Hur många timmar har du spelat rollspel?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Mycket imponerande att du har koll på allt du har spelat 😃

Önskar att jag själv kom allt jag spelat genom åren.
Jag började föra bok över mina spelmöten 2013. Det är rätt kul nu att ha lite hård data. Vad och hur mycket jag spelade innan dess är rätt dimmigt. Kommer ihåg många, kanske alla, kampanjer from c 1989, men vilka år, vilken ordning, vilka spelare, hur många möten är ofta dimmigt. Har dock rätt bra på mitt Pendragon-spelande eftersom ett år i spelvärlden = ungefär ett spelmöte.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Någonstans i området 10.000 - 15.000 timmar.

Verkar bli mer när jag räknar på det. Men har också haft lågpunkter utan spel, så jag räknade lågt på antal timmar i veckan.
 
Last edited:

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Men du är ju med i 10000-klubben! En mästare, kort sagt. Jag är avis, med mina ynkliga 5000-6000 timmar.
Det är ju inte så att jag får ligga mer med dom siffrorna. Snarare tvärtom. Ingen brudmagnet direkt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är ju inte så att jag får ligga mer med dom siffrorna. Snarare tvärtom. Ingen brudmagnet direkt.
Gläds broder gläds , nu kan du fokusera på the mission .

Kvinnor och sex tar bort fokus ifrån vad som är viktigt i livet ROLLSPEL .

Var glad att du slipper dessa distraktioner och prisa gygax den upphöjde att du utan kvinnor i ditt liv har mer tid till rollspel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lite OT:
Grundfrågan var hur många timmar man spelat rollspel.
Vad händer om vi ändrar den till hur många timmar man ägnat åt rollspel?
De flesta av oss här är även spelledare. Och många spelledare ägnar minst lika lång tid till att skriva äventyr och skapa kampanjer som de ägnar åt att spelleda dessa.
För att inte tala om all förlorad tid som man spenderat på detta forum. :)
Min gissning är att om man spelat i 1000 timmar har man nog lagt ner minst lika mycket tid till på annat som inte är rollspel, men som är förknippat med rollspel.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Lite OT:
Grundfrågan var hur många timmar man spelat rollspel.
Vad händer om vi ändrar den till hur många timmar man ägnat åt rollspel?
De flesta av oss här är även spelledare. Och många spelledare ägnar minst lika lång tid till att skriva äventyr och skapa kampanjer som de ägnar åt att spelleda dessa.
För att inte tala om all förlorad tid som man spenderat på detta forum. :)
Min gissning är att om man spelat i 1000 timmar har man nog lagt ner minst lika mycket tid till på annat som inte är rollspel, men som är förknippat med rollspel.
Vi spelar rätt mycket online nu för tiden så jag lägger ner kanske 2-3 timmar om dagen på förberedelser för våra onlinesessioner. Så mellan 12-18 timmar i veckan för 4 timmars spelande. 10 % av den tiden går till själva äventyret, handlingen, plotten. Resten går till bygga kartor, hitta ljudeffekter, sätta ljus, animationer, automatiserande av kartor osv, osv...

Om mina spelare bara visste hur jävla mycket tid jag lägger på skiten... Borde ta betalt =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag skulle säga att om man räknar in "tid jag tänker på rollspel", alltså inte bara ren planeringstid då jag sitter och skriver etc utan även lösa funderingar, så kommer jag att behöva tjugo. eller hundrafaldiga min tid.

Bara på rena förberedelser lägger jag inte sällan 2–10x den tid det tar att spelleda. Beroende på om det är ett färdigskrivet äventyr, om jag spellett det tidigare etc.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Herregud, tid ägnad åt rollspel?

Spelat: Se tidigare post.
Läst rollspel: (räknar med 3 timmar per produkt i medel, inkluderar romaner och rollspelstidningar) 1506 timmar
Skapat rollspel för egen konsumtion/spelledande: (2 timmar/vecka och spel) 2122 timmar
Skapat rollspel för andras konsumtion som äventyr, artiklar, klubbfanzin, illustrationer: 6000 timmar på text, 6000 timmar bilder
Rollspelsforum/chat: 30 min x antalet poster här på wrnu typ: Vad det nu blir.
Rollspelsvideor: 10 timmar kanske.
Research utifrån rollspelsintresset: 3000 timmar
Snackat rollspel utanför spelmöten: 300 timmar
Målat figurer för rollspel: 160 timmar

Allt är ungefärliga siffror. Skulle kunna vara mer noggrann men vill inte öka tiden lagt på rollspelsforum/chat med för mycket :)

Motsvarar 26 års arbetstid om jag räknar ihop allt (42353 timmar).

