Hur många timmar har du spelat rollspel?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Hej
Jag har ikväll läst vad som skrivits om mig här på forumet, med anledning av den intervju som SVT gjorde med mig. Det mesta har varit mycket roande. En del har varit en smula stötande, men överlag har jag roats av det jag har läst. Jag tänker inte svara på alla frågor och definitivt inte alla frågeställare, särskilt inte de som betett sig respektlöst. Men jag gillar vad du skriver, Conan och din stil. Därför har jag valt att svara dig. Få andra kommer visas denna "ynnest". (Jag avskyr egentligen att diskutera saker och ting online, då jag har mycket dåliga erfarenheter av det, sedan tidigare, då det råder ett stort mått av respektlöshet på internet och folk vågar skriva saker där, som de aldrig skulle ha cojones att säga till mig face to face... Det är lätt att vara modig bakom ett tangentbord...

Som sagt, så gillar jag din stil Conan, så det jag skrev ovan var inte med dig i åtanke.

Nu till frågan om min rollspelserfarenhet. Jag har aldrig skrivit något i stil med "tid som jag spelat rollspel i spelmöten med andra". Med rollspelserfarenhet menar jag all tid jag har lagt ner på att finslipa mina färdigheter som rollspelare - och det inkluderar både som SL och som spelare. Självklart tycker jag därför att man i rollspelserfarenhet kan inräkna all tid man spelat rollspel med andra, all tid man har skrivit äventyr till rollspel, all tid man har skrivit rollspelsregler och all tid man har läst rollspel, samt all tid man har läst äventyr till rollspel. Av mina över 40 000 timmar har ca 40% ägnats åt att spela rollspel med andra, bordsrollspel, runt ett eller flera bord. Spelmöten, för att vara tydlig. Resten är skrivande av äventyr, skrivande av regler till någon av mina kampanjer, planerande av äventyr, samt läsande av äventyr och rollspel. (Läsande uppgår nog till bara några procent av all tid, i mitt fall. ) Jag har räknat på detta ett flertal gånger och den lägsta siffran jag kommit fram till är 40 000 timmar. Det är därför jag har valt den siffran, även om det kan vara betydligt mer i mitt fall.

Jag anser att skrivande av rollspel och äventyr är minst lika värdefullt för att utvecklas som rollspelare, som att spela själva rollspelandet med andra. För det är väldigt utvecklande att se olika sätt att lösa saker på, bygga ut intriger, bygga ut SLP-s agenda och karaktärer, deras hemligheter och mål, etc. Det är en sak som till skillnad från den som endast spelar, får en att se flera synvinklar och möjligheter. Detta har man stor nytta av då man senare är spelare och någon annan får vara SL. Själv är jag tyvärr SL omkring 90% av tiden, så jag älskar att vara spelare, särskilt i min egen kampanj.
Det finns säkert de som inte håller med mig om att skrivande av regler och äventyr inte ska räknas som rollspelserfarenhet, men dessa korkade veklingar bryr jag mig inte om. Draken bryr sig inte om fårens bräkanden... 🐑 🔥🐲

Ok. Min kalkyl: ägnar mig (då jag inte är upptagen med att flänga omkring runt Uppsala för att sätta upp mina kontroversiella annonser) minst 4 timmar per dag åt rollspel, i form av skrivande, planerande eller regelskrivande. Det är inte ovanligt att jag gör det 12 timmar vissa dagar. Jag har sannolikt ADD och en släng av autism, så jag kan superfokusera på saker jag älskar, som få kan göra. Men låt oss räkna lågt. Vi säger 4 timmar, sex dagar i veckan, 48 veckor (drar bort 4 veckor för jul och sommaren, då värmen på sommaren drar ner mitt tempo). 4x6x48 = 1152 timmar per år. Till detta adderar vi 24 timmar per månad för spelmöten, med spelare. (Önskar den siffran var 48 timmar, men man kan inte få allt). 24x12 = 288 timmar. Totalt 1440 timmar per år. x 40 år = 57 600 timmar. Men jag kan ödmjukt sänka den siffran till +40 000 timmar. Sedan spelade jag mycket mer timmar i veckan från 10 års ålder till 16 års ålder. Så mycket att våra föräldrar införde restriktioner till slut för hur mycket vi fick spela, annars spelade vi 40 timmar i veckan...

Så 40 000 timmars rollspelserfarenhet är en uppskattning, en beräknad siffra, som sannolikt är i underkant. Btw: Det största äventyret jag har skrivit har jag lagt ned över 3000 timmar på. Flertalet andra mellan 400 och 1000 timmar...

