Hur många timmar har du spelat rollspel?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Ni har väldigt, väldigt mycket bättre minnen än vad jag har. Jag minns knappt vad jag gjort i år, än mindre vad jag gjort för 10 eller 20 år sedan.

Det senaste året skulle jag säga att jag spelat kanske max 20 timmar, allt som allt. Innan dess? Ingen aning.

Eller OK; jag vet att jag körde Tatters of the King med åtminstone tre spelgrupper, a' 4 timmar per möte ungefär och två av grupperna körde bara första delen (11 möten, typ) och en av grupperna körde klart allt (let's say 16 möten). Plus låt oss säga 10 timmar per fysiskt Gothcon. Jag minns inte hur många spelmöten min första grupp här i nynäs spelade More than Human… Men om jag struntar i det…

Säg kanske 250-300 timmar de senaste, vaddå, 10 åren? Har säkert glömt något.

Jag har verkligen ingen aning om hur länge eller hur ofta jag spelade under högstadiet-gymnasiet. Kan inte ens gissa.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Lågt räknat. Med ett snitt på 3-5 (som sagt lågt räknat, har haft perioder där vi spelade 7 dagar i veckan) sessioner i veckan sedan jag var åtta år gamla och med ett snitt på 4 timmar per sesssion (återigen lågt räknat. Brukade spela från 15:00 till 06:00 rätt ofta mellan åldern 22-30 tex) så borde det bli runt 25.000 till 30.000 timmar åtminstone. Vampire, Drakar & Demoner och Dungeons & Dragons specifikt är långt mer än hälften av de spelade timmarna. Med Mutant, Rifts, Icons, Palladium, annan WoD och en hel bunt hemgjorda grejer som andra viktiga inslag i spelandet.

Om man är en sjukpensionerad person med en enda större hobby som huvudsakligt specialintresse och en extrovert personlighet så att man faktiskt klarar av att skaffa nya bekanta blir det väldigt många timmar spela av.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Runt 15000 timmar skulle jag grovt räknat våga gissa. Många år då jag var spelledare 12h/vecka och senare 12h/varannan vecka. Därtill får man räkna alla lov och även episoder i vuxen tid då jag haft ynnesten att kunna ordna några veckor i sträck där vi spelat 8-12h/dag. Är egentligen först nu med min deprimerande arbetssituation som jag inte orkar fokusera mycket alls på rollspel.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Denna summa kommer skifta extremt mycket om vi inkluderar rollspel online eller inte. Det var typ det enda jag gjorde efter plugget om jag inte hade läxor eller umgicks med kompisar, varvat med datorspel såklart. Det skulle förmodligen bli absurda siffror om vi inkluderar rollspelande i typ World of Warcraft.

Rollspel på chat och online är "fusk" att räkna. Då måste jag lägga till typ 50% mer tid. Men lets face it. Rollspel på chat är inte lika intensivt. Man sitter och lyssnar på musik, läser ett forum och uppdaterar varannan minut på de två scener man är i på en gång. Inte samma sak som att ha en grupp av personer i rummet med sig och spela aktivt tycker jag.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,846
Location
Off grid
Ganska säker på att jag ligger på 5000-6000 timmar. Har spelat över 35 år. Men endast runt 10% av tiden är spelat de senaste 20 åren.

//EvilSpook
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Rollspel på chat och online är "fusk" att räkna. Då måste jag lägga till typ 50% mer tid. Men lets face it. Rollspel på chat är inte lika intensivt. Man sitter och lyssnar på musik, läser ett forum och uppdaterar varannan minut på de två scener man är i på en gång. Inte samma sak som att ha en grupp av personer i rummet med sig och spela aktivt tycker jag.
Det beror sig nog på vilken typ av rollspel det är. Jag har spellet kampanjer med 20+ spelare involverade online. Det var extremt arbetsintensivt 😅
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det är awesome att ni ens försöker räkna ut detta! Jag får huvudvärk bara av att tänka på det 🙂
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
119
Jag är en lyckligt lottad man med många fantastiska speltimmar. Antal timmar? Måååånga... tack alla för ert gedigna material som ni levererat.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Skulle tippa på cirka 1500-1800 timmar speltid ojämt fördelat på 7-9 olika system. Hade ett spelfritt decenium från att jag slutade gymnasiet till jag hittade tillbaka till hobbyn igen. Sen är det väl ungefär lika mycket tid som lagts på gm-prepp, finurlande, skrivande/planerade och publicerade.

