Hur ska jag mala mitt kaffe?

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Det är framförallt för att kaffe är lite som öl eller vin: Allt smakar ungefär likadant, så man kan lika gärna göra det billigt och enkelt. Det är ju inte som te, där subtila skillnader i temperatur, bryggtid, sköljning/öppning av teet, ursprung, kultivar och så vidare har stor påverkan på smaken. Där är det ju värt att lägga lite möda på att få det rätt!
För ut dina skepp på öppet vatten medan du kan. Lepanto kommer verka som när Kalle leker i badkaret jämfört med när vi möts. :p
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Det här har jag ofta hört, men jag har vid blindtest (min egen kvarn med knivar och min farmors gamla handkvarn) inte märkt skillnad i smak. Vad är det som blir skillnaden?
När jag gör arabiskt kaffe vill jag ha riktigt finmalet kaffe, om jag då har större bitar så kommer de bete sig annorlunda och jag får sump i munnen när jag dricker. När jag gör franskpress så kommer de för små bitarna slinka genom stålfiltret och hamna i kaffet jag dricker. De riktigt små partiklarna vill jag ha genom annars smakar det ju inget men de lite större vill jag inte ha. Det blir lite oönskad sump och kaffet efterdrar efter att man pressat och hällt upp. När jag gör filterkaffe kommer de för små partiklarna dra mer och ge beskare smak och de större ge mindre smak medan kaffet drar innan jag öppnar ventilen. Ingen av storlekarna behöver nvara fel per se men jag vill ha en storlek på så mycket som möjligt av kaffet. Jag föreställer mig att om man gör svenskt kokkaffe vill man inte ha små partiklar av samma anledning som man inte vill ha stora vid kokande av arabiskt kaffe. Det blir också svårt att göra likadant igen med knivar till skillnad från "riktig" kvarn. Lite grand är det också lättja. Med en kvarn så är det bara att mala så blir det rätt. Med knivar ska jag på frihand bedöma hur länge jag ska mala kaffet för att det ska bli i närheten av rätt storlek. Det kan säkerligen också bero på bönorna hur mycket skillnad man känner utöver eventuell sump i munnen. Mer ljusa långsamt rostade kaffe genererar över lag mer nyanser i smaker än mörkrosatade kaffen som har en tendens att vara överrostade, i all fall i min smak (och kanske inte heller de bästa bönerna när man köper på en vi-köper-kaffe-från-den-som tar-lägst-pris-marknad som de stora göra).

Men visst, ska man bara lite snabbt göra en kopp så duger det, särskilt i filter där kaffet inte får dra något.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jag råkade ju beställa den där knivmalen innan alla sa att den var dålig (utom @Khan , för detta är jag dig evigt tacksam!) men den ser iaf både gedigen och hyfsat snygg ut. Återkommer med recension, men jag begriper ju knappt hälften av vad @Illern skriver här ovan så var beredda på lekmannanivå :)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Det går ju mala kaffe med knivblad, men som folk påpekat så blir malningen ojämn, dvs partikelstorleken varierar rätt mycket. Det gör det svårt att brygga, eftersom man får oönskade smaker vad man än gör.

Målet för varje kvarnmakare är att få storleken på partiklarna så jämn som det bara går, och det är en av de saker som skiljer billigare kvarnar från dyrare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Det går ju mala kaffe med knivblad, men som folk påpekat så blir malningen ojämn, dvs partikelstorleken varierar rätt mycket. Det gör det svårt att brygga, eftersom man får oönskade smaker vad man än gör.