Det finns en annan tråd om mina annonser här, så mina andra svar skriver jag där. Väl mött, Conan.

Sedan vill jag tacka moderatorerna för ett väl skött jobb, med att hålla tonen civiliserad och utan personangrepp. 🙏
Tack för svar, samt för det intressanta resonemangen.

Är faktiskt lite konstigt att prepp inte diskuterats inom ramarna för hur många timmar man spelar rollspel. En bra SL peppar ofta nästan lika mycket som hen spelleder och förberedelsena är förstås i många avseenden en del av spelandet.

Stå på dig annars, och spela så det ryker! 👊🏻👊🏻👊🏻
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Här blir det intressant att definiera prepp. Är det specifikt det man förbereder i form av stödanteckningar och egna idéer, är det tiden man lagt på att läsa in sig på scenariot (förutsatt att man utgår från ett färdigt material)?
Ingår genomläsning av regelverket? Innebär det isåfall att man borde räkna alla spel och alla färdigskrivna scenarion man någonsin läst, utifrån att det räknas som investerad prepp för potentiellt framtida spel? Borde då också all tid för dagdrömmeri och lösa funderingar kring materialet ingå? Isåfall så skulle det mycket väl kunna innebära stora delar av vaken tid, varje dag, året om…:)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Här blir det intressant att definiera prepp.
Egentligen nog kan bara gränsen dras av varje person, men givetvis ingår den tid som känns meningsfull för utövaren i hobbyn. Jag skulle nog personligen räkna in allt läsande och skrivande eftersom det lägger grunden för spelande men kanske inte allmänt funderande (eftersom det för mig nästan aldrig leder vidare till konkret spelande).

Det sagt tycker jag spelade timmar rent samhällsvetenskapligt är ett bra mått, om det nu behövs ett - för att t.ex. mäta utbredning och intensitet. Det är relativt enkelt att mäta och kvantifiera och likvärdigt för alla. Dessutom kan det nog i genomsnitt över rollspelspopulationen antas korrelera med x tid i prepp.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
Efter att ha läst denna tråd började jag fundera själv på hur mycket är det egentligen jag har spelat? Så jag började lägga upp allt i en Excel-fil :)

Förutom att komma fram till att jag har spelat rollspel i ca 6.900 timmar under de 37 år jag har hållit på (8 av åren har varit inaktiva) så ställde jag även upp de olika spelen jag har spelat genom åren och kom fram till att jag mest har spelat någon av alla varianter/versioner av följande spel:
Mutant - 20 av de åren.
Drakar och Demoner - 12 av de åren.
Eon - 11 av de åren.
D&D - 7 av de åren.

Jag får det till 287,5 dagar av mitt liv. Och som jämförelse har jag bland annat använt 200 dagar till att vandra på olika vandringar de senaste 11 åren.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
119
Efter att ha läst denna tråd började jag fundera själv på hur mycket är det egentligen jag har spelat? Så jag började lägga upp allt i en Excel-fil
Jag gjorde samma sak. Jag hörde av mig till SLdare som jag haft/har och frågade upp lite vad vi hade gäjmat. Dvs äventyr som jag deltagit i som spelare. Sedan tillkommer förstås de äventyr jag varit SLdare + prepp + läst. Det är rätt mycket tid man lagt ner på denna hobby. Värt varenda minut och mer därtill. Å massor med material som är ogäjmat. Hur ska man hinna????
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har uppskattningsvis använt 30% av det jag köpt över 36 år, så jag behöver bara leva till jag blir 120 så till vida jag inte köper något nytt. Jag räknar dock med att ha mycket mer tid att spela efter pensionen så det jämnar ut sig. Och skulle forskarna komma på nåt sätt att förlänga livet, då får man väl börja storhandla...
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag har uppskattningsvis använt 30% av det jag köpt över 36 år, så jag behöver bara leva till jag blir 120 så till vida jag inte köper något nytt. Jag räknar dock med att ha mycket mer tid att spela efter pensionen så det jämnar ut sig. Och skulle forskarna komma på nåt sätt att förlänga livet, då får man väl börja storhandla...
Att spela rollspel håller nog åtminstone hjärnan vid god vigör när man blir äldre. Särskilt om man spelar regeltunga spel som Eon.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Har spelat i 40 år. Just nu 8-12h i veckan, men det är mer än genomsnittet. Låt oss säga 6h per vecka typ 50 veckor per år.

Då blir det i storleksordningen 12000h
 
Top