Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Det vill vi!Säg till om du/ni vill ha länkar till vetenskapliga tidskrifter och konferenser som fokuserar spelforskning:
Det vill vi!Säg till om du/ni vill ha länkar till vetenskapliga tidskrifter och konferenser som fokuserar spelforskning:
Kanske inte 100% vad du tänker på, men! Någon sorts ingång. Jag använde kvalitativ metod i min masteruppsats och tyckte det var superintressant. Boken Qualitative Inquiry in Everyday Life: Working with Everyday Life Materials av den danske psykologen Svend Brinkmann användes som inspiration till min metod. Tycker den har väldigt bra resonemang om vetenskaplig validitet kring kvalitativa studier och just själv-observation, t ex att man skriver ner saker man har varit med om och analyserar med hjälp av relevanta teorier och litteratur. Tror det hade kunnat vara en ingång!Min poäng är väl mest att jag tänker att det borde finnas metoder för att bedriva någon form av vetenskapligt arbete kring även mer undflyende begrepp kring subkulturer, stilar och liknande. Grejen är väl att även en sådan mer stringent analys behöver ta sitt avstamp i mer ovetenskapliga betraktelser – de är de omedelbara observationerna och tankarna som ger uppslag till vad man vill undersöka närmre.