Men en viktigare fråga är, med skola och arbete borträknat...varför har jag lagt nästa 35000 timmar av mitt liv på annat umgänge och mindre värda intressen?
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lite OT:
Grundfrågan var hur många timmar man spelat rollspel.
Vad händer om vi ändrar den till hur många timmar man ägnat åt rollspel?
De flesta av oss här är även spelledare. Och många spelledare ägnar minst lika lång tid till att skriva äventyr och skapa kampanjer som de ägnar åt att spelleda dessa.
För att inte tala om all förlorad tid som man spenderat på detta forum. :)
Min gissning är att om man spelat i 1000 timmar har man nog lagt ner minst lika mycket tid till på annat som inte är rollspel, men som är förknippat med rollspel.
Oj… Vågar jag ens tänka på det? När jag väl står framme vid vad som nu än kommer efter detta liv så lär gud(arna) fråga hur jag kunde klämma in så mycket rollspelsrelaterade aktiviteter i ett liv. Förutom långa jävla bussresor till och från skolan när jag var yngre(jag bodde långt ut på landet) och nästan lika långa och ännu tråkigare bussresor till olika jobb i vuxen ålder, så är nog rollspel definitivt en av de saker jag ägnat mig mest åt.

Nu är det en hobby som jag är glad att jag upptäckte då det har låtit mig uppleva äventyr i Westeros, Mundana, En galax långt, långt bort och mycket mer. Platser jag ”sett” och personer jag ”varit” som jag utan rollspel aldrig hade varit i närheten av. Rollspel är för mig det ultimata verktyget att just uppleva andra världar och sammanhang än mitt verkliga liv. En dag kommer säkert spel till dator/konsol eller liknande att vara ännu bättre, men för mig idag finns det inget som slår rollspel på den punkten även om jag självklart älskar bra serier, filmer och spel till PS5 eller dator också. Med detta sagt så gillar jag mitt vanliga liv också(för det mesta då jag hela mitt liv pendlat mellan depressioner) och skulle inte byta bort min fru, mina barn, vänner och familj, inte ens mot järntronen och en egen drake.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Mycket imponerande att du har koll på allt du har spelat 😃

Önskar att jag själv kom allt jag spelat genom åren.
Tack :)

I och med att det är så många köpäventyr (där det allra mesta är Äventyrsspel) så är det ganska enkelt att få fram en lista på allt de släppt och då är det lättare att hänga upp minnena från rollspelande på någonting. Samtidigt har jag ju inte alls spelat lika många timmar som många andra här.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,743
Location
Göteborg
Prepp är nog bra få timmar för mig. Jag har ju i princip inte preppat något alls på väl över ett decennium. Däremot har jag spenderat löjliga mängder tid på att skriva rollspel. Mer än jag spelat, antagligen. Det känns väldigt svårt att uppskatta hur mycket jag spelat rollspel, dock. Jag har typ noll minnen från mitt första årtionde av rollspelande. Jag vet vagt vilka spel jag spelat, och ett antal personer jag spelade med, men hur ofta spelade vi? Vete fan. Varje vecka? En gång i månaden? Minns inte. Och hur långa var spelpassen? Tre timmar? Sex timmar? Minns inte. Jag kan inte komma ihåg en enda rollperson jag hade från den tiden, mycket mindre något äventyr. Så att försöka uppskatta timmar känns extremt svårt. Tror att jag skulle ha svårt att komma inom rätt magnitud.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag kan inte heller komma ihåg allt själv. Inför klubbjubileumsboken håller jag på att intervjua alla spelare och vi går genom deras rollpersoner tillsammans. På det sättet har en massa "bortglömda" rollpersoner, spelledarpersoner och äventyr blivit återupptäckta. Jag har ju inte heller varit med och spelat i alla äventyr i klubben så där är det ett måste.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Inte den blekaste aning. Tror att jag började spela rollspel -86. Hade en paus mitten -08 till mitten -13. Det ger ungefär 30 år av rollspel. Nu spelar jag ca 3 timmar per vecka men tidigare har jag spelat både klart mer och klart mindre än så i perioder. Men säg 2 timmar per vecka i snitt. Det ger ca 3000 timmar.
Det slog mig att jag antecknat alla spelmöten i kampanjer jag spellett med min lokala spelgrupp som startade upp i september 2013. Summan för det är 400 timmar. Övrigt jag spelat sedan 2013 är en del test- och helgspel med samma grupp, spel med en annan lokal grupp omkring 2014-2016, spel på konvent (inklusive åtminstone 20 GrottRöj), hyfsat flitigt onlinespel sedan pandemin slog till samt lite annat sporadisk rollspelande. Allt som allt känns 900+ timmar fullt rimligt vilket stärker min tidigare uppskattning om 2 timmar spel per vecka.

Hur mycket tid jag ägnat åt rollspel i stort? Mycket, mycket mer. Kanske fem gånger så mycket om jag räknar in att läsa rollspelsmaterial, skriva rollspelsmaterial, lyssna på rollspelspoddar och diskutera rollspel.
 

RagnarLodbrok

Veteran
Joined
3 Mar 2022
Messages
23
Ingen som bräcker 10 000 timmar?

