Nekromanti Hur går dt i valet, tror ni ??

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kort fråga: Hur går det i valet ??
Blir det maktskifte eller blir det sossarna som tar det igen ?

/ Johan K, som tänkte msasa sig iväg & rösta senare idag.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
I sista ögonblicket kommer Senator Persson att avslöja sina Dark Jedi-krafter och framträda offentligt som Darth Tjock, och sedan är det kört!

Erik, ska man demonisera motståndaren ska man göra det med stil
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ärligt?

Med tanke på den enorma förvirring jag själv och ett antal i min bekantskapskrets känner så:

De två maktblocken kommer väga oerhört jämt
Ett litet obetydligt dumparti (inga namn) kommar att väga över till fördel för det ena...

dvs i stort sett som de senaste åren men med en twist och oväntad uppgörelse.... eller?

Som jag ser det så röstade jag på det där lilla dumpartit i år, istället för att rösta blankt som varit min brukliga tradition... med undantag av förra valet då jag inte röstade alls - varför, jag hade inte råd att skaffa mig ID-kort, det är sant faktiskt! Därefter anser jag att den "demokrati" som råder i sverige faktiskt bara berör de som har inkomst.... :gremfrown:

------

Mitt största nöje så här i valtider är annars att svära åt de som vinner eftersom de aldrig infriar alla sina vallöften... det blir liksom mycket roligare då. Men som det ser ut i år så har jag lyckats missa om något parti verkligen givit något vallöfte så... nu missar jag mitt stora nöje. :gremfrown:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ärligt?

varför, jag hade inte råd att skaffa mig ID-kort, det är sant faktiskt!
Ursäkta jag frågar, men jag har varit valförrättare i de senaste två veckorna (förhandsröstning på biblioteket där jag jobbar) och vi har haft gott om folk som inte haft ID (mest gamla tanter). Det enda du behöver är någon annan som säger att du är du, åtminstone vid förhandsröstning.

Erik
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Ärligt?

Kort sagt
F - A - N

Jag visste att jag inte skulle gett upp så lätt... men det kan jag lugnt säga att hade jag vetat det så hade det ju löst sig galant...
Men återigen, hur går det för hemlösa, familjelösa etc som inte har den möjligheten... ;(

Fast jag borde ju vetat bättre iofs, förra gången anordnade man ju valtaxi för folk som inte hade möjliga medel att ta sig till röstlokalen... hm, Sverige är fantastiskt...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ärligt?

"Men återigen, hur går det för hemlösa, familjelösa etc som inte har den möjligheten..."

Är man en sådan eremit så att man inte har någon alls som kan intyga att man är Erik Remit så misstänker jag att man inte tänkter rösta ändå. Liksom, uteliggarna här i stan fick rösta i år och lika så de familjelösa (alla känner ju någon väl?). Så då kvarstår då de där eremiterna som bor ute på en kobbe och kastar sten på förbipasserande. :gremsmile:


Storuggla, saknar apor i Jakalla
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ärligt?

Men återigen, hur går det för hemlösa, familjelösa etc som inte har den möjligheten... ;(
Man måste ha kontakt med Socialen, men då får man också hjälp med sådant där. Jag har hjälpt a-lagare, utslagna och utvecklingsstörda att rösta under veckan. (A-lagarna visste jag iofs redan vad de hette, så det var fusk.) Några egentliga hemlösa har vi iofs inte i Arvidsjaur, för dom fryser ihjäl.

Som det står i rubrkien: Ärligt talat: Om man helt saknar varje kontakt med samhället och helt saknar vänner, familj och bekanta, tror jag ens begränsade möjligheter att rösta är det minsta av många problem man drabbas av varje dag. "Vanliga" fattiga studenter och arbetslösa har möjlighet att be om hjälp och få den.

Erik, fast nog tycker man ett samhälle med en sådan statlig byråkrati som våran gott kunde dela ut statliga ID-handlingar till alla medborgare helt gratis?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ärligt?

"Erik, fast nog tycker man ett samhälle med en sådan statlig byråkrati som våran gott kunde dela ut statliga ID-handlingar till alla medborgare helt gratis?"

