Nekromanti Hur går dt i valet, tror ni ??

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag är väl åtminstone på ganska gott humör

ÄNTLIGEN FRIA IGEN!
Jag skulle inte uttrycka det lika drastiskt direkt, men jag röstade också borgerligt, så jag är ju ganska nöjd.

(Ja, förrutom att, för att återknyta till tidigare elaka skämt från min sida om Göran Persson, folkpartiet fortfarande leds av Jar-Jar Leijonborg. Att jag inte som vanligt slentrianröstade på fp har många orsaker, men Lars Leijonborg är en av dem. :gremmad:)

Erik
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Jag är väl åtminstone på ganska gott humör

"Jag skulle inte uttrycka det lika drastiskt direkt

Just det där borde jag nog ha markerat med en smiley, det var inte helt allvarligt menat även om jag är övertygad om att ett borgerligt styre nu kommer att leda till mer frihet för individen.

- Vitulv
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Godwin har svaret

Men man brände häxor. Eller var det på 1600-talet?
Det var nog mer på 1600-talet. På själva medeltiden brände man inte så många alls, faktiskt, och man hade nog inte riktigt fått upp farten riktigt förrän på 1600-talet. Fast det beror nog på var man var.

Brevbärare, däremot, bränner vi fortfarande på bål här i Norrland. Det är så ont om ved.

Erik, den skickar vi söderut så de kan göra porrtidningar och toalettpapper med tomtar på av den!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Äh - smileys är överskattade

Så farligt är det inte, även om det påminner mig om min ungdom. Även om jag nog i sak höll med MUF-miffona jag träffade titt som tätt, så lät det ibland på dom som om vi bodde i Thembria. Vilket jag anser vara en viss överdrift.

Erik
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: dumma dig!

Är det bara jag som tycker att det är lite "Om ni inte hjälper oss så skjuter vi gisslan!"? Vill man inte samarbeta med SD så gör man inte det, att använda hotet om att samarbeta med dem för att tvinga ett annat parti att samarbeta istället är inte riktigt rent.

du underskattar viljan till makt. den slår alltid högre än de ideologiska principer och klatschiga slogans man gick till val på. :gremfrown:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Frihet?

ÄNTLIGEN FRIA IGEN!
Du satte fingret på varför jag ogillar högern. Hur jävla ofria är vi i Sverige, på en skala som inte sätter max ofrihet vid att man inte får röka på krogen?

Det är för mig ungefär som att vara indignerad över att det regnar, som någon stor och saknad tänkare uttryckte sig för ett tag sedan.

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...true#Post140981

Snacket om hur förtryckta vi är i Sverige är, ursäkta det hårda ordet, patetiskt. Och en anledning till varför högermänniskor som drar det argumentet inte får sympati från mig, vilket i sin tur är en anledning till att jag avfärdar borgerlig politik som har "frihet" som det största mottot.

Så feta dit smileyn medans du har chansen ... tycker jag.

/M
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Frihet?

Du satte fingret på varför jag ogillar högern. Hur jävla ofria är vi i Sverige, på en skala som inte sätter max ofrihet vid att man inte får röka på krogen?
Haha, faktum är att moderaterna hade en trubadur som sjöng högerprogg om rätten att tända en cigg på krogen i söndags. Det tyckte jag var roligt. Högerprogg alltså.

Och dessutom hör jag lika mycket gnäll om att vi är förtryckta från vänsterfolket, så det är allmänt gnäll från ungefär alla!

Med anledning av din reaktion på mitt inlägg Magnus, skulle jag vilja citera en stor och saknad tänkare;

"i nivå med att vara indignerad över att det regnar eller så..."

Och här har du din smiley: :gremgrin:

- Vitulv
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Re: Jag har gått som på moln...

Heja blått! Fan vad jag garvade... jag är en dålig människa. :gremsmile:

Själv har jag hunnit bli så extremt rödblå att valutgången inte spelade så stor roll. Det är ändå 50% som kommer suga. Frågan är vilka 50%. Eftersom jag har jobb så gör det ju inte så mycket för mig att det kommer sparkas på arbetslösa och sjukskrivna, men lite taskigt känns det ju... Å andra sidan tror jag att det kommer bli fler jobb nu. Hmm, jag ville nog att de blå skulle vinna så de får en chans att köra sin arbetspolitik. Jag vill verkligen veta hur det ska gå och tror att det kommer bli bra. Hoppas bara de satsar mycket på småföretagare.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: dumma nutzis!

Såhär (har jag förstått) är det (delvis iaf) Landskrona hade en gång ett varv. Landskrona fick många invandrare för denna sakens skull.
Konjukturen gick neråt, och arbetsplatserna försvann - men invandringen minskade INTE utan har fortsatt relativt oförtrutet, samtidigt som de etablerade partierna tydligen inte velat se de problem som tycks finna... Såg en interviev med en invandrare (han bröt - men det verkade som han kom då det faktist FANNS jobb) och HAN var rädd (eller i alla fall ogillade) att gå ut på kvällarna.
Landskrona HAR en stor del invandrare - likaså har Malmö det. Likaså ganska hög arbetslöshet och brottslighet. Brottsligheten hade förmodligen varit lika hög om det vart arbetslösa svenskar - men nu ÄR det inte så, vilket ger SD en utmärkt möjlighet att göra det de har gjort...
En liten analys från en stor amatör...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Brinnande kors

"Att deras logga är ett stiliserat brinnande kors säger också en del."

Jag visste inte hur den såg ut, så jag surfade in på deras hemsida och kollade. Troberg... Jag vet inte hur du får ihop det, men förklara gärna :p

Sd:s logga:



En jävla blomma liksom...

