Nekromanti Hur går dt i valet, tror ni ??

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: dumma nutzis!

De utmålar sig gärna som de enda som vågar berätta hur det verkligen är och står för lag och ordning och allmänn trygghet.
Den retoriken gick uppenbarligen hem hos många väljare. Men jag tror också att det är skillnad på ord och handling.

Det känns lite som att försöka få bort brottslingarna från gatorna genom att rösta in dem i kommunfullmäktige...

Gordeg
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Re: Usch

Jag tycker inte alls om inställningen "hu så hemskt" när det går bra för partier som inte är politiskt korrekta.
Så enligt dig hade man inte fått klaga över den demokratiska politiska utvecklingen om man hade bott i Tyskland 1932-1933?


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: dumma nutzis!

Det känns lite som att försöka få bort brottslingarna från gatorna genom att rösta in dem i kommunfullmäktige...
Vilket i princip var hur Hitler kom till makten. Ställ till kaos och lova att få ett stopp på det, så röstar folk på dig även om det var du som ställde till det från början.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Ta det väldigt lugnt här

En sådan här diskussion kan lätt spåra ur (det har hänt många gånger förr). Om så sker låses tråden.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: dumma nutzis!

Kanske, det överlåter jag åt språkvetarna att slåss om. Poängen är att det inte är någon anledning att undertrycka den.
Men undertrycks den verkligen? Om du med "undertrycks" menar att man får en röd bock i kanten om man använder språket på ett sätt som är "fel" enligt de språkregler som gäller det svenska språket så ser jag inget fel i det. Man måste göra skillnad mellan korrekt svenska och talad svenska. Den korrekta svenskan ska se likadan ut var i landet man än är medans den talade mer än gärna kan innehålla lokala varianter av både ord, uttryck och grammatik. Det är inte meningen att man ska få hela Sverige att tala som kommunpolitiker från Enköping men jag tycker att det är viktigt att alla svenskar både förstår och behärskar sk. riksvsenska.

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

För att svensk historieundervisning är kass.


--------------------------------------------------------------------------------



Vilket knappast är en anledning till att skånsk historieundervisning ska följa i dess spår.
Eftersom Skåne i detta nu, oavsätt hur rättfärdig olika skånepatrioters kamp för ett fritt skåne nu är, en del av Sverige, så är "skånsk historieundervisning" och "svensk historieundervisning" samma sak.

/Anders
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Usch

Nu är det här inlägget inte riktat mot Walium direkt, men någonstas i tråden måste jag ju stoppa in det.

Är det bara jag som förvånas över hur folk här (och i allmänhet) ställer sig till sverigedemokraterna? Det finns många partier jag inte tycker om, men jag inser fortfarande att demokratiska värden och system fortfarande måste respekteras. Här legitimeras det till höger och vänster om att gå ut och slå sverigedemokraterna på käften, "ta ut politiken på gatorna".

Jag fick hem valmaterial från sd och brydde mig åtminstone om att läsa det innan jag konstaterade att de inte skulle få min röst. Har ni gjort det?

Sverigedemokraterna presenterar inte någon rasistisk politik i sina officiella ståndpunkter. Måhända finns det gott om om gamla rasister i deras led, men som parti betraktat finner jag inget som utpekar dem som rasister. Att slentrianmässigt kalla sd för nazister är att förringa det som hände för sextio år sedan, de har ungefär samma koppling med varandra som sossarna och NSDAP har.

Folk med klena åsikter om invandrare och icke-germaner finns det i alla partier, det såg vi ju själva inför förra valet. Är moderaterna i så fall ett "rasistparti"? Sossarna?

Om vi inte kan betrakta dagens partier efter deras nuvarande politiska manifest, hur ska vi då rösta?

Ska jag låta bli att rösta på vänsterpartiet för att jag inte gillade Lars Werners VPK? Är det högerpartiet eller Nya Moderaterna jag lägger min röst på? Självklart lägger jag min röst på det parti som idag presenterar en politik som tilltalar mig.

Man kan tycka vad man vill om sd, med det tjänar ingenting till att utmåla dem som något de inte är. Det är att blunda för andledningen till att de har mandat i 78 kommuner och tre landsting. I en demokrati röstar folket på vem de vill, och man går inte ut och slår meningsmotståndare på käften.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Godwin har svaret

Svaret på dina frågor hamnar i själva verket hos Godwins lag: "As a thread grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one."
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Re: Godwin har svaret

Jag vet inte. Vulf ställer intressanta frågor kring demokratins praktik i Sverige idag. Jag ser inte hur du i ditt inlägg svarar på dem?