Så det är rätt långt tills man når sen där magiska expertgränsen på 10 000 timmar. 😅
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Skulle tippa på cirka 1500-1800 timmar speltid ojämt fördelat på 7-9 olika system. Hade ett spelfritt decenium från att jag slutade gymnasiet till jag hittade tillbaka till hobbyn igen. Sen är det väl ungefär lika mycket tid som lagts på gm-prepp, finurlande, skrivande/planerade och publicerade.

Så det är rätt långt tills man når sen där magiska expertgränsen på 10 000 timmar. 😅
Angående 10.000 timmar. Om jag ska vara ärlig. Jag är bättre på att bygga saker och improvisera, men mer lat när det gäller big picture och långsiktig planering nu än när jag hade betydligt färre timmar spelade.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,322
Har spelat veckovis sedan 2010, i genomsnitt 2h i veckan. Så mycket grovt räknat (12år * 52veckor * 2h) 1248h. Sen tillkommer lite timmar från tonåren men det är svårare att uppskatta.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Rollspel på chat och online är "fusk" att räkna. Då måste jag lägga till typ 50% mer tid. Men lets face it. Rollspel på chat är inte lika intensivt. Man sitter och lyssnar på musik, läser ett forum och uppdaterar varannan minut på de två scener man är i på en gång. Inte samma sak som att ha en grupp av personer i rummet med sig och spela aktivt tycker jag.
Strunt. Rollspel online är exakt lika mycket rollspel som runt ett bord. Det är bara ett annat format. Sen om man väljer att göra annat samtidigt eller ej får vara upp till var och en. Själv brukar jag fokusera på spelet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Hmm... Ok, då ska vi se...

Mellan typ 1986-88 spelade vi hela nätter rätt ofta. En uppskattning men säg att vi iaf kom upp 10 sådana pass, så säg 100h
Mellan typ 89-93 spelade vi mer eller mindre varje dag. Nån timme iaf. Samt med spelklubben varje helg. Det blev rätt mycket spel. Säg 1200h
94-03 var det väl ca 1ggr/vecka, rätt långa spelpass. Var en del längre uppehåll med, så säg 2000h
Efter 03 har vi inte spelat supermycket. Tror inte jag kommer över 30h/år i snitt. Antagligen mindre. Så säg 200h

3500h.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hmm... Ok, då ska vi se...

Mellan typ 1986-88 spelade vi hela nätter rätt ofta. En uppskattning men säg att vi iaf kom upp 10 sådana pass, så säg 100h
Mellan typ 89-93 spelade vi mer eller mindre varje dag. Nån timme iaf. Samt med spelklubben varje helg. Det blev rätt mycket spel. Säg 1200h
94-03 var det väl ca 1ggr/vecka, rätt långa spelpass. Var en del längre uppehåll med, så säg 2000h
Efter 03 har vi inte spelat supermycket. Tror inte jag kommer över 50h/år i snitt. Antagligen mindre. Så säg 200h

3500h.
vi i the society of true roleplayers är oerhört besvikna på din brist på dedikation till rollspel.

Vi förslår att du inte längre kallar dig rollspelare förens du kommit upp i minst 10:000 spelade timmar

Shame on you , shame on your family and shame on your cow 🤣🤣
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
vi i the society of true roleplayers är oerhört besvikna på din brist på dedikation till rollspel.

Vi förslår att du inte längre kallar dig rollspelare förens du kommit upp i minst 10:000 spelade timmar

Shame on you , shame on your family and shame on your cow 🤣🤣
Ursäkta, jag har en inställning som gör att jag inte kan läsa n00bs inlägg. Det krävs minst 10 000 inlägg på wrnu för att jag ska se användarens inlägg. ;)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,846
Location
Off grid
Ursäkta, jag har en inställning som gör att jag inte kan läsa n00bs inlägg. Det krävs minst 10 000 inlägg på wrnu för att jag ska se användarens inlägg. ;)
Yes - rollspelsverket drev igenom den lagen för några år sen, men den är relativt okänd då nästan inga spelare har tillräckligt med timmar för att komma åt varken lagtexten eller den (offentliga) utredningen som föregick den. Hela riksdagen var såklart helt omedvetna om vad de klubbat igenom.

//EvilSpook
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Började väl också typ 86... ingen aning hur ofta jag spelade då. Minns att man var lite desperat och ett tag var vi bara två spelare så turades om att SLa och ha egen karaktär med i spelet. Den spelstilen jag körde då är jag en bit borta från nu... Sen universitetstiden var det dött för att sen köra igång igen några år med regelbunden grupp men typ 1 ggr i månaden under några år. Sen småbarnsförälder och inget spel igen tills nyligen. Så trots kan säga mig börja för 35 år sen så är det väl inte så många timmar totalt.

Typ 2000 timmar spelat.... men kanske 6 000+ timmar nedlagt på förberedelser .
 
Top