Hur ska jag mala mitt kaffe?

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Denna har jag sedan 25 år, och är mycket nöjd med:

 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Den där kvarnen har knivblad, vilket inte lämpar sig för kaffe.
Det här har jag ofta hört, men jag har vid blindtest (min egen kvarn med knivar och min farmors gamla handkvarn) inte märkt skillnad i smak. Vad är det som blir skillnaden?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tror det finns flera anledningear, men en är att kaffet blir ganska olika finmalet. Med den knivkvarn vi har på landet är det inte ovanligt att få alla malningsgrader från kallbrygg till espresso. Det kommer göra att kaffet blir olika mycket extraherat under bryggningen, en del kaffe blir underextraherat och annat kaffe överextraherat, vilket inte smakar så gott.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Belgien i det här fallet, men gäller väl i alla länder där franska är officiellt språk.
Franskan är ju sann till sitt eget språk och till den latinska roten. Det är ju prefixet "ex" som används här. I italienskan har man ju i de flesta ord ersatt det med "es", men inte i franskan (eller något annat språk för den delen). Så det finns ju rimliga anledningar till det. Fransoserna, belgarna och co. har därmed anpassat ett låneord till sitt eget språk och harmoniserat det med motsvarande inhemska ord, vilket jag tycker är lovvärt. Dessutom är det en fransk uppfinning (men inte ett från början franskt namn, alltså).

Eller så kan man ju göra som portugisiskan, och skriva det med 'x' men uttala det som 's'.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Den här tråden är för övrigt bra rollspelsmaterial. Känner att jag har vad som krävs för att spela en kaffenörd i något spel på LinCon. Min egen bryggmetod består ju av att köpa det billigaste kaffet på Hemköp, lägga det i ett plastfilter i en stor mugg, hälla på kokande vatten och låta det stå i några minuter innan jag tar ut det.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Den här tråden är för övrigt bra rollspelsmaterial. Känner att jag har vad som krävs för att spela en kaffenörd i något spel på LinCon. Min egen bryggmetod består ju av att köpa det billigaste kaffet på Hemköp, lägga det i ett plastfilter i en stor mugg, hälla på kokande vatten och låta det stå i några minuter innan jag tar ut det.
Det här kan vara det värsta inlägg jag någonsin har läst på det här forumet. @Magnus Seter kan vi verkligen ha en sån här barbar i vår krets?
 
Last edited:

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Den här tråden är för övrigt bra rollspelsmaterial. Känner att jag har vad som krävs för att spela en kaffenörd i något spel på LinCon. Min egen bryggmetod består ju av att köpa det billigaste kaffet på Hemköp, lägga det i ett plastfilter i en stor mugg, hälla på kokande vatten och låta det stå i några minuter innan jag tar ut det.
Är det afantasian som spökar? Är det för att du inte kan dofta på koppen och se de svettiga kaffebönderna på bergsodlingarna framför dig? ;-)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Är det afantasian som spökar? Är det för att du inte kan dofta på koppen och se de svettiga kaffebönderna på bergsodlingarna framför dig? ;-)
Det är framförallt för att kaffe är lite som öl eller vin: Allt smakar ungefär likadant, så man kan lika gärna göra det billigt och enkelt. Det är ju inte som te, där subtila skillnader i temperatur, bryggtid, sköljning/öppning av teet, ursprung, kultivar och så vidare har stor påverkan på smaken. Där är det ju värt att lägga lite möda på att få det rätt!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Det är framförallt för att kaffe är lite som öl eller vin: Allt smakar ungefär likadant, så man kan lika gärna göra det billigt och enkelt. Det är ju inte som te, där subtila skillnader i temperatur, bryggtid, sköljning/öppning av teet, ursprung, kultivar och så vidare har stor påverkan på smaken. Där är det ju värt att lägga lite möda på att få det rätt!
Triggered
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Det är framförallt för att kaffe är lite som öl eller vin: Allt smakar ungefär likadant, så man kan lika gärna göra det billigt och enkelt. Det är ju inte som te, där subtila skillnader i temperatur, bryggtid, sköljning/öppning av teet, ursprung, kultivar och så vidare har stor påverkan på smaken. Där är det ju värt att lägga lite möda på att få det rätt!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Det är framförallt för att kaffe är lite som öl eller vin: Allt smakar ungefär likadant, så man kan lika gärna göra det billigt och enkelt. Det är ju inte som te, där subtila skillnader i temperatur, bryggtid, sköljning/öppning av teet, ursprung, kultivar och så vidare har stor påverkan på smaken. Där är det ju värt att lägga lite möda på att få det rätt!
Ok, lämna utrymme i skyttegraven, hur ser läget ut för oss?
 
Top