I Sinkadus om Dungeons & Dragons

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jo, så var det. Nisse tog över det kreativa ledarskapet efter mig med rollen produktionsansvarig och jag lämnade Åsögatan för gott. Tre stora förändringar för mig i mars-april 1989: nytt yrke, ny flickvän, nya ambitioner.
Kändes det jobbigt att se Äventyrsspels produkter gå mot ett annat håll än vad kanske du hade hoppats på efter att du lämnat? Du hade ju en hel del balla idéer som tyvärr aldrig blev av, exempelvis Mutant Ad Astra.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Kändes det jobbigt att se Äventyrsspels produkter gå mot ett annat håll än vad kanske du hade hoppats på efter att du lämnat? Du hade ju en hel del balla idéer som tyvärr aldrig blev av, exempelvis Mutant Ad Astra.
Nej, det kändes inget speciellt. Jag gick över till en civil tjänst i försvaret och fick händerna fulla med den verkliga verkligheten (året var ju det turbulenta 1989), istället för de fiktiva verkligheterna hos Ä-spel. Det fanns ingen tid att hålla koll på vad en fd arbetsgivare ägnade sig åt.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Den finns absolut kvar 😀. Jag skäms inte för mina preferenser för mer "jordnära" fantasy som grundades på den tiden och genom den litteratur (inte minst exempelvis Astrid Lindgren) och de spel som var inne då.
Inget ont om Erik Granström och alla andra, men Sveriges tre bästa fantasyböcker har skrivits av Astrid Lindgren. Punkt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Inget ont om Erik Granström och alla andra, men Sveriges tre bästa fantasyböcker har skrivits av Astrid Lindgren. Punkt.
Jag sitter här och undrar när Ligan ska överraska oss alla med Mio, min Mio som rollspel. Eller Bröderna Lejonhjärta.

OBS! Jag vet inget om detta, och har inte hört nått som tyder på det! Men, det skulle kännas som en klockren Ligan-grej.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag sitter här och undrar när Ligan ska överraska oss alla med Mio, min Mio som rollspel. Eller Bröderna Lejonhjärta.

OBS! Jag vet inget om detta, och har inte hört nått som tyder på det! Men, det skulle kännas som en klockren Ligan-grej.
Varför inte ett "Astrid Lindgren universe" där Mio, bröderna Lejonhjärta, Ronja, Pippi, Emil och alla andra samexisterar? 😁
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag sitter här och undrar när Ligan ska överraska oss alla med Mio, min Mio som rollspel. Eller Bröderna Lejonhjärta.

OBS! Jag vet inget om detta, och har inte hört nått som tyder på det! Men, det skulle kännas som en klockren Ligan-grej.
EXTRA EXTRA! FRIA LIGAN HAR KÖPT RÄTTIGHETERNA TILL ASTRID LINDGRENS SAMTLIGA VERK.

Enligt djupt insatta källor kommer Astrid Lindgrens Värld döpas om till Astrid Lindgrens Mutant Värld och omfatta en hel del postapokalyptiska lajv.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag sitter här och undrar när Ligan ska överraska oss alla med Mio, min Mio som rollspel. Eller Bröderna Lejonhjärta.
Faktum är att jag tror ett renodlat sagorollspel (alltså sagor som Astrid Lindgrens då, inte som i gamla folksagor a la Grimm) har en nisch att fylla, särskilt i Sverige. Kan inte påminna mig att jag hört talas ett sådant.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Intressant tråd, och kul med ett för forumet lite udda ämne. Känner igen level-föraktet. Själv tycker jag inte att levels är något att bråka om trots att jag växte upp med Äventyrsspels BRP-baserade produkter. Levels har, som så mycket annat, både för- och nackdelar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Faktum är att jag tror ett renodlat sagorollspel (alltså sagor som Astrid Lindgrens då, inte som i gamla folksagor a la Grimm) har en nisch att fylla, särskilt i Sverige. Kan inte påminna mig att jag hört talas ett sådant.
Absolut. Det var det som många hoppades på att DoDT skulle vara vill jag minnas. Minns för länge sen på deras forum ganska livliga debatter om saga v.s. lera och att RM lurat sina köpare genom att först utlova saga och sen producera lera.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Absolut. Det var det som många hoppades på att DoDT skulle vara vill jag minnas. Minns för länge sen på deras forum ganska livliga debatter om saga v.s. lera och att RM lurat sina köpare genom att först utlova saga och sen producera lera.
Måste dock säga att jag personligen blev positivt överraskad av just blandningen av saga och lera i Trudvang som spelvärld, reglerna oavsett version är inget för mig. Har dock varit SL för Trudvang fast med EON 3-regler och leran har varit i alldeles perfekt mängd. Det är inte direkt så att det kryllar av folkvandrings inspirerad fantasy och Trudvang som värd fyller den funktionen bra :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Själv tycker jag inte att levels är något att bråka om
Håller med. Allt är bara en fråga om detaljnivå.

Man kan göra ett rollspel där det enda man gör är att slå 1T6. SL bestämmer i varje situation vad som behövs för att lyckas. Det är allt som behövs. Det är inte mycket regler - men det möjliggör rollspelande och karaktärsutveckling.

Om man sedan vill implementera någon slags karaktärsutveckling i reglerna så kan man låta en mer erfaren karaktär få +1 på alla slag. Eller slå 1T8 istället. Och vips har vi ett level-baserat rollspel.

Sedan kan man ha olika levlar för olika saker: STY, FYS, SMI, PSY, KAR. TIPKO, KP, ABS. Hjältepoäng.
Till slut kan man skilja på stor och liten sköld, handyxa och stridsyxa, lyssna och upptäcka fara.

Men bara för att det blir mer detaljerat så blir det inte mer realistiskt!
Tvärtom - det första systemet med bara 1T6 är 100% realistiskt. Det enda som behövs är att SL sätter oddsen ok.
Men om man börjar skilja på vapenskicklighet med olika vapen, varför inte skilja på strid mot olika motståndare, strid i olika terräng, strid ensam eller i grupp, osv?

Jag har svårt att tro att någon utbildad soldat eller riddare på medeltiden fick stridstärning i endast ett eller några få vapen. Jag förutsätter att de fick en mångsidig träning (även om det säkert fanns undantag).

Och om man sedan har en färdighet, vad det nu är, ska man ha 10, 20, 100 eller 1000 steg? Det är ju bara "levels" ändå.

Jag störs betydligt mer av att en karaktär INTE KAN utvecklas så som spelaren vill (nej, din stråtrövare kan inte använda ett svärd), än att en barbar plötsligt kan använda en lans till häst, om spelaren vill att karaktären ska utvecklas så.

Och jag tycker inte att bokföring ligger i någons intresse, om man vill fokusera på rollspel, karaktärsutveckling och intressanta berättelser.
 
Top