Målet för varje kvarnmakare är att få storleken på partiklarna så jämn som det bara går, och det är en av de saker som skiljer billigare kvarnar från dyrare.
Det märkliga här är att det var typ den dyraste som fanns, så jag tänkte att det nog är den bästa! :)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Det märkliga här är att det var typ den dyraste som fanns, så jag tänkte att det nog är den bästa! :)
Well, se det som en läxa i att kvalitet och pris inte alltid följer varandra 😄

Jag skulle nog tänka en eller flera vändor till runt att ha en manuell kvarn. Tänker man mala kaffe varje dag är en elektrisk kvarn starkt att föredra, för manuell malning är rätt jobbigt och tar lång tid, så stor risk att man börjar tröttna på det. För 3K kan man ju få en bra elektrisk kvarn utan problem.
Att den där manuella bladkvarnen säljs för 3K är ju en förolämpning rent ut sagt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Uppdatering:
Trots beskrivningen så har den där kvarnen inte knivblad, utan malskivor 🙄

Däremot tar det tid: 20g bönor verkar ta ca 45s att mala, det är rätt segt när man ska stå där och snurra på handtaget varje morgon.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Well, se det som en läxa i att kvalitet och pris inte alltid följer varandra 😄

Jag skulle nog tänka en eller flera vändor till runt att ha en manuell kvarn. Tänker man mala kaffe varje dag är en elektrisk kvarn starkt att föredra, för manuell malning är rätt jobbigt och tar lång tid, så stor risk att man börjar tröttna på det. För 3K kan man ju få en bra elektrisk kvarn utan problem.
Att den där manuella bladkvarnen säljs för 3K är ju en förolämpning rent ut sagt.
Jag har inte kollat på kvarnar på ett tag nu men jag tror man kommer undan med 2 000 också.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Ja, absolut, man behöver inte betala så mycket. Menade mest att det inte är speciellt mycket dyrare med en elektrisk än en manuell.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,076
Det här kan vara det värsta inlägg jag någonsin har läst på det här forumet. @Magnus Seter kan vi verkligen ha en sån här barbar i vår krets?
Nu känner jag mig mycket mindre skyldig över att min kaffemetod är förmalet Qualita Rossa i en mokabryggare.

(Finsmakandet sparar jag till te.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Vilken fröjd! Jag var lite orolig att jag hade köpt grisen i säcken! Kvarnen var exakt så stabil som jag hade hoppats. Gick ju och prov-vevade i butikerna i Gbg men det här var något helt annat. Kvalitet rakt igenom!

Kaffet då? Ja, det blev ju absolut bättre. Inte någon fullständigt livsavgörande skillnad men den fanns där absolut. Nu var ju mitt finkaffe slut så jag fick hålla till godo med mina färdigförpackade bönor, som jag inte druckit på ett tag. Så det kan vara inbillning med. Men jag är nöjd ändå! Fantasin är ju trots allt min största tillgång!
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Du får experimentera lite med olika bönor, malningsgrader och bryggmetoder! Dåliga bönor blir inte bra hur fancy kvarn man än har...

Ett av mina kriterier på gott kaffe är att det ska fortfarande smaka bra även när det svalnat. Känns det motbjudande beskt eller bittert då är det antagligen något fel i kedjan (vi uppfattar ju smaker bäst runt rumstemperatur, höga temperaturer maskerar en del bismaker, därav "Jag vill ha mitt kaffe riktigt varmt!" som folk brukar säga).
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Ett av mina kriterier på gott kaffe är att det ska fortfarande smaka bra även när det svalnat. Känns det motbjudande beskt eller bittert då är det antagligen något fel i kedjan (vi uppfattar ju smaker bäst runt rumstemperatur, höga temperaturer maskerar en del bismaker, därav "Jag vill ha mitt kaffe riktigt varmt!" som folk brukar säga).
Vad hen sa' ^ Bra kaffe är gott även som kallbryggt eller som riktigt iskaffe.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Börjar hitta en bra malningsgrad. Igår var kaffet lite vattnigt, idag är det mjukt och fint. Riktigt gott! Hade ingen aning om att det var så enkelt att få annan smak på morgonkaffet! Tack för alla tips!
Kul att du blev nöjd. Färskmalda finbönor i rätt fraktion tycker väl många är den största förbättringen man kan göra. Nu vill jag inte bidra till materialsportandet, men vill ändå påminna om Aeropress. Relativt billig och stora möjligheter att testa olika smakvarianter.
 
Top