- Vitulv, blåsippor växer i Alabama
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Brinnande kors

Jag visste inte hur den såg ut, så jag surfade in på deras hemsida och kollade. Troberg... Jag vet inte hur du får ihop det, men förklara gärna :p
OK, senast jag tittade närmare på deras papper var den en fackla med en svensk flagga i. Jag är tydligen inte hundra procent up to date där.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Jag är väl åtminstone på ganska gott humör

Att jag inte som vanligt slentrianröstade på fp har många orsaker, men Lars Leijonborg är en av dem.
Då är vi två.... Har faktiskt funderat på att bli medlem i Folkpartiet med ett enda mål - stenhård kamp för att avsätta Leijonborg och Björklund. Dock misstänker jag att ledningen under Leijonborgeran har hunnit indoktrinera alla gamla hederliga vänsterliberala medlemmar till den mörka sidan samt fått partiet att locka till sig allför mycket idioter att en sånt försök är dömt att misslyckats. Det var bättre förr!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Så talar en stockholmare... :)

Säg att jag har rätt eller säg att jag har fel, men avfärda inte vad jag säger med att jag är från Stockholm.
Det var en smilie där...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Så talar en stockholmare... :)

Det var en smilie där...
Ok, jag kanske läste in mer i ditt inlägg än vad som menades. Det var mest för att du faktiskt inte svarade på det jag skrev. Är vi kompisar igen?

Fast att du inte svarade kanske var ditt sätt att erkänna att jag har rätt, eller? :gremgrin:

/Anders
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Usch

Självklart får man klaga. Självklart får man säga exakt vad man vill, när man vill. Men det får också nynazister, rasister, syndikalister, handikappade, rollspelare, myglare, pedofiler, söndagsbilister och... Faktiskt alla.

En röst är en röst. Tycker bara inte man ska dumförklara folk eller klappa folk på huvudet för att de röstar på ett visst parti, oavsett vilket parti det är. För det är en mycket farligare väg att vandra än att låta minoritetspartier få lokala mandat.

Du vet, precis som jag, att informationssamhället idag är helt annorlunda 30-talet. Så länge vi har det förflutna med oss får vi väl hoppas att det inte upprepar sig. Men att ondgöra sig över SD tycker åtminstone inte jag är rätt metod, på samma sätt som jag var emot det som hände i Österrike för några år sedan när omvärlden tvingade en folkvald person avgå via diplomatiska kontakter.

För vad är det för mening med rätt till fria åsikter om man bara får ha vissa åsikter för att de ska vara fria? ...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Usch

Tycker det är lite orättvist att jämföra, egentligen. Vi vet så sjukt mycket idag som folk inte gjorde på 30-talet. Det är som att säga "varför gjorde inte folk helt enkelt revolt när kungarna var dryga under medeltiden?"

Tiderna förändras. En gång kämpade folk för kvinnlig rösträtt. Idag handlar det om lika löner. Om hundra år kanske skalan vänt helt och det är manlig rösträtt som vi tvingas kämpa för?

Man kan aldrig vara efterklok åt andra, liksom...

Jag är däremot helt med på Vulfs linje. Finns aldrig något som ger någon människa rätt till våld. Terrorism klassas ofta som att hota till sig förändringar. Där ingår allt från Al Qaida till AFA, som jag ser det. Att slå någon på käften visar ju bara att man saknar tålamod och argumentationsförmåga. Vill man skjuta eller omvända sin "fiende"?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Jag är väl åtminstone på ganska gott humör

Om 'mer frihet för individen' innebär att jag får köpa hasch över disk innan Alliansens mandatperiod är över, -då- slutar jag kanske rösta på vänsterpartiet :gremtongue:

- Ymir, liberal ibland.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Okej, så...

...först av allt blir det likvaka för det (påhittade) arbetarstyrda Sverige, med sprit och sorg och mucka med snuten. bara för att man kan liksom, för att man är ung och kåt och röd! nu kör vi.

sen så fick jag en plötslig impuls att gå med i vänsterpartiet. jag vet att ni är en samling väldigt förnuftiga äldre herrar på det här forumet, så ni får gärna göra ert bästa för att övertyga mig om att låta bli. come one, come all! jag gillar ohly, så den gubben går inte. nej, men allvarligt, gör ert bästa. jag är redan själv mycket kritisk till idéen, så...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Re: Okej, så...

...du efterfrågar alltså argument mot vänsterpartiet? Oj, det här kommer aldrig att sluta lyckligt. :gremsmirk:

Men jag tror på individens frihet istället för överhetens tyranni, och på att individens fria val bör leda till konsekvenser. (Vilket innebär att jag är en rätt ond människa, men sådan är jag.) Det är ett argument, i alla fall. :gremsmile:


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Okej, så...

Du ska inte gå med i Sverigedemokraterna istället efter allt snack som det har varit om dem? :gremsmile:

Men allvarligt talat, så länge du har distans till politiken och engagemanget så för du gå med i vilket parti du vill (men helst inte något riktigt superextremkonstigt). Tyvärr verkar det saknas hos många av de hurtiga ungdomar som vi återfinner i diverse politiska ungdomsorganisationer. Börjar du kasta sten på nazister eller uppträda som en riktigt mupp så måste jag nog ringa din mamma så hon får ta dig i örat.

Mitt råd till dig är också att kolla in partierna på lokal nivå. Att Ohly är fantastisk är kanske inte värt så värst mycket om ditt lokala vänsterparti består av de största och mest härsklystna tokdårarna i trakten.
 
Top