Nekromanti Hur blir vi öppnare och mer välkomnande?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
2097;n242795 said:
Rasmus, trodde vi skulle inte vara så elitistiska (och ännu mindre OT)?
Mja, vi kom ju aldrig så långt att vi började prata om att "göra något åt saken" i den men det kan väl kanske vara en bra ambition att ha :)

Jag föreslår att vi fortsätter utifrån Sodivras post:

Sodivra;n241347 said:
Nollvision. Det tycker jag är en bra grej!

Om jag väldigt kort ska bryta ner vad jag tänker och tycker om de tre delar som pekas ut:

- normer för vilka perspektiv som är intressanta här på forumet
Jäkligt starkt grej. Exempel: Jag är väldigt glad för att redaktionen tagit ett tydligt ställningstagande för feminism på forumet. Samtidigt har det bitvis varit en smärtsam process att komma dit vi är idag, vilket är rätt givet (varje hållbar strategisk position kräver trade offs), men också höjer ribban ett par snäpp för nya användare. De förväntas kunna de här grejerna alternativt ta till sig informationen innan de ger sig in i debatter på ämnet.

- användare med mer status
Svårt att undvika när vi har en massa spelförfattare och eventarrangörer med i leken. Lägg till det att forat har en massa inbyggda funktioner med det explicita syftet att synliggöra och cementera status. Det här sitter i skallen men inläggsräknare och status-bars gör det inte lättare att bortse från.

- mer intresse att lyssna på en kompis än en främling/annorlunda person
Här får någon annan fylla i, jag har inga kompisar på forat så jag kan inte svara för hur det påverkar. Däremot finns det folk vars åsikter jag har mer eller mindre bra koll på och jag tenderar nog att tolka in bra saker hos de människor jag redan från början har respekt för.

Vad kan vi göra åt de här grejerna då? Vill vi göra något åt dem? Tar vi exempelvis bort "kompis"-aspekten så tappar en mycket av community-grejen med wrnu (bra grej att radera tycker jag men jag vet att andra tycker annorlunda :) ), ska vi plana ut normerna för vilka perspektiv som är intressanta så kommer det att ha olika effekt på vilka som känner sig välkomna här beroende på vilka de/vi är, plockar vi bort senioritets- och statusmätare av olika slag så blir det svårare att urskilja vilka som har lagt tillräckligt mycket tid på att diskutera "den här typen av frågor" (vilken typ det än må vara) för att ha byggt upp en bra erfarenhet och kunskapsbank.

Det framkom i den [url=https://www.rollspel.nu/threads/64873 tråden[/url] att många upplever forat som utestängande och elitistiskt. För mig är det en signal på att vi har problem, problem som vi faktiskt kan lösa.

Vad tycker ni?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag tycker inte det här är problem. Inte för att det inte finns problem, men det här är inte de.

Det är bra att forumet tagit ställning för progressiva politiska rörelser. Inga nackdelar.

Klart det är mer intressant att lyssna på folket som kan mer. Det är så man lär sig mer!

Nästan alla jag känner här har jag träffat här. Jag bildar mig uppfattningar om folk från vad de skriver, gör och ibland vad de publicerar.

Inget av det här är problem.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Alltså… welcome to WRNU, hope you survive the experience.

Tog åt mig som fan av den förra tråden för jag har så lätt att känna ansvar. Att det är jag som måste rädda alla, ta hand om dom osv. Jag är den som skriver 70% av alla inlägg sen jag började på WRNU i början av mars. Jag har inte bara pluralitet, utan ensam majoritet i inläggsskrivande (sen att det mesta jag hasplar ur mig är rätt ogenomtänkt är en annan sak).

Jag har gjort så gott jag har kunnat att välkomna folk, ge dem feedback, sätta “gilla” osv.

Men jag skrev också:

If you complain once more you’ll meet an army of me.

För det finns bara så mycket man kan begära.

Och nu åker sleven fram. Sorry men så är det.

RasmusL;n243199 said:
Vill vi göra något åt dem?
Ett av WRNU:s många funktioner är att prata design. Vilket är något som både spelskapare och spelledare använder.

Och jag vill att design ska vara bra.

Det är viktigt för mig. Jag vill kunna prata om design på en insatt nivå. Att man sitter där med sin vältummade Characteristics of Games och sina arkiv av diverse rollspelsteori-fora att slå upp saker på. For fucks sake jag sitter i redaktionen på Games & Puzzle Design.

