Hur viktigt är det för dig att förbättra karaktären?

Växlar fram och tillbaka, men i spel med förbättringar vill jag gärna att de skall vara kännbara, inte en liten +1 här och där. En av de stora nackdelarna med Eon för min del - men som tur är börjar man tillräknade kompetent för att egentligen skippa förbättring alls.

Men… måste ändå säga… pinsamt nog är det ändå kul med XP! Jag gillar att få XP även i spel där jag inte spenderar dem!

Håller även med @Rangertheman om att zero-to-hero inte är min kopp te. Om vi skall köra något sådan föredrar jag att vi tar zero-delen som en prolog och sedan tidshoppar till den kompetenta biten.

Även en berättelse som rör sig på det helt vardagliga planet kan ju ha förbättringar – en timid rollperson slutar låta sig hunsas, en annan kommer över sin olyckliga förälskelse, en tredje får större förståelse för vad hen egentligen vill i livet. Kanske inte numeriska förbättringar, men likafullt.
Det här är den typ av förbättringar jag kan uppskatta, även om jag själv skulle tala om det som förändringar. En person har gått från ett tillstånd till ett nytt. Vilket gjort att gamla utmaningar kan fasats ut, men nu har nya dykt upp. Och så fortsätter det. Precis som livet i stort.

Beror på spel/kampanj - som så många redan varit inne på.

Men, personligen har jag en förkärlek till historier/berättelser/böcker/filmer/kampanjer där personer växer och utvecklas från en larv till fjäril med trasiga vingar. Det är något i den berättelsen som tilltalar mig. Och därför föredrar jag att spela långa kampanjer där man får utvecklas från Zero till Hero - men gärna en Hero som fått många skavanker på vägen. Helst inte bara en förbättring alltså, utan också en förändring - hela resan från en färsk överentusiastisk rekryt till en ärrad veteran som försöker dämpa sina mardrömmar med droger och sprit.

Jag skulle vara helt nöjd att spela ett spel utan något sätt att förbättra karaktären alls, under förutsättning att karaktären är någorlunda kompetent från början.

Jag gillar synliga förbättringar av siffror på mina rollpersoner. Det behöver inte vara mycket men det ger en liten kick. Därför föredrar jag också spel där man kan öka lite varje gång över dem som ökar mycket fast mer sällan. Och jag föredrar också spel där det finns gott om utrymme för förbättringarna: Många färdigheter, förmågor och större spann.

Som många redan svarat: beror helt på vad man spelar. Spelar vi t.ex. en west marches-kampanj är det ju kul när ens rollperson blir starkare så att vi kan återvända till den där grottan som nästan tog kol på oss för fyra levlar sedan.

Instämmer i det-beror-på-kören. Det passar vissa typer av spel och kan vara roligt. I andra spel kan det bara kännas märkligt och malplacerat.
Jag har mer och mer börjat uppskatta OSR-grejen att det främst är balla prylar som gör dig bättre.

Back