En fundering som jag har. Jag använder en hel del AI som stöd när jag skriver. För att skriva ut eller komprimera mina texter, generera utkast till tabeller, som bollplank för system och idéer och för ren konsekvens-redigering (jag har ändrat skadesystemet, vänligen gör konsekvensändringar på alla ställen där det hänvisas till skadesystemet, etc).
Jag är van vid att använda AI i jobbet när jag programmerar och gör research och i mina privata kampanjer när jag spelleder. Jag är själv relativt resultatorienterad, jag vill ha en bra kampanj eller ett bra spel, oavsett hur det kommit till. Jag upplever att jag har haft stor hjälp av AI som produktivitets-booster, men att om den används som något mer än ett kraftfullt verktyg så blir resultatet rätt dåligt.
Vad tycker folk? Är det rimligt att använda AI för att automatisera en del av skrivandet eller är det ”ofint”?
Jag tror, och tycker: AI om hjälpmedel är här för att stanna och kommer normaliseras fullständigt över tid, även om det finns viss aversion idag.
Aversionen tror jag kommer ifrån att "låta AI skapa hela grejen som skapas". Jag tror generellt att det finns många som idag inte ser skillnaden på "Använda AI för att komprimera, förtydliga text jag skrivit" och "Använda AI för att skriva min berättelse, sen kanske jag lägger egen touch i den efteråt" >(det finns en del rosllspelsprodukter på Drivetrough, där det märks att "människan" som publicerat dem inte ens läst vad som skapats)
Jag tror många reagerar med ryggraden bara de ser ordet AI idag...det kommer lägga sig. Jag kan inte minnas att det vart sånt rabalder över rättstavningsfunktioner i odbehandlingprogram när de dök upp (annat än vissa lärare som trodde att elever skulle tappa skrivförmågan helt)
Att använda AI som en utökad Rubberduck för problemsovling/resonemang tycker jag är alldeles utmärkt användning. Oftast ger den en inte "svaren", men i dialogen som kommer man fram till dem. Så ja, en RubberDuck som dialogar...skitbra lösning

För de som inte känner till "RubberDucking"....
https://hwrnmnbsol.livejournal.com/148664.html
För nog fan har alla varit med om att beskriva något problem man har för en kompis, och medans man beskriver det, så kommer man själv på en lösning eller annan infallsvinkel...trots att kompisen bara sagt "hmm. ja, hmm"
Jag kan uppleva att göra det i skrift med en AI ger samma resultat, och det tar inte emot lika mycket som att prata högt för sig själv med "en plast anka" Det går inte alls lika bra att bara "tänka på sitt problem", dset ger inte utväxlingen på samma sätt som att beskriva det för någon annan. Men iaf för mig funkar det att i text beskriva det för en AI och dialoga vidare. Det är nog en av de starkaste utväxlingarna jag själv fått med AI.
TLDR: Många reagerar med aversion bara ordet AI nämns, men rätt använd är det ett hjälpmedel, inte en fantasilöskreatör. Jag tror synen kommer förändras och högre acceptans. Så länge man inte gör "AI slop", så ser jag inga problem att använda det som du beskriver