Nekromanti I väntan på nya SAGA

MHGames

Veteran
Joined
25 May 2011
Messages
32
Jag backade kickstartern av SAGA andra utgåvan och sitter nu och otåligt väntar på att den ska bli klar.

Under tiden reflekterade jag på vad Anders Blixt kommenterade om SAGA: "Jag har alltid gillat fantasyrollspelet Saga, eftersom jag tycker att det är vår tids Drakar och Demoner".
Det är något jag håller med om och jag har alltid velat se ett supplement till SAGA som ger mig verktyget att köra klassisk fantasy "Drakar och Demoner style", så som jag och mina polare spelade under mitten av åttiotalet.

Så jag började fundera på hur man skulle kunna gå tillväga för att få till ett sådant supplement. Det hela slutade med att jag istället för att titta på Drakar och Demoner Expert började skala av det mer till att likna Drakor och Demoner 84. Jag tog PDF'n "SAGA Grundregler", lade till Anders Bohlins artikel i Nor Bannog angående klassika fantasyraser, bantade ner färdighetslistan från ca 55 färdigheter till 24, förenklade vapenlistan och klämde in en drös med fantasymonster - några konverterade från Fantasy! och några av mina egna skapelser.

Det färdiga resultatet blev en PDF på 96 sidor i US Trade (6 x 9 tum / 15,24 x 22,86 cm) som jag har döpt till MONSTER & MAGI. Jag kan inte dela det i sin nuvarande form då det innehåller illustrationer som jag inte har rättigheter till (jag gjorde det som ett privat projekt), skulle det finnas intresse tar jag bort de befintliga illustrationerna och ersätter dem med public domain bilder.

Jag kan dock dela rollformuläret:wink:

Rollformulär Monster & Magi

Det finns även en SAGA-version på formuläret:

Rollfomulär SAGA
 

MHGames

Veteran
Joined
25 May 2011
Messages
32
Vad kul! Hör av dig om du vill granska hela dokumentent, ta dock i beaktning att dokumententet skapades för privat bruk så jag är öppen för konstruktiva förslag för vad som kan behövas förändras om du vill ha det för nedladdning på din hemsida.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Absolut! Gillar idén med ett "Saga-light" som är mer vanlig DoD-fantasy, för de som vill ha ett alternativ till Fantasy!s tärningssystem eller OSR. Väl värt att bli en "semi-officiell" variant för allmän nedladdning.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Vilken rolig grej! Jag tar såklart gärna en titt jag med: anders.norbannog@gmail.com

Jag har haft lite tankar om att kanske peta ihop ett monsterkapitel med ”klassiska” varelser för de som skulle vilja köra mer klassisk fantasy med Sagas regler, och kanske rent utav en litet fristående spel. Som min smak ligger just för stunden (vilket märks på urvalet av de senaste spelbara varelserna på bloggen) så hade jag nog gjort en sån grej lite matinéartad med viss Narnia-influens.

Omslag av Jenny Dolfen kanske?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag ser framför mig en gratis-PDF (eller till någon symbolisk summa för att täcka upp bildinköp). Och en print-on-demand-bok till självkostnadspris. Till de som föredrar en fysisk bok.
 

MHGames

Veteran
Joined
25 May 2011
Messages
32
Jag ser framför mig en gratis-PDF (eller till någon symbolisk summa för att täcka upp bildinköp). Och en print-on-demand-bok till självkostnadspris. Till de som föredrar en fysisk bok.
Jag gillar detta tänk!:)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det bästa är att man får loss en redan klar bild, som inte är överanvänd. Eller kan använda någon av Folmers nya färghelsidor, kanske. Nån av de minst Saga-specifika.
 

MHGames

Veteran
Joined
25 May 2011
Messages
32
Hej boblix, just nu arbetas det på den "semi-officiella" versionen, så jag har bara den privata versionen som PDF.

Du kan få ta dig en titt på den och det vore kul om du kunde ge synpunkter och förslag på vad som kan göras bättre!
 

boblix

Veteran
Joined
24 Nov 2009
Messages
13
Hej, jag läser gärna igenom för att bidra med synpunkter och förslag. Har själv backat Saga 2.0 och ser mycket fram emot den. Ditt initiativ låter väldigt intressant i en gammal rollspelares öron. :)
 
Top