I Rikets Tjänst

En fundering som jag har. Jag använder en hel del AI som stöd när jag skriver. För att skriva ut eller komprimera mina texter, generera utkast till tabeller, som bollplank för system och idéer och för ren konsekvens-redigering (jag har ändrat skadesystemet, vänligen gör konsekvensändringar på alla ställen där det hänvisas till skadesystemet, etc).

Jag är van vid att använda AI i jobbet när jag programmerar och gör research och i mina privata kampanjer när jag spelleder. Jag är själv relativt resultatorienterad, jag vill ha en bra kampanj eller ett bra spel, oavsett hur det kommit till. Jag upplever att jag har haft stor hjälp av AI som produktivitets-booster, men att om den används som något mer än ett kraftfullt verktyg så blir resultatet rätt dåligt.

Vad tycker folk? Är det rimligt att använda AI för att automatisera en del av skrivandet eller är det ”ofint”?
Jag personligen tycker AI bara är ett verktyg här. Självklart måste du vara vaksam och granska det AIn spottar ur sig men det är en fråga om hur man använder verktyget.

Jag har ingen god erfarenhet av att få AIn att generera mer text men när det gäller att förenkla och förbättra språk tycker jag den brukar göra ett bra jobb.

En fundering som jag har. Jag använder en hel del AI som stöd när jag skriver. För att skriva ut eller komprimera mina texter, generera utkast till tabeller, som bollplank för system och idéer och för ren konsekvens-redigering (jag har ändrat skadesystemet, vänligen gör konsekvensändringar på alla ställen där det hänvisas till skadesystemet, etc).

Jag är van vid att använda AI i jobbet när jag programmerar och gör research och i mina privata kampanjer när jag spelleder. Jag är själv relativt resultatorienterad, jag vill ha en bra kampanj eller ett bra spel, oavsett hur det kommit till. Jag upplever att jag har haft stor hjälp av AI som produktivitets-booster, men att om den används som något mer än ett kraftfullt verktyg så blir resultatet rätt dåligt.

Vad tycker folk? Är det rimligt att använda AI för att automatisera en del av skrivandet eller är det ”ofint”?
Jag tror, och tycker: AI om hjälpmedel är här för att stanna och kommer normaliseras fullständigt över tid, även om det finns viss aversion idag.
Aversionen tror jag kommer ifrån att "låta AI skapa hela grejen som skapas". Jag tror generellt att det finns många som idag inte ser skillnaden på "Använda AI för att komprimera, förtydliga text jag skrivit" och "Använda AI för att skriva min berättelse, sen kanske jag lägger egen touch i den efteråt" >(det finns en del rosllspelsprodukter på Drivetrough, där det märks att "människan" som publicerat dem inte ens läst vad som skapats)
Jag tror många reagerar med ryggraden bara de ser ordet AI idag...det kommer lägga sig. Jag kan inte minnas att det vart sånt rabalder över rättstavningsfunktioner i odbehandlingprogram när de dök upp (annat än vissa lärare som trodde att elever skulle tappa skrivförmågan helt) ;)

Att använda AI som en utökad Rubberduck för problemsovling/resonemang tycker jag är alldeles utmärkt användning. Oftast ger den en inte "svaren", men i dialogen som kommer man fram till dem. Så ja, en RubberDuck som dialogar...skitbra lösning :)
För de som inte känner till "RubberDucking".... https://hwrnmnbsol.livejournal.com/148664.html
För nog fan har alla varit med om att beskriva något problem man har för en kompis, och medans man beskriver det, så kommer man själv på en lösning eller annan infallsvinkel...trots att kompisen bara sagt "hmm. ja, hmm" ;)

Jag kan uppleva att göra det i skrift med en AI ger samma resultat, och det tar inte emot lika mycket som att prata högt för sig själv med "en plast anka" Det går inte alls lika bra att bara "tänka på sitt problem", dset ger inte utväxlingen på samma sätt som att beskriva det för någon annan. Men iaf för mig funkar det att i text beskriva det för en AI och dialoga vidare. Det är nog en av de starkaste utväxlingarna jag själv fått med AI.

TLDR: Många reagerar med aversion bara ordet AI nämns, men rätt använd är det ett hjälpmedel, inte en fantasilöskreatör. Jag tror synen kommer förändras och högre acceptans. Så länge man inte gör "AI slop", så ser jag inga problem att använda det som du beskriver

Ny uppdatering. Renskrivna och utökade förmågor, förenklat läkningssystem, förtydligat expertiser något (ska troligen dra ner antalet och slå ihop till lite mer generiska expertiser). Också lagt in en terminologi-sida.

