Hur ska jag mala mitt kaffe?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ja, jag vet att det finns en del kaffenördar här. Jag har äntligen insett att det blir mycket godare om man maler själv. Jag har en liten kaffekvarn, köper bönor på Coop, och maler tills det ser ok ut. Men det här räcker såklart inte! Det finns ju fler nivåer!

Lär mig allt!
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Som ingångsvärde för dina framtida efterforskningar: knivar som snurrar i en fantasiljon varv per minut är ingen kvarn, det är en värmealstrande producent av synnerligen ojämn kvalitet på brunt pulver som dessutom tappar smak pga den alstrade värmen. Åtgärda detta med:
  • Stora Kvarnhjul
  • Låga Varvtal
  • Starka Motorer
Tyvärr är konsekvensen av detta oftast en ökad
  • Monetär Insats
Men liksom Farbror Barbro säger att det inte finns någon genväg till det perfekta ljudet så säger Bror Kaka att det inte finns någon genväg till det Perfekta Kaffet.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag började mala för ett par tre år sedan, och har hållit mig i den grunda ändan av kaffenördarnas stora kaffepöl.

Jag har precis som du en moccamaster. Min kvarn är en Wilfa Svart. Bönorna köper jag från lite olika rosterier i bryssel - jag tror det finns ett mycket bättre utbud i Sverige. Det är jätteskillnad på vanliga stormarknadsbönor, hyfsade bönor från klassiska kaffebutiken Corica, och en handfull riktigt lyxiga smårosterier (Onan [sic], Gust mfl).

Jag gör såhär:
- Väg c.a. 60g bönor för 1L kaffe.
- Vät filtret innan du brygger
- Mal i c.a. 20 sek till önskad malningsgrad (jag följer typ indikationerna på kvarnen, men förstår att det finns mycket finlir här om man vill få det perfekt)
- Brygg
- Drick och var glad
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag använder en handkvarn av gammal modell. Hittas billigast på secondhand, men det kan krävas något försök innan man hittar en kvarn som man gillar.

Det tar en stund att mala, men det gör att det inte hinner bli varmt trots att stenen inte är så stor.

Använder ingen bryggare utan bara en plasttratt för filtret och häller kokande vatten över (i små mängder åt gången så att det inte svalnar för fort). Häll lite vatten på filtret innan så att det är blött när man kör igång.

Ingen aning om det blir bra, jag brygger åt frun.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Prova att "blomma" kaffet. Det är enkelt. Stäng av bryggaren när lite vatten träffat kaffet och låt det sedan stå i ca 1 minut. Brygg sedan färdigt kaffet. Under blomningen släpps koldioxid ut, vilket kan hämma arom och smak.

Jag provade tillsammans med en kafferostare att blomma med kallt vatten. Vi tyckte det blev lite annorlunda smak. Så det kan du experimentera med också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Vill man grotta ner sig i kaffe tycker det är svårt att slå James Hoffman:


Han är förvisso rätt esspressofokuserad, men uppskattar även andra bryggtekniker och har videor om alla möjliga aspekter av kaffebryggning.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ok, om jag skall slänga min Moccamaster, skall jag ersätta med Chemex eller Hario?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,523
Location
Göteborg
Jag dricker inte kaffe, men kaffenördar i min närhet använder kvarn från Wilfa och en Aeropress. En del av dem åker ingenstans - inte ens till jobbet - utan sin Aeropress. Extra goda bönor köper de på nätet från Kafferäven och Morgon Coffee Roasters.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag dricker inte kaffe, men kaffenördar i min närhet använder kvarn från Wilfa och en Aeropress. En del av dem åker ingenstans - inte ens till jobbet - utan sin Aeropress. Extra goda bönor köper de på nätet från Kafferäven och Morgon Coffee Roasters.
Min Aeropress är permanent stationerad på jobbet. Jag maler inte här, men det har ändå lyft jobbkaffet flera snäpp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det enda verkligt oväntade här är att Mogger inte redan har en espressomaskin.
Jag har haft en, men den var svår att hantera. Gick över till Nespresso och tycker den fyller sin funktion, men jag har lite issues med hanteringen av kapslar och sånt.

Hade gärna haft en riktig espressobryggare men kan inte riktigt motivera kostnaden... :)
 
Top