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Usch

Jag är som sagt också en motståndare till alla former av våldslösningar, men menar nog ändå på att även om Sverigedemokraterna inte är ett nazistparti (och det med all säkerhet förekommer rasism inom alla politiska partier) så är det ett parti som, om det inte är rasistiskt i alla fall är farligt nära att vara det.

"Jag fick hem valmaterial från sd och brydde mig åtminstone om att läsa det innan jag konstaterade att de inte skulle få min röst. Har ni gjort det?"

När jag var hemma och jobbade i Skåne under sommaren så fick mina föräldrar hem en folder ifrån Sverigedemokraterna där de listade sina programpunkter. Oavsett om det handlade om vård, omsorg eller trygghet så ingick där alltid minst en punkt där man menade att reformer antingen skulle finansieras genom minskade bidrag till invandrare eller där de utmålades som ansvariga för olika former av problem. Sedan bör man förstås vara kritisk till den bild av sig själva (och av andra naturligtvis) som alla partier målar upp i officiellt reklammaterial eller i media.

Jag har inte närmare granskat olika delar av Sverigedemokraterna, men jag har varit inne på deras hemsida, läst officiellt material och gjort lite googlesökningar (hi-tech!) och visst anstränger sig den nuvarande partiledningen för att distansera sig ifrån allt vad rasism och nazism heter. Men en mer rättvisande granskning inkluderar även vilken konkret politik de för, vad deras medlemmar har för åsikter och vad de som röstar på dem tror att de får. För om partiledningen förnekar att det är ett rasistiskt parti medan deras underhuggare gör rasistiska uttalanden och de som röstar på dem hoppas på en främlingsfientlig politik då är det ju ändå ett rasistiskt parti. Det hade varit intressant att ta del av en närmare granskning av partiet (något som alla legitima partier bör klara).

Det som komplicerar det hela är att de uppenbarligen fyller ett behov som övriga partier har missat eftersom så många har röstat på dem. Dessutom är det frågan om Sverigedemokraterna har vunnit eller förlorat på att de flesta andra partier och organisationer har ignorerat dem.

"Man kan tycka vad man vill om sd, med det tjänar ingenting till att utmåla dem som något de inte är. Det är att blunda för andledningen till att de har mandat i 78 kommuner och tre landsting. I en demokrati röstar folket på vem de vill, och man går inte ut och slår meningsmotståndare på käften."

Förvisso, men det är inte alltid så lätt att göra ett välinformerat val. Jag har flera gånger röstat på socialdemokraterna, men blir ändå illa till mods av Thomas Bodström vansinniga förslag och ogillar flera av de ledande sossarna. Det är inte alltid så lätt att på förhand veta vilken sorts politik som man skänker sitt tysta stöd till under fyra år när man röstar. Särskilt inte när det gäller mindre och inte lika etablerade (hell, om sossarna kan chocka och luras efter att ha funnits så länge inom svensk politik så borde doldisen Sd i alla fall kunna komma med en ynka liten nakenchock) partier.

Jag förhåller mig även fortsättningsvis mycket skeptisk till Sverigedemokraterna.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Re: Godwin har svaret

Jag försöker förklara varför denna typ av argument dyker upp i tråden. Själv tycker jag att det går att tala om svenska valet 2006 utan att göra kopplingar till ett annat land i en annan historisk epok.

Vulf förtjänar helt enkelt bättre svar. Min synpunkt var dock tydligen alltför subtil.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Usch

"Jag förhåller mig även fortsättningsvis mycket skeptisk till Sverigedemokraterna. "

Det gör jag också, och jag håller med om det du skriver, men vill ändå peka på att det är skillnad på nazism, rasism, främlingsfientlighet och sträng flyktingpolitik.

Och jag tror inte att 22% av Landskronaborna är rasister.

- Vitulv
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Godwin har svaret

Bara for the record; det är en feltolkning av lagen. Vad lagen handlar om är diskussioner som från början inte har något med nazism, fascism, antisemitism eller liknande att göra, men där man i en retorisk kamprustning tar till grövre och grövre argument, för att till sist komma vid någon sorts ändpunkt; nazismen, som vi tydligen inte kan tänka oss något värre än.

Det är just den här kamprustningen och diskussionerna som inte ens försöker sig på ett samförstånd, utan bara blir allt mer oförnuftiga, överdrivna och världsfrånvända som lagen handlar om. Ett bra exempel från vårt forum av ett brott mot Godwins lag var när jag menade att Experience Points var nazistiska. :^) Det är rentutav ett praktexempel på Godwin!

