Hur ska jag mala mitt kaffe?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Ja, så är det ju såklart. Många dialekter och språk i Italien. Och min riksitalienska är definitivt inte toppen.
Så länge det är Dantes italienska är är det OK: Nel mezzo del cammin di nostra vita mi ritrovai per una caffé scura !
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Min upplevelse är att smaken från filtret inte märks om man dricker mellanrost eller mörkare. Många mikrorosterier gör ju däremot väldigt ljusa rostningar, där smaken ligger närmare fermenterade teer än vanligt svenssonkaffe, och då kan filtersmaken märkas ganska mycket.

Man får vara beredd på att lägga rätt mycket pengar på att testa olika bönor om man vill gå bort från de stora rosterierna, för det är stor spridning på vad smårosterierna producerar. Är kul att prova sig fram, eller frustrerande, om man tycker att det är jobbigt när ens kaffe plötsligt smakar ensilage.

Nymalet är godare, men för min del blir det för mycket bök för att vara värt det. Hade en lite dyrate Wilfa som titt som tätt blev jätteslö på grund av att bitar av kaffebönor fastnade i maskineriet. Tog en halvtimme att få rent och sen hade man samma problem igen efter en vecka eller två. Den höll i knappt två år innan motorn tvärdog. Nu dricker jag färdigmalet. Det jag förlorar i arom tar jag igen på att jag slipper ångesten över att min dyra kvarn krånglar så mycket. :)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Min upplevelse är att smaken från filtret inte märks om man dricker mellanrost eller mörkare. Många mikrorosterier gör ju däremot väldigt ljusa rostningar, där smaken ligger närmare fermenterade teer än vanligt svenssonkaffe, och då kan filtersmaken märkas ganska mycket.

Man får vara beredd på att lägga rätt mycket pengar på att testa olika bönor om man vill gå bort från de stora rosterierna, för det är stor spridning på vad smårosterierna producerar. Är kul att prova sig fram, eller frustrerande, om man tycker att det är jobbigt när ens kaffe plötsligt smakar ensilage.

Nymalet är godare, men för min del blir det för mycket bök för att vara värt det. Hade en lite dyrate Wilfa som titt som tätt blev jätteslö på grund av att bitar av kaffebönor fastnade i maskineriet. Tog en halvtimme att få rent och sen hade man samma problem igen efter en vecka eller två. Den höll i knappt två år innan motorn tvärdog. Nu dricker jag färdigmalet. Det jag förlorar i arom tar jag igen på att jag slipper ångesten över att min dyra kvarn krånglar så mycket. :)
Det är just därför jag har en handkvarn! Den har hållit i 25 år redan, utan några som helst problem :) Köpte den ny, och fick livstidsgranti på mekaniken. Tysk tillverkning, men vet inte vad märket heter (det står bara Espresso" på den).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Annars kan man ju gå åt andra extremhållet; handmal allt i en mortel! koka ditt kaffe i en lergryta i ugnen (Eller över öppen eld på grillen)!

Upplev den ursprungliga smaken av kaffe så som våra förfäder gjorde!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Annars kan man ju gå åt andra extremhållet; handmal allt i en mortel! koka ditt kaffe i en lergryta i ugnen (Eller över öppen eld på grillen)!

Upplev den ursprungliga smaken av kaffe så som våra förfäder gjorde!
Ja, kokkaffe!

Ett av många ting som förenar yemenitiska sufier och värmländska älgjägare :)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Ok, om jag skall slänga min Moccamaster, skall jag ersätta med Chemex eller Hario?
Behåll din Moccamaster du, men jag skulle säga att i första hand skaffa en V60-bryggare. Detta kit är relativt billigt och funkar utmärkt. V60 är inte helt enkelt bryggsystem, men rätt flexibelt och gör, när man lyckas, väldigt bra kaffe. Det finns andra, liknande bryggsystem om man vill något som är lite lättare att vara konsekvent med, men kanske inte når samma höjd potentiellt sett.

En Chemex köper man främst för att det är ett snyggt och elegant sätt att servera kaffe på, och för att man gillar väldigt "rent" kaffe helt utan sump. Det gör dock att kaffet förlorar "kropp", så det är lite av en avvägning där vad man föredrar. Lämpar sig bäst för ljusrostat kaffe.

Jag tycker också det är grymt värt att ha en Aeropress. Gör bara kaffe till 1 person (eller 2 om man gör "för" starkt och späder ut), men enkel och smidig att hantera och kaffet blir i princip alltid bra, nästan oavsett vad man gör!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Har någon tips på kvarnar för espresso? Rätt sugen på en espressobryggare.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Har någon tips på kvarnar för espresso? Rätt sugen på en espressobryggare.
Don't go there man... materialsport :D

Men seriöst så behöver man en kvarn som dels maler fint och dels helst har steglös inställning för malningsgrad (eller åtminstone många steg mot den finare delen av ratten).

