Mekanurg
Perfeci quod impossibile videbatur.
Det vill säga: för mig som läsare då gav Sinkadus ingen bild alls av DnD.
Vi var inte intresserade av att förmedla någon bild av D&D, utan vi satsade helt och fullt på att supporta våra egna spel.
Det vill säga: för mig som läsare då gav Sinkadus ingen bild alls av DnD.
Sinkadus handlade om våra spel; det var därför tidningen fanns. Vi ville supporta våra produkter gentemot kunderna. Konkurrenternas produkter ignorerade vi för det mesta och "sprida hat" fanns inte på kartan. Vi drev ett kommersiellt företag med syfte att få många nöjda kunder som ville köpa fler av våra grejer. Uppenbarligen gillade svenska 80-talsgamers våra "jordnära" världar.
Och jag är alltså inte intresserad av att ta reda på "vems fel det var". Jag har sett ett fenomen, förakt mot levelar i synnerhet och DnD i allmämhet, bland äldre svenska rollspelare - och jag själv har också varit en del av det där - och jag vill förstå varför det blev så.
Det lustiga är ju att Äventyrsspel vid samma tid också publicerade SRR/MERP, som ju var en slimmad version av Rolemaster som i sin tur var en AD&D-variant. Det hade också klasser och levels även om det inte var lika strikt som i AD&D.
Men jag tror också man får väga in olika grupperingars intressen. 1991-versionen av DoD med sina yrkesförmågor osv gick ju distinkt mer i D&Ds riktning men vid det laget hade "maktskiftet" på Äventyrsspel redan inträffat.
Jag är ju själv en av dem som gillar era jordnära världar/spel. Det har tagit mig 35 år att komma över den bild av vad fantasy ska vara som jag fick av Äventyrsspel (och Tolkien); så i mitt fall var ni otroligt framgångsrika.
SRR var ett rent kommersiellt beslut. Vi ville publicera Midgårdsmoduler eftersom Tolkien var det skarpast lysande fantasynamnet i mitten av 1980-talet och då fick vi MERP-rollspelet "på köpet".
DoD91 var en skapelse av Henrik Strandberg. Han och jag hade olika designfilosofier -- nothing more, nothing less.
Det blir kanske någon slags kulturanalys men i den frågan vågar jag påstå att den gren av fantasy som Äventyrsspel stod för låg mycket mer i linje med den fantasylitteratur som var populär i Sverige på den tiden, som i sin tur slår an bättre mot svensk berättartradition i stort än vad DnDs mer "high" och "gonzo" stil står för. Det tror jag är mycket mer betydelsefullt än eventuella åsikter om spelsystem.
Förrakt?
Visst. Men det måste väl också vara en fråga om vad som låg eller uppfattades ligga i tiden? Samuraj ett par år tidigare var väl också Strandbergs verk och det går ju inte direkt i den riktningen.
Det blir kanske någon slags kulturanalys men i den frågan vågar jag påstå att den gren av fantasy som Äventyrsspel stod för låg mycket mer i linje med den fantasylitteratur som var populär i Sverige på den tiden, som i sin tur slår an bättre mot svensk berättartradition i stort än vad DnDs mer "high" och "gonzo" stil står för. Det tror jag är mycket mer betydelsefullt än eventuella åsikter om spelsystem.
Motvilja, animositet, nedlåtenhet. Jo, jag har mött en del sådant genom åren. Inte minst i samband med att DoD6 kom. Och DnD har sina haters här på forumet.
Ja, det är ju sjukt om du har upplevt det. Förstår inte hur folk kan ha så starka åsikter.
Ja, det är ju sjukt om du har upplevt det. Förstår inte hur folk kan ha så starka åsikter.
Till viss del skulle jag säga att den spänningen finns kvar. Jag tänker på den senaste recensionstråden om Den kanderade magikerns krypta till Svärdets sång. Äventyren där företräder en helt annan tradition än den svenska fantasytradition med rötterna i Äventyrsspel som Svärdets sång i vanliga fall står för, och upplevs därför passa illa ihop med spelvärlden.
Samuraj var Henriks förstlingsverk, hans gesällprov, skrivet under min handledning. När det blev dags för DoD91 var Henrik Ä-spels hantverksmästare och kunde ta ut svängarna som han ville. Och Henrik gillade Rolemaster, det minns jag.
Det var väl egentligen precis det här jag menade med "maktskiftet", men jag inser att mitt lite raljanta ordval om det och "grupperingars intresse" går att tolka mer konspiratoriskt än jag avsåg. Jag menade just det: när ni gjorde t ex Samuraj hade du den positionen, och några år senare var du ute i bilden och det var andra som satte den kreativa agendan.