Hur många timmar har du spelat rollspel?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Alltså... är det någon här som har en aning hur många timmar ni faktiskt spelat rollspel? Vete fan om jag ens skulle hamna inom rätt magnitud om jag gissade.

Jag uppskattar hur radikalt kravet om friform är - det är inte bara att det inte blir någon friform här; nej, du måste sluta tycka om det generellt för att få vara med.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,683
Location
Stockholm
Alltså... är det någon här som har en aning hur många timmar ni faktiskt spelat rollspel? Vete fan om jag ens skulle hamna inom rätt magnitud om jag gissade.
Oh, spännande! Jag har spelat ganska kontinuerligt, med vissa uppehåll här och där. Jag skulle gissa att jag snittar på en timme i veckan de senaste 20 åren, så ca 1000 timmar? Säkert mer pga långa och många spelpass under de 10 första åren, så kanske 1250 +- 250 timmar :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Alltså... är det någon här som har en aning hur många timmar ni faktiskt spelat rollspel?
Har ingen aning. Om jag tar i så jag spricker så gissar jag på runt 12 000 timmar utslaget på 40 år. Och det skulle innebära 6 timmar i veckan varje vecka i 40 år. Vilket fan inte stämmer. Så kanske 10 000 timmar. Vi spelade sjukt mycket ett tag ...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Alltså... är det någon här som har en aning hur många timmar ni faktiskt spelat rollspel?
Inte den blekaste aning. Tror att jag började spela rollspel -86. Hade en paus mitten -08 till mitten -13. Det ger ungefär 30 år av rollspel. Nu spelar jag ca 3 timmar per vecka men tidigare har jag spelat både klart mer och klart mindre än så i perioder. Men säg 2 timmar per vecka i snitt. Det ger ca 3000 timmar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
På frågan om hur många timar jag faktiskt spelat rollspel.

Jag menar jag är en fungerande människa som har ett jobb och deltar i olika aktiviteter där det ingår att byta mask samt anta en massa olika roller. Så om man räknar alla timmar som jag som person byter skepnad, mask och roll under en vardag så ...

Mer seriöst svar, ingen aning om hur många timmar jag lagt på rollspel. Själva spelandet är dock med råge lång under antalet timmar som jag konsumerat rollspel genom läsning, videor och ljudklipp som diskuterar rollspel som medium.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,287
Location
Göteborg, Lindome
Det är ju nästan 48 år sedan jag öppnade lådan med reglerna till Dungeons & Dragons och jag har faktiskt inte en aning om hur många timmar jag har spelat genom åren. Men det borde väl vara lågt femsiffrigt ändå. Vi talar ju om runt 2500 veckor och ett snitt på minst 4 timmar i veckan genom åren låter inte otroligt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Vi spelade väldigt intensivt mellan -85 till ca -89, lite då och då fram till ca -92, och sedan en lång paus till slutet av 2015. De första åren låg vi nog på 500-800 timmar per år. Numera mindre än hälften av det. Gissar på mellan 3 000-4 000 timmar totalt.

Räknar jag samman hur mycket tid jag lagt på rollspelsnära aktiviteter är det lätt över 20k timmar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Egen omöjligt att svara på men kul att gissa. Från 2007 till nu är det nog minimum 2/h, kanske lite mer på senare år lite mindre någonstans i mitten... 16×52×2 = 1664. Vi säger 2000, det är nog inte mil från sanningen. Men perioden 1989 till ca 1994 - verkligen ingen aning. Kan lika väl vara 1000 som 3000.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hmm svårt att veta exakt men jag skulle nog säga att om slår ut allt på en period av dom snart 30 år jag varit aktiv i hobbyn så runt 12- 15:000 timmar
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Denna summa kommer skifta extremt mycket om vi inkluderar rollspel online eller inte. Det var typ det enda jag gjorde efter plugget om jag inte hade läxor eller umgicks med kompisar, varvat med datorspel såklart. Det skulle förmodligen bli absurda siffror om vi inkluderar rollspelande i typ World of Warcraft.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Faktiskt rollspelande är nog uppåt 10.000 timmar de senaste 40 åren. Inga avbrott, men ibland mer, ibland mindre; som mest 15-20 timmar i veckan under ganska långa perioder (några år mellan stadiga relationer, då hinns det med!), så ett snitt på ca 5 är inte orimligt. Läggs läsning och en del skrivande av rollspel till blir det mer. MYCKET mer, då det under perioder är det enda jag läser (och jag läser mycket). Kan bli ytterligare 10-20.000 timmar.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Ingen som bräcker 10 000 timmar?

Jag skulle vilja se vad skymningsfursten svarar.

För egen del kanske ett par 3-4 tusen timmar
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
1000 timmar tror jag.
Men många av dem är när jag var i nedre tonåren på 80-90-talet.

Det är om man med "spelat" menar aktiv speltid.
Om man räknar in tid för att göra rollfigurer och tid för att skriva äventyr så blir det säkert 2-4x så mycket.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Jag räknar timmar jag varit på spelmöten. Antalet timmar jag spelat effektiv tid har säkert varit hälften av det.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Svårt att säga. Så jag drar till med lite siffror på skoj.

Jag har haft turen att spela nära på varje vecka sedan jag började 2004.
Första åren spelade vi hela helger, så kan dra till med att säga 20 timmar i veckan. Sen drar vi av några helger pga storhelger, nån enstaka sjukdom eller så.
Så första åren säger vi 20 timmar * 45 veckor = 900 timmar per år. Sen tar vi det gånger 10 för de första 10 åren. Då hamnar vi på ca 9000 timmar.
Sedan dess så har jag haft en nedtrappning, så vi kan säga 5 år där vi spelade bara 12 timmar i veckan, men å andra sidan så hade vi mycket färre veckor vi INTE spelade, så då kan vi säga 12 timmar i veckan * 48 veckor = 576 timmar per år. Sen tar vi det i 5 år. Då landar vi på ytterligare 2880 timmar.

Senaste åren har det blivit lite färre, så det hamnar nog på 8 timmar i veckan, tyvärr så blir det mer inställda spelpass med nuvarande grupp pga olika orsäker. Så vi kan säga 8 timmar * 40 veckor senaste 3 åren. Då landar vi på 960 timmar till.

Så, grovt räknat har jag nog spelat rollspel ca 12840 timmar sedan jag började.
Jag ska dock ekänna att jag haft väldig tur och nog aldrig haft ett avbrott längre än 3-4 veckor sedan jag startade. Jag har haft många bra grupper och haft en bra pondus att aldrig ge upp. Man måste lära sig att spela med rätt människor som klarar av att leverera, men framförallt med att stå ut med mig :p
 
Top