Vad skulle Sir Humphrey säga om det? :gremshocked:


Storuggla, tie-in product
 

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
...det verkar ju stå och väga, så jag vet inte vad jag ska tro.
Inte för att skillnanden kommer att märkas.
Jag röstade iofs V, men jag hoppas nog att högerblocket vinner (så lojal är jag), för då kanske vänstersidan inser att de inte är odödliga...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ärligt?

Erik, fast nog tycker man ett samhälle med en sådan statlig byråkrati som våran gott kunde dela ut statliga ID-handlingar till alla medborgare helt gratis?
Ge dem inga ideer, det kommer att sluta med att de chipmärker oss som husdjur.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Det här har potential att bli det underligaste valet någonsin, eftersom förlorarna kan bli vinnarna (OK, det är numera rutin i USA, men här är det nytt). Blocken kommer att väga jämnt, så om P lyckas klara 4%-spärren, ingen sida ger efter för deras önskemål och de följer sitt manifest, så kan de komma i en situation där de stöttar den svagare sidan, vilket kommer att tippa över vågskålen till den svagare sidans fördel.

Hela valet hänger egentligen nu på två frågor:

* Hur mycket skada har FP tagit av att deras spioneri avslöjats? Personligen hoppas jag att det skadar dem mycket, och det är inte för att jag anser dem vara politiska motståndare (vilket jag iofs gör), utan för att sådant svineri måste få en kännbar påföljd.
* Klarar P 4%? Det hänger help på hur mycket folk hört om tillslaget mot Piratbyrån och hur effektiv viral marketing på internet är. Inget parti har försökt lansera sig på det sättet, så det är intressant på många sätt.

Spelar det någon större praktisk roll vem som vinner? Tyvärr måste jag nog svara: antagligen inte.

Å andra sidan så håller jag med Biafra när han säger "Don't hate the media, become the media". Det samma gäller politiken, och jag tror att det är början på en sådan trend som vi ser i den ökande mängden smala partier. Jag tror att vi mer och mer går mot den syndikalistiska grundtanken, där man har intressegrupper (syndikat) för varje enskild fråga.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag tror att det blir maktskifte, även om jag hoppas på ett fortsatt socialdemokratiskt styre där stödpartierna får mer plats. Jag tror att Fp-skandalen kommer att peta över några väljare från Fp men knappast till andra blocket. Jag tror att Reinfeldt lockar en hel del av de nya väljarna och Maud en hel del av de medelålders/äldre.

Det ska bli intressantast att se vilken av småpartierna som kommer starkast. Jag hoppas att Fi kan överraska men jag är tveksam, det finns för många som slåss om smulorna.

Om alliansen vinner kommer Persson att ta pension och vid nästa val kommer Bodström att vinna en jordskredsseger - om det inte blir en kvinnlig partiledare istället och det vore ju på tiden. Sahlin var ju på gång och med tanke på "skandalerna" efter det känns det som att hon blev utslängd för lite och ingenting. Hon kanske kommer tillbaka...

Jag tror alliansen med tonvikt på M vinner, för mig personligen innebär det förmodligen en del plus i kassan men det är ändå inte det styre jag hoppas på.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det blir maktskifte, och medierna kommer prata mycket om det rekordlåga valdeltagandet; och mena att det särskilt drabbar vänsterpartierna. Det kommer att dras växlar på "FP-skandalen" och man kommer mena att förtroendet för politiker i största allmänhet sjunkit och att det (återigen) drabbar vänsterpartierna mest.

Det är vad jag tror. Jag bryr mig inte så mycket, och kommer i vanlig ordning inte att rösta. Och jag räknar med att jag kommer få höra var och en av dessa korkade klyschor under veckan som kommer:

1. Har man inte röstat så får man inte klaga!
2. Amen tänk om alla skulle låta bli att rösta, hur vore det?
3. Men det är ju slappt att inte rösta blankt, eller hur?
4. Det finns de som dött för din rätt att rösta, och så tar du den inte!?
5. Jaså, du är anarkist, det är så du vill ha det, va?

När jag prickat av dem allihop så tänker jag ropa "bingo!" sakt ut i luften.
 
Top