När det gäller den här diskussionen så håller jag med Vitulv. SD håller sig mycket duktigare inom ramarna för vår åsiktsfrihet än vad många vänster-, HBT- och feministgrupper gör, och respekterar man inte de som röstat på partiet så blottar man sig som en rätt skabbig elitism.

Fast jag tycker media är värre. De har ett samhällsuppdrag (särskilt public service-kanalerna) och missbrukar sitt förtroende när de talar om SD som ett problem eller aktivt försöker gömma undan eller bagatellisera deras vision och inflytande.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Godwin har svaret

"Fast jag tycker media är värre. De har ett samhällsuppdrag (särskilt public service-kanalerna) och missbrukar sitt förtroende när de talar om SD som ett problem eller aktivt försöker gömma undan eller bagatellisera deras vision och inflytande."

Förbehållslöst medhåll. Det är ungefär som brevbärare som undanhåller mig information på grund av att de själva ogillar den. Sådana brände man på bål på 1500-talet.

Eller.. nja, det gjorde man kanske inte. Men man brände häxor. Eller var det på 1600-talet? 1700-talet kanske. Men principen är densamma, brevbärare utgör utmärkt biobränsle. Ungefär som briketter.

- V
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Usch

Jag fick hem valmaterial från sd och brydde mig åtminstone om att läsa det innan jag konstaterade att de inte skulle få min röst. Har ni gjort det?
Ja. Jag såg dessutom namnen på deras kandidater i Borlänge, vilka är kända illbattingar. Att deras logga är ett stiliserat brinnande kors säger också en del.

Jag brukar skilja på partiers payload och deras carrier.

Carrier är sådana där allmänna tyckanden som många kan hålla med om. KD har tex vård, skola, familj, drevård och sånt som ingen egentligen är mot. Det drar röster. Det är planet som tar dem till målet.

Sedan har de en payload. I KD's fall är det en hardcorekärna av livets ordare och andra extremreligiösa, och det är här deras kärnfrågor ligger. Här handlar det istället om anit aborter, anti homosexuella, anti andra religioner, anti mot att bygga moskéer osv. Det här är vad partiet intresserar sig för, det här är deras payload, den bomb de vill släppa.

För SD så gäller att de har lyckats få till en osmaklig carrier, och deras payload är direkt motbjudande. I mitt tycke så är de bara Sverige och ingen Demokrati.

I en demokrati röstar folket på vem de vill, och man går inte ut och slår meningsmotståndare på käften.
Primärt, men det finns också utrymme för det sistnämnda under vissa omständigheter.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Usch

"Primärt, men det finns också utrymme för det sistnämnda under vissa omständigheter."

Nej, det gör det inte. Var drar man gränsen i så fall Troberg? Är det du som bestämmer vem som tycker tillräckligt fel för att få på käften? Är det jag? Är det de 78% i Landskrona som inte röstade på sd? Eller kanske de 22% som gjorde´t?

Du kan aldrig få misshandlandet av meningsmotståndare till demokrati. Sd är ett demokratiskt parti, framröstade på demokratiska grunder med ett partiprogram som inte bryter mot några lagar om hets whatsoever. Är nästa steg att gå ut och fjutta på Kd´s valstuga, eller knacka ned några kdu:are på krogen?

- Vitulv
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Jag har gått som på moln...

...sedan jag avnjöt valvakan.

Rysningar av välbehag när Fredrik Reinfeldt utropade sig själv och den Borgerliga alliansen till segrare i 2006 års Riksdagsval och illa dold skadeglädje när Göran Persson erkände sig besegrad. Åratal av vanstyre är äntligen brutet!

ÄNTLIGEN FRIA IGEN!

- Vitulv
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Usch

Nej, det gör det inte. Var drar man gränsen i så fall Troberg?
Hitler vann sin position i ett val. Där har vi ett extremt exempel på där våld skulle behövts far att skydda demokratin. Jag tror att de flesta är överens om det. Allende valde att försvara demokratin med våld hellre än att ge upp. Har vi etablerat att det finns sådana fall så är det sedan bara en fråga om att dra gränsen.

Jag skulle dessutom säga att gränsen är flytande, eftersom man ibland kan sätta sig i ett läge där man genom nödvärn kan åsamka mot motståndaren.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Så talar en stockholmare... :)

Säg att jag har rätt eller säg att jag har fel, men avfärda inte vad jag säger med att jag är från Stockholm.

/Anders
 
Top