Mazzer, Mahlkoenig, Rancilio och de bättre Baratza-kvarnarna brukar vara namn som poppar upp i espressosammanhang.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Don't go there man... materialsport :D

Men seriöst så behöver man en kvarn som dels maler fint och dels helst har steglös inställning för malningsgrad (eller åtminstone många steg mot den finare delen av ratten).

Mazzer, Mahlkoenig, Rancilio och de bättre Baratza-kvarnarna brukar vara namn som poppar upp i espressosammanhang.
….men stove top espresso…
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,114
Behåll din Moccamaster du, men jag skulle säga att i första hand skaffa en V60-bryggare. Detta kit är relativt billigt och funkar utmärkt. V60 är inte helt enkelt bryggsystem, men rätt flexibelt och gör, när man lyckas, väldigt bra kaffe. Det finns andra, liknande bryggsystem om man vill något som är lite lättare att vara konsekvent med, men kanske inte når samma höjd potentiellt sett.

En Chemex köper man främst för att det är ett snyggt och elegant sätt att servera kaffe på, och för att man gillar väldigt "rent" kaffe helt utan sump. Det gör dock att kaffet förlorar "kropp", så det är lite av en avvägning där vad man föredrar. Lämpar sig bäst för ljusrostat kaffe.

Jag tycker också det är grymt värt att ha en Aeropress. Gör bara kaffe till 1 person (eller 2 om man gör "för" starkt och späder ut), men enkel och smidig att hantera och kaffet blir i princip alltid bra, nästan oavsett vad man gör!
För mitt otränade öga tycks både Chemex och V60 ”bara” vara en hållare för ett filter och en snygg kanna?

Vad i de olika konstruktionerna påverkar smaken på kaffet? Är det olika typer filter och/eller något med geometrin på hållaren?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Och utöver det Chrull skrev, Chemex har sina egna, väldigt tjocka, filter som tar bort i princip all sump. Även V60 har egna filter, men vet inte exakt hur de påverkar saker.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Och utöver det Chrull skrev, Chemex har sina egna, väldigt tjocka, filter som tar bort i princip all sump. Även V60 har egna filter, men vet inte exakt hur de påverkar saker.
Jag har ingen chemex, men harios v60 kommer i två versioner baserat på om de är tillverkade i japan eller europa, och v60-folk har ofta en favorit där. Jag tycker själv att de japanska blir bättre för mig, men är för dålig för att förklara varför om jag inte skulle sitta med båda hemma och testa direkt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Tror jag bara använt japanska filter faktiskt. Men känner att det nog inte är tillräckligt stor skillnad för att man ska orka experimentera 😊
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Personligen skulle jag säga att en kvarn (inte låtsaskvarn med knivar, behöver inte kosta mer än 1 500:-, Wilfa verkar fullt rimlig, jag har en 1200-kronorskvarn jag haft typ lika länge jag varit cooperfan) och en Hario filterhållare som man sätter direkt i kannan eller muggen (kopp är för liten) samt en vattenkokare där man kan ställa in teperatur är optimalt. Jag tycker det är något med hariofilter som faktiskt gör skillnad (porstorlek?).

Sedan eftersom jag är nördig har jag en liten ställning med våg där man ställer kopp, mugg eller kanna och en våg i filterhållare som pratar med en app så man sätta en kaffe-vattenkvot åsså räknar appen åt en. Den gamla appen lät en spara recept och hade även blommningstid under tidtagningen (möjlig att ställa in separat och hållaren har en ventil undertill). Den nya appen är lite snyggare och stabilare men med mindre funktioner. Det är dock i grund och botten samma princip, en hariohållare rätt ned i kärlet och svalare vatten än 100 grader, svalare än 90 till och med (suveränt för te också).

Däremot tar min 1200-kronorskvarn inte så fin malning som espresso eller arabiskt kaffe så för det har jag en annan kvarn som börjar på de finaste malgraderna och går upp men klarar inte svenskt kokkaffe.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag är halvnerd när det kommer till kaffe, men hade inte plockat upp det där med att blöta filtret innan. Testade och tyckte faktiskt att det blev bättre! :) Tack för tips.

Har inte läst alla inlägg, så med risk för att ta upp något som redan avhandlats är annars en grej att verkligen ta iskallt vatten och inte småkallt från kranen. Gör skillnad tycker jag.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Kallvattnet är dessutom det som är livsmedelsklassat till skillnad från varmvattnet. Inte för att det spelar roll om man dricker på en gång men ska man ha det stående; kallt kaffe i kanna eller särskilt den vattenförvaring man behöver för att klara sig den uttalade veckan så kan det spela roll. Ursäkta sidospår, åter till kaffet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Ok, nu har jag kommit vidare. Jag har testat lite olika bönor från ett kafferosteri, och tycker alla är rätt goda. Har känt lite på kaffekvarnar men tycker att de jag fingrat på varit lite..."sladdriga". Jag skulle vilja ha något mer robust. En tysk kvar om ni förstår vad jag menar. Finns det?
 
Top