upp filerna på Lulu, men det skadar nog inte att granska boken ett par extra gånger, det finns få saker som är så frustrerande som att få hem provtryck och hitta ännu mer fel, been there, done that!

Efter det är gjort ska jag lägga upp en PDF för nedladdning med omslaget inbakat, det blir antingen Drivethru eller Lulu till "Pay what you want" pris.
 

MHGames

Veteran
Joined
25 May 2011
Messages
32
PDF-filen är upplagd på Drivethrurpg, men det tar en till två dagar innan jag får besked om den är godkänd för nedladdning, priset är satt till pay what you want.

Jag återkommer med länk till DrakSaga på Drivethru (och LULU för den tryckta versionen) när det är klart.
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
MHGames;n121712 said:
PDF-filen är upplagd på Drivethrurpg, men det tar en till två dagar innan jag får besked om den är godkänd för nedladdning, priset är satt till pay what you want.

Jag återkommer med länk till DrakSaga på Drivethru (och LULU för den tryckta versionen) när det är klart.
Gott jobbat!
 

MHGames

Veteran
Joined
25 May 2011
Messages
32
Åh kul! Jag har själv beställt mig ett ex. Fast den där tråkiga historien med loggan som inte ville passa in grämer mig, fast jag är ju en sådan där person som aldrig blir riktigt nöjd, nu är det dags att uppgradera programvaran till något bättre!:wink:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Coolt! Hur bär man sig åt om man vill ha en PDF?

Ps. Har beställt boken men vill ha lite kvällslektyr :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Måns;n121919 said:
Coolt! Hur bär man sig åt om man vill ha en PDF?

Ps. Har beställt boken men vill ha lite kvällslektyr :)
Den finns på drivethrurpg. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Hej hopp! Jag råkade beställa två. Jag säljer ett för typ 100kr. Självkostnadspris.

PS. Jag bjuder på frakten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Måns;n121935 said:
Hej hopp! Jag råkade beställa två. Jag säljer ett för typ 100kr. Självkostnadspris.

PS. Jag bjuder på frakten.
Arrgh! Jag beställde tre stycken, och de kommer att skickas separat så det blir dyr frakt! :) Jag kommer alltså att ha två ex över. Jag kan tänka mig att sälja dem till underpris. PM:a
 
Top