Ja, design-snack kan ske på så många nivåer, spelskapande också, spelledande absolut. Vi vill ha fler spelskapare och spelledare, outsider art, nya perspektiv osv osv, inte bara tugga samma memer och inlärda koncept. Nån okänd kan komma inramlande, som David Berkman gjorde på RGFA, och vända upp och ner på allt vi vet om vad ett rollspel är. Och det är coolt, det är fine.

Alla är välkomna och all vår början bliver som den blir osv.

Men allt kan inte vara pekbok.

WRNU behöver vara en plats för ett brett spektrum av designkompentens om jag ska vara kvar här.

Jag vill att vi ska bolla med god damn state-of-the-art, avant garde–frågor, att S-G och The Forge typ får skämmas för att dom är så efter det vi kommer hitta här. Att RPG.net sitter och gråter med sin Blood and Smoke för att deras spelare lämnar dom.

Att vi ska inte behöva hålla igen “tänk om nån inte fattar det jag säger nu”?

Jag svarar på frågor och jag skickar länkar och jag har lagt ner tid på att skriva ett program som hjälper mig hitta länkarna i min Firefox-history för att kunna göra det ännu mer.

Jag är som stenen som ni försöker pressa mer blod ur.

Liksom det går inte.

“Hur kan vi göra det mer välkomnande?”

Det går inte mer. Det går inte mer.

WRNU har många andra funktioner också:
  • Småprata om kultur på både höga och låga sätt
  • Hitta spelare och grupper
  • Hitta vänner
  • Ställa regelfrågor
  • Diskutera specifika moduler och spel
  • Få nyheter om när olika spel ska släppas


Inga av dom sakerna är speciellt exkluderande.

Enda gången “status”-frågor kommer upp är när vi pratar om design. Dvs, min grej.

Och folk sade i den andra tråden “Sandra, du behöver inte ta åt dig, OK?”
Och det var skönt, bra att ni sade det för jag tog åt mig.

Hur skulle jag inte kunna göra det?

jag har inga kompisar på forat
Vi kan bli kompisar om du vill

De förväntas kunna de här grejerna [politiken] alternativt ta till sig informationen innan de ger sig in i debatter på ämnet
Mycket av den politiken som efter mycket tandagnisslan blivit bannad handlar om typ min existens. Min existens som andragenerationsinvandrare, som tjej, som lebb, som psykiskt sjuk, som arbetslös och skuldsatt. Det kändes liksom inte lättare för att folk pratade om dom sakerna i generella termer. Jag tycker det har blivit en jätteskillnad och det är jätteskönt. Jag var liksom rädd för WRNU förut. Samtidigt som trafiken på WRNU är så otroligt mycket lägre. Så det är lättare att få moderatorerna att ta saker på allvar och det tycker jag är bra. Men det är synd att det är färre som hänger här, mindre som skrivs här.

Hur blir vi mer välkomnande?
Inse att forum-trafik all over har gått ner något enormt eftersom folk har fejan, G+ och annat gegg. Och buggarna i WRNU:s forumplattform gör inte saken lättare heller.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
2097;n243228 said:
Vi kan bli kompisar om du vill
Det var snällt :) Jag är dock inte här primärt för att träffa/prata med kompisar: jag är här för att få ta del av intressanta tankar, idéer, lära mig mer om rollspel och hitta bra människor att spela med. Kompisandet innefattar en nivå av intern kontext jag tycker blurrar diskussionerna, det skapar onödiga barriärer för förståelse.

Bra inlägg i övrigt också, ska svara mer ordentligt imorgon!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Eloge till trådstarten för att frågan är ställd i positiva termer ("hur blir vi öppnare och mer välkomnande") än i introspektiva negativa termer ("Är vi elitistiska?").

Jag gillar den nya formuleringen bättre ändå.

Ja, hur blir vi mer välkomnande? Fives är ny och han har redan tagit in två vänner från sin podgrupp. Jag tog in en från min spelgrupp. Genesis har tagit in en från sin grupp.

Svara på frågor? Det tycker jag att jag snabb på att göra. Ibland vill jag inte svara för jag tänker att någon kommer kunna komma in och formulera ett svar skrivet på ett snällare sätt och det brukar dom oftast göra, det är skönt. Men ibland är det inte så.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
RasmusL;n243231 said:
Jag är dock inte här primärt för att träffa/prata med kompisar
Men det är jag! Att jag utger mig för att vara ett rollspelssnille är bara ett svepskäl!
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
2097;n243228 said:
“Hur kan vi göra det mer välkomnande?”
Ny forumplatform. Det är det absolut enklaste och största vi kan göra för att få fler människor till forumet och för att få dem att stanna kvar.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Gud, är jag två år? Allt handlar om mig, mig, gråter så fort nån ber mig — eller ja, inte mig personligen, sluta hela tiden tänka i termer av din egen upplevelse — vara lite schysstare och tydligare. Skärpning, 2097. Det är inte för mycket begärt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
2097;n243228 said:
Alltså… welcome to WRNU, hope you survive the experience.

