Jag ska börja med att skriva att jag är väldigt imponerad av spelet och regelmotorn.
Det som saknas har redan nämts, diskuterats och förklarats.
Eftersom
@DocUlmus lagt ut till allmän beskådan så lägger jag ut mina tankar i det öppna. Det kanske spinns vidare på och blir något bra? Men det är svammel och lösryckta tankar för jag är själv inte kapabel till att skapa något sammanhängande och speciellt inte få ner det i skrift.
Det finns något oerhört bra i en hisspitch där man nämner Jungianska arketyper. Men känner en avsaknad av det i själva spelet. Jag gillar konceptet Agenter men med krafter. Fast tänk om krafterna inte varit så traditionella? Det krävs oerhört mycket mer arbete dock. Men tänk om krafterna var mer kopplade till rollpersonen och dess trauma(och arketyper) såsom magin i Unknown Armies är uppbyggd
(Jag bad AI sammanfatta för klockan är 0330 och jag har bara telefonen tillgänglig)
"In the Unknown Armies RPG, magic for an Adept is centered on personal sacrifice and a skewed worldview, driven by three key concepts: Obsession, Taboo, and the Bend Magick skill (often just referred to as Magick skill).
Obsession: Adepts must become single-mindedly obsessed with a specific, unconventional concept (e.g., garbage, rare books, guns, being a servant) to the point of mental unbalance. This extreme focus allows them to build up magical power, known as "charges," by performing actions related to their obsession in specific, ritualized ways that often involve antisocial or self-destructive behavior.
Taboo: Every school of magic has a strict, specific taboo—an action or condition the adept must never violate. The taboo is a direct paradox to their obsession. For example, a Dipsomancer (magic of booze) gains charges by getting drunk but loses all their accumulated power if they ever become sober. Violating the taboo results in losing magical charges or other severe consequences."
Det som är intressant här är den typ av effekt man uppnår och vad man måste göra för att uppnå det. Det är väldigt många skruvade effekter men för att förenkla det paradoxala och om jag minns rätt så finns det "Adepts" som skadar sig själv för att i sin tur kunna åsakamma skada på andra.
Man kan också göra en koppling till UA godwalkers och Arketyper - det är det dom är fast kanske inte Jungianska
Tror man behöver läsa UA själv för att förstå vad jag svamlar om. Det kanske blir för abstrakt och mörkt om man petar i det här och kan avvika från visionen. Nåväl det var en tanke i den sömnlösa natten (don't rest your head).