Kvar att göra:
- en till vända med förmågor
- en spelartillvänd bakgrundsbeskrivning, inklusive ”vad gör du och hur kom du hit”
- utökat om kopplingen mellan trauma och krafter.
- ett introduktionsäventyr, fullt utskrivet
- illustrationer (bara AI-genererad placeholder för nu)
- Rollformulär
- vanlig utrustning
- beskrivning av världen 1961/62
Om du tänkt ha de karaktärerna du använt hittils och vill ha lite bollplank, så är jag mer än gärna villig att prata om hur jag, i min skalle, även om allt kanske inte kommit fram i spel, tänker Silke från den första mallen, där inget var specifiserat annat än krafterna, till det jag försöker spela idag.
DVS hennes "- en spelartillvänd bakgrundsbeskrivning, inklusive ”vad gör du och hur kom du hit”" "- utökat om kopplingen mellan trauma och krafter.", kan jag nog ha en del input/ideér på om du vill. Givetvis kan du förkasta allt eller bara ta det du vill. Spelet är ditt ;)

Tänkte mest om du i slutändan skall ha några "färdiga" karaktärer att använda i spelet :)
Ser mycket fram mot nästa gång förresten...vi har ju ett inställd tillfälle att ta oss igenom

En spaning är att när folk började skriva ut att AI använts i spelproduktionen så hoppade en del möjliga köpare över att crowdfunda/betala för produkten. Jag tycker mig se väldigt få uttalade AI-policys på t.ex. KS numera, men då ska jag väl nämna att jag har kommit över min crowdfunding-fas senaste året och kollar inte längre slaviskt.

Själv tillhör jag gruppen som inte betalar för produkter som har AI-genererad konst utifrån etiska och moraliska perspektiv.

En spaning är att när folk började skriva ut att AI använts i spelproduktionen så hoppade en del möjliga köpare över att crowdfunda/betala för produkten. Jag tycker mig se väldigt få uttalade AI-policys på t.ex. KS numera, men då ska jag väl nämna att jag har kommit över min crowdfunding-fas senaste året och kollar inte längre slaviskt.

Själv tillhör jag gruppen som inte betalar för produkter som har AI-genererad konst utifrån etiska och moraliska perspektiv.
Jag tror att man behöver specificera hur och vad AI använts till. Skillnaden är gigantisk på "AI har genererat bilderna" och "AI har använts för textredigering av redan mänsklig skriven text"
Tyvärr just nu tro jag att det är lite aversion bara AI nämns/står... Som inte bör vara där på det sätt det är.

Jag tog risken att de-raila tråden när jag tog upp AI, men jag ser nog samma sak som det som du säger. Konst och illustrationer har folk åsikter om ur ett ägandeskaps och försörjnings-perspektiv. Dvs man ogillar (eller hatar) användandet av AI-genererade illustrationer för att det dels anses vara stöld från början och dels ta arbete från illustratörer. Textbearbetning (eller generering) är inte lika stor grej, framförallt inte ur ett upphovsrättsstöld-perspektiv. Folk har inte lika stark uppfattning om ägandeskap av text. Där är man mer störd av "slop", att det blir generiskt, effektsökande och dålig kvalitet. Men sen klumpar folk ihop det och lägger dessutom in en allmän skepsis mot tech-bro-kapitalismen.

I alla fall...

Jag skulle inte idag använda AI-genererade illustrationer i publicerat material, av alla tre skälen, de har tillkommit på ett etiskt tveksamt sätt, det skrämmer bort annars intresserade människor och det är för dålig kvalitet. Det kan komma att ändras över tid, men just nu är det rätt tydligt.

Textbearbetning däremot har blivit riktigt bra, om man är noggrann när man arbetar med det. Jag har ett långt dokument med instruktioner om hur den ska skriva som jag arbetar med hela tiden. Då kan även ren text-generering fungera ibland. Jag bad den till exempel att skapa en terminologi-sida baserat på återkommande termer i spelet och det fungerade väldigt bra.

Lite fler uppdateringar, specifikt gjort fördjupningar kring karaktärernas trauma och gjort kopplingen tydligare mellan trauma och krafter. Det finns nu fem grundtyper av trauma som ens karaktär kan ha (och så klart en "Annat" för de som inte passar in):
  • Förlust
  • Vanmakt
  • Skuld
  • Svek
  • Skam
Man väljer ett trauma som tillhör någon av dessa kategorier. Om traumat aktiveras (vid högt slag för Sammanbrott) så kommer ens krafter att bli starkare och mer svårkontrollerade. Vid riktigt högt slag på Sammanbrottstabellen så kan traumat fördjupas och krafterna därmed permanent förstärkas (det är så man får starkare krafter).

Back