Tog åt mig som fan av den förra tråden för jag har så lätt att känna ansvar. Att det är jag som måste rädda alla, ta hand om dom osv. Jag är den som skriver 70% av alla inlägg sen jag började på WRNU i början av mars. Jag har inte bara pluralitet, utan ensam majoritet i inläggsskrivande (sen att det mesta jag hasplar ur mig är rätt ogenomtänkt är en annan sak).

Jag har gjort så gott jag har kunnat att välkomna folk, ge dem feedback, sätta “gilla” osv.

Men jag skrev också:

If you complain once more you’ll meet an army of me.

För det finns bara så mycket man kan begära.

Och nu åker sleven fram. Sorry men så är det.



Ett av WRNU:s många funktioner är att prata design. Vilket är något som både spelskapare och spelledare använder.

Och jag vill att design ska vara bra.

Det är viktigt för mig. Jag vill kunna prata om design på en insatt nivå. Att man sitter där med sin vältummade Characteristics of Games och sina arkiv av diverse rollspelsteori-fora att slå upp saker på. For fucks sake jag sitter i redaktionen på Games & Puzzle Design.

Ja, design-snack kan ske på så många nivåer, spelskapande också, spelledande absolut. Vi vill ha fler spelskapare och spelledare, outsider art, nya perspektiv osv osv, inte bara tugga samma memer och inlärda koncept. Nån okänd kan komma inramlande, som David Berkman gjorde på RGFA, och vända upp och ner på allt vi vet om vad ett rollspel är. Och det är coolt, det är fine.

Alla är välkomna och all vår början bliver som den blir osv.

Men allt kan inte vara pekbok.

WRNU behöver vara en plats för ett brett spektrum av designkompentens om jag ska vara kvar här.

Jag vill att vi ska bolla med god damn state-of-the-art, avant garde–frågor, att S-G och The Forge typ får skämmas för att dom är så efter det vi kommer hitta här. Att RPG.net sitter och gråter med sin Blood and Smoke för att deras spelare lämnar dom.

Att vi ska inte behöva hålla igen “tänk om nån inte fattar det jag säger nu”?

Jag svarar på frågor och jag skickar länkar och jag har lagt ner tid på att skriva ett program som hjälper mig hitta länkarna i min Firefox-history för att kunna göra det ännu mer.

Jag är som stenen som ni försöker pressa mer blod ur.

Liksom det går inte.

“Hur kan vi göra det mer välkomnande?”

Det går inte mer. Det går inte mer.

WRNU har många andra funktioner också:
  • Småprata om kultur på både höga och låga sätt
  • Hitta spelare och grupper
  • Hitta vänner
  • Ställa regelfrågor
  • Diskutera specifika moduler och spel
  • Få nyheter om när olika spel ska släppas
Inga av dom sakerna är speciellt exkluderande.

Enda gången “status”-frågor kommer upp är när vi pratar om design. Dvs, min grej.


Och folk sade i den andra tråden “Sandra, du behöver inte ta åt dig, OK?”
Och det var skönt, bra att ni sade det för jag tog åt mig.

Hur skulle jag inte kunna göra det?
Se fetmarkerat två rader på slutet.

Mja, jag håller nog inte riktigt med där. Jag kan ju förtydliga att när jag säger att "wrnu är elitistiskt" så har jag ett tvärsnitt på de senaste 2-3 åren på näthinnan, inte de senaste månaderna. Beroende på vilka användare som är mer eller mindre aktiva så fluktuerar såklart forumlandskapet och de senaste månaderna tror jag har varit väldigt bra ur en inkluderings-synvinkel. Om jag får gissa så är det upplevda problemet inte något "här och nu"-specifikt utan snarare något förknippat med synen på forumet över ett längre perspektiv.

Frågan är då vad som historiskt skapar känslan av exkludering och svårigheter att "komma in"?