Jag skulle vilja se vad skymningsfursten svarar.

För egen del kanske ett par 3-4 tusen timmar
Hej
Jag har ikväll läst vad som skrivits om mig här på forumet, med anledning av den intervju som SVT gjorde med mig. Det mesta har varit mycket roande. En del har varit en smula stötande, men överlag har jag roats av det jag har läst. Jag tänker inte svara på alla frågor och definitivt inte alla frågeställare, särskilt inte de som betett sig respektlöst. Men jag gillar vad du skriver, Conan och din stil. Därför har jag valt att svara dig. Få andra kommer visas denna "ynnest". (Jag avskyr egentligen att diskutera saker och ting online, då jag har mycket dåliga erfarenheter av det, sedan tidigare, då det råder ett stort mått av respektlöshet på internet och folk vågar skriva saker där, som de aldrig skulle ha cojones att säga till mig face to face... Det är lätt att vara modig bakom ett tangentbord...

Som sagt, så gillar jag din stil Conan, så det jag skrev ovan var inte med dig i åtanke.

Nu till frågan om min rollspelserfarenhet. Jag har aldrig skrivit något i stil med "tid som jag spelat rollspel i spelmöten med andra". Med rollspelserfarenhet menar jag all tid jag har lagt ner på att finslipa mina färdigheter som rollspelare - och det inkluderar både som SL och som spelare. Självklart tycker jag därför att man i rollspelserfarenhet kan inräkna all tid man spelat rollspel med andra, all tid man har skrivit äventyr till rollspel, all tid man har skrivit rollspelsregler och all tid man har läst rollspel, samt all tid man har läst äventyr till rollspel. Av mina över 40 000 timmar har ca 40% ägnats åt att spela rollspel med andra, bordsrollspel, runt ett eller flera bord. Spelmöten, för att vara tydlig. Resten är skrivande av äventyr, skrivande av regler till någon av mina kampanjer, planerande av äventyr, samt läsande av äventyr och rollspel. (Läsande uppgår nog till bara några procent av all tid, i mitt fall. ) Jag har räknat på detta ett flertal gånger och den lägsta siffran jag kommit fram till är 40 000 timmar. Det är därför jag har valt den siffran, även om det kan vara betydligt mer i mitt fall.

Jag anser att skrivande av rollspel och äventyr är minst lika värdefullt för att utvecklas som rollspelare, som att spela själva rollspelandet med andra. För det är väldigt utvecklande att se olika sätt att lösa saker på, bygga ut intriger, bygga ut SLP-s agenda och karaktärer, deras hemligheter och mål, etc. Det är en sak som till skillnad från den som endast spelar, får en att se flera synvinklar och möjligheter. Detta har man stor nytta av då man senare är spelare och någon annan får vara SL. Själv är jag tyvärr SL omkring 90% av tiden, så jag älskar att vara spelare, särskilt i min egen kampanj.
Det finns säkert de som inte håller med mig om att skrivande av regler och äventyr inte ska räknas som rollspelserfarenhet, men dessa korkade veklingar bryr jag mig inte om. Draken bryr sig inte om fårens bräkanden... 🐑 🔥🐲

Ok. Min kalkyl: ägnar mig (då jag inte är upptagen med att flänga omkring runt Uppsala för att sätta upp mina kontroversiella annonser) minst 4 timmar per dag åt rollspel, i form av skrivande, planerande eller regelskrivande. Det är inte ovanligt att jag gör det 12 timmar vissa dagar. Jag har sannolikt ADD och en släng av autism, så jag kan superfokusera på saker jag älskar, som få kan göra. Men låt oss räkna lågt. Vi säger 4 timmar, sex dagar i veckan, 48 veckor (drar bort 4 veckor för jul och sommaren, då värmen på sommaren drar ner mitt tempo). 4x6x48 = 1152 timmar per år. Till detta adderar vi 24 timmar per månad för spelmöten, med spelare. (Önskar den siffran var 48 timmar, men man kan inte få allt). 24x12 = 288 timmar. Totalt 1440 timmar per år. x 40 år = 57 600 timmar. Men jag kan ödmjukt sänka den siffran till +40 000 timmar. Sedan spelade jag mycket mer timmar i veckan från 10 års ålder till 16 års ålder. Så mycket att våra föräldrar införde restriktioner till slut för hur mycket vi fick spela, annars spelade vi 40 timmar i veckan...

Så 40 000 timmars rollspelserfarenhet är en uppskattning, en beräknad siffra, som sannolikt är i underkant. Btw: Det största äventyret jag har skrivit har jag lagt ned över 3000 timmar på. Flertalet andra mellan 400 och 1000 timmar...

Det finns en annan tråd om mina annonser här, så mina andra svar skriver jag där. Väl mött, Conan.

Sedan vill jag tacka moderatorerna för ett väl skött jobb, med att hålla tonen civiliserad och utan personangrepp. 🙏
 
Top