2097;n243228 said:
Mycket av den politiken som efter mycket tandagnisslan blivit bannad handlar om typ min existens. Min existens som andragenerationsinvandrare, som tjej, som lebb, som psykiskt sjuk, som arbetslös och skuldsatt. Det kändes liksom inte lättare för att folk pratade om dom sakerna i generella termer. Jag tycker det har blivit en jätteskillnad och det är jätteskönt. Jag var liksom rädd för WRNU förut. Samtidigt som trafiken på WRNU är så otroligt mycket lägre. Så det är lättare att få moderatorerna att ta saker på allvar och det tycker jag är bra. Men det är synd att det är färre som hänger här, mindre som skrivs här.



Inse att forum-trafik all over har gått ner något enormt eftersom folk har fejan, G+ och annat gegg. Och buggarna i WRNU:s forumplattform gör inte saken lättare heller.
Rörande politikbiten håller jag med om att det är kanon att reds och mods valt att göra ett tydligt ställningstagande. Det behövdes och det har gjort mycket gott. Frågan är sen om en bör öppna upp OT_forumet under en avsatt period vartannat år eller så för att rensa luften och markera lite mot åsikter och kulturuttryck som inte accepteras här.

Forumtrafiken är ju också en viktig punkt men har egentligen inget att göra med att att folk som faktiskt besöker forumet inte känner sig välkomna. Det är något annat som skaver. Vad är det?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Gör 4chan av forumet. Alla som postar är Anon. Separera ide från person.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
För att vi är så alienerade från varandra. Vi kommer aldrig lita på att nån säger att vi är bra och alltid känna oss dåliga. Att vi är den enda som inte släpps in medan alla andra är jättechummy. Att alla andra får så sjukt mkt mer likes och svar på sina grejer, att vi tvekar inför att ens trycka på send längre för det känns bara som om vi kommer göra bort oss. Vi försöker vara kreativa men ingen fattar. Men dom verkar fatta och gilla alla andras grejer.

Konstigt nog är vi många som tänker så. Men istället för att då hjälpa varandra, peppa varandra är vi helt fokuserade på hur vi själva ska kunna äta med en sån här lång sked.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
wilper;n243265 said:
Gör 4chan av forumet. Alla som postar är Anon. Separera ide från person.
Bäst/värsta idén :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
God45;n243270 said:
Bäst/värsta idén :)
Jag skojar inte. Om målet är att alla skall behandlas lika är det en väg att gå. Kanske den enda vägen.

Sedan är jag inte övertygad om att det är ett bra mål. Men det är en annan sak.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Sämsta idén.

Om WRNU ska bli en plats för att lära sig saker av varandra så är det en dålig idé att folk är anon. Jag kan inte veta vad jag redan förklarat för dig om jag inte vet vem du är. Och, när jag själv ska lära mig, kan jag inte veta vad du redan sagt om jag inte vet vem du är.
Om WRNU ska bli en plats för att hitta vänner så är det en dålig idé att folk är anon. li'a
Politiken blir också vansklig när alla är anon eftersom anon-forum traditionellt har en tendens att vara utplånande. Alla är standardkille modell Guy Fawkes, alla andra finns inte. “Tits or gtfo”–principen; alla som pratar om någon typ av annorlunda upplevelse antas vara dramaqueens som ska hålla käften.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
... som sagt, jag är inte övertygad om att det är ett bra mål.

Allt har en kostnad.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
2097;n243266 said:
För att vi är så alienerade från varandra. Vi kommer aldrig lita på att nån säger att vi är bra och alltid känna oss dåliga. Att vi är den enda som inte släpps in medan alla andra är jättechummy. Att alla andra får så sjukt mkt mer likes och svar på sina grejer, att vi tvekar inför att ens trycka på send längre för det känns bara som om vi kommer göra bort oss. Vi försöker vara kreativa men ingen fattar. Men dom verkar fatta och gilla alla andras grejer.

Konstigt nog är vi många som tänker så. Men istället för att då hjälpa varandra, peppa varandra är vi helt fokuserade på hur vi själva ska kunna äta med en sån här lång sked.

Närmar mig det där anti-send-läget i rask takt. Inte alls pga. "göra bort mig", utan "ointresse" och "försök att vara kreativ med nära 0 respons".
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
P.eLL.e;n243382 said:
Närmar mig det där anti-send-läget i rask takt. Inte alls pga. "göra bort mig", utan "ointresse" och "försök att vara kreativ med nära 0 respons".
Hmm orättvist! Jag har ju lagt timmar på att svara på dina trådar och skriva om dina spel. Ex vis här.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mundo;n243383 said:
Öppna OT forumet igen.
Rent praktiskt var det svårt att ha det öppet pga arbetsbördan på modsen
 
Top